Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kramp i magmuskler


Linkan

Recommended Posts

Råkat ut för en väldigt äcklig känsla

Första gången uppstod detta på träning, skulle köra en träningstävling på 3mil och helt plötsligt efter 27km fick jag en fruktansvärd kramp precis i de övre magmusklerna, nästan så att man bara ramlade ihop.

Under denna "tävling" körde jag åtminstone 90% ren stakning, ganska dålig teknik i övrigt, därav nöter jag mest runt så :)

Min första tanke var nog att jag druckit dåligt, allmänt dålig uppladdning.

Tänkte inte mer på det, de gick ju ändå över när jag var på väg hem

Sen var det dags för tävling i helgen, gick ut i ganska behaglig fart, men kände ändå att jag inte hade kraft i stakningen, så efter 25km kom kramperna igen..

Bara plåga sig vidare med halva loppet kvar, kramperna kom och gick, var ändå rätt noga med intaget.. Men det kanske redan var kört när det väl hade börjat..

 

Efter detta långa utlägg till min fråga: är detta kostrelaterat eller kan det ha något med den uteblivna styrketräningen pga 3v sjukdom i början på januari..

Jag förstår att detta kan bero på många saker, men jag har aldrig upplevt det förr

Brukar få kramp ibland, men har då bara fått det i benen tidigare

Link to comment
Share on other sites

Kramp brukar ju som du är inne på bero på brist på syre, salter eller vätska i musklerna. Om det är så att det är tarmarna som krampar så kan det ju vara kostrelaterat eller möjligen stress. Vet att jag har fått kramp vid något tillfälle av att ha ätit riktigt stark mat, men i ditt fall verkar det ju återkommande. Prova att dricka ngn sportdryck med bra saltsammansättning vid nästa lopp, får du kramp då med så kan du ju utesluta den orskaen. Om du är bra grundtränad sen tidigare känns det inte som om tre veckors träningsfri period i januari borde ge kramper.
Link to comment
Share on other sites

Fick kramp i magmusklerna det kändes som om just bara en av musklerna blev som en tennisboll men gick över då jag sträckte kroppen, övertygad om att pga att jag missade sista drickat så fick jag brist på salter, det gick bra att diagonala men att staka gick inte då kraften i magen va noll. Det lär ju vara kroppens sätt att säg att den egentligen inte tycker det är kul längre.

Direkt efter att ha käkat och druckit så kände jag inget mer. Samt givetvis körde jag i tempo som jag inte brukar köra i, men tjurskallig som man är så vägrar man ju att ge upp.

Körde tung magstyrka ikväll kände inget.

No pain no game

Link to comment
Share on other sites

Den absolut vanligaste orsaken til kramp är helt enkelt att muskeln är överarbetad, om man inte äter någon medicin eller så.

Ok, jag tippar på något liknande..

Vad är rekommendationen för att lindra detta?

Som sagts innan så är det bara översta magmusklerna så det är riktigt obehagligt.

Och den muskeln känner jag har "växt" mest sen jag började träna.

Kanske får vila det området och nöta mer teknik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Fick kramp i magmusklerna det kändes som om just bara en av musklerna blev som en tennisboll men gick över då jag sträckte kroppen, övertygad om att pga att jag missade sista drickat så fick jag brist på salter, det gick bra att diagonala men att staka gick inte då kraften i magen va noll. Det lär ju vara kroppens sätt att säg att den egentligen inte tycker det är kul längre.

Direkt efter att ha käkat och druckit så kände jag inget mer. Samt givetvis körde jag i tempo som jag inte brukar köra i, men tjurskallig som man är så vägrar man ju att ge upp.

Körde tung magstyrka ikväll kände inget.

No pain no game

Fick samma typ av kramp i magmuskeln nu på Årefjällsloppet....Hade lite småkänningar av att det var på väg att dra ihop sig i någon mil. Sedan efter ett 10-15 maxdrag med stakning för att ta mig förbi medtävlare på väg nedför långbacken innan Duved så drog det till rejält och blev en tennisboll av ena magmuskeln. Inte skönt måste jag säga :-( Fick den dock i alla fall att ge med sig och släppa efter någon minuts sträckning. Efter det var det såklart tvunget att staka lite försiktigare och använda armarna mer sista delen av loppet. Min fråga är dock till er som råkat ut för detta, har ni haft liknande problem efter det? mibo? Borde man se till att få den ordentligt genomknådad nu för att undvika återkommande problem? Eller har det varit "normalt" för er efteråt?

Link to comment
Share on other sites

Jag villade lite extra efter VL förra året. Jag har sedan sist kört mycket mage i lutande bänk och med vikt. 3x(20-25) med 20kg på bröstet. Samt slingdrag som en stakrörelse i triceps maskinen. I årets VL va jag väldigt orolig över att magen skulle säga ifrån, då jag inte tränat så mycket stakning. Men så blev inte fallet. Tror att det mer är så att om man stakar mycket och inte villar mellan träningspassen så tar man slut. Och kroppen måste upplysa om att den vill ha villa. Sen är det väl så att man inte klarar att enbart dricka vatten under ett långlopp, utan man måste fylle på med mineraler.
Link to comment
Share on other sites

Jag har ofta tennisbollar i magmusklerna... efter 27 km känns igen eller efter ytterligare någon km. Fungerar bra vid kortare lopp på ca 3-4 mil men är pest på Vasaloppet.

 

Jag har staktränat och styrketränat magen men samma sak händer efter samma tid, jag kommer bara längre på den tiden efter samma tid :)

 

Så för mig är det pulsxtid som ger krampen, man kan säga att jag är trött. Samma sak med benen... används de för häftigt under alltför lång tid så är krampen där.

 

Jag vet inte om det hjälper någon med min beskrivning för någon?

 

Jag har testat en del träning, olika salttabletter osv men för mig gäller uppenbarligen att gå under ca 80% av maxpuls när detta inträffar. Så enkelt är det... när kolhydraterna tar slut så krampar musklerna som används mest om pulsen överstiger 80%.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ofta tennisbollar i magmusklerna... efter 27 km känns igen eller efter ytterligare någon km. Fungerar bra vid kortare lopp på ca 3-4 mil men är pest på Vasaloppet.

 

Jag har staktränat och styrketränat magen men samma sak händer efter samma tid, jag kommer bara längre på den tiden efter samma tid :)

 

Så för mig är det pulsxtid som ger krampen, man kan säga att jag är trött. Samma sak med benen... används de för häftigt under alltför lång tid så är krampen där.

 

Jag vet inte om det hjälper någon med min beskrivning för någon?

 

Jag har testat en del träning, olika salttabletter osv men för mig gäller uppenbarligen att gå under ca 80% av maxpuls när detta inträffar. Så enkelt är det... när kolhydraterna tar slut så krampar musklerna som används mest om pulsen överstiger 80%.

Jag har hört att magnesiumbrist kan ge kramp. Om det finns några bra belägg för det vet jag dock inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte stretchat magen på 20år, tror inte funktionen skulle bli bättre med stretch. Om man stretchar magen så kan man dra den så att musklerna blir olika och då blir man ju sen, skulle det vara bättre.

Musklernas ursprung och fäste går inte att flytta. För att bli sne pga. magstretching måste du nog stretcha extremt flitigt, länge, ofta mycket och hårt. Tänjning av musklerna varar kortvarigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att magnesiumbrist kan ge kramp. Om det finns några bra belägg för det vet jag dock inte.

Jo jag har också hört detta, jag har testat Vitargo Electrolyte, Resorb, Magnesium tabletter men det mest effetkiva (hjälper inte hela vägen) är ändå träning... tråkigt men sant så hjälper träning mer än tabletter.

 

Magnesium kan säkert hjälpa någon men inte mig åtmintone ingen effekt efter ca 3 månaders användande av magnesium eller andra salttabletter,

Långa lugna pass ger effekt men ännu inte på hela distansen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att magnesiumbrist kan ge kramp. Om det finns några bra belägg för det vet jag dock inte.

Jo jag har också hört detta' date=' jag har testat Vitargo Electrolyte, Resorb, Magnesium tabletter men det mest effetkiva (hjälper inte hela vägen) är ändå träning... tråkigt men sant så hjälper träning mer än tabletter.

 

Magnesium kan säkert hjälpa någon men inte mig åtmintone ingen effekt efter ca 3 månaders användande av magnesium eller andra salttabletter,

Långa lugna pass ger effekt men ännu inte på hela distansen.[/quote']

Jag vet många som tuggar magnesiumtabletter inför typ VL. Jag har gjort det också, men tycker inte att det hjälper mig.

 

Däremot så blir jag sällan så trött i magen av stakning numera. Mer i benen faktiskt. Sen jag lärt om av Mats Larsson. De ggr jag tränade med Jerry var fokus jättemycket på mage. Olika magövningar på matta mm. Jag håller inte på med det lika mycket längre, även om starka magmuskler aldrig är fel heller så klart.

 

Men det där med att staka som Mats Larsson har jag ju tjatat om i flera år.

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2012/09/staka-med-magen-eller-staka-med-benen.html

Men å andra sidan kanske han inte blev landslagstränare för inte. Kanske inte heller en slump att det var i år som Blomkvist tjatade om på TV att både Hellner och Kalla utvecklat sin klassiska teknik… ;)

Link to comment
Share on other sites

OK, det bir att testa ännu en gång att köra Mats Larsson stakning... jag har testat men inte för att spara magmuskler utan mer av nyfikenhets skull.

 

Även jag är ju numera också semisekel och har alltför stor magmuskel (inte flera utan en magruta). Så väl värt att testa detta igen även om benen också kan råka ut för kramp... jag har helt enkelt krampproblem i hela kroppen, inte enbart i magen :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte stretchat magen på 20år' date=' tror inte funktionen skulle bli bättre med stretch. Om man stretchar magen så kan man dra den så att musklerna blir olika och då blir man ju sen, skulle det vara bättre.[/quote']

Musklernas ursprung och fäste går inte att flytta. För att bli sne pga. magstretching måste du nog stretcha extremt flitigt, länge, ofta mycket och hårt. Tänjning av musklerna varar kortvarigt.

Jag vet allt detta att det inte går att bli sned. Men jag tror inte att man har så jätte mycket på att vinna på att ligga och sträcka magen som en säl. Däremot tor jag att det finns andra muskler som är mer viktiga att stretch. Ljumsken, armar, axlar mm

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ofta höra att muskeltrötthet var orsaken till mina återkommande kramper. Jag hade kramp i övre magmusklerna, trikeps, vader osv...

 

Salt tabletter från apoteket hjälpte mej. Jag svettas mycket salt. Jag har tagit en tablett per mil under långlopp och på långa träningspass. Så klart kan man äta havssalt också.

Använder man endast då och då saltet, så medför enligt läkare ingen risk.

 

Värt att pröva!

Link to comment
Share on other sites

Gällande elektrolyter är det främst vanligt natrium (salt) man kan tappa i betydande mängd.

Men finns det någon forskning som säger att saltbrist skulle orsaka kramp?

Nej det verkar inte finnas någon större evidens för det. Däremot kan hyponatremi orsaka kramp i musklerna, men då inte pga. saltbrist utan för att blodet (natriumet) är för utspätt. Vilket det kan bli om man dricker endast vatten, i stora mängder under längre tävlingar.

 

Det finns inget samband mellan låga magnesiumnivåer och kramp heller.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...