Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rillerköp


TNordman

Recommended Posts

Swixkitet blir säkert ett bra köp. Du får med de vanligaste strukturerna.

Det man skulle kunna fundera över är hur länge "huset" håller och om mässingsrullarna är tillräkligt hårda för att hålla kvaliteten över en längre tids användning. Vill dock påpeka att här har jag ingen aning om hur det är men Swix byter själva till rostfritt i sina dyra WC verktyg och de finska Skiroller och Finite har ju även de rostfritt.

 

Du frågade tidigare om Finite 0,2 gör något jobb. Eftersom min klubb har tillgång till ett verktyg så har vi kört mycket med 0,2 och 0,4 i vinter och de gör sina jobb väl. I kall fin och kärv snö känns de riktigt bra.

En sista fråga eftersom du verkar ha lite erfarenhet av diverse mönster. Anser du att en "fin rak" är nödvändigt för att anses ha ett komplett kit? Eller klarar man sig bra på en "fin-julgran"?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply
Swixkitet blir säkert ett bra köp. Du får med de vanligaste strukturerna.

Det man skulle kunna fundera över är hur länge "huset" håller och om mässingsrullarna är tillräkligt hårda för att hålla kvaliteten över en längre tids användning. Vill dock påpeka att här har jag ingen aning om hur det är men Swix byter själva till rostfritt i sina dyra WC verktyg och de finska Skiroller och Finite har ju även de rostfritt.

 

Du frågade tidigare om Finite 0' date='2 gör något jobb. Eftersom min klubb har tillgång till ett verktyg så har vi kört mycket med 0,2 och 0,4 i vinter och de gör sina jobb väl. I kall fin och kärv snö känns de riktigt bra.[/quote']

En sista fråga eftersom du verkar ha lite erfarenhet av diverse mönster. Anser du att en "fin rak" är nödvändigt för att anses ha ett komplett kit? Eller klarar man sig bra på en "fin-julgran"?

Svår fråga, eftersom jag har tillgång till den och använt den så skulle jag sakna den om jag inte skulle ha den. Bruten fin går bäst när det är lite fuktigare snö (även fast det är kallt) och närmare noll än de fina raka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag flikar in en fråga...

 

Jag har skigos riller med 0,3 rak 1,0 julgran 2,0 rak

 

Jag funderar på att köpa några RS eller RC rillers, vilka anser ni experter att jag behöver för att bli mer komplett?

Jag använder numera RS Rillers verktyg som är mycket smidigt att använda och nya lådan är behändig. Jag föreslår att du ringer direkt till tillverkaren Samuel som är utmärkt på att förklara hur det fungerar men tyvärr är det inte lika bra på hemsidan (om du vill får du referera till mig). För övrigt anser jag att Samuel är mycket allmänkunnig i optimal glidpreparering och hur sickling, rillning, stenslipning och vallning kan optimeras för olika grupper och förhållanden. Jag tror faktiskt att han är så kunnig att han möjligen tom. skulle kunna vara ett bra komplement i landslagets team (och kanske Ronnie Lööf också).

Link to comment
Share on other sites

Jag flikar in en fråga...

 

Jag har skigos riller med 0' date='3 rak 1,0 julgran 2,0 rak

 

Jag funderar på att köpa några RS eller RC rillers, vilka anser ni experter att jag behöver för att bli mer komplett?[/quote']

Jag använder numera RS Rillers verktyg som är mycket smidigt att använda och nya lådan är behändig. Jag föreslår att du ringer direkt till tillverkaren Samuel som är utmärkt på att förklara hur det fungerar men tyvärr är det inte lika bra på hemsidan (om du vill får du referera till mig). För övrigt anser jag att Samuel är mycket allmänkunnig i optimal glidpreparering och hur sickling, rillning, stenslipning och vallning kan optimeras för olika grupper och förhållanden. Jag tror faktiskt att han är så kunnig att han möjligen tom. skulle kunna vara ett bra komplement i landslagets team (och kanske Ronnie Lööf också).

Okej bra svar. Jag ska nog försöka göra det

Link to comment
Share on other sites

Jag flikar in en fråga...

 

Jag har skigos riller med 0' date='3 rak 1,0 julgran 2,0 rak

 

Jag funderar på att köpa några RS eller RC rillers, vilka anser ni experter att jag behöver för att bli mer komplett?[/quote']

Jag använder numera RS Rillers verktyg som är mycket smidigt att använda och nya lådan är behändig. Jag föreslår att du ringer direkt till tillverkaren Samuel som är utmärkt på att förklara hur det fungerar men tyvärr är det inte lika bra på hemsidan (om du vill får du referera till mig). För övrigt anser jag att Samuel är mycket allmänkunnig i optimal glidpreparering och hur sickling, rillning, stenslipning och vallning kan optimeras för olika grupper och förhållanden. Jag tror faktiskt att han är så kunnig att han möjligen tom. skulle kunna vara ett bra komplement i landslagets team (och kanske Ronnie Lööf också).

Okej bra svar. Jag ska nog försöka göra det

Ingen som har kläm på om skigo har fler rullar på g som man kan komplettera med?

Link to comment
Share on other sites

Jag använder numera RS Rillers verktyg som är mycket smidigt att använda och nya lådan är behändig. Jag föreslår att du ringer direkt till tillverkaren Samuel som är utmärkt på att förklara hur det fungerar men tyvärr är det inte lika bra på hemsidan (om du vill får du referera till mig). För övrigt anser jag att Samuel är mycket allmänkunnig i optimal glidpreparering och hur sickling' date=' rillning, stenslipning och vallning kan optimeras för olika grupper och förhållanden. Jag tror faktiskt att han är så kunnig att han möjligen tom. skulle kunna vara ett bra komplement i landslagets team (och kanske Ronnie Lööf också).[/quote']

Okej bra svar. Jag ska nog försöka göra det

Ingen som har kläm på om skigo har fler rullar på g som man kan komplettera med?

Jag frågade sven-åke i tältet men det verkade inte så

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Asch då! Nu blev det ännu svårare. :) Har du erfarenhet av Finite?

 

Och ja' date=' man inser att det inte blir några problem att spendera lönen om man går på RS.. Vilka rullar har det blivit för din del?[/quote']

Jag har givetvis hela RS konceptet......och ett stort hål i plånboken :)

Jag köpte den första redan 2007 så jag har uppgraderat genom åren. Idag har de följande rullar: 0,3, 0,75 och 2,0 som raka sedan finns diagonal, fin diagonal, universal X och så en bland. Totalt 7 rullar med andra ord. De har även en 1.0 rak som de kör i fästvallen. Ska man ha alla (utom 1,0) inkl 1 handtag så pratar vi 5755:-

 

Jag har en kompis som köpt Finite och den ser mycket bra ut. I förhållande till pris måste det vara det bästa köpet just nu. De har också en tabell med rekommendationer att rilla utifrån.

 

Toko rillern och Ski-Go rillern är jag tveksam till. Misstänker att kvaliteten på rullarna inte är tillräckligt bra och att de kommer tappa förmåga att pressa riller (för mjuka i metallen). Men jag har inga fakta utan det är mer en känsla!

Jag såg en kille som öppnade en låda med RS riller, och den innehöll långt mer än 10 rullar. Det var ett par år sen nu, kan det då vara något som utgått ur sortimentet? Det var strukturer som jag aldrig sett förr. Nu fick jag knapphändig info men det såg riktigt avancerat ut.

