Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Favoritställe


Klas

Recommended Posts

Tullstation är precis över vägen så de har väl koll.

Sedan är det både tullare och poliser som brukar åka skidor.

 

Har tyvärr inte sett något skumt än.

Det finns lite andra småvägar som nog är bättre då. :)

 

Här är en tur runt en del av banan:

 

Och här:

http://youtu.be/7MgFy-4UEzM

 

Ni får lägga upp videos på era skidmetropoler!

Stiligt! Det där måste jag testa nån gång när jag är uppe i stugan i Glaskogen.

Spåren på myrarna ska vara fina också sägs det?

Nja det har varit dåligt på myrarna i vinter' date=' för lite natursnö.

Men på Glaskogen har jag åkt en del.

Har du åkt från Mörtnäs och söderut i vinter? Där kan vi prata myrar.

Jag såg någon med IK Stern-jacka som borde varit från Göteborg.

Och så går det ju att myrlöpa samma slingor.[/quote']

Tyvärr blir det få tillfällen per år som man är däruppe. Mest på sommaren. Stugan ligger i södra delen så jag har aldrig varit upp mot Mörtnäs. Och ingen Stern-jacka har jag heller...

Vilka fler ställen i Glaskogen kan du rekommendera för längdåkning? (Förutom sjöarna)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply
Tyvärr blir det få tillfällen per år som man är däruppe. Mest på sommaren. Stugan ligger i södra delen så jag har aldrig varit upp mot Mörtnäs. Och ingen Stern-jacka har jag heller...

Vilka fler ställen i Glaskogen kan du rekommendera för längdåkning? (Förutom sjöarna)

Där jag åkt är från Mörtnäs och sedan går det in på ett par ställen till i närheten där.

Då är det över myrarna och på några skogsbilvägar förbi Musebo och Hulttjärnskojan.

Från Mörtnäs spårar de med en Iller (bandvagn) så det blir bra stavfäste.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ni får lägga upp videos på era skidmetropoler!

Tyvärr ingen video men här kommer lite bilder från "ågesta", mellan farsta och huddinge, i stockholm. omgivningarna lämnar väl en del att önska men spåren denna vinter finns inget att klaga på!!

 

http://forumbilder.se/CDMOU/agesta-mal.JPG

 

http://forumbilder.se/CDMOU/agetsa-golf.JPG

 

 

http://forumbilder.se/CDMOU/agetsa-manch.JPG

 

http://forumbilder.se/CDMOU/agetsa-spark.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tror kanske att tråden varit uppe förut, men jag behöver lite inspiration. Efter 35 år i Hemfjällstangeln har vi nu testat lite nya ställen, Tännäs, Bruksvallarna, Harsa, Orsa, Mora, Gopshus. Letar efter stället för familjen med bra längdspår utan att det känns som ett träningsläger. Tännäs/Bruksvallarna är lite långt bort (från Täby) och rätt dyrt. Harsa är kanon, men kanske inte ett ställe man hänger en vecka med familjen och Grönklitt passar perfekt för träningshelg med gubbarna. Vilka favoriter har ni? Björnrike, Vålådalen.... bring it on
Men till ämnet; Finns det någon skidort, helst i norrbotten, som är värd att åka till för längdåkningens skull?

Jag skulle vilja slå ett slag för en ort som inte varit uppe i tråden.

Snösäkert från November till långt in i April.

Runt 80 spårcentraler i området.

Två alpinanläggningar.

Runt 200 butiker med sportanknytning.

Säkerligen 1000 kaffér, barer och restauranger

+ mängder av andra sevärdheter vid dåligt väder (vilket det nästan aldrig är)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STOCKHOLM :) :)

Link to comment
Share on other sites

Tror kanske att tråden varit uppe förut' date=' men jag behöver lite inspiration. Efter 35 år i Hemfjällstangeln har vi nu testat lite nya ställen, Tännäs, Bruksvallarna, Harsa, Orsa, Mora, Gopshus. Letar efter stället för familjen med bra längdspår utan att det känns som ett träningsläger. Tännäs/Bruksvallarna är lite långt bort (från Täby) och rätt dyrt. Harsa är kanon, men kanske inte ett ställe man hänger en vecka med familjen och Grönklitt passar perfekt för träningshelg med gubbarna. Vilka favoriter har ni? Björnrike, Vålådalen.... bring it on[/quote']
Men till ämnet; Finns det någon skidort, helst i norrbotten, som är värd att åka till för längdåkningens skull?

Jag skulle vilja slå ett slag för en ort som inte varit uppe i tråden.

Snösäkert från November till långt in i April.

Runt 80 spårcentraler i området.

Två alpinanläggningar.

Runt 200 butiker med sportanknytning.

Säkerligen 1000 kaffér, barer och restauranger

+ mängder av andra sevärdheter vid dåligt väder (vilket det nästan aldrig är)

 

 

Bara två alpinanläggningar? Aha, du menar att Hammarbybacken inte räknas, eftersom de har så kort snösäsong?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STOCKHOLM :) :)

Link to comment
Share on other sites

Bara två alpinanläggningar? Aha, du menar att Hammarbybacken inte räknas, eftersom de har så kort snösäsong?

Nej då, missade bara det.

 

Vid närmare eftertanke finns det väl i alla fall fyra

 

Flottsbron

Ekerö

Hammarby

Sollentuna

 

..kanske fler?

 

 

För örvigt ganska skum känsla att åka slalom mitt i eller nära en stad. När man låter blicken sväva i väg, och till skillnad mot vad man är van vid, att möta milsvidda vyer av snö och fjäll, i stället upptäcker att man är mitt i Norra Botkyrka alt någon km från stockholms slott.

Link to comment
Share on other sites

Hallstaberget i Sollefteå. Fantastiska spår för klassiskt och skate samt även utförsåkning direkt i anslutning till hotellet. Hotellet är numera totalrenoverat med SPA,pooler mm. Är nog rätt prisvärt med tåg från Stockholm mfl. ställen. Nu är jag väl partisk i egenskap av kommunmedborgare så ni får ta det i beaktning. Skidspåren står sig nog rätt bra med svenska mått. Förvånar mig ofta att det är så glest med skidåkare när man är ute.

Att dessa dagar, i strålande sol dessutom, kunna åka 35-40 km i välpreparerade spår utan att behöva åka i samma spår 2 ggr är fantastiskt. Valmöjligheterna att antingen kunna åka i riktigt tuffa, kuperade spår eller att köra slingar som är i princip helt platta där man kan köra konstant stakning är härligt. För några år sedan utsågs Hallstabergets längdskidspår till Sveriges nästa bästa skidområde utanför fjällvärlden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...