Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

haijaa.fi, en finsk internetbutik


Stefan Sand

Recommended Posts

Häijään i Finland har varit uppe i några trådar tidigare men sent i onsdagskväll lade jag in en order på lite skidprylar. Idag fick jag mail och uppgifter på hur och vart jag skulle betala produkterna varefter de levererar allt hem till mig.

Lite extra arbete att betala till en utländsk bank istället för via kontokort direkt på hemsidan och att hemsidan bara finns på finska så man får köra genom Google Translate men i övrigt har det hittills varit lika enkelt som att köpa från vilken internetbutik som helst. Det som skiljer är grymt bra priser. Har beställt följande:

2st Rode Multigrade 0 - -2 (2 x 6€)

1st Rode Super Gialla (6€)

1st Rode Gialla Silver (6€)

1st Rode Rossa klister (6,90€)

3st Rode T-line klister (1 av varje sort) (3x18,50€)

1st Toko Base (9,50€)

1par Swix Triac 1.0 (249€)

1 par Alpina ESK Pro skate (349€)

 

Detta summerar ner till 693,90€ och så tillkommer 25€ i frakt, totalt 718,90€. Med den kurs Handelsbanken gav blir det 6208,78 SEK.

 

Samma produkter skulle hos Skistart kosta 9573:- och hos Pölder 9414:- (förutsatt att T-line klistret kostar 325:-/tub som hos Skistart). Båda pris inkl frakt och direktbetalning. Det är alltså 34-35% billigare hos finnarna. T-line klistret är tex 50% billigare ! Stavarna är också grymt billiga, du kan tex köpa CT1 för 169€ vilket är 1470:- + frakt 220:-.

 

Återkommer med rapport om hur lång tid leveransen tog :)

 

Häijään Finland

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Frakten blir ännu billigare om du flyttar hit till Finland ;-)

 

Tack dock för jämförelsen! Jag har själv handlat mer på Pölder än på Haijaa på grund av nåt "gräset är alltid grönare på andra sidan"-fenomen. Ska hädanefter jämföra priserna mer kritiskt!

Link to comment
Share on other sites

du ska se att google translate lurat dig; så det kommer en byggsats på en bastu istället...

 

(är man isf välkommen förbi på en pilsner och tjärvalla i bastun?)

:D får jag en komplett bastu för 6200:- så må det vara hänt och givetvis är du välkommen på en Koff i bastun :D

 

Men mer seriöst så förundras man en del över prisbilden. Tex kostar både Super Gialla och Gialla Silver samma som de övriga Rode burkarna. I Sverige är de 2 dyrare. T-line klistret är så stor skilland så man funderar om finnarna satt fel pris. Stavar är en annan gåta. Jag har faktiskt svårt att tro att Pölder eller Skistart har så grymma marginaler att prisskillnaden ligger där. Tex kan du köpa Oneway Dimond Storm Premio för 199€ vilket då omräknat är ca 1750:- SEK. Det är väl sisådär 48-50% billigare än i Sverige. Samma rabatt är det ju även på Triac och CT1.

Link to comment
Share on other sites

du ska se att google translate lurat dig; så det kommer en byggsats på en bastu istället...

 

(är man isf välkommen förbi på en pilsner och tjärvalla i bastun?)

Haha, Men haijaa.fi är bra. Fina priser och mycket bra att ha att göra med. Köpt en del där och mer lär det bli. Returnerade ett par OW skateskor som jag inte var nöjd med och dom stod även för returfrakten. Hur smidigt som helst.

 

Men så slipper jag google translate genom att använda finska och har finska fraktpriser då jag hämtar ut varorna på östra sidan gränsen.

Link to comment
Share on other sites

Kul att vi forumet kan bidra med lite konsumenthjälp och pressa priserna. Alla goda rekommendationer från folk här om Häijään och deras priser gör att jag också säkert testar dem när det blir dags att köpa något nytt.

 

Men vad har Pölder för fetisch med kinkong egentligen? Är det fler ön jag som inte fattat det?

Link to comment
Share on other sites

Man undrar vad som gör att sakerna är så mycket dyrare i Sverige...?

Sett andra saker än sportartiklar som oxå är 30-50 billigare i andra länder...och det är "svenska märken"...

Bra fråga som inte har något enkelt svar. För några år sedan var jag i London och där köpte jag ett par Asics Kayano löparskor. Det lustiga (eller absurda) var att jag då skulle kunna ta flyget från Skavsta till London med Ryanair, åka tåget in till London, köpa skorna och sedan åka hem igen. Allt till samma pris som skorna kostade i Stockholm. För ett år sedan var jag i Boston i USA och där kostade Kayano lite drygt 900:-, i Sverige 2200:-. Jag gjorde då lite efterforskningar om hur detta kunde komma sig. Butiken i Boston har knappas lägre marginal än butiken i Sverige men i Boston har de ingen moms på skor. Men det förklarade inte den massiva prisskillnaden. Det kokade ner till att det ligger i grossistleden. I USA handlar butiken av Asics USA som i sin tur handlar av Asics i Japan. I Sverige köper butiken av Asics Sverige, som köper av Asics Europe. Ytterligare ett grossist led och mycket troligt sitter en dansk eller holländare med någon procent emellan då de en gång i tidernas begynnelse skaffade sig en agentur. För så är det i Europa, det är alltid en dansk eller holländare som "procentar" på nått jävla sätt.

 

Vi har ett föråldrat grossist tänk som kostar för mycket pengar, där ligger förklaringen!

Link to comment
Share on other sites

moms? kanshe bra personalförhålanden...

Inom Europa är momsskillnaderna ytterst små. Har desstuom mycket svårt att tro att personalförhållandena är speciellt mycket bättre i Sverige. Handeln är långt ifrån kända för att betala feta löner eller erbjuda pensionsavtal som får vilken bankdirketör som helst grön av avund.

 

Kan ett par Triac stavar kosta 2500:- i Norge, Finland och i Tyskland så är det något fel i distributionen helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Man undrar vad som gör att sakerna är så mycket dyrare i Sverige...?

Sett andra saker än sportartiklar som oxå är 30-50 billigare i andra länder...och det är "svenska märken"...

Bra fråga som inte har något enkelt svar. För några år sedan var jag i London och där köpte jag ett par Asics Kayano löparskor. Det lustiga (eller absurda) var att jag då skulle kunna ta flyget från Skavsta till London med Ryanair' date=' åka tåget in till London, köpa skorna och sedan åka hem igen. Allt till samma pris som skorna kostade i Stockholm. För ett år sedan var jag i Boston i USA och där kostade Kayano lite drygt 900:-, i Sverige 2200:-. Jag gjorde då lite efterforskningar om hur detta kunde komma sig. Butiken i Boston har knappas lägre marginal än butiken i Sverige men i Boston har de ingen moms på skor. Men det förklarade inte den massiva prisskillnaden. Det kokade ner till att det ligger i grossistleden. I USA handlar butiken av Asics USA som i sin tur handlar av Asics i Japan. I Sverige köper butiken av Asics Sverige, som köper av Asics Europe. Ytterligare ett grossist led och mycket troligt sitter en dansk eller holländare med någon procent emellan då de en gång i tidernas begynnelse skaffade sig en agentur. För så är det i Europa, det är alltid en dansk eller holländare som "procentar" på nått jävla sätt.

 

Vi har ett föråldrat grossist tänk som kostar för mycket pengar, där ligger förklaringen![/quote']

Köper numera aldrig löparskor i sverige. http://startfitness.co.uk/ har alltid halva priset på skor om man jämför!

Link to comment
Share on other sites

Hur plockar haijaa.fi ut skidor? Hittar bara att dom gör det med yrkeskunnande på hemsidan. Man kan ju välja tre tempområden och underlag skidorna ska optimeras mot. Sonen behöver nya skateskidor och han är kräsen då hans nuvarande Rossignol X-ium jr går som spjut.
Link to comment
Share on other sites

moms? kanshe bra personalförhålanden...

Inom Europa är momsskillnaderna ytterst små. Har desstuom mycket svårt att tro att personalförhållandena är speciellt mycket bättre i Sverige. Handeln är långt ifrån kända för att betala feta löner eller erbjuda pensionsavtal som får vilken bankdirketör som helst grön av avund.

 

Kan ett par Triac stavar kosta 2500:- i Norge' date=' Finland och i Tyskland så är det något fel i distributionen helt enkelt.[/quote']

Pölder signalerar ju också på sin blogg om en helt annan svensk prisbild på Swix till hösten då Swix skippar att överlåta hela marknaden till en distributör och sköter distibutionen själva. Kankse i alla fall priserna på det märket börjar närma sig omvärldens då.

Link to comment
Share on other sites

Har beställt stavar plus lite valla från finn sidan nu. Fick ett bekräftelse mail på sakerna som var beställda. Men hur betalar man? såg inga kontonummer eller betalkortsanvisningar??

De kommer att skicka dig ett mail med kontouppgifter till deras bank i Finland. Jag gick sedan in på min internetbank och valde "betalningar" och "utland". Sedan var det bara att fylla i bankuppgifter och skicka iväg det hela.

 

Ska bli spännande att se om Swix prisbild ser annorlunda ut till nästa säsong men jag misstänker det. Skulle jag vara handlare skulle jag inte vara nöjd med att behöva köpa till fel pris och tappa affärer utomlands. Misstänker att vare sig Pölder, Skistart eller någon annan ÅF varit helt nöjda med situationen. Jag lägger givetvis hellre mina inköp på svenska butiker men det finns självklart ett "pris" på min lojalitet och 35% skillnad (och t.o.m. mer) är definitivt inget skäl att "stödhandla" svenskt så att säga.

 

Löparskor har inte jag heller köpt i Sverige på många år.

Link to comment
Share on other sites

Man kan spara ytterligare en slant genom att välja en s.k. SEPA-betalning i stället för en utlandsbetalning.

 

Om man vill kolla prisnivån, www.fortesport.fi är ett alternativ, men Häijää har ett bättre renommé som skidplockare. (Jag skulle inte heller tvivla på att köpa skidor hos www.carilainensport.fi men prisläget där år liksom mer diffust om man säger så.)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...