Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rode multigrade, en turistvalla?


Nalle Puh

Recommended Posts

Tänkte fylla på den långa listan med Rodetrådar. Stefan sand länkade i en annan tråd till Caldwell sports beskrivning av Rodevallor. Där beskrivs lila multigrade som en turvalla som ger bra fäste, men suger glid. Bispgården sport skriver samma sak, medan t ex Lejonet2 och Finn här på forumet inte verkar rädda att använda den på tävling. Jag blir förvirrad. Att vallorna kan bete sig annorlunda i Amerikanska spår kan jag köpa, men gossarna på Bispgården borde ju veta vad de pratar om. Är det fler här som har problem med att multigrade tar glid? Vad är i så fall bättre alternativ?
Link to comment
Share on other sites

jag hoppas inte den tar glid. Jag körde den i måndags i -7 grader och konstsnö och hade tokbra fäste, dessutom upplevde jag inte att den sög något. Gillar den verkligen så jag hoppas på bra kommentarer i denna tråd :-)

 

Hur avgör man om den suger glid förresten? Eller om det beror på föret, för tjocka lager, formen eller annat?

Link to comment
Share on other sites

Man gillar väl olika vallor lite efter hur man har lyckats med dom, antar jag?

 

Bröderna Aukland använder Rode lila multi rätt mkt, både som mellan lager o sista lager. Som sista blandar dom den med morot i både -4-7gammal och -2-4 nysnö

den finns som alt. ensam sista i gammal-2-4.

Mellanlager i både ny o gammal i 0-2.

(Obs- tänk på att deras råd avser långlopp, prio 1 är glid, även om dom pratar om "spikerfeste")

 

Har själv mest använt den som mellanlager men också fått bra glid med den i lösa spår/snö ny med hög LF,85 i-1grad, med viola 0 under. (sicklade skidor)

Link to comment
Share on other sites

Jag använder vallan både för träning men också tävling. Den kan suga glid men ger ett mycket bra fäste. Jag har oftast (för tävling) täckt med någon topp valla, ofta Star Top Violett och på senare tid Rode T-line burk.

 

Just T-line burkarna verkar vara riktigt riktigt bra vallor och de fungerar, vad jag kommit fram till hittills, mycket bra själva. Alltså inte bara som rena toppningsvallor.

Link to comment
Share on other sites

Man blir ju matt när T-line burkarna ligger i spanet 0, 0/-1, 0/-2 och dessutom är tempen fel för vår snö som vanligt.

 

Kanske dax med en egen tråd (om det inte finns redan) gällande vilka temperaturer som gäller för dessa och om en täcker in ett större spann eller hur de egentligen funkar

Link to comment
Share on other sites

Rode multigrade tycker jag fungerar som en bra tävling och träningsvalla. Framförallt bra fäste i den. Tänk på att oftast så ska vallorna användas i lite kallare än vad som står på burken. Vissa burkar har temperaturen för nordiska klimatet så då stämmer den angivelsen. Ang. t-line så är det samma sak med dom vad det gäller temperaturen. Det är enl. följande för t-line: 0--3, -2--4, -3--5. De fungerar som en vanlig valla och inte bara som toppningsvalla.
Link to comment
Share on other sites

Ni som testar helt utan fästvalla. Hur mycket förlorar man egentligen på att ha sultspannet vallat? Självklart beror det på valla men nån som testat något?

i fartställning på skidor med hårt slutspann och "lagom" mängd valla, i princip ingenting. Däremot kan samma mängd valla kännas i stakning och diagonal men där blir det rätt svårt att kvantifiera. Större påverkan ju mer man gungar på skidan men det är väl rätt uppenbart.

Link to comment
Share on other sites

I vilka fören upplever ni att Swix vallorna går bättre än motsvarande Rode. Denna säsong är min första på en sådär 15 år då jag brytt mig om vallorna och har gått från att använda enbart gamla pre flour Swix och Rode till att köpa upp mig på vr40, vr45,vr50,vr55 samt alla vanliga Rode fr blågrön multigrade till röd. I stockholm i år har det mest varit mellan 0--7 och jag upplever att blå super och lila multigrade oftast inneburit mindre sug än motsvarande Swix, vr 40 och vr 45. Måste det vara riktig hör luftfuktighet innan flourvallorna innebär en förbättring, jmf med icke flour? Jag antar att Rodes vallaformler varit oförändrade i minst 20 år, eller har de uppdaterat för att hänga med i (flour) utvecklingen?
Link to comment
Share on other sites

Dålig på rode, men skulle gissa på att den suger i vid nysnö.

Som HW skriver är det vid stakningen man märker av om vallan suger i, vid fartställning håller skidorna upp mycket mer.

Kör mest på swix och vauthi, där tycker jag vauthi är lite finare i nysnö medan swixen håller bättre i omvandlad snö.

Sen finns de ju lagen om att inte köra grundwax i nysnö, de är döden vid stakning!

Link to comment
Share on other sites

Saxbacken, håller med angående att i nysnö föredrar jag Violett Multigrade och Blå Super framför VR45 och Swix Blå Extra (tycker inte VR40 tillför något). Föredrar också Rode Violett men sen när det går över nollan är VR60 bäst.

 

Kanske de säger att Multigraden suger glid för att de vill sälja den nya Violett Special?

 

Vauhti ska ju vara bäst enligt min lokala butik, men jag är nog lite konservativ där. Den är ju dyrast också.

Link to comment
Share on other sites

Saxbacken, håller med angående att i nysnö föredrar jag Violett Multigrade och Blå Super framför VR45 och Swix Blå Extra (tycker inte VR40 tillför något). Föredrar också Rode Violett men sen när det går över nollan är VR60 bäst.

 

Kanske de säger att Multigraden suger glid för att de vill sälja den nya Violett Special?

 

Vauhti ska ju vara bäst enligt min lokala butik, men jag är nog lite konservativ där. Den är ju dyrast också.

Anser att Vauthi K-line är outstanding i nysnö, speciellt vid långlopp då sug under skidorna märks som mest.

 

Har inte hunnit testa tillräckligt men de slog mig för ett tag sen att man inte behöver VR60 utan de nästan går bättre att direkt gå på VR70, denna teori i kombination med lite tester bygger bla på att man slipper silvret som är i VR60, gäller då främst då finkornig snö blöts första gången.

Link to comment
Share on other sites

Man gillar väl olika vallor lite efter hur man har lyckats med dom, antar jag?

 

Bröderna Aukland använder Rode lila multi rätt mkt, både som mellan lager o sista lager. Som sista blandar dom den med morot i både -4-7gammal och -2-4 nysnö

den finns som alt. ensam sista i gammal-2-4.

Mellanlager i både ny o gammal i 0-2.

(Obs- tänk på att deras råd avser långlopp, prio 1 är glid, även om dom pratar om "spikerfeste")

 

Har själv mest använt den som mellanlager men också fått bra glid med den i lösa spår/snö ny med hög LF,85 i-1grad, med viola 0 under. (sicklade skidor)

Jörgen Aukland använder väll inte fästvalla över huvud taget. Själv gillar jag multigrade, känns som den ligger typ mellan blå extra och VR45. Och Rode ska vara bra i nysnö, så det några minus och ny snö blir det multigrade, har aldrig haft problem med ifrysning. Hur mycket glid den tar, ingen aning.

Link to comment
Share on other sites

Man gillar väl olika vallor lite efter hur man har lyckats med dom' date=' antar jag?

 

Bröderna Aukland använder Rode lila multi rätt mkt, både som mellan lager o sista lager. Som sista blandar dom den med morot i både -4-7gammal och -2-4 nysnö

den finns som alt. ensam sista i gammal-2-4.

Mellanlager i både ny o gammal i 0-2.

(Obs- tänk på att deras råd avser långlopp, prio 1 är glid, även om dom pratar om "spikerfeste")

 

Har själv mest använt den som mellanlager men också fått bra glid med den i lösa spår/snö ny med hög LF,85 i-1grad, med viola 0 under. (sicklade skidor)[/quote']

Jörgen Aukland använder väll inte fästvalla över huvud taget. Själv gillar jag multigrade, känns som den ligger typ mellan blå extra och VR45. Och Rode ska vara bra i nysnö, så det några minus och ny snö blir det multigrade, har aldrig haft problem med ifrysning. Hur mycket glid den tar, ingen aning.

De har inte alltid bara stakat.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört på Röde lila multigrade 0C-2C hela denna veckan uppe på

Hovfjället i relativt kuperad terräng med bra stigningar. Detta är min nya favoritburk.

Den har funkat i bra brantare backar där andra stod och halkade och saxade. Nu snöade det hela veckan så spåren var lite lösa men greppet var bra ändå. En dag var det -2 grader och dimma och då fick jag komplettera med en liten varmare burk,så där gick gränsen denna lila multigrade-burk.

Jag provade också att släppa förbi snabbare åkare för att haka på

nedförs för att se om mina skidor gled sämre (pga denna burk med bra grepp). Glädjande så gled jag i kapp sakta så jag är mycket nöjd med denna burk

som en "allround". Jag körde den även ned till -9 grader.

Snudd på rullskidsgrepp ibland + bra glid. (tyckte jag)

 

Det är ju också skillnad att kunna känna att du kan ge full kraft i kicken

jämfört med att ha halvbra grepp och missa och halka då och då.

Har jag grepp så åker jag fortare i spåret.

Visst prioriterade jag grepp i de starkt kuperade spåren men

jag är ändå imponerad av att den inte tog på glidet som jag

trodde.

 

Trixet är att veta EXAKT hur långt man kan dra fästvallan framåt

för varje skidpar för det är mycket individuellt för varje

skidpar jag har. Detta vet man bara efter att ha testat

ute i spåret med varje enskilt par. Många tester + justering blir det.

Sen vet du hur du ska göra för varje skidpar.

 

Röde multigrade "turistvalla"?

Tja funkade mycket bra för mig i alla fall.

 

Här är favoritburken på bild:

http://www.rodewax.it/m4n/en/Product/1-2-P46/_VIOLA-MULTIGRADE_.html

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...