Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Favoritställe


Klas

Recommended Posts

Helsingfors? Ok. Stadiin hiihtämään!

Tror man räknar med att det finns runt 700km skidpår i Helsingforsområdet.

Tyvärr är nog Sverige längdskidåkningens u-land i norden.

Trots (eller kanske på grund av?) att vi har världens största och mest kända skidlopp.

Du verkar ju verkligen ogilla både vasaloppet och klassisk skidåkning .....

Det står dig naturligvis fritt att göra. Men att vi skulle vara något slags u-land är ju långtifrån sant. Du kan inte ha besökt speciellt många av de anläggningar som nämnd i bland annat denna tråd. Du är dessutom varmt välkomen att besöka skidspåren i Sundsvall som för det mesta håller absolut toppklass!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Tror man räknar med att det finns runt 700km skidpår i Helsingforsområdet.

Tyvärr är nog Sverige längdskidåkningens u-land i norden.

Trots (eller kanske på grund av?) att vi har världens största och mest kända skidlopp.

Du verkar ju verkligen ogilla både vasaloppet och klassisk skidåkning .....

Det står dig naturligvis fritt att göra. Men att vi skulle vara något slags u-land är ju långtifrån sant. Du kan inte ha besökt speciellt många av de anläggningar som nämnd i bland annat denna tråd. Du är dessutom varmt välkomen att besöka skidspåren i Sundsvall som för det mesta håller absolut toppklass!

Tvärtom min käre HW. Jag älskar all längdskidåkning och åker mycket klassiskt till skillnad från de flesta här i "Skatingcountry". Det hittils enda Vasaloppet jag åkt är bland det roligaste jag gjort, i alla fall innan jag mötte "väggen" efter 6mil.

Dock gillar jag inte polariseringen vid en åkstil och förkastandet av allt annat, åt vilket håll det än är.

Tyvärr har jag ringa egen erfarenhet av skidspår i mellan- och sydsverige. Skulle vara en dröm att få möjlighet att åka runt och prova olika spår. Nån som vill sponsra?

Alltid kul att höra om fina förhållanden och nöjda åkare!

Men om vi jämnför dom tre nordiska huvudstäderna som ligger på ungefär samma breddgrad får i alla fall jag en bild av att både Helsingfors och Oslo spelar i en helt annan division än Stockholm. Speciellt om man vill använda båda åkstilarna. Nej jag har inte åkt skidor i någon av dessa städer men sett spårkartor och läst om möjligheterna bla. på detta forum. I nordligaste delarna av sverige är förhållandet detsamma. Går inte att jämnföra mot Finland och Norge på samma dag!

Link to comment
Share on other sites

Men om vi jämnför dom tre nordiska huvudstäderna som ligger på ungefär samma breddgrad får i alla fall jag en bild av att både Helsingfors och Oslo spelar i en helt annan division än Stockholm. Speciellt om man vill använda båda åkstilarna. Nej jag har inte åkt skidor i någon av dessa städer men sett spårkartor och läst om möjligheterna bla. på detta forum.

Har du varit i Oslo och Stockholm? Det är normalt väldigt mycket mer snö i Oslo området än i Stockholms området.

 

Situationen i stockholm kunde definitivt vara bättre men när det väl kommer snö så verkar det som att det finns många fina spår.

Link to comment
Share on other sites

Men om vi jämnför dom tre nordiska huvudstäderna som ligger på ungefär samma breddgrad får i alla fall jag en bild av att både Helsingfors och Oslo spelar i en helt annan division än Stockholm. Speciellt om man vill använda båda åkstilarna. Nej jag har inte åkt skidor i någon av dessa städer men sett spårkartor och läst om möjligheterna bla. på detta forum.

Har du varit i Oslo och Stockholm? Det är normalt väldigt mycket mer snö i Oslo området än i Stockholms området.

 

Situationen i stockholm kunde definitivt vara bättre men när det väl kommer snö så verkar det som att det finns många fina spår.

Har inte varit i Helsingfors vintertid heller men skulle tro att det liknar Stockholm mer i snörhållanden och 700km skidspår låter imponerande och efter vad jag hört går de flesta att välja åkstil på.

 

Men är ni i Stockholm och på andra håll nöjda så ska ju inte jag hålla på att propagera för något annat.

 

Själv får jag ta mig till finska anläggningar och norska fjäll eller vänta på skaren för att få njuta fullt ut. Fast egentligen har jag många fina möjligheter om jag åker skate eller bemödar mig lite att använda skotern och dra lite spår själv.

 

Men nu vill jag ha mer tips på favoritställen. Gärna nordligt belägna.

Link to comment
Share on other sites

Men om vi jämnför dom tre nordiska huvudstäderna som ligger på ungefär samma breddgrad får i alla fall jag en bild av att både Helsingfors och Oslo spelar i en helt annan division än Stockholm. Speciellt om man vill använda båda åkstilarna. Nej jag har inte åkt skidor i någon av dessa städer men sett spårkartor och läst om möjligheterna bla. på detta forum.

Har du varit i Oslo och Stockholm? Det är normalt väldigt mycket mer snö i Oslo området än i Stockholms området.

 

Situationen i stockholm kunde definitivt vara bättre men när det väl kommer snö så verkar det som att det finns många fina spår.

Det är ju lite svårt att jämföra rakt av, geografin ser ju lite annorlunda ut. Det som i allmänt tal brukar kallas för "stockholm" är ju i själva verket en rad förorter-kommuner med i bland flera mil mellan sig.

 

Mellan Nynäshamn och Åkersberga är det väl ungefär lika långt som mellan Ö-vik och Sundsvall.

 

I själva innerstaden och dess omedelbara närhet är det ju inte helt lätt att dra upp skidspår, ändå har man lyckats över förväntan. Jag har 10min i bil till hyfsade spår och kan promnera ner till gärdet.

 

Jag har inte räknat på det, men totalt sett skulle jag bli förvånad om inte vi också får ihop 70mil spår i "08-området".

 

Det jag dock kan sakna är en gemensam satsning på något riktigt stort. För min del hade jag gärna sett fler större, mer satsande, områden av typen ågesta, än mängder av mindre motionsspår med högst varierande kvalité och ibland inga spår alls. Men på lokal nivå är det ju naturligtvis så att alla värnar om "sin" anläggning och dom fyller ju en viktig funktion genom att göra skidåkningen tillgänglig runt husknuten.

 

Men det kommer nog, i takt med allt fler utövare och högre nivåer ökar också uppvaktningen av dom som bestämmer.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker mest det verkar som att du inte har koll på vad du pratar om. Jämföra städer som du inte ens varit i tex.

 

Det är ju också oppenbart att det finns mycket bra skidåkning i de svenska fjällen både för klassiskt och skate.

Så du menar att man inte ska tro på dom spårkartor som publiserats och det medlemmar skrivet om på detta forum.

 

Jag tycker mest det verkar som att det är totalt förbjudet att ha en avvikande mening och försöka väcka debatt om svensk skidåknings utveckling och i synnerhet att ifrågasätta det ensidiga polarisetandet på klassisk stil och i synnerhet Vasaloppets roll.

För att inte tala om att något skulle vara bättre i Norge ellet Finland. Det kanske jämnförs med landsföräderi?

 

Men kom nu med tips om era smultronställen för det är väl det denna tråd var ämnad att handla om. Tyvärr mycket mitt fel att det spårat ur. Ber om ursäkt för detta.

Link to comment
Share on other sites

Så du menar att man inte ska tro på dom spårkartor som publiserats och det medlemmar skrivet om på detta forum.

Det är klart att man kan göra men det jag ser som ett problem i din jämförelse är att du inte tar med klimatet och geografien. Jag tycker inte att det är konstigt att oslo som har konstant snö i marka de flesta år mellan december och april (tror att det är något sånt iallafall) har mer spår och ett mer seriöst spårsystem än stockholm där det en del år inte ens finns snö och andra år är snö lite då och då.

 

För att inte tala om att något skulle vara bättre i Norge ellet Finland. Det kanske jämnförs med landsföräderi?

Skidåkning är på många sätt bättre i Norge än i Sverige men jag tror att snötillgången är en viktigt faktor i det.

Link to comment
Share on other sites

Så du menar att man inte ska tro på dom spårkartor som publiserats och det medlemmar skrivet om på detta forum.

Det är klart att man kan göra men det jag ser som ett problem i din jämförelse är att du inte tar med klimatet och geografien. Jag tycker inte att det är konstigt att oslo som har konstant snö i marka de flesta år mellan december och april (tror att det är något sånt iallafall) har mer spår och ett mer seriöst spårsystem än stockholm där det en del år inte ens finns snö och andra år är snö lite då och då.

 

För att inte tala om att något skulle vara bättre i Norge ellet Finland. Det kanske jämnförs med landsföräderi?

Skidåkning är på många sätt bättre i Norge än i Sverige men jag tror att snötillgången är en viktigt faktor i det.

Finland då? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inget om Finland så jag välger att inte säga något om Finland.

 

Enligt wikipedia så verkar det vara kallare i helsingsförs jämfört med stockholm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Helsinki

http://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm

Rysskylan.

Men till ämnet; Finns det någon skidort, helst i norrbotten, som är värd att åka till för längdåkningens skull?

Link to comment
Share on other sites

Men till ämnet; Finns det någon skidort, helst i norrbotten, som är värd att åka till för längdåkningens skull?

När jag tränade seriöst för en massa år sedan (typ 15 år sen) var vi ofta i Arvidsjaur och bodde på Camp Gielas. Fina spår i varierad terräng vill jag minnas att det var även om det inte var några enorma spårnät.

Link to comment
Share on other sites

Ormberget i luleå börjar vara en anläggning i toppklass. Välskötta spår och sedan i vinter finns det elitspår på ca 5 km. Tillsammans med övriga spår så finns det tillgång till alla typer av spår med en total längd av ca 25 km. Av detta är ca 17-18 km elljus.

 

Även Vallsberget i Piteå har en mycket fin anläggning. Även här varierade spår från rena elitspår till mkt skön åkning i mjuk kupering.

Link to comment
Share on other sites

ser jag rätt' date=' går gränsen mellan norge och sverige rakt genom den oranga slingan?

 

hur funkar det i praktiken? är det uppskylltat att man glider in i ett annat land?[/quote']

Gränsgatan är ju rätt så tydlig, tilsammans med renstängsel, fast det är ju öppning förståss där spåret korsar gränsen. Kan ju upplevas som rätt exotiskt kanske, at korsa gränsen två til fyra gånger på et träningspass.

Link to comment
Share on other sites

ser jag rätt' date=' går gränsen mellan norge och sverige rakt genom den oranga slingan?

 

hur funkar det i praktiken? är det uppskylltat att man glider in i ett annat land?[/quote']

Gränsgatan är ju rätt så tydlig, tilsammans med renstängsel, fast det är ju öppning förståss där spåret korsar gränsen. Kan ju upplevas som rätt exotiskt kanske, at korsa gränsen två til fyra gånger på et träningspass.

Här på gränsen mellan Sverige och Norge korsar man riksgränsen fyra gånger på ett varv á 2,5 km.

Blir några gränspassager på ett träningspass! :)

Link to comment
Share on other sites

ser jag rätt' date=' går gränsen mellan norge och sverige rakt genom den oranga slingan?

 

hur funkar det i praktiken? är det uppskylltat att man glider in i ett annat land?[/quote']

Gränsgatan är ju rätt så tydlig, tilsammans med renstängsel, fast det är ju öppning förståss där spåret korsar gränsen. Kan ju upplevas som rätt exotiskt kanske, at korsa gränsen två til fyra gånger på et träningspass.

Här på gränsen mellan Sverige och Norge korsar man riksgränsen fyra gånger på ett varv á 2,5 km.

Blir några gränspassager på ett träningspass! :)

Ja det var ju verkligen lite mer spännande än dom där golfbanorna man nöter runt på här.

 

Men ser ni aldrig något mysko ute i skogen, då? Det måste väl vara den ultimata förklädnaden för smuggling, en person från varje land utger sig för att vara skidåkare, så möts dom i skogen och byter midjeväska, åker tillbaka som inget hänt.

 

Hua, där skulle inte jag våga åka skidor :)

Link to comment
Share on other sites

Tullstation är precis över vägen så de har väl koll.

Sedan är det både tullare och poliser som brukar åka skidor.

 

Har tyvärr inte sett något skumt än.

Det finns lite andra småvägar som nog är bättre då. :)

 

Här är en tur runt en del av banan:

 

Och här:

http://youtu.be/7MgFy-4UEzM

 

Ni får lägga upp videos på era skidmetropoler!

Stiligt! Det där måste jag testa nån gång när jag är uppe i stugan i Glaskogen.

Spåren på myrarna ska vara fina också sägs det?

Link to comment
Share on other sites

Tullstation är precis över vägen så de har väl koll.

Sedan är det både tullare och poliser som brukar åka skidor.

 

Har tyvärr inte sett något skumt än.

Det finns lite andra småvägar som nog är bättre då. :)

 

Här är en tur runt en del av banan:

 

Och här:

http://youtu.be/7MgFy-4UEzM

 

Ni får lägga upp videos på era skidmetropoler!

Stiligt! Det där måste jag testa nån gång när jag är uppe i stugan i Glaskogen.

Spåren på myrarna ska vara fina också sägs det?

Nja det har varit dåligt på myrarna i vinter, för lite natursnö.

Men på Glaskogen har jag åkt en del.

Har du åkt från Mörtnäs och söderut i vinter? Där kan vi prata myrar.

Jag såg någon med IK Stern-jacka som borde varit från Göteborg.

Och så går det ju att myrlöpa samma slingor.

Link to comment
Share on other sites

Hallstaberget i Sollefteå. Fantastiska spår för klassiskt och skate samt även utförsåkning direkt i anslutning till hotellet. Hotellet är numera totalrenoverat med SPA,pooler mm. Är nog rätt prisvärt med tåg från Stockholm mfl. ställen. Nu är jag väl partisk i egenskap av kommunmedborgare så ni får ta det i beaktning. Skidspåren står sig nog rätt bra med svenska mått. Förvånar mig ofta att det är så glest med skidåkare när man är ute.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...