 

Beträffande Finite så har jag kollat lite på dom och dom ser rätt bra ut. Men något som strider mot allt sunt förnuft är deras gängade rullar. En struktur som inte går parallellt med åkrikningen bromsar. Och två såna rullar följer ju med kitet för 2600 vilket är bortkastat. Alltså får man bara 4 st användbara varav en är blank som stöd då man bara vill lägga en struktur. Två julgran, 0.5 och 1.0 och en rak 0.4

Det kan se ut som de ikke går parallellt fordi sporene den lager er så små (som en veldig fin stenslip), men om man ser nærmere så går alle sporene i lengderetningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har givetvis hela RS konceptet......och ett stort hål i plånboken :)

Jag köpte den första redan 2007 så jag har uppgraderat genom åren. Idag har de följande rullar: 0' date='3, 0,75 och 2,0 som raka sedan finns diagonal, fin diagonal, universal X och så en bland. Totalt 7 rullar med andra ord. De har även en 1.0 rak som de kör i fästvallen. Ska man ha alla (utom 1,0) inkl 1 handtag så pratar vi 5755:-

 

Jag har en kompis som köpt Finite och den ser mycket bra ut. I förhållande till pris måste det vara det bästa köpet just nu. De har också en tabell med rekommendationer att rilla utifrån.

 

Toko rillern och Ski-Go rillern är jag tveksam till. Misstänker att kvaliteten på rullarna inte är tillräckligt bra och att de kommer tappa förmåga att pressa riller (för mjuka i metallen). Men jag har inga fakta utan det är mer en känsla![/quote']

Jag såg en kille som öppnade en låda med RS riller, och den innehöll långt mer än 10 rullar. Det var ett par år sen nu, kan det då vara något som utgått ur sortimentet? Det var strukturer som jag aldrig sett förr. Nu fick jag knapphändig info men det såg riktigt avancerat ut.

 

Beträffande Finite så har jag kollat lite på dom och dom ser rätt bra ut. Men något som strider mot allt sunt förnuft är deras gängade rullar. En struktur som inte går parallellt med åkrikningen bromsar. Och två såna rullar följer ju med kitet för 2600 vilket är bortkastat. Alltså får man bara 4 st användbara varav en är blank som stöd då man bara vill lägga en struktur. Två julgran, 0.5 och 1.0 och en rak 0.4

Det kan se ut som de ikke går parallellt fordi sporene den lager er så små (som en veldig fin stenslip), men om man ser nærmere så går alle sporene i lengderetningen.

Nej! Totalt omöjligt om strukturen på rullen är gängad!

Link to comment
Share on other sites

Jag har SkiGo rillern och skulle oxå vilja komplettera med några fler valsar.

Frågan är om valsarna från någon annan tillverkare skulle passa på SkiGo:s handtag.

SkiGo-valsara är lagrade med kullager 6800 (B=5, D=19, d=10) c-c mellan lagren 63,5mm.

Skulle vara väldigt tacksam om någon som har ett annat fabrikat kunde kika om måtten stämmer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har SkiGo rillern och skulle oxå vilja komplettera med några fler valsar.

Frågan är om valsarna från någon annan tillverkare skulle passa på SkiGo:s handtag.

SkiGo-valsara är lagrade med kullager 6800 (B=5, D=19, d=10) c-c mellan lagren 63,5mm.

Skulle vara väldigt tacksam om någon som har ett annat fabrikat kunde kika om måtten stämmer.

Skulle vara Swix isf som har liknande utseende och lagring, men liten chans att måtten är dom samma. Men rullar går att tillverka, dom du har är ju det...tillverkade alltså :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har SkiGo rillern och skulle oxå vilja komplettera med några fler valsar.

Frågan är om valsarna från någon annan tillverkare skulle passa på SkiGo:s handtag.

SkiGo-valsara är lagrade med kullager 6800 (B=5, D=19, d=10) c-c mellan lagren 63,5mm.

Skulle vara väldigt tacksam om någon som har ett annat fabrikat kunde kika om måtten stämmer.

Vilka strukturer skulle du vilja utöka med?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...