Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rode multigrade, en turistvalla?


Nalle Puh

Recommended Posts

Är det här fästvallan för vasan 2016 om prognosen håller i sig? Jag har en burk som det står enbart Multigrade (0- -2C) på men samma tempintervall som den länkade bilden tre inlägg tidigare. Antar att min burk bara är lite äldre

Jag är inte uppe vid VL och har ingen aning om hur snön i spåren är. Men om man nu vill ha Rode, borde inte "Super" vara ett allternativ? Den brukar jag tycka ha ett bra spann från ganska kallt (utan att riskera ifrysning) till varmare just som det verkar bli. Är man långsam kan man väl sedan ha den lila multigraden i fickan för en ev. omvallning? 

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle multigrade vara med turistvalla än andra rode egentligen? - den har ju bara annat temp. omr.

 

Visstnok ikke bare et annet temperaturområde, for det blir hevda at "multigrade"-valla (burker, ikke klister) er blandinger. Blå Multigrade kan virke som en blanding av Grønn og Blå 2 (?), har egenskaper sams med begge og er bra i vekslende kalde forhold. Den lila kan være en blanding av en eller annen blå og en mjukere voks (Rød?), som til sammen gir en typ "uekte" violett special. Det er kanskje derfor den kan ta glid (uten dekning av en annen valla)?

 

Lila multigrade virker visst bra i noe av de samme forhold som Super Weiss: Løs snø (nysnø som ikke har pakka seg; gammal, slitt finkorna snø som disintegrerer og ikke får pakka seg) og kanskje i spor med en glatt, fuktig hinne av damp. I "vanlige" faste spor skulle vel Multigrade i teorien ta minst glid i (eldre) finkorna snø, med avrunda krystaller som gir mindre motstand enn nysnø.

Link to comment
Share on other sites

Hur stor nackdel tror ni att det är generellt att använda vallor utan högfluor under långlopp som Vasaloppet? Skall man se det som en nackdel för Rodes vallor jämfört med Swix VR-serie?

 

Är det den låga flourhalten som gör att vissa upplever att Rodes vallor suger glid?

Link to comment
Share on other sites

Swix vallor hade detta rykte för ett par år sedan... speciellt VR vallorna...

Tro vad du vill om du testar annars ta ett tips helt enkelt...

 

Jag har som strategi att följa en rekommendation och anser att längden på fästvallningen suger mer glid än märket.

Det är enkelt och ger mer tid att oroa sig för onödiga saker :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...