Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Uppdrag granskning


artur

Recommended Posts

  • Replies 354
  • Created
  • Last Reply
Ser på Aftonbladet att Sverige funderar på att lämna ut svenskarnas blodvärden för att rentvå dem. Däremot Norge vill inte.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article16332644.ab

 

DEn norska öppenheten gäller tydligen inte längre, men om svenskarna lämnar ut sina världen har väl inte norrmännen några andra trovärdiga alternativ än att göra samma sak eller?

 

 

Elofsson är ockå väldigt tveksam till de stora skillnader i blodvärden som härleds till höghöjd.

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article16332925.ab

Link to comment
Share on other sites

Ser på Aftonbladet att Sverige funderar på att lämna ut svenskarnas blodvärden för att rentvå dem. Däremot Norge vill inte.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article16332644.ab

 

DEn norska öppenheten gäller tydligen inte längre' date=' men om svenskarna lämnar ut sina världen har väl inte norrmännen några andra trovärdiga alternativ än att göra samma sak eller?

 

 

Elofsson är ockå väldigt tveksam till de stora skillnader i blodvärden som härleds till höghöjd.

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article16332925.ab[/quote']

Rätt svarat av Elofsson. Nothing to hide!

 

Tramset om höghöjdshus, stenslipning, tränar mer, hårdare och smartare kommer att låta lika ihåligt som Armstrongs dravel. Bara för norrmännen att visa hur det ligger till.

Link to comment
Share on other sites

Just nu 22:00 svt1 debatt, uppföljning

Uj, uj, uj vad arga de är unionsfränderna. Lillebrorskomplexen sitter djupt över 100 år efter frigörelsen trots att "jej elsker dette landet".

Antingen är de vita som snö hela bunten och orättfärdigt misstänkliggjorda eller så är det genomruttet. Känns snart som att det inte finns nåt mellanläge på "dreten".

Link to comment
Share on other sites

Det var kanske det argaste jag har sett en norrman.

Ja dom var komiskt arga!

Tycker även deras framträdande tydde på en hel del självgodhet och var nästan rasistiskt, skulle vi norrmän verkligen hålla på med sånt som ryssar, finnar och ester gör.

 

Tycker också de är lite roliga när de angriper UG:s sätt att jobba, finns det inga motsvarande grävande journalister i Norge? Hur skulle nånsin UG kunna uppnå vad de har gjort genom åren om de alltid var trevliga och artiga?

 

Men det som kom fram är ju iaf att norrmännen har koll på sina värden och har dem dokumenterade och har bra koll på hur det fungerar med hög höjd, hoppas nu bara att de publicerar dessa fakat, så att klarhet kan bringas i röran.

 

Saltin verkar ju rätt säker på sin sak men kan väl inte sägas vara helt enig med andra experter, tycker inte han kändes helt solid. Känns som det finns en hel del frågetecken som behöver rätas ut angående höghöjd, mätmetoder och hur nivåer på hb kan tolkas och bör tolkas.

 

Nu har iaf svenska landslaget(dagens lag) publicerat sina värden http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article16334130.ab

 

Tycker oavsett hur fel eller rätt UG varit ute angående Nors/Swe att det verkar leda till något bra med mer öppenhet och mer fokus på bloddoping.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att de norska åkarna på 90- talet var dopade i nån större utsträckning, de var nog helt enkelt bäst av andra orsaker, precis som idag. MEN fy fan vad jag blir less på denna självgodhet som vissa norrmän visar upp i debatten. Det stinker unken nationalism à la 30- talet. Hålla på och citera Ibsen och grejer, noll självdistans. Nästan så jag hoppas att nån norsk "skidikon" åker dit big time för att få dem att fatta att människor kan göra fel oavsett nationalitet.
Link to comment
Share on other sites

Just nu 22:00 svt1 debatt' date=' uppföljning[/quote']

Intressant debatt. Roberto Vacchi tyckte jag gjorde bra inspel men norrmännen och främst Otto Ulseth framstår ju som rena Bagdad Bob...

Nå får jeg tydeligvis ikke sett innslaget på SVTplay fra Norge, men å ha Otto Ulseth til å fronte saken for Norge, kan jeg godt tenke meg ender i katastrofe. En fyr som har en tendens til å skyte med løskrutt fra hofta. Han har tidligere hatt et engasjement i Norges Skiforbund, men såvidt jeg vet er dette nå avsluttet. Så det er viktig å huske på at han kun representerer seg selv i dette programmet.

Link to comment
Share on other sites

Just nu 22:00 svt1 debatt' date=' uppföljning[/quote']

Intressant debatt. Roberto Vacchi tyckte jag gjorde bra inspel men norrmännen och främst Otto Ulseth framstår ju som rena Bagdad Bob...

Nå får jeg tydeligvis ikke sett innslaget på SVTplay fra Norge, men å ha Otto Ulseth til å fronte saken for Norge, kan jeg godt tenke meg ender i katastrofe. En fyr som har en tendens til å skyte med løskrutt fra hofta. Han har tidligere hatt et engasjement i Norges Skiforbund, men såvidt jeg vet er dette nå avsluttet. Så det er viktig å huske på at han kun representerer seg selv i dette programmet.

Ja Otto Ulseth kändes inte som det starkaste kortet direkt.

Jag tror det är viktigt att hålla sig cool i en sån debatt och inte låta känslorna ta över. Det lyckades Ulseth ganska dåligt med.

Link to comment
Share on other sites

Just nu 22:00 svt1 debatt' date=' uppföljning[/quote']

Uj, uj, uj vad arga de är unionsfränderna. Lillebrorskomplexen sitter djupt över 100 år efter frigörelsen trots att "jej elsker dette landet".

Antingen är de vita som snö hela bunten och orättfärdigt misstänkliggjorda eller så är det genomruttet. Känns snart som att det inte finns nåt mellanläge på "dreten".

Du får huske på at vi har gått fra å være bønder som graver i jorda til å bli steinrike på olje i løpet av kort tid, og det er ikke alltid like lett å håndtere, så du får bære over med oss ;)

Link to comment
Share on other sites

Intressant debatt. Roberto Vacchi tyckte jag gjorde bra inspel men norrmännen och främst Otto Ulseth framstår ju som rena Bagdad Bob...

Nå får jeg tydeligvis ikke sett innslaget på SVTplay fra Norge' date=' men å ha Otto Ulseth til å fronte saken for Norge, kan jeg godt tenke meg ender i katastrofe. En fyr som har en tendens til å skyte med løskrutt fra hofta. Han har tidligere hatt et engasjement i Norges Skiforbund, men såvidt jeg vet er dette nå avsluttet. Så det er viktig å huske på at han kun representerer seg selv i dette programmet.[/quote']

Ja Otto Ulseth kändes inte som det starkaste kortet direkt.

Jag tror det är viktigt att hålla sig cool i en sån debatt och inte låta känslorna ta över. Det lyckades Ulseth ganska dåligt med.

Båda norrmännen i Debatt var väl föredettingar i Skiförbundet? Vågar de inte ställa upp officiellt eller bojkottar de SVT och gömmer sig bakom sin mur?

Link to comment
Share on other sites

Just nu 22:00 svt1 debatt' date=' uppföljning[/quote']

Uj, uj, uj vad arga de är unionsfränderna. Lillebrorskomplexen sitter djupt över 100 år efter frigörelsen trots att "jej elsker dette landet".

Antingen är de vita som snö hela bunten och orättfärdigt misstänkliggjorda eller så är det genomruttet. Känns snart som att det inte finns nåt mellanläge på "dreten".

Du får huske på at vi har gått fra å være bønder som graver i jorda til å bli steinrike på olje i løpet av kort tid, og det er ikke alltid like lett å håndtere, så du får bære over med oss ;)

Dagens norrman! :D Jej elsker ikke bare landet men normennen og.

Link to comment
Share on other sites

En sak jag funderar på, man säger att journalisterna är okunniga och helt utan kunskap har tagit HB-värden och analyserat den och vinklat som dom vill, men har dom inte tagit hjälp av och pratat med experter dom borde väl kunna sin sak.

Skidförbundet, tränare, ledare och aktiva framhåller sig själva som om dom verkligen kan detta med blod vädren och att dom är experter. Det känns som om konditionsidrotten tyvärr är en sluten värld man är ren tills man åkt dit. Man kan använda substitut så länge man är under gränsvärdet.

 

Eller ska vi se alla som fuskare innan man bevisat att man är ren......det vore tråkigt.

 

Det hade varit intressant att igår fått höra Roberto Vaachi synpunkt på varför detta är viktigt att dra upp dessa gamla tester från 90-talet.

 

Ex: Om jag har ett stabilt värde på 130 vid 17års ålder, skulle det vara okej att öka det till 155-160 med bloddoping innan man börjar med blodpass för att ligga under gränsvärdet, för att sedan hålla det på 160 under hela min karriär. Skulle det om jag slutar vid 30-års ålder återgå till 130 som va mitt normala värde innan? (Givetvis förstår jag att det skulle vara doping men skulle det vara möjligt att göra så utan att åka dit med dagens test metoder)

Man1 höjer sig från 130 till 160 ~23% 165cm 60kg kille

Man2 höjer sig från 150 till 175 ~16% 185cm 80kg kille

Skulle "man1" få mer fördel av sin höjning då den är % större än den större personen?

Link to comment
Share on other sites

Just nu 22:00 svt1 debatt' date=' uppföljning[/quote']

Uj, uj, uj vad arga de är unionsfränderna. Lillebrorskomplexen sitter djupt över 100 år efter frigörelsen trots att "jej elsker dette landet".

Antingen är de vita som snö hela bunten och orättfärdigt misstänkliggjorda eller så är det genomruttet. Känns snart som att det inte finns nåt mellanläge på "dreten".

Det var riktigt underhållande, hur arga var dom inte. Svenska journalister borde nog inte vara vara journalister enligt norska "sk experter".

Link to comment
Share on other sites

Saxat från AB:

Här är samtliga nuvarande svenska landslagsåkares blodvärden

 

Åkare 1, man

Lägst: 143

Högst: 166

 

Åkare 2, man

Lägst: 136

Högst: 147

 

Åkare 3, man

Lägst: 146

Högst: 147

 

Åkare 4, man

Lägst: 149

Högst: 164

 

Åkare 5, man

Lägst: 141

Högst: 155

 

Åkare 6, man

Lägst: 150

Högst: 164

 

Åkare 7, kvinna

Lägst: 135

Högst: 154

 

Åkare 8, kvinna

Lägst: 145

Högst: 145

 

Åkare 9, kvinna

Lägst: 142

Högst: 142

 

Åkare 10, kvinna

Lägst: 136

Högst: 136

 

Åkare 11, kvinna

Lägst: 119

Högst: 149

 

Åkare 12, kvinna

Lägst: 127

Högst: 146

 

Åkare 13, man

Lägst: 146

Högst: 146

 

Åkare 14, man

Lägst: 143

Högst: 155

 

Åkare 15, man

Lägst: 165

Högst: 177

 

Om detta är "otvättade" siffror vilket jag hoppas och tror så är det bara att fortsätta i samma anda bakåt i tiden, fler nationer och med FIS stämpel i kanten. Finns ingen annan väg. Allt annat leder till misstankar och underminerar sportens trovärdighet.

Link to comment
Share on other sites

Saxat från AB:

Här är samtliga nuvarande svenska landslagsåkares blodvärden

 

Åkare 1, man

Lägst: 143

Högst: 166

 

osv...

Ok, nånstans måste man ju starta men det blir ju först verkligt intressant om man redovisar mätdatat över en längre period.

 

Skulle vara mycket intressant att se hur mätdatat korrelerar med större mästerskap respektive off-season. Också intressant att se hur ofta det tas prover och hur provtagningar som gjorts oannonserat sett ut i förhållande till "förväntade" provtagningar (tex vid tävlingar).

 

Jag visste inte att mätvärdena hemlighölls av skidförbunden. Det är ju absurt.

Link to comment
Share on other sites

Ja nu väntar vi spänt på övriga, men norge kanske är på "höghöjds läger " och inte har tid inom de närmaste åren. Får även låta de två norska beatörerna lugna ner sig lite, vilket kan ta lite tid. De får väl leta på lite "dokumentation" också, vilket så ihärdigt tagits upp här. Saltin hade ju rätt mycket data dokumenterat att referera till i sitt stapeldeiagram, likaså så hade ju Vacci en viss poäng med att Norge fortsatt med sin höghöjds träning och likförbaskat hade blodvärdena tydligen sjunkit under senare år.
Link to comment
Share on other sites

Jag visste inte att mätvärdena hemlighölls av skidförbunden. Det är ju absurt.

Jag tycker inte att det är så konstigt. Jag gör en läkarundersökning på jobbet varje år - resultatet är inte offentligt.

 

Jag tycker att även idrottare har rätt till ett privatliv och dom skall inte öppet behöva redovisa för hela sin hälsa. För ett tag sedan ställdes det krav på att WADA skulle offentliggöra vilka skidåkare som hade dispens för astmamedicin. Om FIS eller Svenska Skidförbundet väljer att offentliggöra åkares Hb-värden måste detta godkännas av varje enskild åkare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...