Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

Slutresultat i Skandinaviska cupen

Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo slutar som landslagstrnare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Artikeln i tidningen GLID Dec 2006

• Vänligen logga in för att kunna svara
105 svar till detta ämne

JL

JL

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg
Det är väl ändå på ett vis ganska enkelt. Tränar du i 4*4 min + uppv o nedv totalt kanske 45-60 min så blir för det första träningen till 60-75% i A1, för det andra ger denna träning knappast grund till att tävla i några längre sträckor. En annan fråga:
Varför tränar inte hela världseliten efter detta mönster?

4missioner

4missioner

Medlem

• Members
  • Pip
  • 58 inlägg

Blev 375:a 2003 med 154 timmars träning under året 2002. Fick ihop 91 mil på skidor innan Vasaloppet.
x Distansträning (skidor): Hade tre (3) st skidpass över 2.00 timmar + tre (3)st skidtävlingar över 40 km (42 km, 43,5 km + 45 km).

x Intervall/tempo (skidor): Hade elva (11) st pass.

x Intervall (roddmaskin): Hade tjugoen (21) st pass. (hela oktober + november pga fotledsskada, det yttre ledbandet i foten gick helt av).

(x = Från och med oktober månad).

Brukar ligga på denna träningsmängd (ca 150 timmar/år) och har så gjort i ca 15 år (är 35 år). Har åkt skidor sedan lågstadieåldern. Åker rullskidor på somrarna, då endast stakning (EJ frånskjut med benen) för styrkan. Kör även detta frekvent under vintern. Lite jobbigt i saxbackarna dock ;)

Har åkt tio (10) st Vasalopp och kommit bland de 500 bästa åtta (8) gånger och missat två (2) gånger. 2004 var jag på min fjärde (4) utlandstjänst genom Försvarsmakten och i år blev jag tvungen att ställa in första gången pga sjukdom :(

Nya tag nästa år!

Kopierar ett tidigare inlägg som jag skrivit med tanke på ovanstående inlägg. Jag klarar mig hyffsat med i stort sett bara A3-träning...
Keep on training...

Mauritz

Mauritz

Medlem

• Members
  • Pip
  • 195 inlägg
4missioner - det är något som slår mig att jag talat med några som haft väldigt bra placering i VL och ofta har de åkte sedan unga år men tränar inte mer än 4-5 tim per vecka - på äldra dagar - men behåller ändå placeringar bland de 1000 främsta.

Kan det bero på, förrutom att man har skidor i benen, att man också är mera van att träna "tufft" när man kör. En jag talade med menade att "det måste ju kännas att man har tränat" - mao att varje gång anstänga sig men inte så mycket att man inte orkar nästa pass, men betydligt mer än vad puls på A1 indikerar?

Hur upplever du dina A3 - ligger du på 200-35= 185 (ca) och sedan 167 slag eller kan man inte räkna så?

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Ska sticka ut hakan lite grann...........är VL skidåkning?
Jag vill mena att framgång i VL beror mycket på råstyrka i överkropp i kombination av ett psyke att nöta i många timmar! Kvaliteter som betalar sig ypperligt i VL men som kanske inte räcker till lika bra på en 15 km klassisk tävling på kupperad slinga!?

Nu är det väl lite väl magstarkt att säga att VL inte är skidåkning men det är definitvit ett lopp som är långt ifrån vad jag vill kalla klassisk skidåkning. Kanske för att jag aldrig lyckats speciellt bra i VL, men ligger det inte lite i vad jag säger?

Jag delar uppfattningen om övervägande A3 träning och har också förstått att roddmaskin är ett ypperligt träningsredskap att träna sin överkropp i. Men framgången för många "gamlingar" i VL beror, tror jag, mycket på ovanstående men också en väl grundad teknik. Varje rörelse är en van rörelse för kroppen och varje muskelfiber har utvecklats under många år för vad den ska göra. Det betyder att en som har en mångårig träningsbakgrund och skidbakgrund startar sin träning på en högre nivå än nybörjaren. En del kallar det "grundkondition" men kondition är färskvara så det är andra faktorer som avgör. Muskler "försvinner" betydligt långsammare än syreupptagning!

Sedan tror jag att det tränas överlkag sämre idag än för 15-20 år sedan. Titta bara på tider i stora löplopp!, Idag är du långt fram på en halvmara med 1,15-1,20, för 15-20 år sedan var du inte bland de 100. Och jag tror inte det beror på att det är mindre löpare idag än för 15-20 år sedan!

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Jag klarar mig hyffsat med i stort sett bara A3-träning...

Hur mycket aktiv är du i jobbet? Det är ju viktigt att ta med i beräkningen oxå. Lite skillnad om man jobbar i skogen eller sitter på kontor!

4missioner

4missioner

Medlem

• Members
  • Pip
  • 58 inlägg
Är idrottslärare. Detta innebär dock inte att jag får någon förhöjning av pulsen under mitt jobb. Enda skillnaden mot ett skrivbordsjobb är att man har "gympakläder" på sig. Det mesta som arbetar är dock rösten! :)

Redigerat av 4missioner, 19 december 2006 - 20:40 .

Keep on training...

Mauritz

Mauritz

Medlem

• Members
  • Pip
  • 195 inlägg
Stefan - menar du att skidåkning är som vilken idrott som helt som t.ex. tennis eller fotboll att det man en gång lärt sig sitter i, tekniskt, och att det också är betydligt svårare att träna upp om man inte lärt sig i "tidiga" år?

Säg att du varit duktig junior och jämför 15 år senare med en som aldrig åkt skidor och bara tränat upp grundkonditionen. Båda tränar 6 tim/v i ett år. Skiljer det flera timmar mellan desa åkare till följd av bara tekniken - i så fall är det ju teknik som är det viktigaste att träna för en "nybörjare" på äldre dar, kanske satsa mer på teknik än på att nöta långt såsom också artikeln från Norge som Boljohan hänvisar till indikerar.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 366 inlägg

Men framgången för många "gamlingar" i VL beror, tror jag, mycket på ovanstående men också en väl grundad teknik.

Får jag citera från en artikel av Artur Forsberg, Centrum för Idrottsforskning, Idrottshögskolan Stockholm:

För en del år sedan jobbade jag med en stor riksomfattande studie, LIV-90 där försökspersonerna (3000 st) var slumpvis utvalda från hela Sverige. Alla var mellan 25-65 år både män och kvinnor. (...)

Syreupptagningen sjönk kontinuerligt med ca 30-35 % från 25 till 65 år. Benstyrkan sjönk också med ca 30-35%, medan armstyrkan endast sjönk med 10%. Högsta medelvärdena för armstyrka låg i 35-40 års åldern. Detta får tolkas som att den genetiska förändringen är mindre för vissa muskelgrupper än andra. Armarna bevarar alltså en hög arbetsförmåga upp i åldrarna.

Här finns nog en del av förklaringen till dessa otroliga veteraner i VL.

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 431 inlägg
Pask- Det betyder också att man om längdkidmotionär ska satsa hårt på överkroppen, både uthållighet och styrka.

Mauritz

Mauritz

Medlem

• Members
  • Pip
  • 195 inlägg
Enligt Ulrik Wislöf, Hjärtmedisinsk forskare, vid Trondheim Sjukhus så är det en myt att muskler och kapillärer måste välja sig och att tränas ta emot stora mändre blod och syre genom långdistansträning. Det finns 3 ggr så hög kapacitet där mot vad hjärtat kan leverera. Således är det som Helgerud och Hoff konstaterar slagvolymen som är den begränsande faktorn.

Andreas T

Andreas T

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 644 inlägg

Syreupptagningen sjönk kontinuerligt med ca 30-35 % från 25 till 65 år. Benstyrkan sjönk också med ca 30-35%, medan armstyrkan endast sjönk med 10%. Högsta medelvärdena för armstyrka låg i 35-40 års åldern. Detta får tolkas som att den genetiska förändringen är mindre för vissa muskelgrupper än andra. Armarna bevarar alltså en hög arbetsförmåga upp i åldrarna.[/i]

Här finns nog en del av förklaringen till dessa otroliga veteraner i VL.

Eller så beror det kanske på att de otroliga veteranerna har fortsatt att träna livet igenom och inte fått samma procentuella sänkning av syreupptagning och benstyrka, som den försoffade medelsvensson fått efter att ha suttit i bilen och framför tv:n under många år. Kanske behöver en soffpotatis använda armarna mer än övriga kroppen i sitt vardagliga liv och därför inte tappar mer än 10% i armstyrka?

Att högsta medelarmstyrkan finns i 35-40-års åldern kanske till viss del beror på att det för många är mycket kånkande på barn i den åldern?

Redigerat av Andreas T, 20 december 2006 - 08:30 .

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Är idrottslärare. Detta innebär dock inte att jag får någon förhöjning av pulsen under mitt jobb. Enda skillnaden mot ett skrivbordsjobb är att man har "gympakläder" på sig. Det mesta som arbetar är dock rösten! :)

Då har du inte suttit på kontor hela dagarna om du tycker att det inte är någon skillnad. OK du har inte så hög puls men du håller igång muskulatur, leder och cirkulationen på ett helt annat sätt med ditt arbete jämfört med ett skrivbordsjobb. Har själv erfarenhet av att arbeta som idrottslärare men sitter numera vid ett skrivbord hela dagarna.

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Syreupptagningen sjönk kontinuerligt med ca 30-35 % från 25 till 65 år. Benstyrkan sjönk också med ca 30-35%, medan armstyrkan endast sjönk med 10%.

Beror inte detta på att man alltid använder armarna ganska mycket oavsett om man blir mindre aktiv.

Mauritz

Mauritz

Medlem

• Members
  • Pip
  • 195 inlägg
Har kollat och artikeln i GLID verkar inte finnas på nätet. De fem viktigaste slutsatserna av forskningen som Helgerud och Hoff gjort och som tas upp i GLID är, anser jag;

de flesta tränar för lite intervall och för kort, rekommenderar 4*4 med 3 min 70% tempo emellan

de flesta tar ut sig för mycket i varje intevall, du ska inte ta ut dig så att du inte orkar ett intervall mer än du planerat at träna

de flesta tränar för lite styrka

de flesta tränar teknik i för låg fart och det blir då inte tävlingslikt

även med fler intervall än normalt har de flesta ändå svårt att komma upp i deras rekommendaiton 30% a3 och 70% styrka, a1, uppvärmning, etc.

Matte

Matte

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg
Jag tror man kan få olika svar från olika forskare beroende på vad dom själva tror på. Den personliga inställningen styr nog en del vad man vill komma fram till.

Kan det inte vara så att vissa individer blir bättre av mer träning i lågtempo och stor dos, medan andra blir bättre av högtempoträning och mer vila mellan passen.

I träning som syftar att man ska bli bättre på tex Vasan så tror jag att överkroppsstyrkan är väl så viktig som hjärtats kapacitet. Beroende på att det blir så mycket stakning i ett sånt lopp. Ska man däremot åka ett mer kuperat lopp så tror jag mer på mycket A3-träning.
Försöker leva i harmoni med de olika årstiderna.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 366 inlägg

Syreupptagningen sjönk kontinuerligt med ca 30-35 % från 25 till 65 år. Benstyrkan sjönk också med ca 30-35%, medan armstyrkan endast sjönk med 10%.

Beror inte detta på att man alltid använder armarna ganska mycket oavsett om man blir mindre aktiv.

Hm, jag skulle nog säga tvärt om, man använder benen hela livet (tills man hamnar i rullstol eller säng permanent) och då bär man ju upp sin kropp alltid. Att resa sig ur en fotölj eller gå uppför en trappa är nog mer styrketräning för benen än vad många icke tränande människor får som överkroppsträning på en hel vecka.

Jag vet inte vad det beror på, men Forsberg (som nog funderat en hel del på detta) menar ju att det är genetiskt. Mina citat var lite lösryckta, det kanske blir klarare om man läser hela artikeln:

http://www.pfizer.se...on____7207.aspx

Lars_P

Lars_P

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg
Hej,

Allt faller väl tillbaka på träningens grundtes: Du blir bättre på vad du tränar! Alltså: skall du åka snabbt måste du träna att åka snabbt.

Nå, ovan var en passus. Nu till mitt inlägg:

Är inte det viktiga med A1-träningen att stärka leder etc så att man rent mekaniskt pallar med ett långlopp och övrig hård träning? Jag som motionär tror att jag skulle gå sönder om jag bara körde tempo. Jag tror jag behöver A1 (Jo och andra träningsnarkomaner är väl nog starka ändå,,,)

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Hej,

Allt faller väl tillbaka på träningens grundtes: Du blir bättre på vad du tränar! Alltså: skall du åka snabbt måste du träna att åka snabbt.

Nå, ovan var en passus. Nu till mitt inlägg:

Är inte det viktiga med A1-träningen att stärka leder etc så att man rent mekaniskt pallar med ett långlopp och övrig hård träning? Jag som motionär tror att jag skulle gå sönder om jag bara körde tempo. Jag tror jag behöver A1 (Jo och andra träningsnarkomaner är väl nog starka ändå,,,)

Långa löppass i A1 stärker leder och muskulatur eftersom man jobbar med kroppsvikten. Men A1 på t.e.x cykel, rullskidor och andra idrotter där du inte jobbar med kroppsvikten lika mycket ger inte alls denna effekt. Håller med om att det blir för slitsamt med enbart tempo så jag tycker man ska variera med långpass. Men låt terrängen styra pulsen på långpassen i stället för att vara slav under pulsklockan. Var inte rädd för att blanda A1, A2 och A3 på långturerna det kommer att ge mer. Tränar man på elitnivå så kommer man alltid att behöva rena A1 pass för återhämtning och då är det ju helt OK att köra på cykel eller rullskidor.

Boljohan

Boljohan

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg

I träning som syftar att man ska bli bättre på tex Vasan så tror jag att överkroppsstyrkan är väl så viktig som hjärtats kapacitet. Beroende på att det blir så mycket stakning i ett sånt lopp.

Absolut, men även dessa muskler ska syresättas. Och ju mer syre du kan erbjuda musklerna, tack vare hjärtats kapacitet, desto snabbare kan du köra.

Lars_P

Lars_P

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg

...
Långa löppass i A1 stärker leder och muskulatur eftersom man jobbar med kroppsvikten. Men A1 på t.e.x cykel, rullskidor och andra idrotter där du inte jobbar med kroppsvikten lika mycket ger inte alls denna effekt.....
.

Hm, sågar du alltså långpass på rullskidor? Är det inte jusst det som ger för vasan? Långa pass som nöter till de leder och muskler man behöver till VL.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar