Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

korkhandtag!!


Buster14

Recommended Posts

jag har problemet att korkhandtagen på mina stavar slits väldigt snabbt. bytte förra helgen och nu, 6 mil senare så är dom trasiga igen. jag tycker inte att jag håller hårt i stavarna. funderar på att linda på badminton handtag över korken nu. nån som har några tips/ideer varför detta drabbar mig. har även i en tidigare tråd beskrivit att jag får mycket blåsor i händerna. detta gäller ffa vid rullskidåkning. hänger det ihop kanske??

 

ska jag kanske köra med plasthandtag?

 

hjälp!!

Link to comment
Share on other sites

jag har problemet att korkhandtagen på mina stavar slits väldigt snabbt. bytte förra helgen och nu, 6 mil senare så är dom trasiga igen. jag tycker inte att jag håller hårt i stavarna. funderar på att linda på badminton handtag över korken nu. nån som har några tips/ideer varför detta drabbar mig. har även i en tidigare tråd beskrivit att jag får mycket blåsor i händerna. detta gäller ffa vid rullskidåkning. hänger det ihop kanske??

 

ska jag kanske köra med plasthandtag?

 

hjälp!!

Kork är helt hopplöst för mig med, det tog inte många mil att gnaga bort stora delar av handtagen.

 

Kör nu mest ett par gammla swix stavar som har gummiöverdraget över plasten och det funkar fin-fint. Får man inget skav eller andra obehagligheter ser inte jag nån nödvändighet i kork.

 

Sen är det väl som med mycket annat, kvalitén är inte den samma som den varit. Korken på stavarna jag beskrev var helt annan i formen och "smulade" nästan sönder sig medans den som tex sitter på våra gammla turstavar från 70-talet är helt annorlunda, till det bättre.

Link to comment
Share on other sites

Vart slits korken? Framsida? Baksida? Jag kan inte säga att jag upplever några problem med mina korkhandtag, men på mina fischerstavar är det plast på baksidan av handtaget så då slits ju inte den delen. Men har inte haft några problem med mina OW heller. Ännu, i alla fall. Om man tejpar eltejp över korken, försvinner inte själva syftet med korken då?
Link to comment
Share on other sites

Swix korkhandtag är ökända. Har åtminstone varit, vet inte hur de nya är. MIna lyckades jag rädda innan det gick för långt, tätade ett hål långt ner på insidan med en massa av epoxy och korkfilspån och det har hållit sedan dess.

 

Många stavar numera har ju snarare än ren kork runt handtaget en tunn korkfilm som förmodligen är mer bindemedel än kork och som verkar outslitlig.

Link to comment
Share on other sites

Vart slits korken? Framsida? Baksida? Jag kan inte säga att jag upplever några problem med mina korkhandtag, men på mina fischerstavar är det plast på baksidan av handtaget så då slits ju inte den delen. Men har inte haft några problem med mina OW heller. Ännu, i alla fall. Om man tejpar eltejp över korken, försvinner inte själva syftet med korken då?

Tejpar enbart längst ner och då känns det inte så konstigt. Sen hänger man ju mest i remmen ändå så jag vet inte om korken är så speciell. Har ett par swix med fuskkorken i plastmaterial och jag upplever ingen större skillnad i komfort. Korken är inte så tjock på Skigo direkt...

Link to comment
Share on other sites

de e just där kontrollremmen möter korken! Ska nog testa tipset med sporttejp. jag upplever att det sliter mer när jag stakar mycket. kan det vara nåt teknikfel eller nåt från min sida? kontrollrmmen är maximalt indragen i handtaget, kontrollrem storlek large och handskar storlek 9(8,5).
Link to comment
Share on other sites

de e just där kontrollremmen möter korken! Ska nog testa tipset med sporttejp. jag upplever att det sliter mer när jag stakar mycket. kan det vara nåt teknikfel eller nåt från min sida? kontrollrmmen är maximalt indragen i handtaget, kontrollrem storlek large och handskar storlek 9(8,5).

Då skulle jag beställa mediumremmar på en gång! Jag har små händer som du och det är grymt gôtt med medium!

Fick alltid blåsor i handflatan på samma ställe där din rem sliter på korken när jag körde med L.

Link to comment
Share on other sites

de e just där kontrollremmen möter korken! Ska nog testa tipset med sporttejp. jag upplever att det sliter mer när jag stakar mycket. kan det vara nåt teknikfel eller nåt från min sida? kontrollrmmen är maximalt indragen i handtaget' date=' kontrollrem storlek large och handskar storlek 9(8,5).[/quote']

Då skulle jag beställa mediumremmar på en gång! Jag har små händer som du och det är grymt gôtt med medium!

Fick alltid blåsor i handflatan på samma ställe där din rem sliter på korken när jag körde med L.

Ahh!! äntligen ett ljus i tunneln!! har ju oxå problem med blåsor just där remmen möter korken :)

 

fan va najs!! Byter remmar imorrn :)

 

 

tack tack!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det va så lite så :) Det är värst på sommaren när man kör med L och tunna handskar... Köttsår

Nu skaver jag ju kork ändå, men utan blåsor och med bättre kontroll över pendeln :)

de e just där kontrollremmen möter korken! Ska nog testa tipset med sporttejp. jag upplever att det sliter mer när jag stakar mycket. kan det vara nåt teknikfel eller nåt från min sida? kontrollrmmen är maximalt indragen i handtaget' date=' kontrollrem storlek large och handskar storlek 9(8,5).[/quote']

Då skulle jag beställa mediumremmar på en gång! Jag har små händer som du och det är grymt gôtt med medium!

Fick alltid blåsor i handflatan på samma ställe där din rem sliter på korken när jag körde med L.

Ahh!! äntligen ett ljus i tunneln!! har ju oxå problem med blåsor just där remmen möter korken :)

 

fan va najs!! Byter remmar imorrn :)

 

 

tack tack!!!!!

Link to comment
Share on other sites

de e just där kontrollremmen möter korken! Ska nog testa tipset med sporttejp. jag upplever att det sliter mer när jag stakar mycket. kan det vara nåt teknikfel eller nåt från min sida? kontrollrmmen är maximalt indragen i handtaget' date=' kontrollrem storlek large och handskar storlek 9(8,5).[/quote']

Då skulle jag beställa mediumremmar på en gång! Jag har små händer som du och det är grymt gôtt med medium!

Fick alltid blåsor i handflatan på samma ställe där din rem sliter på korken när jag körde med L.

Har också stl 9 i handskar, men medium remmar från OW tyckte jag blev lite små. Har som sagt inga problem med korken men tycker rabbitstrapen skaver mot handloven. Ngn som vet om KV+remmar funkar till OW? Eller är det Swix som gäller?

Link to comment
Share on other sites

de e just där kontrollremmen möter korken! Ska nog testa tipset med sporttejp. jag upplever att det sliter mer när jag stakar mycket. kan det vara nåt teknikfel eller nåt från min sida? kontrollrmmen är maximalt indragen i handtaget' date=' kontrollrem storlek large och handskar storlek 9(8,5).[/quote']

Då skulle jag beställa mediumremmar på en gång! Jag har små händer som du och det är grymt gôtt med medium!

Fick alltid blåsor i handflatan på samma ställe där din rem sliter på korken när jag körde med L.

Har också stl 9 i handskar, men medium remmar från OW tyckte jag blev lite små. Har som sagt inga problem med korken men tycker rabbitstrapen skaver mot handloven. Ngn som vet om KV+remmar funkar till OW? Eller är det Swix som gäller?

Min erfarenhet är att OW Rabbit i medium är riktigt liten om man jämför med swix. Kan i stort sett bara använda den utan handskar. Har ett madshusremmar också i medium och de är istället ungefär som swix large i storlek... Det ska inte vara enkelt.

Madshusremmarna tycker jag för övrigt är mycket sköna men är tyvärr lite för breda för att passa i OW-handtag (swixhandtag går bra).

Hade mycket problem med blåsor förut men jag tror det handlar mycket om att ställa in remmarna rätt.

 

Mer on topic. Slitit upp ganska stora hål i mina ow-korkhandtag på ca 40 mils åkning. Mina hål är belägna långt ner på "utsidan". Förmodligen nederdelen av mina handflator som nöter emot.

Link to comment
Share on other sites

Madshusremmarna tycker jag för övrigt är mycket sköna men är tyvärr lite för breda för att passa i OW-handtag (swixhandtag går bra).

Är det så? ;)

 

En gammal globe86-bild:

http://img545.imageshack.us/img545/5686/ontknogen605.jpg

Min madshusrem ser ganska annorlunda ut. Den är svart med rött och vitt på. De har väl olika modeller antar jag. Tror min kommer från haijaa.fi.

 

Och jag är nästan bombsäker på att den inte passade när jag provade. Iaf inte utan modifikation :-P.

Link to comment
Share on other sites

Min madshusrem ser ganska annorlunda ut. Den är svart med rött och vitt på. De har väl olika modeller antar jag. Tror min kommer från haijaa.fi.

 

Och jag är nästan bombsäker på att den inte passade när jag provade. Iaf inte utan modifikation :-P.

Ok, det är nog nya modellen du har.

Du är nog lite modernare än globen. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...