Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Truu och Jonsson fixade dubbel fr Trillevallen

Oskar Kardin och Britta Johansson Norgren vinnare i Grnklitt

Jens Burman och Elisabeth Hgberg snabbast i Bruksvallarna

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Uppdrag granskning

• Vänligen logga in för att kunna svara
354 svar till detta ämne

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg
Direktsänt 1H sportvärlden start nu 18:00 radio1 (ej p1) om doping, inför uppdrag granskning, där man får ringa in direkt till programmet. 101.9 Mhz i stockholm eller live via webben här: http://play.radio1.se/live

Goldrush

Goldrush

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
Teaser på NRKP2, Dagsnytt 1800, første innslag. Representant fra Uppdrag Granskning, Skipresident Erik Røste, landslagslege på 90-tallet Rønsen og Vegard Ulvang.

http://nettradio.nrk...lt.php?kanal=p2

Goldrush

Goldrush

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
Åpent brev fra Hemmingson og Rønsen om hvorfor Uppdrag Gransknings konklusjoner er upålitetlige.

http://www.dagbladet...lahti/25978156/

mister-gs

mister-gs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 115 inlägg
Jag har legat på 170 och 173 i Hb vid läkartest, dvs jag har dessa höga värden naturligt. Vet inte om det tillför något positivt eller inte för mig som vanlig 40+ motionär, det enda jag vet att jag alltid haft lätt att träna upp konditionen.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Tyckte inte det gav så mycket...
Lite tunt med papper på från ett tillfälle...
Men men...dom fick väl lite tv-tittare...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg
Det som förbryllar mig mest är att värdena sjönk så snabbt efter att reglerna ändrades. Konstigt att inte Janne Josefsson frågade landslagsledarna om det mot slutet av programmet.

Även om det rör sig om enstaka tester är det ju märkligt att det är högt på så många och tydligen på de mest framgångsrika.

Sedan undra jag om de med naturligt höga värden har bättre förutsättningar i konditionsidrotter.

/Mats

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg
intressant att blodvärdena sjönk till normala värden samtidigt som epo gick att upptäckta...

Redigerat av Folkesson, 27 februari 2013 - 21:09 .

Respektera utvecklingen, skippa fästet!

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 724 inlägg
När det bevisligen tokdopades inom cykelsporten på nittiotalet så tycker jag man kan ställa sig frågan varför längdåkningen vara befriad?
Tänk på lance som länge blånekade och till slut fastnade med fingrarna i syltburken. Var enormt många cykelfans som försvarade honom med näbbar och klor....nu är det lite annat ljud i den skällan

Dählie gråter ut hos Skavlan ?

Redigerat av skogsvakt, 27 februari 2013 - 21:14 .

Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

akvik

akvik

Medlem

• Members
  • Pip
  • 131 inlägg
Jag känner lukten av mögel efter programmet - skidförbundets bortförklaringar framstår som just det. Och då är jag ändå norsk :)

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg
Intressant dom kommer att neka ända in i det sista. Titta på Lance A han gav upp tillslut hos Opera. Vist det gav inte så mycket men det är intressant att skidåkarna verkar tro att allt kan förklaras med höghöjdsträning. Är inte det lite bullshit, har inte verkligheten med dagens testmetoder visat det. Men har man växtupp i det så kanske det är svårt att vilja se sanningen. Att skylla allt på dålig testutrusning mm men om man heltiden använde den typen av utrustning på tävlingarna så borde man ju kunna se om det va felmätning. Att värden varierar mycket är inte normalt. Och sedan när gränsen kom så har man krypin ner under den. Den intervju som gjordes med svensken som hade 170 hans kroppsspråk talar ju för sig själv att han inte ville tala sanning. När dom sa att papperna kom från Finland så sa dom ju att det bara va skräp dom va ju domare allihopa där. Så i det fanns det ju ingen sanning. Vore kul m dom kunde hitta lite mer papper. Gillar mörkläggningen med Italienskan och hur han uttryckte sig, ingen. Mediaträning där.

Redigerat av mibo, 27 februari 2013 - 21:19 .

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg
Detta är nog bara början på något som kommer rulla vidare... Kan tänka mig att det bränns arkiv och munkavlar delas ut raskt nu... Men mer kommer nog komma ut av detta... Läskigt att se..

Rickard Bergengren, VL 09: 8:17 - 7752:a, VL 10: 6:38 - 3681:a VL 11: 4:59 - 659:a, VL 12: 4:49 - 1038:a, VL 13: 4:55 - 584:a, VL 14: 4:44 - 292a, VL-15: 4:37 -120:e! Funbeat!

Landers Legend

Landers Legend

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg
Ligger en hund begraven här... Medelvärdeskurvan talar för sig själv.

Buster14

Buster14

Medlem

• Members
  • Pip
  • 346 inlägg
Från 1177:

När det gäller blodvärdet, hemoglobinvärdet, som anger mängden av det röda blodfärgämnet hemoglobin, är gränserna för vuxna kvinnor 120-155 gram per liter och för män 135-175 gram per liter.

-----------------
konstigt att elit höghöjdstränade världsstjärnor har dessa värden ???? tror inte det...

tramsigt UG!!

akvik

akvik

Medlem

• Members
  • Pip
  • 131 inlägg

Detta är nog bara början på något som kommer rulla vidare... Kan tänka mig att det bränns arkiv och munkavlar delas ut raskt nu... Men mer kommer nog komma ut av detta... Läskigt att se..

Precis,

det är nästan som man anar en UG del två där skidförbundets representanter får äta upp sina påståenden. Inte omöjligt att UG sitter på andra mera pålitliga källor som kommer efter detta.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 169 inlägg

Från 1177:

När det gäller blodvärdet, hemoglobinvärdet, som anger mängden av det röda blodfärgämnet hemoglobin, är gränserna för vuxna kvinnor 120-155 gram per liter och för män 135-175 gram per liter.

-----------------
konstigt att elit höghöjdstränade världsstjärnor har dessa värden ???? tror inte det...

tramsigt UG!!

Nej, men 180-200? :)

Redigerat av Johaaan, 27 februari 2013 - 21:20 .

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

pacman

pacman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 39 inlägg
Även om man kanske inte kan kalla bevisningen fullständig så finns det uppenbarligen anledning att gräva vidare i detta.

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg
Skulle vara intressant att se vad dessa idrottare har för hb värde idag. Skicka upp dem på höghöjdsträning i en vecka och sedan se vad dom har. Jämföra med deras värden på 90-talet. Undra vad dom skulle säga nu då. ( jag va mycket yngre då) eller nåt.....

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Är det inte många som missar att det som norskarna och svenskarna svarade på var doping i norge och sverige och medelvärdena var för alla åkare?

Jag tror iallafall mycket mer på att finnarna som åkt ditt för doping och erkänt epo doping, italienarna och andra nationer har dopat sig än svenskar och norrmän.

Jag skulle önska att blodvärdena som tydligen finns skulle bli offentligt tillgjänliga men nu verkar det finnas några udokementerade rykten och blodvärden från en tävling med utrustning som anses ha en rätt dårlig noggranhet.

DrDoom

DrDoom

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Att Norge tar en genväg genom medicinering är inget nytt utan jag ser mer ett mönster genom åren. När de norska damerna misslyckades i OS 2006 så gjorde snabbt de norska forskarna studier på Formoterol (substans i Björgens medicin). Björn Dählie intog också potenta astmamediciner.

Det står helt klart att man inte kan lita på norska läkare.
Jag ställer frågan : Hur kan man tillåta norska skidåkare att åka 30 resp. 50 km med skyhöga blodvärden? Det innebär livsfara. Helt sanslöst!

