Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Andra avsnittet fr serien I skidspret!

Christer Majbck ger sin syn p ett framtida fluorfrbud

Hanna Falk tillbaka i vrldscupen

Fakta, statistik, nyheter och kuriosa infr det 96:e Vasaloppet

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Gräns mellan saxning och skatetag för klassisk åkning!?

• Vänligen logga in för att kunna svara
208 svar till detta ämne

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

Jag är inte ute efter att "hänga ut" någon och har inte intresse av att älta det som varit, den som jag körde efter och som jag anser inte gjorde en ren saxning vet mycket väl min åsikt då jag sa till om detta under just utförandet, dock så är varken jag eller förmodligen någon annan direkt sugen på att ställa sig och diskutera detta under loppet :-)

Med mina år inom klassiska långlopp samt medhåll från annan skidlöpare i loppet så är jag ganska säker på att det inte var regelrätt och jag håller med Stigdaniel att det går inte att få till glid i saxning om man inte använder ettans växel i skate, har själv testat efteråt.

Jag är helt färsk på forumet med att göra inlägg (och det är inte säkert att jag kommer att göra något mer) men kände att det var viktigt att höra era åsikter här på skidforumet om man ska bry sig eller inte vid sådanahär tillfällen, på ovanstående inlägg så verkar det ju mer vanligt än vad jag själv upplevt tidigare.

Ser jag mer liknande framöver så kommer jag fortsätta att säga till men inte lägga mer energi på det.

Önskar alla lycka till till målet i Mora!

RS-Riller skrev om detta samt om ideliga spårbyten med tjuvsktate på sin Facebook sida efter Bessemerloppet. Så du har definitivt medhåll därifrån. Under Vasaloppet är ju tjuvskate mer regel än undantag i de saxbackar som bara består av snömos men för mig som jagar plats 3000 typ så spelar lite tjuvskate ingen roll så länge det inte övergår i fullskate! De finns de som praktiserar den varianten också.

AndersH

AndersH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg
Har tyvärr sett en del i vinter som inte bara kör 1:ans skate utan även 2:ans skate i saxbackar på seedningslopp (ex. Sthlm ski marathon och Engelbrektsloppet). Och är det 2:ans växel är det inte gärna misstag, dock kanske det lätt blir så om man tränar en del skate så man har rörelsen i kroppen, kanske också tillhör de som skatar uppför saxbackar på klassisk träning (har sett många som gör det).

Förstås inte kopplat till den specifika händelsen som tråden handlade om från början, kan vara bra att förtydliga!

Redigerat av AndersH, 25 februari 2013 - 10:24 .

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg

Jag är inte ute efter att "hänga ut" någon och har inte intresse av att älta det som varit, den som jag körde efter och som jag anser inte gjorde en ren saxning vet mycket väl min åsikt då jag sa till om detta under just utförandet, dock så är varken jag eller förmodligen någon annan direkt sugen på att ställa sig och diskutera detta under loppet :-)

Med mina år inom klassiska långlopp samt medhåll från annan skidlöpare i loppet så är jag ganska säker på att det inte var regelrätt och jag håller med Stigdaniel att det går inte att få till glid i saxning om man inte använder ettans växel i skate, har själv testat efteråt.

Jag är helt färsk på forumet med att göra inlägg (och det är inte säkert att jag kommer att göra något mer) men kände att det var viktigt att höra era åsikter här på skidforumet om man ska bry sig eller inte vid sådanahär tillfällen, på ovanstående inlägg så verkar det ju mer vanligt än vad jag själv upplevt tidigare.

Ser jag mer liknande framöver så kommer jag fortsätta att säga till men inte lägga mer energi på det.

Önskar alla lycka till till målet i Mora!

Jag hörde klart o tydligt din påpekan och precis som du skriver så var det ju inte läge att ställa oss där uppe på krönet och diskutera detta då det var fullt upp att hålla balansen utför i Sixten Järnberg spåret. :)

Vidhåller ju fortfarande min åsikt om att jag inte "skatade" uppför backen men tolkningar under lopp av åkare med 90% av maxpuls tenderar till att bli aningen subjektiva och "i stridens hetta" är det lätt att man gärna ser mer än vad man ser.

Men nog om detta och poängen som du säkert vill komma fram till genom att använda mig som exempel är problematiken som uppstår vid just saxning och som alltid har funnits är att det ska vara just saxning och inte en kombination av "1:ans skateväxel och sanning"

Anledningen till att man ser detta allt som oftast ute på våra härliga seedningslopp och skidtävlingar är nog att detta inte är ett prioriterat åksätt som folk ställer ut och tränar på, vilket kan få som påföljd bland främst oss motionärer att man i pressade situationer (tävlingar och annat) använder benen först och huvudet sist.

Jag uppmuntrar gärna att om det är möjligt att arrangörer av tävlingar gärna har en kontroll i deras brantarebackar och faktiskt delar ut en varning eller diskar folk som inte följer regelboken.

Är det någon som vet någon som blivit varnad eller diskad för att de har "skateat" på klassiskalopp?

Rickard Bergengren, VL 09: 8:17 - 7752:a, VL 10: 6:38 - 3681:a VL 11: 4:59 - 659:a, VL 12: 4:49 - 1038:a, VL 13: 4:55 - 584:a, VL 14: 4:44 - 292a, VL-15: 4:37 -120:e! Funbeat!

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

och jag håller med Stigdaniel att det går inte att få till glid i saxning om man inte använder ettans växel i skate, har själv testat efteråt.

Jag var också skeptiskt och har testat lite de senaste dagarna och har nu kommit fram till att det är möjligt att glida lite framåt av misstag när man saxar. När det inte är väldigt brant (där man egentligen inte ska saxa) och försöker saxa i bra tempo så gled jag ibland. Igår när det var väldigt hårt hände det också att jag någon gång gled lite framåt trots att det var riktigt brant.

Om man glider lite hela tiden har man fel teknik men något glid lite då och då av misstag är nog möjligt.

Är det ingen som har någon liten film om hur det ser ut på långloppen?

En fin teknikstudie på hur det kan se ut. :)
8:03 in i filmen:

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

Är det någon som vet någon som blivit varnad eller diskad för att de har "skateat" på klassiskalopp?

Jag vet att Jerry Ahrlin blev granskad på sm 2011. Jag tror (observera vet ej 100%) att han fick en muntlig tillsägelse.

Nästa års vasaloppsegrare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg
Jag körde för första gången helt ovallat i ett seedningslopp förra helgen. Det jag märkte var hur grymt svårt det var att saxa. Från att ha kunnat v-ställa skidorna lite och småspringa var jag nu tvungen att bredda mig betydligt för att kunna ta mig uppför den lilla backen loppet erbjöd. Är det vara så eller har ni som ofta kör utan fäste något bra tips för att komma tillbaka till småspringandet?
(jag hamnade även några gånger i skatemode innan jag fick häng på den breda saxningen)
<Har man inte blodsmak i munnen och snor i ansiktet har man inte tränat ordentligt>

myrstakaren

myrstakaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg
Jag håller med blåmannen helt o hållet, det blir fler och fler "fulskejtare" på loppen.
I backar som man inte fixar att staka eller diagonala uppför, SKA man saxa UTAN att glida på skidorna.
I lopp som innehåller mest stakning, där jag skulle kunna gå på blanka skidor,
lägger jag ett tunnt kort lager fäste, just för att jag ska kunna saxa säkert utan att bli anklagad för "fulskejt"...

Spårbyten och kurvor är dock helt OK med ett skejtskär.

Hur man ska kunna undvika detta, det är frågan.
Funktionärer brukar allt som oftast vara bristvara på loppen, men det borde finnas en skejt-kontrollant vid varje backe.
Filmning bör också finnas som som dokumentation , straffet blir diskning.

löbon

löbon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg

Fast det där var väl extremt, ser inte ut som han ens försöker saxa.

En annan fråga är det här med spårbyten. Omotiverade spårbyten är såklart inte tillåtna, men nu senast i Bessemerloppet tyckte jag att jag såg kurvor mest hela tiden i uppförsbackarna. Så om det var en kurva så väntade jag med spårbytet till att backen började. Sedan var det rätt ofta jag tyckte det svängde åt andra hållet uppe på krönet så då blev det ett spårbyte till där.

Det är nästan så jag funderar på om man borde förbjuda spårbyten i uppförsbackar som görs bara för att åka närmaste vägen. Det kändes i alla fall som att jag var på gränsen när det gäller att utnyttja spårbyten nu i Bessemerloppet. Att det blev så var för att man höll på och byta spår mest hela tiden på flacken så då blev det naturligt att byta spår smart även i uppförsbackarna.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 112 inlägg

Jag körde för första gången helt ovallat i ett seedningslopp förra helgen. Det jag märkte var hur grymt svårt det var att saxa. Från att ha kunnat v-ställa skidorna lite och småspringa var jag nu tvungen att bredda mig betydligt för att kunna ta mig uppför den lilla backen loppet erbjöd. Är det vara så eller har ni som ofta kör utan fäste något bra tips för att komma tillbaka till småspringandet?
(jag hamnade även några gånger i skatemode innan jag fick häng på den breda saxningen)

Träna uppförsstakning och staka även där de andra skatear!
Det blir inte riktigt samma muskelbelastning/teknik som normal plattstakning, så borde inte göra att den skulle behöva lida alltför mycket.

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg

På ÖS igår såg jag många som var låååångt mycket värre. Folk som stod i ett spår i mitten och gled över till spåret till höger, sedan till vänster. Detta var alltså på ställen där det inte ens var så brant att backarna var söndersaxade.

löbon

löbon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg

Det jag märkte var hur grymt svårt det var att saxa. Från att ha kunnat v-ställa skidorna lite och småspringa var jag nu tvungen att bredda mig betydligt för att kunna ta mig uppför den lilla backen loppet erbjöd. Är det vara så eller har ni som ofta kör utan fäste något bra tips för att komma tillbaka till småspringandet?

Mitt tips skulle vara att tokspringa istället för småspringa :-) Men det är förstås rätt jobbigt. Jag upplever det i alla fall som att jag har så hög frekvens i saxningen att jag inte har tid att glida på skidorna. Och jag ser inget problem utan fäste i själva saxningen, däremot är det såklart lite surt att man måste ställa om till att staka rätt så tidigt, dvs. där det fortfarande är brant.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Tack, det där var skating och han borde bli diskad. Om det är många som skejtar opp backarn på det sättet är det nödvändigt med någon slags kontrol.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 878 inlägg

På ÖS igår såg jag många som var låååångt mycket värre. Folk som stod i ett spår i mitten och gled över till spåret till höger, sedan till vänster. Detta var alltså på ställen där det inte ens var så brant att backarna var söndersaxade.

Tror jag gjorde 2-3 "skejtspårbyten" i lundbäcksbackarna men inte för att vinna meter utan för att hitta spår som inte var så blanka att jag kunde få fäste... dock fanns det inget fäste att hämta där...
Respektera utvecklingen, skippa fästet!

VildeBill

VildeBill

Medlem

• Members
  • Pip
  • 204 inlägg
Jag körde bessemerloppet och de första två varven var det lätt att saxa utan att glida. På sista varvet hade allt saxande tillverkat en kil med snö i mitten som iallafall mina skidor ofrivilligt gled på. Det r mitt försvar till att jag inte kunde saxa ordentligt på sista varvet. Men jag försökte saxa, jag tror det kan vara lika för fler.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Jag tycker att du gör ett mellanting mellan saxning och diagonal där du både använder dig av fäst vallningen och kanten av skidan för att få fäste. Denna metoden fungerar självklart inte med blanka skidor då det mesta av fästet kommer i från fästvallningen.

I ren saxning tror jag att fäst vallningen inte spelar någon stor roll.

Lösningen är att staka i branta backar eller att köra med fästvalla. Att saxa i inte väldigt branta backar är väldigt ineffektivt.

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg
Har tränat rätt mycket på att staka i uppförsbackar och det fungerar OK, dock skulle jag villa kunna falla tillbaka på saxning för att vila överkroppen vid brantare uppförsbackar. Får nog lägga in lite extraträning på detta (även om det känns tråkigare än att se snö smälta)
det lär ju inte vara aktuellt inför söndag i alla fall :)
Tack för råden!
<Har man inte blodsmak i munnen och snor i ansiktet har man inte tränat ordentligt>

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Upprepning av historien?

http://www.svtplay.s...stilen-upprorde

Kanske pinnar mellan spåren i backarna så att man måste staka eller diagonala är lösningen? ;)

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 998 inlägg

Tack, det där var skating och han borde bli diskad. Om det är många som skejtar opp backarn på det sättet är det nödvändigt med någon slags kontrol.

Det är inte helt ovanligt att man ser folk träna på det där sättet. Då är det inte så konstigt om man fuskar på tävling om man till o med tränar på att fuska.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Möjligt att det kommer ändra sig nu när jag har börjat åka mer skate men när jag åker klassiskt kommer jag aldrig på tanken att skejta i backarna trots att inte fästet alltid är bra.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 391 inlägg

Tror jag gjorde 2-3 "skejtspårbyten" i lundbäcksbackarna men inte för att vinna meter utan för att hitta spår som inte var så blanka att jag kunde få fäste... dock fanns det inget fäste att hämta där...

Min erfarenhet är att man inte vinner ett skit att byta spår när man väl börjat diagonalt. Även om jag, teoretiskt, skulle tjäna lite på själva bytet så tappar jag bara tekniken och förlorar på det totalt sätt.

Stora fördelen är ju i backar som man precis INTE orkar staka sig uppför om man kan göra ett spårbyte precis innan toppen/utplaning och på så sätt orka hålla fart över. Definitivt i gråzonen även om det är godkänt med dagens regler.

I övrigt håller jag med Blek-Inge, jag brukar också glida i saxning.....bakåt...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar