Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsmängd per år


ekke S

Recommended Posts

Börjar man kolla lite på de olika inläggen på forumet får man snart känslan av att här återfinns ett antal ihärdiga motionärer/elitmotinärer. Så jag funderar lite över hur mycket tränar genomsnittsmedlemmen per år egentligen?


Själv började jag träna för ca 3 år sedan (efter 32 nästan genomgående lata år). Började relativt lugnt första året och hade ingen egentlig koll på hur mycket jag tränade. Ifjol tangerade jag precis 200 timmars strecket. I år bör jag hamna runt 200-210 h. Kommer alltså inte att öka min träningsdos i antalet timmar detta år men kvalitetsmässigt tycker jag att skillnaderna jämfört med ifjol är stora. Åkte vasan på 6:20 i år och satsar på medalj till nästa år.

Hur mycket tränar ni? 2-3-400 H????

ekke
Link to comment
Share on other sites

Jag ligger på ca 350 timmar per år och har ökat från ca 250 sedan två år tillbaka. Jag siktar oxå på topp 150 så se upp stakåkaren:)
Jag tränar både mer volym och med bättre kvalitet nu.
Det enda som stoppar mig nu är sjukdom som man faktiskt blir mer känslig för ju mer man tränar. Fick avstå vasaloppet iår pga förkylning.
Det krävs lite disiplin för att lägga in träningsfria dagar för återhämtning.
Link to comment
Share on other sites

Snittar ca 10 per vecka, året om. Så det borde ge ca 500 timmar per år då. Av det har det varit 90% MTB cykling och 10% landsvägscykling, hittills. På sommaren kan det bli ca 15 timmar cykling per vecka och vissa "vilo" veckor bara 6-7 timmar.

Ska åka vasaloppet för första gången, så därför har jag börjat träna inför det också på rullskidor(2 timmar distans per vecka). Försöker klämma in det i dagsljus under någon av helgdagarna. Sen ska det bli snöträning också när det väl kommer något vitt här i Göteborg, annars blir det kortare skidresor för att komma ut på riktig snö innan vasan.

/Leo
Link to comment
Share on other sites

[quote name=the h]Leo! räcker snittet 10tim. vecka att få ihop ca: 500tim pr: år. Det kanske stämmer bra ändå, lycka till på VL.[/quote]
hmm...det är 52 veckor på ett år och om man snittar 10h per vecka så borde det onekligen bli 520h. eller?
Link to comment
Share on other sites

En liten följdfråga:

-Ni som ligger på runt 500 h (imponerande!), fixar ni detta med familj eller är ni singlar?. Tycker själv att det kan vara svårt att ligga på min måttliga träningsdos med fru och tre barn, Familjen går ju alltid först.

En andra liten följdfråga:

Ni som satsar på topp 150 (imponerande 2!), visst måste det bli mycket mycket svårare nu när vasaloppet har världscupstatus? fler toppåkare lär ju dyka upp!
Link to comment
Share on other sites

Kommer i år att hamna på ca 280 timmar om jag är frisk.
2003 tränade jag 206 h. 2004 blev det 265 h och är det år jag hittils ökat mest i mängd.

Förra vintern fick vi tvillingar så jag förstod redan då att det skulle bli svårt att öka min mängd i år. Har istället tränat mer rullskidor och mer kvalité i både löp & rull.
Många sena kvällspass har det blivit efter att vi fått kidsen i säng :).
Funderar lite på om det är möjligt att nånsin kunna öka min dos utan att vara en dålig pappa. Den som lever får se.
Link to comment
Share on other sites

Jag ligger inte riktigt på 500 h ännu även om jag gärna skulle vilja. Men när jag planerar veckan så är disiplin och fexibiliet ledorden. Jag är disiplinerad och tränar två tidiga morgonpass de dagar jag inte lämnar barnen på dagis/fritis (jag har tre barn +fru).
Flexibel försöker jag vara då jag anpassar träningspassen efter familjen från dag till dag. Exv. Vet jag att jag ska träna två timmar rullskidor idag så utgår jag från att jag kan köra dessa mellan halv åtta och halv tio. Är det sen så att barnen ska iväg och leka med kompisar och man helt plötsligt har tid över så kastar jag mig iväg då.
På lördag "morgon" vid nio tiden tar jag ofta ett långpass och då är barnen nyvakna och tittar på tv och softar. Pss försöker jag att inte ta så mycket kvalitetstid från familjen.
Ju äldre barnen blir dessto lättare blir det väl antar jag.

Det där med att det blir svårare att nå topp 150 med världscup status har jag inte tänkt på så mycket. Ett mål är ett mål och kan fungera ändå oavsett hur realistiskt det är att nå det.
Link to comment
Share on other sites

Jag räknar med att få ihop närmare 750h i år. Jag har haft förmånen att vara ledig i närmare tolv månader. :)
Jag tror i.o.f.s. inte att det kommer att bli märkbart mindre nästa år. Isåfall får jag försöka kompensera det genom att åtminstone hålla uppe kvalitetspassen.
En viktig anledning till att det blir så många träningstimmar är att en stor del av sommartimmarna - drygt 250h - kommer från cykling. Då ingår normalt sett minst ett LSD-pass på 4-5h/vecka. Under sommarens "cykelträningsläger" i Alperna blev det väl ca 35h på 8 cykeldagar. En veckas orienteringsläger med en heldags cykling gav också en hel del träningstimmar.
Till saken hör att jag räknar in tävlingarna i träningstiden och eftersom jag fokuserar på långa distanser i triathlon, cykling, löpning och skidåkning så blir det en del... :)
Link to comment
Share on other sites

Jag har de senaste två åren tränat ca 210h/år med ganska varierad träning som tex Löpning, Rullskidor, Styrketräning, Skidor, Cykel. I år kommer jag nog komma upp strax över 300h/år. Har tidigare legat kring 6h på vasaloppet och med den träning jag bedriver nu tror jag att jag kan åka på låga 5timmar. Sprang bland annat Stockholm Marathon i år på 3.35 och Lidingöloppet på 2.36 jämfört med för två år sedan 3.59 i SM och 2.48 på LL, så det ger en förbättring på ca 9% vilket skulle ge en tid på 5h 28min. Mycket beräkningar där men jag tror att de kan stämma ganska bra. Också förbättrat mig på milen i löpning från 45.55 till 41.10 =)...
Link to comment
Share on other sites

550-600h blir det nog. Räknar in tävlingar i träningstiden + styrketräning + att det blir en 100+h cykling på vår sommar (maj-juli) som drar upp mängden. Har tränat i 7år efter ett upphåll på 10 år varav dom sensaste 4 hårdare. Under 200 i fjol men siktar på under 150. Om det går i år då det är vc vet jag ej. Är singel men jobbar.. svårt att träna mycket över 600h med heltidsjobb tycker jag i varje fall kvalitativt.
Link to comment
Share on other sites

Är singel, tror det skulle bli svårt att få det att funka annars med +500h per år. :-) Trots det så ser jag det hela mer som en livsstil, jag tränar inte för tränandets skull utan för att det är så pass kul att cykla helt enkelt. Har ingen träningsplan, har inte heller något mål med träningen annat än allmänt välbefinnande. Tävlar väldigt sällan. Kör ett långlopp på mtb per år, Bockstensturen i Varberg. I år blev den inställd så det blev inget i år. Där har jag iofs ett mål, ska in på topp 100 någon gång, blev 110:a 2004, av ca 1000 cyklister. :-)

Skidåkning har jag hållit på sen barnsben, men aldrig tränat egentligen. Men nu kändes det som det var dags att åka Vasaloppet när formen är på topp rent konditionsmässigt, så det ska bli kul. Hoppas seeda mig innan loppet, så man slipper starta långt bak.

Rent konditionsmässigt är cykling och skidåkning sig rätt likt, man håller på och åker ungefär lika långt också vid långlopp i tid räknat.

/Leo
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha lagt golfklubborna på hyllan 2003 och ägnat sommaren åt cykelträning i stället
kommer jag upp i c:a 300h/år fördelat enligt följande.
Apr-Juni: Cykel landsväg: 90h. Jul-Aug: Cykel MTB: 60h.
Sep-Nov: Skidor barmark: 70h. Dec-Mars: Skidor: 80h.
Allt inkl. ett tiotal tävlingar på cykel och skidor
Link to comment
Share on other sites

Det blir i snitt 360 h per år de senaste 4 åren tillbaka. Jag skriver träningsdagbok slaviskt. Det är mycket kul att se hur man ligger år för år och hur man förbättrar sig. I timmarna ingår både träning & tävling. Jag har fru och barn men jag tränar till och från arbetet, så det tär inte nämnvärt på relationen. Det är 26 km och passar bra till både cykel och rullskidor. Någon gång har jag lubbat hem också. Att ha sin träning inlagd i sin dagliga livsstil underlättar träningen. Låt bilen stå när oftare. Det är omöjligt att ha arbetat en hel dag och äntligen komma hem till familjen och då dra på sig träningskläderna och försvinna igen ett par timmar. Funkar inte för mig och jag tror att det är där det fallerar med ambitionen att träna för många. Det ska också mycket till att sticka ut på kvällen efter maten och då de små knoppat in i sina sängar. Speciellt nu när det är mörkt ute. Tyvärr är min fru helt passiv så vi har inte samma förståelse till träning/tävling.
Fantastiskt med era 500 h och över. Mycket imponerande.

Kör hårt alla!

RIDLEY
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Joo]Hur har dina resultat förbättrats på dessa fyra år?[/quote]
Mycket bra! Jag började med min träning -99 i samband med min 40-årskris då jag köpte ett par rullskidor. Min fru sa att du kommer aldrig att använda dem någon längre tid och då började jag rulla på av bara den. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av träning. Mina tider på Klassikern från 2001 är VL 9.51 h, VR 19.20 h, Vansbro 1.33 och LL 3.45 h. I år blev tiderna VL 7.34, VR 10.57, Vansbro (-04) 1.18 och LL (-04) 3.01 h. Jag har sedan -99 gått ner från 116 cm i omfång till dagens 99-100 cm i omfång. Väger mig aldrig men uppskattar nedgången med cirka 15 kg. Maten är en mycket viktig del i att man förbättrar sig också. Jag tror att många slarvar oerhört mycket med matvanorna.
Träningen har blivit en del av mitt liv, så om jag har en vilovecka någon gång får jag ångest av att jag är så passiv.

RIDLEY
Link to comment
Share on other sites

Jag cyklar mest till och från jobbet 3-5 dar i veckan (2+2 mil) året om, försöker få ihop 40+ mil skidor på vintern, på sommarn försöker jag få in något alt pass ex inlines, rodd eller löpning i veckan. På den mängden tar jag mig runt vasan på 5.50.
Klas
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klas]Jag cyklar mest till och från jobbet 3-5 dar i veckan (2+2 mil) året om, försöker få ihop 40+ mil skidor på vintern, på sommarn försöker jag få in något alt pass ex inlines, rodd eller löpning i veckan. På den mängden tar jag mig runt vasan på 5.50.
Klas[/quote]
Tar man sig fram de 90 km på den tiden är det inte bara mycket träning som behövs. Det krävs en himla bra skidteknik också. Något som vi i södra Sverige har svårt med.
Nöjd med mina snabba 7.34 i år!

RIDLEY
Link to comment
Share on other sites

Förra året (Mars -04 till mars -05) fick jag väl ihop knappt 70 timmar totalt, fördelat på löpning 15 tim, rullskidor <10 timmar, skidor 45 timmar.
Alldeles för lite, det märktes på ÖS, jag orkade ingenting.
Jag måste ha haft bra skidor, eftersom jag åkte (nåja, hasade...) i mål på under 7 timmar.

I år har jag skärpt mej ganska rejält, siktar på över 150 timmar,
sen får vi se hur långt det räcker.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...