Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Guld till Mrta Rosenberg p ungdoms-OS

7-mila lottar ut 50 000 kr till en vinnare

Sveriges trupp till vrldscupen i Oberstdorf

Svensk-norskt samarbete i skidspren

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Gräns mellan saxning och skatetag för klassisk åkning!?

• Vänligen logga in för att kunna svara
208 svar till detta ämne

dontpanic

dontpanic

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg
.

Redigerat av dontpanic, 25 februari 2013 - 13:30 .

myrstakaren

myrstakaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg

Jag körde för första gången helt ovallat i ett seedningslopp förra helgen. Det jag märkte var hur grymt svårt det var att saxa. Från att ha kunnat v-ställa skidorna lite och småspringa var jag nu tvungen att bredda mig betydligt för att kunna ta mig uppför den lilla backen loppet erbjöd. Är det vara så eller har ni som ofta kör utan fäste något bra tips för att komma tillbaka till småspringandet?
(jag hamnade även några gånger i skatemode innan jag fick häng på den breda saxningen)

Träna uppförsstakning och staka även där de andra skatear!
Det blir inte riktigt samma muskelbelastning/teknik som normal plattstakning, så borde inte göra att den skulle behöva lida alltför mycket.

...eller lägg lite kort och tunnt med fäste, tillräckligt för att få fast skidan vid saxning,
men tunnt så det inte tar glid vid stakning.

stigdaniel

stigdaniel

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Sen behöver det inte alltid bero på ren tidsgirighet. Jag har varit med om att komma på mig själv med växel 1 skate i en uppförsbacke i slutet av ett långlopp och jag kunde inte komma ur det, kroppen gick på autopilot. Jag fick stanna helt, starta om teknikhjärnan och börja saxa igen. Mycket händer i huvudet i slutet av ett långlopp...

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Jag ser många som "småskejtar" i uppförsbackarna på träning...och då tror jag det blir lätt att man gör det å tävling utan att man tänker på det...
Man får ha mer disciplin på träning så man inte lägger till sig med olater...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

På ÖS igår såg jag många som var låååångt mycket värre. Folk som stod i ett spår i mitten och gled över till spåret till höger, sedan till vänster. Detta var alltså på ställen där det inte ens var så brant att backarna var söndersaxade.

Kanske hänger ihop med att det ute vid spåren på senare år börjat dyka upp allt mer människor av den typ som även kör sin BMW zick zack i bilköerna. Den typen som tidigare alltid höll till i slalombackarna i åre, som gillar att titta på tennis i båstad och besöker gotland v29.

mollino

mollino

Medlem

• Members
  • Pip
  • 124 inlägg
Under årets Bessemerlopp tog min överkropp slut de sista kilometrarna. Det gick bra att saxa där det var brant, men i slakmotorna, där jag glatt stakade varv ett och två (obefintligt fäste hela vägen - felvallning), var det värre. Blev något märklig parodi på saxning och säkert gled jag någon gång iväg i något som kan liknas vid skejtskär. Prova att saxa på platten så märks effekten.

Vad vill jag säga med det? Jo. Jag tror att fulskejt blivit vanligare de senaste åren då allt fler provar ovallat. Hade jag haft fäste i Högboskogarna hade jag inte varit i närheten av skejt, vilket jag nu, högst ofrivilligt, var.

Kan också inflika att en nära vän till mig blev varnad nu på tjejvasan i en uppförsbacke runt Hemus. "Aj, aj - inte skejta" kom från en funktionär! Bra tycker jag!

on

on

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg

Under årets Bessemerlopp tog min överkropp slut de sista kilometrarna. Det gick bra att saxa där det var brant, men i slakmotorna, där jag glatt stakade varv ett och två (obefintligt fäste hela vägen - felvallning), var det värre. Blev något märklig parodi på saxning och säkert gled jag någon gång iväg i något som kan liknas vid skejtskär. Prova att saxa på platten så märks effekten.

Vad vill jag säga med det? Jo. Jag tror att fulskejt blivit vanligare de senaste åren då allt fler provar ovallat. Hade jag haft fäste i Högboskogarna hade jag inte varit i närheten av skejt, vilket jag nu, högst ofrivilligt, var.

Kan också inflika att en nära vän till mig blev varnad nu på tjejvasan i en uppförsbacke runt Hemus. "Aj, aj - inte skejta" kom från en funktionär! Bra tycker jag!

Tror också det har att göra med att fler åker utan fästvalla, kanske utan att riktigt ha kraften att staka ett helt lopp. En annan negativ effekt jag tyckt mig märka, är att där man normalt bör kunna åka "fin skidåkning" (som A. Blomqvist skulle säga), dvs diagonala, så är spåren numera söndersaxade !?
Nä, röstar på fästvallatvång... :)

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

En enklare lösning, åtminstone för seedningsloppen, är att arrangörerna drar tuffare banor där det inte lönar sig att bara staka ens för Ahrlin eller Tynell :)

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

En enklare lösning, åtminstone för seedningsloppen, är att arrangörerna drar tuffare banor där det inte lönar sig att bara staka ens för Ahrlin eller Tynell :)

Det röstar jag oxå för ;)
Men risken är nog att det inte kommer några åkare... ;)
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

mollino

mollino

Medlem

• Members
  • Pip
  • 124 inlägg

Jag kommer (men det kanske inte var mycket till dragplåster...)

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

Det röstar jag oxå för ;)

Södra Berget Runt lockade åtminstone 100 åkare som körde 40km och det loppet är det nog inte många som tycker det lönar sig att staka runt.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 056 inlägg

Jag körde för första gången helt ovallat i ett seedningslopp förra helgen. Det jag märkte var hur grymt svårt det var att saxa. Från att ha kunnat v-ställa skidorna lite och småspringa var jag nu tvungen att bredda mig betydligt för att kunna ta mig uppför den lilla backen loppet erbjöd. Är det vara så eller har ni som ofta kör utan fäste något bra tips för att komma tillbaka till småspringandet?
(jag hamnade även några gånger i skatemode innan jag fick häng på den breda saxningen)

Jag körde utan fäste i Åkulla också för första gången. 15 gånger uppför den backen, även om den var kort, gav lite mjölksyra i armarna...
Eftersom det var den enda "huggbacken" och ingen arrangör stod och kontrollerade så var det några tveksamma fall är min subjektiva bedömning. Men inget värre att jag orkade bry mig. Hade tillräckligt att "stå" i för egen del.
Tipset är att trycka på in i backen med lite högre frekvens och få med den fart man kan. Sedan är det bara att hänga på armarna och hjälpa till med benen så att man kommer upp efter varje tag. Backen slutade ju i en liten kurva och med riktningsförändring och inga spår så kunde man få in nåt regelmässigt bentag för att komma in i spåret igen. Väl i spåret märkte jag att man kunde få upp farten genom att låsa armarna och bara köra mage. Den hade inte lika mycket mjölksyra.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 056 inlägg

Jag ser många som "småskejtar" i uppförsbackarna på träning...och då tror jag det blir lätt att man gör det å tävling utan att man tänker på det...
Man får ha mer disciplin på träning så man inte lägger till sig med olater...

Kontrollanter i träningsspåren? ;)

BTW: Kan erkänna att jag fuskat på stakpassintervaller i Dammekärr och Skatås (säg inget till Erkki) i vinter, men tanken skulle aldrig falla mig in på tävling. På träning blir den enda backen en del av återhämtningen inför nästa intervall och man skatear aldrig där det finns spår. Sen ser man till att köra backstakning var femte varv bara för att bevisa för sig själv att det minsann går. ;)

Redigerat av larsbern, 25 februari 2013 - 16:38 .

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

hoai_nam

hoai_nam

Medlem

• Members
  • Pip
  • 101 inlägg
Med respekt för er andra... MEN jag tycker reglerna är solklara och jag kan faktiskt överhuvudtaget inte förstå hur man av misstag kan skejta när man ska saxa... Och att man är trött är överhuvudtaget ingen ursäkt...

Nu har jag faktiskt aldrig sett någon som gör det på tävling men skulle garanterat säga till i så fall.

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg

Med respekt för er andra... MEN jag tycker reglerna är solklara och jag kan faktiskt överhuvudtaget inte förstå hur man av misstag kan skejta när man ska saxa... Och att man är trött är överhuvudtaget ingen ursäkt...

Håller med, jäkligt lågt att fuska i spåret. Är det klassisk stil så är det. När jag åkte vasan 2007 var spåren sladdriga och obefintliga stora delar av banan. En åkare tog massor av skejtskär på platten uppe på myrarna. Jag kommenterade det när jag passerade och fick till svar att spåren ju var dåliga...

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 589 inlägg
Håller med dem som säger att det nog till del hänger ihop med modet att köra med blanka skidor. Och som tycker att en klassisk bana ska vara sådan att diagonal blir en given del av att komma till mål.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 874 inlägg

Håller med dem som säger att det nog till del hänger ihop med modet att köra med blanka skidor. Och som tycker att en klassisk bana ska vara sådan att diagonal blir en given del av att komma till mål.

Håller med, ett riktigt lopp ska helst ha flera tunga stigningar...
Respektera utvecklingen, skippa fästet!

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg
Är det inte också så att många nytillkomna motionärer inspireras av vad dom ser på tv och bortser lite ifrån att det krävs en viss kapacitet för att åka på det viset.

Man kanske också är ganska duktig på andra sporter och har svårt för eller inte tycker det är roligt att börja från noll och halka runt och försöka diagonala. Åker man runt och stakar blir det lättare att snabbare komma upp till en viss nivå.

I stockholm är det ju knappt en kotte som åker dom roliga "riktiga" spåren, om det finns ett platt gärde i närheten att staka runt på.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 996 inlägg

Nu har jag faktiskt aldrig sett någon som gör det på tävling men skulle garanterat säga till i så fall.

Instämmer fullt ut. Verkar som att man söker ursäkter för att försvara något som inte är annat än fusk.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

keepitsimple

keepitsimple

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg
Fullt av skatare på ÖS Söndag. Var extremt nära på att säga till dem men tänkte mig för då det ju bara handlad om plats 5000+ :).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar