Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Starkt startflt p trningsrace i Orsa Grnklitt

Blir det verkligen ngot fluorfrbud i vinter?

Salomon och Birken blir samarbetspartners

Team Ramudden tror p segrar men viktigast r att ha kul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Gräns mellan saxning och skatetag för klassisk åkning!?

• Vänligen logga in för att kunna svara
208 svar till detta ämne

Xskiing

Xskiing

Medlem

• Members
  • Pip
  • 263 inlägg
För två år sedan träffade jag en kille när vi gick in till vårt led. När jag kollade hans resultat efteråt, ståd det att han blev diskat. Senare berättade han att han blev diskat vid km 86 pga skating. Arrangörerna skickade ett video till honom som visade att han diagonal skatade i en av de sista små backarna innan Mora. Så kontrollerna finns.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

För två år sedan träffade jag en kille när vi gick in till vårt led. När jag kollade hans resultat efteråt, ståd det att han blev diskat. Senare berättade han att han blev diskat vid km 86 pga skating. Arrangörerna skickade ett video till honom som visade att han diagonal skatade i en av de sista små backarna innan Mora. Så kontrollerna finns.

Det måste vart där jag såg att de stod och filmade i år också. Om de är hårda (korrekta?) så blir det många diskade bara den korta tid jag stod där.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Mäktigt! Rörde det sig om top 1000 eller längre ned?

(OfT: Tänkte tanken här om dan att i Marcialonga får väl top 1000 INTE vallahjälp vid sista backen, men finns inga sådana regler i VL?)

Redigerat av Johaaan, 05 mars 2013 - 21:30 .

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

Xskiing

Xskiing

Medlem

• Members
  • Pip
  • 263 inlägg
Han skulle har varit top 300

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 151 inlägg

Det måste vart där jag såg att de stod och filmade i år också. Om de är hårda (korrekta?) så blir det många diskade bara den korta tid jag stod där.

åkte du inte Ekis?

jag såg oxå ngra, bla en som skejtade ganska friskt de sista 4-8 km. Funta på å säga till, men då hade jag nog rasat ihop. Tror de e svårt säga till "snällt" om man själv åker, iaf på slutet, även om det är det som är den bästa lösningen tycker jag. Man skall inte döda budbäraren. De som skapar "dålig stämning" är väl de som skejtar.

Sedan detta med regler för hur man få åka. jag gillar klassisk åkning o inte skejt (tror jag...), men man vill ju inte att det skall bli lite åt gångsporten till... - fast dit är det väl lååååångt.

nick

nick

Medlem

• Members
  • Pip
  • 369 inlägg

jag var 207:a på åkprofilen, nu 205:a så 2st har försvunnit iaf. Diskade?.
Jag såg inga som körde ren skejt i nån backe där jag låg iaf. Däremot är en del ganska flinka att byta spår men det får man väl göra vad jag förstår

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 786 inlägg
Finns bara ett sätt att bli av med otyget. Kontrollera och diska de som fuskar. Gå sedan ut med information på hemsidan om hur många som blev diskade. Först då blir det "verkstad". Tror även att man skulle kunna ha en information på hemsidan där man reder ut skillnaden på tex spårbyten och ren fristilsåkning.
Jag gillar skejt, men det hör inte hemma i Vasaloppet (hoppas däremot på en återuppståndelse av Skejtvasan)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 226 inlägg

Jag såg inga som körde ren skejt i nån backe där jag låg iaf. Däremot är en del ganska flinka att byta spår men det får man väl göra vad jag förstår

Heja, heja
Klassiskt är klassiskt

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 659 inlägg

Finns bara ett sätt att bli av med otyget. Kontrollera och diska de som fuskar. Gå sedan ut med information på hemsidan om hur många som blev diskade. Först då blir det "verkstad". Tror även att man skulle kunna ha en information på hemsidan där man reder ut skillnaden på tex spårbyten och ren fristilsåkning.
Jag gillar skejt, men det hör inte hemma i Vasaloppet (hoppas däremot på en återuppståndelse av Skejtvasan)

Att skriva tydligt på hemsidan hur många man diskat, och att nämna det i pressreleaser, det är nog något som faktiskt ger effekt.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

åkte du inte Ekis?

Nej tyvärr så blev jag sjuk på lördagskvällen och ligger nu hemma med influensa.. :(

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 231 inlägg

Är det inte de två damerna du hade före dig i mål som räknats bort från listan?

korgboll

korgboll

Medlem

• Members
  • Pip
  • 72 inlägg
Nån tipsade att om man såg någon framför som skateade så skulle man, med myndig röst, skrika "VARNING PÅ STARTNR XXXXX!"

nick

nick

Medlem

• Members
  • Pip
  • 369 inlägg

Är det inte de två damerna du hade före dig i mål som räknats bort från listan?

ja det kanske är så ja. Fast konstigt att man har blandat ihop damer och herrar i åkprofilen kan jag tycka?.

Manificat

Manificat

Medlem

• Members
  • Pip
  • 161 inlägg
Thomas Henriksen skriver idag på tub:s hemsida om två åkare (kallar det i rubriken för skejtvasan?)

"Ps. Det er tidlig å begynne med hoppende padling allerede i første bakken. Bill.mrk Berlusconi fra Vålådalen

Ps 2. Det er ikke fullt så tidlig å kjøre enbeinsskate før Evertsberg, men ikke mer lovlig. Bill.merk. Pratmaker fra Alta."

Vet ej vilka han syftar på, gissningsvis iaf Jerry Arhlin.

Manificat

Manificat

Medlem

• Members
  • Pip
  • 161 inlägg
Skulle ju kunna vara svärd också förstås

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Personligen stör jag mig inte alltför mycket på det när det inte handlar om topplaceringar och jag själv inte gör några avsteg från min etik. Att ägna tid på att leka polis i spåret är ungefär lika givande som att hetsa upp sig på sina medtrafikanter i på Essingeleden.

Problem jag ser med skejting som påverkar andra åkare är att skejting förstör spåren om det finns några och möjligheten att fusk skejta kan göra att folk tränar mindre på diagonal teknik och kör med mindre fäste eftersom de bara kan skejta lite om de inte kommer opp en backe i bra stil.

Detta är saker som kan påverka andra rätt mycket eftersom andra åkare gärna vill ha spår att åka i och det finns också en risk att det ändrar på klassiskt skidåkning. Varför ska folk träna på att diagonala (i spår) opp backar om det ändå inte finns några spår när det kommer?

Hur spåren ser ut beror ju mycket på föret och det var nog en del av problemet i år men jag tycker endå att det är väldigt synd att fina diagonal backar fort blir söndersaxade eller sönderskejtade på ett lopp.

En motionist som dopar sig påverkar däremot ingen annan åkare förutom att han åker lite fortare.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 884 inlägg
Det vore väldigt tråkigt om den klassiskt stilen skulle bli skejt-stakning... dags att dra spår i riktigt tunga backar med kontrollanter.

-Retired

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 151 inlägg
sorry för jag skriver utanför trådämnet;

- antiklimax Ekis. du som stod i led 1. blir full fart på seedningslopp nästa säsong då.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 226 inlägg

Thomas Henriksen skriver idag på tub:s hemsida om två åkare (kallar det i rubriken för skejtvasan?)

"Ps. Det er tidlig å begynne med hoppende padling allerede i første bakken. Bill.mrk Berlusconi fra Vålådalen

Ps 2. Det er ikke fullt så tidlig å kjøre enbeinsskate før Evertsberg, men ikke mer lovlig. Bill.merk. Pratmaker fra Alta."

Lägger till länk: http://www.team-unit...er/SkejtVasan-!
Intressant att det inte bara är vi "motionister" som stör oss...
Den andra han syftar på är väl nån nordnorsk åkare. Alta ligger väl uppåt Kirkenes?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 143 inlägg

Lägger till länk: http://www.team-unit...er/SkejtVasan-!
Intressant att det inte bara är vi "motionister" som stör oss...
Den andra han syftar på är väl nån nordnorsk åkare. Alta ligger väl uppåt Kirkenes?

John Kristian Dahl...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar