Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

var finns snön?


Eric

Recommended Posts

Stugan i sälen är betald och går inte att boka av. På telefon säger dom att det finns noll cm snö i området och att dom inte kommer att preparera några längdskidspår! frågan är då: Vet någon om det finns nåt åkbart i närheten av sälen?

 

//Eric

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inte :(

20 cm konstsnö finns i backarna, lite natursnö finns högt upp mot fjället (syns i webkamerorna). Det finns 4 km spår i Fageråsens hytteområde som ligger högst upp (kolla under "langrenn"). Jag skall dit v. 1 :(

Link to comment
Share on other sites

Spår kvaliten i Idre varierade under förra veckan från att vara isigt med nästan bara möjligt att köra skate i backarna till att vissa dagar vara riktigt bra. 2.5 km är ganska tuff det gick att gena och åka 1,5 km. Dagarna det var isigt var det ganska skönt att göra det. Lövåsen ca 4 mil från Idre hade längre spår men lika isiga, 5 km och 2.5 km. Några kilometer innan Lövåsgården var det spår uppkörda på bilväg 10 km t o r. Helt ok men lite isiga.

Ganska vasaloppslikt med mycket stakning. Några längre backar vid vändningen.

 

Svarar inte riktigt på Erics fråga men Idre disskuterades så jag tänkte uppdatera med mina erfarenheter om spåren.

Link to comment
Share on other sites

Än så länge klarar inte sälen snögaranti vad jag kan se, 12 backar öppna (15 krävs).

 

Körde förresten säsongens första utepass på Ånnabodas 1 km slinga som öppnade på fredagen. Väldigt isigt och ganska jobbigt i backarna men ändå skönt att hinna med ett pass innan året är slut.

 

Hoppas på lite snöfall i sälen nu så att man kan åka när vi åker upp vecka 2.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

http://www.smhi.se/sgmain/vinter/snotacke/snotacke.html

 

Hmm.. Vet inte vad jag gör snart. bryter ihop och kommer igen. Jag bor tydligen på det ställe där det är minst snö norr om Uppsala/Södra Dalarna.

 

Hela kusten från Luleå ner till strax söder om Umeå har ju minst snö, bortsett från södra landet. Tur att jag bara har 3-4 mil in i landet så finns 2 dm snö!

Link to comment
Share on other sites

Jag var i Hemsedal förra helgen och där var kanonförutsättningar. Elljusspår på 2 och 4km var öppna och på dagtid fanns spår 2,4,6,8 och jag tror ytterligare något längre spår.

Vi hoppade över sälen, väntade en vecka och drog till hemsedal istället. Håller med, spåren var mycket bra! men det tog en evig tid att åka dit på de norska vägarna. //Eric

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju bara meddela som mitt första inlägg här på forumet att utanför fönstret ligger det minst 80 cm snö och minusgrader. Vi har tio mil preparerade skidspår, klassiskt och skate sammantaget. Vart jag befinner mig? I Grövelsjöområdet i Dalarna
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...