Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa klassiska rullskidan?


MattaP

Recommended Posts

Hojt! Kanske fel fråga såhär i Feb men ligger man halvsjuk i soffan med skit på TV:n så kan vad som helst hända? :-)

 

Har ett par finestep idag vilka var mina instegsskidor. Upplever dessa som klumpiga när jag försöker mig på något annat än ren stakning.

 

Väger 70-75, sneglat lite på Swenor Carbonfibre...vilken skida rekommenderas??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply
Hojt! Kanske fel fråga såhär i Feb men ligger man halvsjuk i soffan med skit på TV:n så kan vad som helst hända? :-)

 

Har ett par finestep idag vilka var mina instegsskidor. Upplever dessa som klumpiga när jag försöker mig på något annat än ren stakning.

 

Väger 70-75, sneglat lite på Swenor Carbonfibre...vilken skida rekommenderas??

Swenor Fibreglass.

Link to comment
Share on other sites

Elpex är en lätt skida,

den går rakt vilken är en enormskillnad mot Swenor t.ex.

Sen att det råkar vara billigaste hjulen på marknaden också gör väl inget, men hjulen är annars dom bästa i hållbarhetssynpunkt och dom som slits minst.

Vi säljer Elpex med gott samvete, Swenor som vi också säljer mycket av rekommenderar vi dock aldrig i första hand till någon då det är med reklemationer och problem med dom.

 

Marknadens bästa skida idag är Elpex Team 610, när Evolution släpps kommer den vara lite bättre än Team-skidan.

Link to comment
Share on other sites

Elpex är en lätt skida,

den går rakt vilken är en enormskillnad mot Swenor t.ex.

Sen att det råkar vara billigaste hjulen på marknaden också gör väl inget, men hjulen är annars dom bästa i hållbarhetssynpunkt och dom som slits minst.

Vi säljer Elpex med gott samvete, Swenor som vi också säljer mycket av rekommenderar vi dock aldrig i första hand till någon då det är med reklemationer och problem med dom.

 

Marknadens bästa skida idag är Elpex Team 610, när Evolution släpps kommer den vara lite bättre än Team-skidan.

Är du säker? Marwe hjul verkar billigare, iaf betydligt billigare på deras hemsida än vad ni säljer Elpex för? Kan inte uttala mig om hållbarheten på Elpex, men Marwe verkar inte slitas mycket...

 

(295 tar ni för elpex utan spärr opch Marwe tar 217 för sina med dagens kurs, med spärr är det 395 vs 347)

 

Edit, sen har de ju sina i stort sett outslitliga PU hjul som är lite dyrare: 260 och 391)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört på Elpex sen jag började åka rullskidor och jag tycker de funkar super. Riktigt bra kvalitet. Jag har inte varit snäll mot mina men de funkar felfritt trots allt. Drar aldrig snett och jag gillar åkkänslan i Team och Evolution. Har testat ett antal olika rullskidmärken och väljer tveklöst Elpex för kvalitetens och känslans skull.
Link to comment
Share on other sites

Nu jämför du ett pris i Sverige med ett pris i Finland.

Sen jämför jag inte Marwe med Elpex då det är olika åkkänsla. Marwe tyngre och felbalanserad.

Men Marwe är en skön stakskida.

Marwe skate är däremot underbara.

Så klart jag jämför pris i Finland och Sverige, speciellt då frakten verkar vara gratis till Sverige från marwe.fi (eller något mysko med deras webshop). Köpte mina från sportalbert.de då de var aningen billigare där.

 

Jag kör på deras kombiskida, som jag antar är lättare än den rena klassiska, dock håller jag mig mest till stakning på rullskidorna.

Link to comment
Share on other sites

Elpex är en lätt skida,

den går rakt vilken är en enormskillnad mot Swenor t.ex.

Sen att det råkar vara billigaste hjulen på marknaden också gör väl inget, men hjulen är annars dom bästa i hållbarhetssynpunkt och dom som slits minst.

Vi säljer Elpex med gott samvete, Swenor som vi också säljer mycket av rekommenderar vi dock aldrig i första hand till någon då det är med reklemationer och problem med dom.

 

Marknadens bästa skida idag är Elpex Team 610, när Evolution släpps kommer den vara lite bättre än Team-skidan.

Många knäckta fiberglasstommar va? Har dragit några innan jag gick över till alu nu senast!

Link to comment
Share on other sites

Elpex är en lätt skida' date='

den går rakt vilken är en enormskillnad mot Swenor t.ex.

Sen att det råkar vara billigaste hjulen på marknaden också gör väl inget, men hjulen är annars dom bästa i hållbarhetssynpunkt och dom som slits minst.

Vi säljer Elpex med gott samvete, Swenor som vi också säljer mycket av rekommenderar vi dock aldrig i första hand till någon då det är med reklemationer och problem med dom.

 

Marknadens bästa skida idag är Elpex Team 610, när Evolution släpps kommer den vara lite bättre än Team-skidan.[/quote']

Många knäckta fiberglasstommar va? Har dragit några innan jag gick över till alu nu senast!

nej det vill jag inte påstå, stommarna verkar hålla, men gafflar är en storsäljare

Link to comment
Share on other sites

Marknadens bästa skida idag är Elpex Team 610, när Evolution släpps kommer den vara lite bättre än Team-skidan.

Jag håller med - Elpex Team är i mina ögon den skidan som är bäst - den nya elpexen verkar intressant, och sedan Fischers riktigt stumme rullskidor - har dock inte testat dem.

Link to comment
Share on other sites

Så klart jag jämför pris i Finland och Sverige, speciellt då frakten verkar vara gratis till Sverige från marwe.fi (eller något mysko med deras webshop). Köpte mina från sportalbert.de då de var aningen billigare där.

 

Jag kör på deras kombiskida, som jag antar är lättare än den rena klassiska, dock håller jag mig mest till stakning på rullskidorna.

Jag har lagt märke till att de som diagonalar på Marwe ofta kör med "stödhjulet" monterat. Tror det är kombiskidan de använder (osäker).

 

Sen är företaget som gör Marwe rullskidor en gummitillverkare, därav den höga kvaliteten och hållbarheten på hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Elpex Evolution X för åkare upp till 70 kg och Evolution V för åkare upp till 85 kg.

Vi räknar med att kunna börja leverera ut den i mars/april.

Jag ska köpa nya rullskidor till våren. Tränar i stort sett bara stakning så vilken skida kan då vara bäst? Ska man vänta på Evolution eller funkar Skigo XC Carbon Classic lika bra eller bättre? Eller någon annan rekommendation?

Link to comment
Share on other sites

Elpex Evolution X för åkare upp till 70 kg och Evolution V för åkare upp till 85 kg.

Vi räknar med att kunna börja leverera ut den i mars/april.

Jag ska köpa nya rullskidor till våren. Tränar i stort sett bara stakning så vilken skida kan då vara bäst? Ska man vänta på Evolution eller funkar Skigo XC Carbon Classic lika bra eller bättre? Eller någon annan rekommendation?

Under nästa vecka kommer vi släppa Elpex Evolution, då vi fått 50 ex i förväg. Så vill ni vara först då är det bara pass å, leverans om ca 4 veckor.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ni ska satsa på fiberglas om ni haft finestep innan. Fiberglas är en smidigare skida men som fortfarande är skön att staka på. Tar upp vibrationer bra. Väger du under 75 kg kan du åka på carbonfiber, samma komfort men lite lättare. Vill du åka på en aluminium skida rekommenderar jag alutechen. Väldigt skön skida men inte samma vibrationsdämpande effekt som dom andra skidorna jag nämner ovan. Jag har åkt swenor i 3 år och åker mycket rullskidor, minst 300 mil per säsong. Jag har aldrig bytt en enda stomme eller gaffel.... Kvalitén är utmärkt.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ni ska satsa på fiberglas om ni haft finestep innan. Fiberglas är en smidigare skida men som fortfarande är skön att staka på. Tar upp vibrationer bra. Väger du under 75 kg kan du åka på carbonfiber, samma komfort men lite lättare. Vill du åka på en aluminium skida rekommenderar jag alutechen. Väldigt skön skida men inte samma vibrationsdämpande effekt som dom andra skidorna jag nämner ovan. Jag har åkt swenor i 3 år och åker mycket rullskidor, minst 300 mil per säsong. Jag har aldrig bytt en enda stomme eller gaffel.... Kvalitén är utmärkt.

Jag har åkt 4 mil på Swenor (fibreglass) och bytt en gaffel. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ni ska satsa på fiberglas om ni haft finestep innan. Fiberglas är en smidigare skida men som fortfarande är skön att staka på. Tar upp vibrationer bra. Väger du under 75 kg kan du åka på carbonfiber, samma komfort men lite lättare. Vill du åka på en aluminium skida rekommenderar jag alutechen. Väldigt skön skida men inte samma vibrationsdämpande effekt som dom andra skidorna jag nämner ovan. Jag har åkt swenor i 3 år och åker mycket rullskidor, minst 300 mil per säsong. Jag har aldrig bytt en enda stomme eller gaffel.... Kvalitén är utmärkt.

Tack Swenor

Helt rätt det är en skön skida när den går rakt...

Stommar går inte av särskilt ofta, det håller jag med om. Alutech är en kanonfin skida den har inte alls samma gafflar som Carbofibre, Fibreglass och Finstep.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ni ska satsa på fiberglas om ni haft finestep innan. Fiberglas är en smidigare skida men som fortfarande är skön att staka på. Tar upp vibrationer bra. Väger du under 75 kg kan du åka på carbonfiber, samma komfort men lite lättare. Vill du åka på en aluminium skida rekommenderar jag alutechen. Väldigt skön skida men inte samma vibrationsdämpande effekt som dom andra skidorna jag nämner ovan. Jag har åkt swenor i 3 år och åker mycket rullskidor, minst 300 mil per säsong. Jag har aldrig bytt en enda stomme eller gaffel.... Kvalitén är utmärkt.

Instämmer med Markus. Har åkt flera 100 mil med mina Swenor Fibreglas som jag köpt för 3 år sen, har aldrig demonterat lager eller hjul, åkt i vatten, saltade vägar, snömodd, fin grusväg bara spolat av dem i duschen och satt dem i hallen till nästa pass... Har aldrig haft något problem, nästan lite "för bra" kvalité kan man tycka :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...