Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Artikeln i tidningen GLID Dec 2006


Mauritz

Recommended Posts

Jag har funderat lite på vad man skulle behöva för redskap hemma för att kunna bedriva seriös styrketräning. Jag tycker man behöver 2st hantlar som du kan variera vikten mellan 5-30kg/par och en reglerbar bänkpress med tillhörande skivstång (20-120kg) kompletera detta med en stång för att köra chins och barr/handtag för att köra dips så klarar du dig långt.

Förr tränade jag på gym 2-3 dagar i veckan, men sedan jag fick barn så har jag inte riktigt tid med det. Istället har jag inrett ett litet gym hemma i hörnet av ett rum, ca 3x2 m. Jag funderade också en hel del på vad jag skulle behöva för utrustning, och kom fram till att jag med ganska små medel skulle få ihop prylar så att jag kunde köra 70-80% av de övningar jag förr körde på gymet.

 

Nu har jag en hiss med drag uppifrån och nerifrån. Den står längs väggen och tar inte mycket plats, däremot är den mycket mångsidig. Vidare så har jag en bänk med vinklingsbart ryggstöd och sittdyna, två par hantlar med varierbar vikt, samt ett "door gym", ett räck som man fäster i en dörrpost. Jag har också en (ihopfällbar) ryggträningsbänk för att träna korsryggen. Skivstång valde jag bort. Det tar stor plats och jag tycker att jag kan köra ungefär samma saker med hantlar och bänk.

 

Denna utrustning tar inte speciellt stor plats, och fungerar till det mesta jag vill träna, inte bara skidspecifik träning. Som skidträning kör jag mest triceps (hiss el hantel), rygg (chins, roddrag i hissen eller hantel), mage (med bänk, på golvet eller med hiss), korsrygg (ryggbänk) och "skiddrag", alltså armrörelsen i stakning (hiss).

 

Även benstyrka kan man köra med ganska enkla medel; Utfallssteg med hantlar i händerna, knäböj (blir inte så tungt med hantlar på axlarna, men funkar ok för mig), vadpress på kanten av en pall med hantel i handen, o s v.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Pask: Visst. Du kan trene hele kroppen med bare manualer. Intet problem, så lenge du har litt kunnskap, og det virker det jo som du har. Når det gjelder knebøy med manualer/hantler, prøv såkalt "splitknebøy". Det vil si at du holder manualene i hendene og gjør omtrent som dette: http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBSplitSquat.html

 

En slags blanding av knebøy og utfall, kan man vel si. Med to tunge manualer i hendene, river denne bra, jeg lover! Lett å holde balansen og det er lettere å kjenne det godt i muskulaturen sjøl om man "bare" har manualer, da man belaster mer på ett bein av gangen.

 

Når det gjelder utfall, prøv denne: http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBWalkingLunge.html

 

Den synes jeg er fin for skiløpere.

Link to comment
Share on other sites

Läste i artikeln att man kostaterat att bland elitåkarna fodras en otroligt stark kropp tillsammans med hög VOmax för att stå på pallen.

Tjejer i 65 kg vikt bör bl a klara 140-150 kg i benböj!!

Prova det ni? Förstår att det går undan när de trampar på uppför backarna.

Herrarna bör ligga på 200 kg!!

Link to comment
Share on other sites

God forts alla!

 

Angående artikeln i Glid så har jag nu testat i ett par veckor med 4x4 int och resultatet är jag impad över, satte pers på 10000m å 5000m på roddmskin nu i dagarna, känns som träningen lossnat eller tagit ett steg uppåt. Kan bara säga funkar för mig. Undar vad man har i VO2Max?. Skall köra minst 4st per vecka nu framöver och kolla av utvecklingen med jämna mellanrum.

 

Mvh

 

Trucken

Link to comment
Share on other sites

Har också testat 4*4 sedan artikeln kom ut för ca 14 dagar sedan. Det jag upplever är att jag "tränat" ner mig lite, trots att jag inte tar ut mig för fullt i intervallen. Men det är inte alltid som upplevd form är lika med den faktiska formen. Jag tycker jag har lite mer behov av vila emellan också än förut. Men det kanse är julmaten! :-)

 

Kan även bero på att jag ökat styrketräningen rätt så rejält.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte reflektera över intervallträning och styrketräning i kombination. Körde ett pass idag med 4x4min intervaller på conceptII. Normalt kör jag aldrig styrka efter intervallpass men tänkte prova idag, så det blev ca 40 min tung styrka, 4x5reps och upplevde att det gick jättebra, kunde köra med samma vikter som tidigare.

 

Ett bra sätt att effektivisera träningen: intervaller och styrka på ett pass. Frågan är: tror ni att man tappar träningseffekt med ett sådan upplägg, ökad skaderisk mm? Hur gör ni?

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha lagt besvikelsen över utebliven vinter (hittills!?) åt sidan har jag kommit igång med löpningen igen och har hunnit med några intervallpass och tänker fortsätta med att testa det ordentligt. Dock kommer jag också att köra 1 långpass (2h) i veckan för långpass behövs också.

 

Jag har under de 2 senaste åren (2005 och 2006) följt Anders Salkai´s träningsprogram inför St Eriksloppen. Siktat på att gå under 1:30 men inte lyckats. 2005 blev det 1:34 och i år 1:40. Efter att ha studerat träningsdagböcker och resultat inser jag att jag inte blivit snabbare av "hans" träning, snarare tvärtom!. I år var jag rejält sliten och seg av träningen men bet ihop och körde vidare. St Eriksloppet var en plåga från start till mål. Ska därför prova upplägget med mer intervall och ingen "morgonjogg" och "12km lätt löpning".

 

I går körde jag ett 4x4 pass där jag först värmde upp i 25min och sedan körde 4x4min med 3min aktiv vila för att avsluta med 10min nedjogg. Blev 12km. Kör man 3 sånna pass och ett långpass på söndagen, ca 22km så blir det ju ändå 58km på 1 vecka. Men jag kommer att köra mer på känsla och vila direkt om jag börjar känna mig sliten!

 

När det gäller intervallpass i kombination med styrketräning så lär ju det fungera. Även om kanske det är ännu bättre att köra det ena på fm och det andra på em för att hinna ladda lite kolhydrater/vätska och motivation?

Link to comment
Share on other sites

Verkar som att den allmänna uppfattningen är att långdistansträning i lågt tempo (A1) inte är av så stort värde som man tidigare trott och att man vid måttlig träningsmängd (runt 5-6 tim/vecka) tjänar på att köra mycket mer intervallbetonad träning (för att öka VO-max?). Tycker att detta låter logiskt, men...

 

- når man inte med A1-träning en viss nivå och det är när det gäller att komma över denna tröskel som hårdare träning behövs?

- är det inte så att det går ganska fort att träna upp VO-max? Innebär detta i så fall att om man satsar på VL, så räcker det att starta med hårdare intensitet i november december?

- antar att A3-träning inte enbart gynnar VO-max, utan att mycket av vinsten ligger i förbättrad teknik och styrka som inte nås vid lågt tempo. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Verkar som att den allmänna uppfattningen är att långdistansträning i lågt tempo (A1) inte är av så stort värde som man tidigare trott och att man vid måttlig träningsmängd (runt 5-6 tim/vecka) tjänar på att köra mycket mer intervallbetonad träning (för att öka VO-max?). Tycker att detta låter logiskt, men...

 

- når man inte med A1-träning en viss nivå och det är när det gäller att komma över denna tröskel som hårdare träning behövs?

- är det inte så att det går ganska fort att träna upp VO-max? Innebär detta i så fall att om man satsar på VL, så räcker det att starta med hårdare intensitet i november december?

- antar att A3-träning inte enbart gynnar VO-max, utan att mycket av vinsten ligger i förbättrad teknik och styrka som inte nås vid lågt tempo. Eller?

Rekomenderar dig att köpa GLID och läsa artikeln, svarar i princip på alla dina frågor!

 

 

-Jo, du når en viss nivå med A1 träning men betydligt längre med kombinationen 70/30 vilket du får med ett 4x4 intervall pass med aktiv vila och upp- och nedvärmning

 

-Varför vänta till sista månaderna när du har en utveckling hela tiden?

 

-Jo, teknikträningen blir ju i tävlingsfarten. Sedan tyckar jag att man, om man har tiden, kan köra en del rena teknikpass

Link to comment
Share on other sites

Jag körde 4*4 på rullskidorna. Det är ju svårt att komma upp i så hög puls i annat än uppförsbacke och då blir stakningen, tekniken, lite annorlunda än vid plant. Körde mest på plant därför 4*4 och "vilade" uppför. MEN det var mest tekniken som jag upptäckte blev annorlunda i hög fart. Det blev mer naturligt att slänga fram och upp kroppen lite och komma upp lite på tå, så jag är övertygad om att just i de snabba passen lär sig kroppen mycket. Undrar om det ändå inte behövs variation för att det ska bli riktigt bra. 4*4 är säkert bra, men.....kanske viktigast att tänka på kvaliteten. Ett intervallpass ska verkligen vara kvalitet på, ett A1 pass ska verkligen vara lugnt, etc. Det är lätt att blanda ihop allt och då blir kankse variationen för liten....vad vet jag?
Link to comment
Share on other sites

Det är lätt att blanda ihop allt och då blir kankse variationen för liten....vad vet jag?

Jag tror du har helt rätt. Att enbart fokusera på intervaller är inte nyckeln till bra resultat. Det gäller att hitta rätt mix som passar en själv , A1, A2, A3, A3+, styrka, vila, tempo, säsongsvariationer, kost m.m. m.m

 

Jag tror det vanligaste felet många gör är att variera sin träning för lite.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha lagt besvikelsen över utebliven vinter (hittills!?) åt sidan har jag kommit igång med löpningen igen och har hunnit med några intervallpass och tänker fortsätta med att testa det ordentligt. Dock kommer jag också att köra 1 långpass (2h) i veckan för långpass behövs också.

 

Jag har under de 2 senaste åren (2005 och 2006) följt Anders Salkai´s träningsprogram inför St Eriksloppen. Siktat på att gå under 1:30 men inte lyckats. 2005 blev det 1:34 och i år 1:40. Efter att ha studerat träningsdagböcker och resultat inser jag att jag inte blivit snabbare av "hans" träning, snarare tvärtom!. I år var jag rejält sliten och seg av träningen men bet ihop och körde vidare. St Eriksloppet var en plåga från start till mål. Ska därför prova upplägget med mer intervall och ingen "morgonjogg" och "12km lätt löpning".

 

I går körde jag ett 4x4 pass där jag först värmde upp i 25min och sedan körde 4x4min med 3min aktiv vila för att avsluta med 10min nedjogg. Blev 12km. Kör man 3 sånna pass och ett långpass på söndagen, ca 22km så blir det ju ändå 58km på 1 vecka. Men jag kommer att köra mer på känsla och vila direkt om jag börjar känna mig sliten!

 

När det gäller intervallpass i kombination med styrketräning så lär ju det fungera. Även om kanske det är ännu bättre att köra det ena på fm och det andra på em för att hinna ladda lite kolhydrater/vätska och motivation?

Tänkte själv att börja köra 4x4 intervall med 3min aktiv vila. Men kör du alltid 4x4, ska man inte öka upprepningarna efter hand eller ska man "bara " köra samma antal hela tiden? Satsar på Göteborgsvarvet 2007 ska försöka komma ner på 1,30 ( hade 1,36 nu iår). Planeringen är att köra ett eller max två intervallpass i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Har inte kört träningen så länge så jag kan säga "alltid" och jag tror inte att det kommer att bli "alltid" heller med den enkla anledningen att det blir tråkigt!

 

Om jag tolkar artikeln i GLID rätt så är just 4x4 det mest effektiva och istället för att göra 8x4 1ggr/vecka så är 4X4 2ggr/vecka bättre. Idén är ju att belasta hjärtat på en nivå runt 90-95% av maxpuls för att på så vis öka slagvolymen och därmed höjda VO2max. Man kan då göra det genom att köra intervaller typ 4x4 där fördelen är att du på den reltivt långa vilan gör dig av med mjölksyran vilket i sin tur gör att nästa intervall fortfarande blir 90-95% av maxpuls.

 

Som Gunde G så klokt skriver så handlar det om att variera sin träning. Dels för att motivationen inte skall tryta men också för att "lura" kroppen till förbättring och nya rörelser. Jag tror på beprövad "pulsering" i sin träning där du varvar tuffare med lugnare veckor då vilan bygger form. En lugn vecka kan då bestå i 2dagar 4x4 intervall, 1 dag snabbdistans och sedan lägga in ren teknikträning. En tuff vecka kan då innehålla 3dagar 4x4, 2dagar snabbdistans och 1 dag långpass. Snabbdistans blir ju en form av intervallpass det med men bara 1 intervall: 15min uppvärmning, 30min tuff löpning och slutligen 15min nedjogg. 30min delen i 90% tempo. I artikeln finns t.o.m exempel på 36 4x4 pass på 20 dagar..........

Sedan kan man laborera mycket med intervaller genom att istället för att köra 4x4 köra kortare intervaller fler gånger med lite mindre vila typ 10-12st 70/20 eller 10-12st 400m (ca 1,20-1,30) med 30-45sek vila. Backträning är också en variant som dessutom ger bra steg osv osv.

 

Tränign måste vara kul och för att vara kul måste den varieras. Variationen sköter fantasin och intensitet får känlsan också styra. Men man orkar betydligt mer än man tror.....eller som min gamla cykeltränare sa så klokt: "Funderar du på att skippa träningen idag?, klä på dig, släng dig på cykeln och kör i 15min. Då tar du beslutet!". Inte många gånger man vände hem då kan jag säga:)

Link to comment
Share on other sites

Det är dock en sak som stör mig lite och det är på samma sätt som med denna Kuzmin. HH har forskning som bevisar att VOmax träning och (max)styrka är det som ger bäst resultat. Långpass, etc, har visat sig ha lite effekt. Fler forskningsrapporter kommer att visa detta. Men vedertaget i Sverige är ju kanske mer av allroundträning. Samma sak med detta att inte glidvalla sina skidor. Kuzmin har bevisat att det inte behövs på långre lopp, men detta strider också helt mot det vedertagna. Alla glidvllar, men ingen forskning har kommit som visar att Kuzmin faktiskt har fel. Blir det samma lägge nu med HH och deras forskning? Det blir lätt förvirrat.
Link to comment
Share on other sites

Håller delvis med Mauritz. HH är forskare och lägger fram forskningsresultat som bygger på mätbara resultat. Alla kan ta del i forskning (om man ids förstås) och kan sen komma med invändningar mot såväl metod som resultat. Att bestrida deras slutsatser med att Gunde gjorde på ett annat sätt är att avvika från ämnet. HH säger att deras rekommendationer leder till påvisbara framsteg i VOmax. Men dom säger ingenting om hur man ska bygga en lång och framgångsrik karriär som skidåkare. Självklart blir då faktorer som inspiration och omväxling nödvändiga. HH uttalar sig endast om VOmax inte om att hitta glädjen i idrottandet.
Link to comment
Share on other sites

Håller delvis med Mauritz. HH är forskare och lägger fram forskningsresultat som bygger på mätbara resultat. Alla kan ta del i forskning (om man ids förstås) och kan sen komma med invändningar mot såväl metod som resultat. Att bestrida deras slutsatser med att Gunde gjorde på ett annat sätt är att avvika från ämnet. HH säger att deras rekommendationer leder till påvisbara framsteg i VOmax. Men dom säger ingenting om hur man ska bygga en lång och framgångsrik karriär som skidåkare. Självklart blir då faktorer som inspiration och omväxling nödvändiga. HH uttalar sig endast om VOmax inte om att hitta glädjen i idrottandet.

Väl talat!

Och om det vore så enkelt att om man har 95 i VO2max och gör 200kg i knäböj för att vinna VM så skulle ju 30 åkare komma in på samma sekund! Självfallet är det inte så enkelt och vad som bygger en framgångsrik karriär är nog oerhört individuellt samt en kombination av en medfödd talang/sammansättning och inte minst ett mycket speciellt psyke.

Dock kan vi vanliga motionärer verkligen fundera både 1 och 2 ggr över dessa resultat. Vi har oftast både jobb och familj som konkurerar om vår dyrbara tid. Kan man då nå bättre resultat genom att fokusera mer på intervaller och mindre på långpass så vill man ju göra det. Det samma gäller glidvallningen, tycker jag. Kan jag få bra skidor med mindre arbetsinsats (=tid) så vill jag ju göra det.

 

Sedan är ju ett långpass på 3 timmar i -4 grader, strålande sol och perfekta spår rena hälsokuren för själen, och det vill inte jag vara utan i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu äntligen hunnit läsa allt som skrivits på denna tråd och funnit det intressant. Jag har redan tidigare kört några 70-20 intervall enligt jo:s recept och det känns faktiskt riktogt bra och tar ju kort tid (lämplig middagsträning !). Jag kommer även att pröva det här med 4X4 och se om och hur det verkar på mig.

 

Jag har dock teorin att när man blir äldre så fungerar intervallträning allt sämre eftersom ju maxförmågan blir mycket sämre. Jag är ju nu 62 år och kör väl naturligt mest en blandning av A2-A3 i de termer som används här , men trots detta åker jag ju inte så dåligt för min ålder och träningsmängd. Men det kanske också har sin förklaring i de argument som framförts på denna tråd.

 

Jag påminner att när jag var som bäst (maraton och Vasalopp som bäst på 2.49 och 4.56, respektive) för ungefär 20 år sedan så toppade jag formen genom att 2-3 gånger i veckan under några veckor springa 6X 1000 m. i maxfart (i mitt fall ca 3.10). Jag vilade sedan knappt 2 min och startade nästa intervall efter exakt 5 minuter. Detta verkar ju inte helt olika det här med 4X4 upplägget, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Likt Lars-Erik funderar även jag på om effekten av intervallträning avtar med åldern? Men de norska forskaran tycks ju vara tvärsäkra: 4x4 passar bäst för alla, inga undantag vare sig man är elitåkare eller hjärtsjuk, nyfödd eller krokig Vasaloppsåkare.

 

Om ens träning handlar om att höja sitt VOmax, tycks hårt intervallträning ett antal gånger per vecka vara melodin. Som motionär tror jag att jag hoppar över ett par av dem och slår följe med Stefan Sand på hans långpass i perfekta spår under klarblå himmel.

Link to comment
Share on other sites

Likt Lars-Erik funderar även jag på om effekten av intervallträning avtar med åldern? Men de norska forskaran tycks ju vara tvärsäkra: 4x4 passar bäst för alla, inga undantag vare sig man är elitåkare eller hjärtsjuk, nyfödd eller krokig Vasaloppsåkare.

 

Om ens träning handlar om att höja sitt VOmax, tycks hårt intervallträning ett antal gånger per vecka vara melodin. Som motionär tror jag att jag hoppar över ett par av dem och slår följe med Stefan Sand på hans långpass i perfekta spår under klarblå himmel.

Bra uttryckt. Även jag tror att Stefan Sands upplägg verkar vettigt för oss vanliga men ändå rätt så goda motionärer. Men, givetvis, skall vi ändå ta till oss "nya" rön i lagom dos !

Anm : I mitt förra inlägg skall det givetvis stå "A1-A3" istället för "A2-A3"

Givetvis är det lättare att beskåda och njuta den klarblå himmeln i A1.

 

T.ex. när jag åker milspåret på Ormberget där det finns flera tuffa uppförsbackar så blir det ju en naturlig blandning av alla ansträngningsnivåer, speciellt för mig ,som ju numera har lägre pulstak än många av er andra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst igenom hela tråden för några dagar sen så jag har glömt en del. Så ni får ursäkta om jag drar upp det igen!

 

Enligt H och H ska alla intervaller ligga på 90-95 % av maxpulsen. Helst ska man köra intervaller mellan 3 och 8 min för att bättre kunna köra kontrollerat och effektivt. Men hur mycket vila ska man ha på tex på 8 min intervall? Räknar dom ut vilan i % av intervalltid?

Också kortare intervaller som 30x30 ska gå i 90-95%, även om dom inte rekommenderar den sortens intervall. Ska man ha färre reps om man kör såna intervaller över tröskelnivå?

 

Komplicerat?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du ska köpa Glid, allt står i artikeln.

 

H och H menar att intervaller skall köras mellan 3-8 minuter. Vilken tid du kör avgörs av vilken tid du orkar hålla 90-95% av maxpuls.

 

Hur långt tid du vilar är inte viktigast. Är du för trött för att orka köra nästa intervall, har du vilat för lite. Och tvärt om.

 

På 30 sekunder hinner du inte nå 90-95% av maxpuls.

Link to comment
Share on other sites

Det är ändå rätt så anmärkningsvärt att man för en sådan basal(?) frågeställning. Hur tränar man bäst upp sin förmåga inom skidor - efter alla dessa år ändå inte verkar ha funnit någon entydig linje. HH har sina teorier, men är det bara teorier? I Glid omnämns ju också Kine Björnås som har tränat sönder sig med intervaller = för hög och ensidig belastning? Varför finns ingen vetanskaplig enhetlig linje? Det är ju inte rymdens mörka mysterier vi talar om utan snabbaste vägen från A till B för en skidlöpare. :-)
Link to comment
Share on other sites

Det är ändå rätt så anmärkningsvärt att man för en sådan basal(?) frågeställning. Hur tränar man bäst upp sin förmåga inom skidor - efter alla dessa år ändå inte verkar ha funnit någon entydig linje. HH har sina teorier, men är det bara teorier? I Glid omnämns ju också Kine Björnås som har tränat sönder sig med intervaller = för hög och ensidig belastning? Varför finns ingen vetanskaplig enhetlig linje? Det är ju inte rymdens mörka mysterier vi talar om utan snabbaste vägen från A till B för en skidlöpare. :-)

Intressant vinkling. Men Per Elofsson tränade sönder sig genom "traditionell" träning!?. Det är nog helt enkelt så att vi människor är ruskigt komplexa. Varför är utbrändhet ett fenomen i Sverige medan man i andra länder inte vet vad det är?

Jag köper HH´s enkla förklaring att Slagvolym/syreupptagningsförmåga är den största begränsande faktorn. Därefter är det muskler för att sedan komma in på detaljer som teknik, kroppssammansättning mm mm. Sist och absolut inte minst har vi psyket. Just psyket, tror jag, är det som skiljer de bästa från de som inte riktigt når ända fram.

Det jag funderat över är den maniska rädslan för mjölksyra som många "experter" jobbar efter. Jag har under 2 år följt Anders Salkai´s träningsprogram utan att riktigt nå de mål jag förutsatt mig och som programen skulle leda till. Efter att ha jämfört de träningarna mot HH´s teorier ser jag att mycket träning legat i för låg intensitet. Hur kommer det sig då att Anders själv var en grym löpare med den träningen?. Min teori är att han, liksom i princip alla elitidrottare, tränat under många år. Under dessa år har man genom träning och framförallt tävling skaffat sig en god slagvolym och en grym syreupptagning. När de sedan nått denna "nivå" räcker det med 2-3 intervallpass/vecka för att bibehålla nivån enligt HH´s teorier. Tittar man då i deras program som de själva följt så ligger de på dessa antal pass. Jag vill då mena att dessa elitidrottare aldrig är "nere i källaren" på samma sätt som vi motionärer emellanåt är p.g.a arbete mm. så de håller fortsatt samma höga nivå med sin träning.

Vi motionärer vill gärna ta intryck av de bästa och försöka följa deras träningsprinciper. Skillnaden är att vi inte alls är i närheten av den kapacitet som de har vilket gör att deras tränignsprinciper inte är kompatibla med oss själva!

 

Jag har påbörjat träning efter HH´s principer och har de 2 senast veckorna kört 4 intervallapass/vecka. Jag kan hittills inte säga att jag på något sätt känner mig sliten utan snarare tvärtom. I slutet på januari ska jag gå en löptränarutbildning som Friidrottsförbundet arrangerar och en av utbildarna är Anders Salkai. Det ska bli mycket intressant att diskutera detta och höra hur de ser på HH´s principer.

 

Frågan vi motionärer, och elitsatsande, måste ställa sig är varför och för vad träningen skall vara. För mig är träning ett sätt att i första hand må bra och i andra hand att prestera bra tider och placeringar. Om jag kan kombinera ett träningsupplägg som dels harmoniserar med min vardag i övrigt och som dessutom gör att jag mår bra och presterar är det ju grymt bra. För att nå detta måste man nog göra ett upplägg utifrån sina egna erfarenheter och känslor. Det största problemet är i princip alltid att prestationen man vill nå inte harmoniserar med träningsmängden vardagen tillåter. Lik förbannat strävar man mot prestationen som uteblir varpå tvivlen och sökandet börjar. Man leds då in i detaljanalyser, prylhysteri mm mm. Att acceptera den nivå man håller är svårt, mycket svårt. Man vill ju alltid vara bättre!?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att man lätt glömmer bort helheten och att alla mäniskor är olika individer som har olika förutsättningar och egenskaper. Visst är det skillnad på hur mycket 2-3 pass per dag sliter på en person som bara har träningen att tänka på och en som har barn(med nattstörningar) arbete mm som "stör". Inte var det sås tor problem att träna dessa mängder när jag var singel och kunde styra min dag hur jag ville med mat och sömn. Jag tror inte heller att man kan sätta in alla människor i samma träningsprogram och få ut det bästa av varje individ. Vi har olika förmågor och talanger och fysiska förutsättningar. VIsst finns det bättre och sämre träningsprogam/upplägg men jag tror att sökande efter den mesta optimala träningen ställer till mycket för många, dvs man ändrar för snabbt, är orolig att man inte kör rätt osv..
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...