Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Dubbelt svenskt i juniorklassen och Smskar damseniorvinnare

Julia Angelsi och Johannes Eklf SM-vinnare p rullskidor

Smskar och Ekberg p pallen i Trento

SVT snder alla tre dagar frn Gllivarepremiren

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Uppdrag granskning

• Vänligen logga in för att kunna svara
354 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 625 inlägg
Kläbo puffade ju under junior-VM. Knappast troligt att han slutat med detta lyckopiller till OL
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 118 inlägg

Kläbo puffade ju under junior-VM. Knappast troligt att han slutat med detta lyckopiller till OL

Ja, man man kan ju inte förneka att några av de bästa, främst Norrmänen, "går som tåget" , de "puffar på" och ligger främst "på spåret" (men vart är de på väg ?) . Jag är dock optimist och tror att ansvariga till slut tar sitt ansvar och sätter rimliga gränser för eländet. Eller så får vi införa två klasser i dessa sammanhang, en för sjuka och dopade (och där är allt tillåtet på eget ansvar), klass KDS,  och en för övriga, KR. Det kan säkert bli spännande uppgörelser i båda klasserna, vad tror ni ?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 625 inlägg
” – Det här är precis vad jag sagt i 10–20 år. Jag är inte nöjd, men det är bra att det framkommer att Norge inte bara är den världsledande skidnationen, utan också världsledande i kemisk manipulation av prestationsförmågan.”

Finlands legendariska dopningstränare från Lathis 2001 :)

Chipspåsen är framme. Nu väntar jag på ett utspel från Arnell
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 272 inlägg

Varför inte släppa astmamedicinerna fritt istället? Som det är nu är det ju en konkurrensfördel att ha astma.

Håller inte med, då många mediciner har biverkningar och vi inte vet vad ett ohämmat intagande av astmamedicin får för konsekvenser på sikt. Reglerade doser som är medicinskt motiverade och tak som omöjliggör dopingeffekt är mitt förslag.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 899 inlägg
Medicin som påverkar den fysiska förmågan till det positiva jämfört med någon utan denna medicin borde inte vara tillåtet alls... Ta tillväxthormon vid dvärgväxt, medicinskt motiverat men knappast rättvist i idrott.

Astmamedicin inget undantag.

Nu är det fel enligt normal moralisk standarduppfattning (åtminstone här på forumet) och då tycker jag att detta gäller även svenskar om de har samma doser!

BjornG

BjornG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 321 inlägg

Medicin som påverkar den fysiska förmågan till det positiva jämfört med någon utan denna medicin borde inte vara tillåtet alls... Ta tillväxthormon vid dvärgväxt, medicinskt motiverat men knappast rättvist i idrott.

Astmamedicin inget undantag.

Nu är det fel enligt normal moralisk standarduppfattning (åtminstone här på forumet) och då tycker jag att detta gäller även svenskar om de har samma doser!

Så ingen Lionel Messi då?

Fantastiskt fascinerande att "normal moralisk standarduppfattning" enligt ett par dussin skidmotionärer utan just någon erfarenhet av tävlingsskidåkning eller medicin på ett internetforum ska vara grund för regler inom idrott på global nivå.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Så ingen Lionel Messi då?

Fantastiskt fascinerande att "normal moralisk standarduppfattning" enligt ett par dussin skidmotionärer utan just någon erfarenhet av tävlingsskidåkning eller medicin på ett internetforum ska vara grund för regler inom idrott på global nivå.

Fast formuleringen "Medicin som påverkar den fysiska förmågan till det positiva jämfört med någon utan denna medicin borde inte vara tillåtet" är väl inte mycket att orda om?  

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 899 inlägg
Fantastiskt är det väl om vi inte har en åsikt om doping?
Jag missförstår dig säkert men det låter som om du säger att doping ska vara tillåtet om det finns medicinsk grund?

Moral i samhället syns inte alltid i lagar och regler, kanske rätt kanske fel men skönt att jag har lov att säga vad jag tycker om det.
Visst är det bra med kunniga människor som kan se till att det blir rätt och rättvist men jag tror inte att det är klart än.
Kanske har man nu börjat täppa till ännu ett hål i dopingträsket?
Knappast pga våra diskussioner här men de speglar nog en vanligare uppfattning än att man får ta mediciner hur man vill bara man ordnat recept.

Om nu Lionel Messi tagit tillväxthormon via förskrivning känns det bra att han tillgång till det men det känns inte rätt mot andra fotbollsspelare. Tycker du det BjornG?
Eller missförstod jag dig?

ro66an

ro66an

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg

Ja, man man kan ju inte förneka att några av de bästa, främst Norrmänen, "går som tåget" , de "puffar på" och ligger främst "på spåret" (men vart är de på väg ?) . Jag är dock optimist och tror att ansvariga till slut tar sitt ansvar och sätter rimliga gränser för eländet. Eller så får vi införa två klasser i dessa sammanhang, en för sjuka och dopade (och där är allt tillåtet på eget ansvar), klass KDS,  och en för övriga, KR. Det kan säkert bli spännande uppgörelser i båda klasserna, vad tror ni ?

Spännande tanke Lars-Erik. Eller efter dam o herrklassen så kommer "unlimited" och kör. Mer eller mindre omänskliga individer uppväxta i labb. Testosteron till gröten istället för mjölk osv.. Fort lär det gå!

Hallon84

Hallon84

Medlem

• Members
  • Pip
  • 67 inlägg

Intressant om Messi. En ful tanke men kan inte låta bli att fundera då det praktiskt taget inte finns alternativ: Vad är egentligen värdet fr samhället att propsa för icke doping? Vad vill man förmedla med ett "rent spel", att den som har bäst genetiska förutsättningar vinner? visst visst, det finns en tanke om att den som jobbar hårdast vinner men alla som tagit sig till världselit tränar ju så mycket de kan utan att bli ineffektiva, alla håller sig så nära gränsen och lagen det bara går.. det som begränsar dem är knappast viljan. Det är generna. Man tar ofta upp att idrotten ska vara ett föredöme för våra ungdomar.. men vad vill vi förmedla egentligen? Är du en förlorare i det genetiska lotteriet, tex. Lionell Messi, har du inget att hämta?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 272 inlägg

En allmän föreställning (inte bara bland "motionsskidåkare") är att lagidrottare väldigt sällan dopar sig. Det här med Messi var en nyhet för mig, på vilka grunder skulle han ha dispens att ta tillväxthormon ?

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Han har ingen dispens. Han fick en hormonbehandling som barn, för att han hade brist på tillväxthormon och var väldigt kort som 13-åring. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

ro66an

ro66an

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
@hallon84
Det finns många olika idrotter att välja på här i världen. Jag blir aldrig proffs i sumo tex. Inte går jag och mår dåligt över det.
Har du stora fötter o händer så kanske du är snabb i bassängen? (Sen gör ju inte tillväxthormoner dig till världens bästa i en komlex idrott som fotboll.)

Kan du inte bli bra på det ena så har du större chans på något annat. Fysisk uthållighet ärvs i största del ifrån modern så om morsan gör milen på 30 så är chanserna för dig goda i löpning. Allt är genetik, fysiologi ovh evolution. Jag tror att dem unga får acceptera den biten. Att sporta är vinna eller förlora. Det är själva idén med att jämföra sig med andra utifrån genetiska förutsättningar, träning och dagsform. Det är det som driver alla att bli bättre, snabbare, starkare mm mm. Skulle någon individ nu råka vara kass på varenda gren i hela världen så är det så det är. Det är ju sanning, och jag tycker att vi ska hålla oss till sanningen inför våra barn. Hur fint och gulligt vi än vill väva in det..

Problemet med idrottens filosofi är att det kommer således alltid att finnas fuskare som nyttjar sig av onaturliga former. Särskilt så länge det finns stora summor pengar att vinna. Människan är inte ärlig och kommer aldrig att bli.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 272 inlägg

Finns det mer info om kläbos puffande nånstans?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 272 inlägg

@hallon84
Det finns många olika idrotter att välja på här i världen. Jag blir aldrig proffs i sumo tex. Inte går jag och mår dåligt över det.
Har du stora fötter o händer så kanske du är snabb i bassängen? (Sen gör ju inte tillväxthormoner dig till världens bästa i en komlex idrott som fotboll.)

Kan du inte bli bra på det ena så har du större chans på något annat. Fysisk uthållighet ärvs i största del ifrån modern så om morsan gör milen på 30 så är chanserna för dig goda i löpning. Allt är genetik, fysiologi ovh evolution. Jag tror att dem unga får acceptera den biten. Att sporta är vinna eller förlora. Det är själva idén med att jämföra sig med andra utifrån genetiska förutsättningar, träning och dagsform. Det är det som driver alla att bli bättre, snabbare, starkare mm mm. Skulle någon individ nu råka vara kass på varenda gren i hela världen så är det så det är. Det är ju sanning, och jag tycker att vi ska hålla oss till sanningen inför våra barn. Hur fint och gulligt vi än vill väva in det..

Problemet med idrottens filosofi är att det kommer således alltid att finnas fuskare som nyttjar sig av onaturliga former. Särskilt så länge det finns stora summor pengar att vinna. Människan är inte ärlig och kommer aldrig att bli.ör

Du talar om elitidrotten, men därunder finns en otroligt stor mängd idrottare som också vill tävla utifrån sina förutsättningar

och här finns en stor utvecklingspotential inom idrotten. 1, 3, 6, 12 och 24-timmars finns inom löpning och där tävlar man i första hand mot sig själv, något som borde införas inom skidsporten eller andra tävlingsformer där barn som är "dåliga" känner att de bidrar med sin prestation och inte behöver känna sig utpekade.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar