Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rillerköp


TNordman

Recommended Posts

Hur bra är Tokos paket med 3 rillar för 1300 eller Skigos för 1200? Jag har funderat på riller också men 2600 för ett set som visserligen verkar bra men det är ungefär lika mycket oms mina skidor kostade så känns som mycket pengar.

Jag har det kitet och tycker det funkar bra, använder iofs mest röd och blå riller, den gula är väldigt grov och lämpar sig nog bara om det är risk för vattenplaning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply
Någon som vågar sig på en lite mer precis gissning än "märkbar" skillnad. Jerker och andra som kör på liknande tider. Pratar vi 1 min på 9 mil eller 1 h? Visst kan det vara kul med grejer' date=' men hur motiverar man en riller som motionär, eller det är kanske precis det man ska?[/quote']

Hur motiverar man märkeskläder, oxfile före fläslfile, status prylar?

 

Är man inte intresserad av prylar och material så går det hur bra som helst att hanka sig fram den enkla vägen. Men hur kul är det? :)

+1 :)

Link to comment
Share on other sites

Det har blivit dags att lägga en beställning på riller. Det lutar åt RS' date=' eventuellt Red Creek.

 

RS standard-kit med två rullar verkar som en vettig start. Hur bra klarar man sig på endast den? Bör man komplettera och i så fall med vilken rulle? Diagonal fin? Blank?

 

Eller är det bättre att gå på RC där man får tre rullar för samma pris som två RS? Jag antar att kvalitén är det som ger prisskillnaden. Värt det eller inte?

 

Skidåkning sker mest i Östergötland (typiskt +2/-8), + Vasalopp.[/quote']

Köper du RS-Riller så köp till Fin Diagonal. Jag har haft riktigt bra resultat med den rullen!

Tack! Den skriver jag upp.

Link to comment
Share on other sites

Det är få saker som enligt min mening säljs med ett sådant överpris som just riller av olika slag. Det är ju en tämligen enkel konstruktion och att en riller med fullt godtagbar kvalitet skulle gå att tillverka billigare Kina kan inte vara förvånande. För mig med åtminstone lite erfarenhet av metall har jag svårt att förstå vari svårigheten att till ett vettigt pris göra en riller som håller. Ett plastbelag torde väl ändå vara bra mycket mjukare än en riller av metall. Profilerna på rullen är väl dessutom inte speciellt höga och borde rimligen inte vara så lätta att stuka eller deformera.

 

Fiskbensmodeller kan väl möjligen vara lite trixa att få till men raka rillers måste väl vara något av det allra enklaste man kan tillverka.

 

/Mats

Jag kan inte skryta med någon erfarenhet av metall för produktion eller liknande. Vad jag sett är väl det vanligaste materialet att tillverka riller mässing. Mässing lämpar sig mycket bra för skärande bearbetning vilket är den metod som man skapar de olika strukturerna. Nu är väl mässing en legering av koppar och zink tillsammans med eventuella andra tillsatser. Utan att veta så är min gissning att olika legeringar lämpar sig för olika bearbetningar. Om det sedan är någon markant prisskillnad mellan de olika legeringarna har jag ingen aning om.

Vi har också momentet att fräsa/svarva ut själva strukturen ur mässingsbiten. Jag gissar att det ställer en del krav på precision och kvalitet på det skärande verktyget. Jag tror ju att just detta moment är mycket viktig för kvaliteten på rillern, hur precist detta utförs och hur då den bearbetade ytan ser ut.

Att producera i Kina är definitivt inte ett likhetstecken med dålig kvalitet men för att få god kvalitet ställs stora krav på dig om uppköpare att övervaka och precisera vad du vill ha. Det är inte bara skicka iväg en order och sitta hemma och vänta.

 

Men marknaden är fri och är det enkelt är det väl bara att börja hemma i garaget och tjäna storkovan :)

 

Någon som vågar sig på en lite mer precis gissning än "märkbar" skillnad. Jerker och andra som kör på liknande tider. Pratar vi 1 min på 9 mil eller 1 h? Visst kan det vara kul med grejer, men hur motiverar man en riller som motionär, eller det är kanske precis det man ska?

Omöjligt att svara på men om Pölder menar att man tjänar 1h på Cera pulver så är det minst 1h på rillning:)

 

Om jag ska vara lite allvarlig så är det enligt min mening helt avgörande för glidet vilket struktur du har under skidan. Viktigast för glidet är alltid det enskilda skidparet, därefter kommer strukturen. Du kan lägga en struktur genom stenslipning/stålsickling och du kan sedan komplettera detta med handlagd struktur. Om du minns VM i Hollmenkollen så såg man där vikten av rätt struktur. Har du 60 par skidor (som Northug) så kan du stenslipa en struktur för varje tänkbart före. Min gissning är dock att du inte är i närheten av 60 par skidor, troligen inte ens 10 par (jag har 7 par). Då blir en handlagd struktur ett verktyg att optimera dina skidor efter dagens före. Om du sedan är beredd att lägga pengar på verktyget är ju upp till var och en. För mig som inbiten skidåkare är det en del i upplevelsen att få till både vallning och struktur och känna det där släppet i skidorna, att i högfart känna att skidorna inte suger fast. Att åka en tävling, eller träningspass, och känna att man lyckats är en tillfredsställelse som är svår att värdesätta i pengar. Jag tycker definitivt att de 1000-lappar jag lagt på min RS-riller är värd pengarna. Mina arbetskompisar tycker jag är en idiot men kan gladeligen lägga 7000:- på en ny Driver till golfbagen. Så var vi lägger våra pengar är onekligen olika :)

Link to comment
Share on other sites

Jag såg en kille som öppnade en låda med RS riller, och den innehöll långt mer än 10 rullar. Det var ett par år sen nu, kan det då vara något som utgått ur sortimentet? Det var strukturer som jag aldrig sett förr. Nu fick jag knapphändig info men det såg riktigt avancerat ut.

 

Beträffande Finite så har jag kollat lite på dom och dom ser rätt bra ut. Men något som strider mot allt sunt förnuft är deras gängade rullar. En struktur som inte går parallellt med åkrikningen bromsar. Och två såna rullar följer ju med kitet för 2600 vilket är bortkastat. Alltså får man bara 4 st användbara varav en är blank som stöd då man bara vill lägga en struktur. Två julgran, 0.5 och 1.0 och en rak 0.4

En mycket stor fördel med RS-riller är, enligt min mening, att de utvecklar, testar och framförallt delar med sig av vad de kommer fram till. Kikar du på deras hemsida så kan du se hur många rullar de har. Att de har haft fler är mycket troligt då de som sagt testar och utvecklar. I det första paketet jag köpte fanns tex en rak 0,5 som inte längre används samt den 1,0 som nu endast rekommenderas till fästvallan. Har säkert funnits andra varianter också.

 

Här kan du se de rullar som finns i dag:

 

RS-riller prislista

Link to comment
Share on other sites

Jag såg en kille som öppnade en låda med RS riller' date=' och den innehöll långt mer än 10 rullar. Det var ett par år sen nu, kan det då vara något som utgått ur sortimentet? Det var strukturer som jag aldrig sett förr. Nu fick jag knapphändig info men det såg riktigt avancerat ut.

 

Beträffande Finite så har jag kollat lite på dom och dom ser rätt bra ut. Men något som strider mot allt sunt förnuft är deras gängade rullar. En struktur som inte går parallellt med åkrikningen bromsar. Och två såna rullar följer ju med kitet för 2600 vilket är bortkastat. Alltså får man bara 4 st användbara varav en är blank som stöd då man bara vill lägga en struktur. Två julgran, 0.5 och 1.0 och en rak 0.4[/quote']

En mycket stor fördel med RS-riller är, enligt min mening, att de utvecklar, testar och framförallt delar med sig av vad de kommer fram till. Kikar du på deras hemsida så kan du se hur många rullar de har. Att de har haft fler är mycket troligt då de som sagt testar och utvecklar. I det första paketet jag köpte fanns tex en rak 0,5 som inte längre används samt den 1,0 som nu endast rekommenderas till fästvallan. Har säkert funnits andra varianter också.

 

Här kan du se de rullar som finns i dag:

 

RS-riller prislista

De rullar jag fick se hade V mönster, flera olika. Dom verkar bara ha diagonalt nu. Är det något som kan ha visat sig vara bättre då?

Link to comment
Share on other sites

RS riller skriver om sina tester på Facebook

 

" Denna period var nästan varje tävling nysnö – fin snö med hög luftfuktighet och temperaturer mellan -3 och – 7 grader C. Det har varit väldigt bra fören för oss som vill rilla. RS-Rillern har gett väldigt bra effekt på i stort sett varje tävling. Det som har varit nytt är att vi nu har en ny std-rillning som verkar fungera bra både för skate och klassiskt. Vi lägger först fin diagonal hela skidan – sedan Rak 0,3 + Rak 0,75 från styrspårets början och hela vägen bak. Sedan avslutar vi med Rak 2,0 genom hela skidan. Med denna rillning får vi mycket bra egenskaper i både hög- och låg fart"

 

https://www.facebook.com/pages/RS-Riller/317451828365141

37 fans

Link to comment
Share on other sites

nu när det ändå snackas rillers så har jag en fråga.

 

i vasaloppstältet förra året drabbades jag ju som vanligt av 'hjälp-tänk-om-jag-får-uselt-glid'-frossan. ivrigt påhejad av en säljare så köpte man ju sig ur ångesten. förra året blev det ett riller-kit från swix (inte den skärande utan den pressande varianten). har två rullar: 0,75 rak och 0,5 V.

Vid vilka fören skulle ni använda dom? Är det ngn jag saknar för att få ett hyfsat komplett motionärsset?

 

Edit: nu när jag kollat in RS-rillers rekommendationer ser det ut som jag skulle kunna klara mig ganska bra på dom här två rullarna, givet att min 0,5V ger hyfsat samma effekt som deras diagonal fin. skönt isåfall :)

Link to comment
Share on other sites

Ska man lägga mycket penger på detta så skulle jag satsa på Swix set för ca 4000 kr. Vill man komma lindrigare undan så skulla jag satsa på någon eller några enstaka rillers från Red Creek, deras set med 3 st olika bör räcka långt.

 

Har själv en blandning av RS Riller och Red Creek idag men ångrar att jag inte satsade på Swix-kitet från början.

 

Vad man behöver hänger ju främst ihop med vilka fören man brukar åka samt till viss del även med vilken initial struktur man har på sina skidor.

Link to comment
Share on other sites

Jag stack ut hakan lite när det gällde priset på riller. Av någon anledningen hade jag i minnet att dom kända märken kostade mer än vad dom gör. Får väl backa lite grand kanske.

 

Men lika fullt tror jag säkert att fullgoda alternativ till billigare pris kommer att dyka upp. så brukar väl marknaden fungera när det inta handlar om allt för avancerade prylar. En sida av saken är väl möjligen att marknaden är jämförelsevis tämligen begränsad.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Om man ska börja samla på sig lite Rillers. Hur ska man tänka? Vad börjar man med om man är 5-6h åkare på Vasan och åker en del andra tävlingar under säsongen? Vilka rillar är de man använder mest?

Ska du ha en riller så ska du ha en grov. Rak 2.0. Det är när det är blött och/eller isigt som du har absolut störst nytta av en handstruktur (grov och givet en fin grundstruktur). så börja där. Sedan kan du utgå från din skida/skidor. I vilka fören går de bra och när går de inte så bra? Går de uselt i kallare och kärvare snö för att de har en lite grövre grundstruktur kan en riktigt fin rill som man pressar riktigt hårt hjälpa till.

Link to comment
Share on other sites

Har inte kommit till skott med en beställning än trots all nyttig info och kunskap som väller fram här på forumet. Jag tycker RS är lockande för att de (som Stefan Sand påpekar) verkar ha den seriösaste guiden till sina verktyg. En amatörmässig gissning är dock att guiden funkar som en bra vägledning även om man inte har just RS's rullar?

Apropå det, är det någon som vet grovleken på Red Creek's julgransmönstrade och sneda rillers (för att jämföra med RS motsvarigheter)?

Link to comment
Share on other sites

Jag har idag en Red Creek 1mm Rill..... Hade tänkt skaffa ytterligare en Red Creek rill. Vilken variant hade ni valt ? (mina två sidor jag tävlar på har en fin grundstruktur)

 

(julgran +15/-5' date=' kanske)[/quote']

Jag har 1 mm och julgran 0/-10 i RC. Har funkat bra hittills.

Precis dom man ska börja med och man tar sig väldigt långt med dem. Sen efter dessa är det nog +15/-5 som gäller och 2mm.

Link to comment
Share on other sites

Asch då! Nu blev det ännu svårare. :) Har du erfarenhet av Finite?

 

Och ja' date=' man inser att det inte blir några problem att spendera lönen om man går på RS.. Vilka rullar har det blivit för din del?[/quote']

Jag har givetvis hela RS konceptet......och ett stort hål i plånboken :)

Jag köpte den första redan 2007 så jag har uppgraderat genom åren. Idag har de följande rullar: 0,3, 0,75 och 2,0 som raka sedan finns diagonal, fin diagonal, universal X och så en bland. Totalt 7 rullar med andra ord. De har även en 1.0 rak som de kör i fästvallen. Ska man ha alla (utom 1,0) inkl 1 handtag så pratar vi 5755:-

 

 

Jag har en kompis som köpt Finite och den ser mycket bra ut. I förhållande till pris måste det vara det bästa köpet just nu. De har också en tabell med rekommendationer att rilla utifrån.

 

Toko rillern och Ski-Go rillern är jag tveksam till. Misstänker att kvaliteten på rullarna inte är tillräckligt bra och att de kommer tappa förmåga att pressa riller (för mjuka i metallen). Men jag har inga fakta utan det är mer en känsla!

Jag såg en kille som öppnade en låda med RS riller, och den innehöll långt mer än 10 rullar. Det var ett par år sen nu, kan det då vara något som utgått ur sortimentet? Det var strukturer som jag aldrig sett förr. Nu fick jag knapphändig info men det såg riktigt avancerat ut.

 

Beträffande Finite så har jag kollat lite på dom och dom ser rätt bra ut. Men något som strider mot allt sunt förnuft är deras gängade rullar. En struktur som inte går parallellt med åkrikningen bromsar. Och två såna rullar följer ju med kitet för 2600 vilket är bortkastat. Alltså får man bara 4 st användbara varav en är blank som stöd då man bara vill lägga en struktur. Två julgran, 0.5 och 1.0 och en rak 0.4

Har idag fått förklarat för mig att de gängade strukturena främst är för skate. Låter logiskt, då blir mönstret i åktiktningen...

Link to comment
Share on other sites

Jag har givetvis hela RS konceptet......och ett stort hål i plånboken :)

Jag köpte den första redan 2007 så jag har uppgraderat genom åren. Idag har de följande rullar: 0' date='3, 0,75 och 2,0 som raka sedan finns diagonal, fin diagonal, universal X och så en bland. Totalt 7 rullar med andra ord. De har även en 1.0 rak som de kör i fästvallen. Ska man ha alla (utom 1,0) inkl 1 handtag så pratar vi 5755:-

 

 

Jag har en kompis som köpt Finite och den ser mycket bra ut. I förhållande till pris måste det vara det bästa köpet just nu. De har också en tabell med rekommendationer att rilla utifrån.

 

Toko rillern och Ski-Go rillern är jag tveksam till. Misstänker att kvaliteten på rullarna inte är tillräckligt bra och att de kommer tappa förmåga att pressa riller (för mjuka i metallen). Men jag har inga fakta utan det är mer en känsla![/quote']

Jag såg en kille som öppnade en låda med RS riller, och den innehöll långt mer än 10 rullar. Det var ett par år sen nu, kan det då vara något som utgått ur sortimentet? Det var strukturer som jag aldrig sett förr. Nu fick jag knapphändig info men det såg riktigt avancerat ut.

 

Beträffande Finite så har jag kollat lite på dom och dom ser rätt bra ut. Men något som strider mot allt sunt förnuft är deras gängade rullar. En struktur som inte går parallellt med åkrikningen bromsar. Och två såna rullar följer ju med kitet för 2600 vilket är bortkastat. Alltså får man bara 4 st användbara varav en är blank som stöd då man bara vill lägga en struktur. Två julgran, 0.5 och 1.0 och en rak 0.4

Har idag fått förklarat för mig att de gängade strukturena främst är för skate. Låter logiskt, då blir mönstret i åktiktningen...

Jaha, en till höger och en till vänster? Vad är tanken, att skidan ska sträva inåt eller utåt? Nej det låter inte logiskt. Då måste man även anpassa gängstigning efter åkstil, eller är det bara att hänga med dit skidan far?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...