Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Artikeln i tidningen GLID Dec 2006


  • Vänligen logga in för att kunna svara
105 svar till detta ämne

#101
Lars-Erik

Lars-Erik

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 135 inlägg
Tack för intresanta inlägg Deas och Stefan Sand, som ju verkar vara en riktig tänkare/nytänkare.
Jag menar (som ni) att det är viktigt att förstå att vi alla har mycket olika förutsättningar fysiskt (arv/träning etc.), psykiskt (arv/självförtroende/träning/ etc), på grund av rådande situation (gift/ogift, barn, sorg/glädje i familjen, arbete, etc) och målsättningar (t.ex. att just kunna genomföra ett Vasalopp, åka på t.ex 6 timmar, bli bland de hundra bästa, etc.)
Vi måste givetvis ta hänsyn bland annat till detta när vi lägger upp ett vettigt
program för träning som är möjligt att genomföra i rådande situation.
Min erfarenhet är att det är viktigt att man i första lägger upp ett program som gör att man får känna sig duktig efter genomförd träning.
Om man hela tiden skall känna sig otillräcklig så blir det nog svårare att hålla på så länge som jag gjort.
Jag anser att detta forum är en bra diskussionsklubb för i stort sett alla kategorier av åkare, men att man aldrig kan hitta EN SPECIELL METOD som passar oss alla och det motsäger väl inte det Deas och Stefan Sand säger.
Det eventuellt nya jag försöker att tillföra är väl "duktighetsargumentet"(att hela tiden känna sig otillräcklig tror jag inte är bra för de flesta av oss).

#102
Stefan Sand

Stefan Sand

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Lars-Erik sätter fingret på en mycket viktig kugge i maskineriet "träning"- MOTIVATION.

Alla vill känna sig duktiga och alla vill se framgång. Felet många gör är att sätta nivån på vad som är duktigt-framgångsrikt alldeles för högt. För att utvecklas i sin träning måste man sätta mål. Ett långsiktigt mål som genom delmål förhoppningsvis skall nås. Fördelen med delmålen är att det långsiktiga målet kan justeras om delmålen ger vid handen att slutmålet är för högt eller lågt.
Är man motionär som jobbar heltid med familj och gjort VL som bäst på 6:30 är det inte realistiskt att tro att man genom 1 säsongs omgjord träning når 4:30 varför det är helt fel att sätta ett sådant mål. Du blir ju bara besviken! Sedan kan målet med träningen vara att njuta, det behöver ju inte vara en viss tid/placering/prestation!

Till sist handlar det alltid om dig själv som individ och vad du begär av dig själv om du behåller motivationen eller inte. En tränare eller träningskompisar kan var en god hjälp att behålla fokus och inte sätta orimliga mål men det är ändå du själv som måste lära dig vara nöjd med dig själv!

Någonstans kanske det skulle vara idé att ta fram en kravprofil som man som motionär kan stämma av för att inse vad som är realistiskt? en serie av små tester som sedan leder fram till ett realistiskt mål och en träningskalender som lirar med detta mål?

#103
deas

deas

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg

Någonstans kanske det skulle vara idé att ta fram en kravprofil som man som motionär kan stämma av för att inse vad som är realistiskt? en serie av små tester som sedan leder fram till ett realistiskt mål och en träningskalender som lirar med detta mål?

Håller med. OM man ska "lägga om" träningen är det viktigt att man utvärderar sin tidigare träning och lägger upp delmål. Enkla tester/avstämningar ca 1 gång per månad för att se om man blir bättre. Var man har för mål är upp till en själv. Mina enkla mål är att må bra, hålla vikten och känna att "motorn" fungerar och det genom att ha ett visst antal pass i veckan av den fysiska aktivitet som känns bäst för tillfället.. Sen har jag andra mål som inte är likam viktiga men som kan vara sporrar, tex VL på 5.30 eller medalj, Vansbrosimmet under 40 minuter osv...

#104
Mauritz

Mauritz

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 195 inlägg
Hur tränar du, DEAS, för att nå 5:30 på VL? Det låter ju grymt bra. Hur många timmar i veckan, vilken intensitet? Hur ser en typisk vecka ut?

#105
deas

deas

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg

Hur tränar du, DEAS, för att nå 5:30 på VL? Det låter ju grymt bra. Hur många timmar i veckan, vilken intensitet? Hur ser en typisk vecka ut?

;o)
N¨, ja sa ju att det var et mindre långsiktigt mål, och det kommer inte att bli i år för jag har inte kunnat träna som ja borde för att nå detta mål. Men skulle vilja ha ca 80 mill rullisar, löpning/stavgång i bagaget och sedan 70-80 mil skidor med kvalitetspass, dvs att varje pass man kör har ett syft. Både intervaller och backe, liksom lite längre och rena stakpass. Dessutom 2 el 3 tävlingar på halva distansen.

#106
myrstakaren

myrstakaren

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 278 inlägg

Hur tränar du, DEAS, för att nå 5:30 på VL? Det låter ju grymt bra. Hur många timmar i veckan, vilken intensitet? Hur ser en typisk vecka ut?

Bakgrunden spelar stoor roll, som LArs-Erik skriver.
En f.d. elittränad person behöver inte så vansinnigt mycket träning för att åka hem medalj på VL, medans en motionär på 40+ (som jag, som vilat mej i form i 40 år) får ligga i som f*n för att komma dit.

Personligen tror jag att de allra flesta kan klara en VL-medalj, om man bara prioriterar detta.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar