Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Uppdrag granskning


artur

Recommended Posts

  • Replies 354
  • Created
  • Last Reply

@hallon84

Det finns många olika idrotter att välja på här i världen. Jag blir aldrig proffs i sumo tex. Inte går jag och mår dåligt över det.

Har du stora fötter o händer så kanske du är snabb i bassängen? (Sen gör ju inte tillväxthormoner dig till världens bästa i en komlex idrott som fotboll.)

 

Kan du inte bli bra på det ena så har du större chans på något annat. Fysisk uthållighet ärvs i största del ifrån modern så om morsan gör milen på 30 så är chanserna för dig goda i löpning. Allt är genetik, fysiologi ovh evolution. Jag tror att dem unga får acceptera den biten. Att sporta är vinna eller förlora. Det är själva idén med att jämföra sig med andra utifrån genetiska förutsättningar, träning och dagsform. Det är det som driver alla att bli bättre, snabbare, starkare mm mm. Skulle någon individ nu råka vara kass på varenda gren i hela världen så är det så det är. Det är ju sanning, och jag tycker att vi ska hålla oss till sanningen inför våra barn. Hur fint och gulligt vi än vill väva in det..

 

Problemet med idrottens filosofi är att det kommer således alltid att finnas fuskare som nyttjar sig av onaturliga former. Särskilt så länge det finns stora summor pengar att vinna. Människan är inte ärlig och kommer aldrig att bli.

Link to comment
Share on other sites

@hallon84

Det finns många olika idrotter att välja på här i världen. Jag blir aldrig proffs i sumo tex. Inte går jag och mår dåligt över det.

Har du stora fötter o händer så kanske du är snabb i bassängen? (Sen gör ju inte tillväxthormoner dig till världens bästa i en komlex idrott som fotboll.)

 

Kan du inte bli bra på det ena så har du större chans på något annat. Fysisk uthållighet ärvs i största del ifrån modern så om morsan gör milen på 30 så är chanserna för dig goda i löpning. Allt är genetik, fysiologi ovh evolution. Jag tror att dem unga får acceptera den biten. Att sporta är vinna eller förlora. Det är själva idén med att jämföra sig med andra utifrån genetiska förutsättningar, träning och dagsform. Det är det som driver alla att bli bättre, snabbare, starkare mm mm. Skulle någon individ nu råka vara kass på varenda gren i hela världen så är det så det är. Det är ju sanning, och jag tycker att vi ska hålla oss till sanningen inför våra barn. Hur fint och gulligt vi än vill väva in det..

 

Problemet med idrottens filosofi är att det kommer således alltid att finnas fuskare som nyttjar sig av onaturliga former. Särskilt så länge det finns stora summor pengar att vinna. Människan är inte ärlig och kommer aldrig att bli.ör

Du talar om elitidrotten, men därunder finns en otroligt stor mängd idrottare som också vill tävla utifrån sina förutsättningar

och här finns en stor utvecklingspotential inom idrotten. 1, 3, 6, 12 och 24-timmars finns inom löpning och där tävlar man i första hand mot sig själv, något som borde införas inom skidsporten eller andra tävlingsformer där barn som är "dåliga" känner att de bidrar med sin prestation och inte behöver känna sig utpekade.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...