Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kramp i trissan!


Styv Stav

Recommended Posts

Well... Beror på att den är riktigt trött helt enkelt!

 

Förebygga: Ev. använda benen mer, justera staktekniken lite, - kortare drag? (trycka på mindre med triceps) vinkla ut armbågarna lite?

 

Bara lite reflektioner :)

 

Jag fick riktig kramp i quadsen efter 6-7 mil på VL, fick sluta använda de ett tag, blev lite bättre men mest stakning på slutet blev de ju. På lidingö hade jag kramp i nästan alla benmuskler och då var det ingen nåd...

Link to comment
Share on other sites

Jodå, jag brukar får kramp i både triceps och senast även i bröstmusklerna. Stretcha dem mera och styrketräning brukar hjälpa på lite längre sikt. Under själva loppet så får du köra lite mer med frånspark ett tag och försöka skaka loss lite. Du kan också göra som Johaan säger, ändra vinkeln på armbågarna. Vinklar du ut dem så tar det mer på bröstmuskulaturen. Du kan också låsa armbågsvinkeln så att du hugger dig fram. Då blir det mera mage.
Link to comment
Share on other sites

Här finns en hel del om vetenskap eller snarare bristen på vetenskap kring orsakerna till kramp.

http://traningslara.se/sok/?q=kramp

 

Jag brukar också kunna få krampkänning i triceps och är ganska övrtygad att för egen del handlar det om att diagonalåkningen som är orsaken då går man på betydligt hårdare med triceps än i stakningen. Staka kan man ju göra hyfsta bra med liten insats från triceps men diagonal med bra tryck är svårt utan tricepsinsats (iaf för mig). Får aldrig kramp på tex långa rullskidspass utan endast på snö och tror det hänger ihop med att jag tränar triceps för lite eftersom större delen av all skid/rullskidsträning är stakning eller lätt diagonalåkning.

 

Så lösningen är förmodligen att köra styrkeövningar för triceps eller skidbaserade trciepsövningar som tex Smirrestak(diagonal med enbart armarna) har dock själv dålig disciplin så det blir sällan att man kör detta...

 

Här finns även lite övningar manköra hemma(nån mer kunning får gärna fylla på med om några övningar är att föredra framför andra.):

http://tranahemma.org/tricepsovningar

Link to comment
Share on other sites

Kramp uppstår enligt forskning pga muskeltrötthet eller brist elektrolyter (natrium (salt), kalium, kalcium, magnesium). Här strider de visa, om vilkendera är orsak till det.

 

Jag själv har haft stora kramp problem på långa idrottsprestationer. Jag kom efter många försök fram till att mitt problem är brist på salt.

En sk. "salty sweater" kan svettas upp till 2,4 gram natrium per liter svett. 2,4 gram salt är samma som 6 kryddmått. Normal brukar svett innehålla 0,5 - 1,8 gram salt per liter beroende på person.

 

Jag har löst problemet med att under loppen äta en natrium tablett (från apoteket) på varje kontroll. De går såklart också med tex havssalt kristaller, fast smaken blir länge kvar i munnen.

 

Senaste lopp började jag känna krampspänning i vaden. Då kom jag ihåg, att jag i stridens hetta glömt att ta salt på förra kontrollen. Stannade och tog pillret med vatten. Slut med känningen efter 10-15 minuter.

 

Vardagligt bruka av stora mängder salt är ohälsosamt, men enligt läkare är det ok som jag gör.

 

Så klart satsar jag att före loppen på att äta lite extra salt, magnesium och grönsaker då många av dem innehåller mycket kalium och kalcium.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också haft stora problem med kramp, på Vasaloppet var det framförallt magen. Jag kunde fysiskt med handen känna en muskel stor som en tennisboll som stack ut ur magen. Jag fick stanna och stretcha den varannan km sista 30 på Vasan, den försvann då men kom tillbaka hela tiden. Jag hade muskelbristning i vaden också, så magen var tvungen att användas.

 

Efter det har jag börjat tävlingsdagar med brustablett med magnesium och andra salter, det har nästintill gjort mig helt krampfri.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ev. NaCl som kan va relevant, resterande elektrolyter är väl mest säljknep utan någon riktig evidens. Även om en del gillar t.ex. GT-tabletter/magnesium o dyl.

Jag har uppfattat är alla dessa elektorlyter viktiga. Natrium finns utanför muskel cellen, medan kalium inne i cellen. För att dessa skall kunna jobba mao göra att muskeln spänns och slappnar av, så behöver de energi i form av kolhydrater och fett.

Magnesium hjälper till att transportera energin.

Kalcium behövs för att muskeln skall kunna spännas.

 

Kanske nån läkare kan ge en utförligare redogörelse än vad jag kan...

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ev. NaCl som kan va relevant' date=' resterande elektrolyter är väl mest säljknep utan någon riktig evidens. Även om en del gillar t.ex. GT-tabletter/magnesium o dyl.[/quote']

Jag har uppfattat är alla dessa elektorlyter viktiga. Natrium finns utanför muskel cellen, medan kalium inne i cellen. För att dessa skall kunna jobba mao göra att muskeln spänns och slappnar av, så behöver de energi i form av kolhydrater och fett.

Magnesium hjälper till att transportera energin.

Kalcium behövs för att muskeln skall kunna spännas.

 

Kanske nån läkare kan ge en utförligare redogörelse än vad jag kan...

Ja både Natrium och kalium är de som utgör aktionspotential, (så muskler kan kontrahera/relaxera) Magnesium är en viktig kofaktor i massa procedurer. Ca2+ för relaxation.

 

Självklart är alla elektrolyter viktiga. Det jag menar är att det är endast NaCl man kan, genom svettning, förlora i betydande fysiologisk mängd - och då ska man svettas mycket.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips

 

Se till att äta ordentligt inför längre prestationer så det finns mycket energi i kroppen.

Till varje måltid i ca: 4 dagar innan ta ett glas med något som innehåller Kinin (tex Sweppes Indian Tonic)

Tugga Enervit GT tabletter, 2 innan och sedan 1 varje halvtimme.

Drick sportdryck i samband med GT tabletterna

Under loppet förebygga energiförluster genom att i förebyggande syfte trycka i någon sorts energi som man trivs bäst med.

 

Funkar för mig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...