Helge Oftebro har sett det med egna ögon. Han är läkare och skapade andidopinglaboratoriet (Akers Hus)i Oslo.

http://www.aftonblad...icle10322147.ab

Ända sedan 1997 har dr. Carlsen kämpat för att de norska skidåkarna skall få inte Salbutamol och Formoterol. Alla hans studier visar på "en signifikant ökning av lungfunktionen" men hans slutsats blir ändå alltid att prestationen inte ökar. Det viktigaste är att man ser att preparaten ger förbättringar, inte bara av lungfunktionen utan även ger anabola samt fettförbrännande effekter. Studierna är skumma och ger tvetydiga svar. Finns det några vittnen till dessa norska studier mer än de norska läkarna? Jag förväntar mig att åkarna inte har de kunskaper som krävs för att kunna analysera deras egna resultat utan de hänvisar nog till läkarna.
http://www.ncbi.nlm..../pubmed/9200320
Samma resultat, samma slutsats vid studien 2001
http://www.ncbi.nlm....pubmed/11453313
Samma resultat, samma slutsats vid studien 2006. Denna studie kom väldigt nära fiaskot i OS Turin. OS gick i feb. 2006 och denna studie publicerades i dec 2006. Denna studie kan anses vara en konsekvens av misslyckandet i OS för Marit Björgen. Hon behövde potentare läkemedel för att kunna bygga upp sin kropp igen. Björgen var inte konkurrenskraftig länge. Antingen skulle hon få sluta..eller så dick dr. Carlsen hitta på något så att hon kunde bli konkuenskraftig igen. Dr. Carlsen satte igång arbetet direkt efter OS i Turin med att övertyga FIS medicinska kommittè och WADA med att se till att dessa beta2-agonister minsann inte hade någon effekt på friska personer.
Studien skulle ligga till grund för Björgens dispens av ett ännu starkare preparat..så att hon kunde fortsätta sin karriär ..mot att få revansch för OS i Turin. Björgen fick stå ut med med ännu några magra år där VM 2007 och VM 2009 visade en ganska medioker Marit Björgen. Fast inför OS i 2010 var allting klart. Hon hade då sedan en tid tillbaka fått dispens för Symbicort ( substans = Formoterol) och hade nu under träningsperioden kunnat i lugn och ro bygga upp sin nya kropp. Resultaten såg ni själva under OS 2010 samt kulmen vid hemma-VM 2011. Beta2-agonister har kända anaboliska, fettförbrännande och luftrösvidgande effekter. Sedan vid vilka doser är irrelevant . Dr. Carlsen har vid alla sina studier dragit slutsatsen att pretationen inte ökat trots att han själv skriver att lungfunktionen förbättras.
http://www.ncbi.nlm....pubmed/17146320
Sedan har vi då andra (som inte kommer från Norge) som får helt andra resultat när det gäller studier kring beta2-agonister.
http://www.ncbi.nlm....pubmed/15377972
Här visas det tecken på anabola effekter. Detta är bara en av flera som visar detta. Hur sjutton kan man få dispens för sådan här lm när flera studier visar på sådana här resultat? Hur kan man ens ha tanken att plocka bort dessa från dopinglistan? WADA :s förtroende är sänkt till botten! Man kan inte ta WADA på allvar efter sådant här.
Antidoping Norge testar inte ens sina egna åkare under träningsperioder. Alla fattar väl att de håller sig i tyglarna när det vankas tävlingar.
När skall man inse att man nått kulmen och att läkare inom elitidrotten inte för kampen mot doping åt rätt håll?
Norge . med Dr:Carlsen i spetsen, har visat att de gör allt för att nå framgångar. genom den medicinska vägen.
Mvh

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

När det bevisligen tokdopades inom cykelsporten på nittiotalet så tycker jag man kan ställa sig frågan varför längdåkningen vara befriad?

Det är ju ingen som har påståt att längdåkningen var befriad. Finnar och Mullegg är ju två exempel. Österikare har också åkt ditt indirekt tror jag. Starka indisier mot italienare, ryssar har åkt ditt senare.

Den vanliga frågan är om det är möjligt att Norge kan ha varit så bra utan doping när många av konkurrenterna dopade sig.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar