Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gräns mellan saxning och skatetag för klassisk åkning!?


Blåamannen

Recommended Posts

Nä' date=' röstar på fästvallatvång... :)[/quote']

En enklare lösning, åtminstone för seedningsloppen, är att arrangörerna drar tuffare banor där det inte lönar sig att bara staka ens för Ahrlin eller Tynell :)

Det röstar jag oxå för ;)

Men risken är nog att det inte kommer några åkare... ;)

Södra Berget Runt lockade åtminstone 100 åkare som körde 40km och det loppet är det nog inte många som tycker det lönar sig att staka runt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply
Jag körde för första gången helt ovallat i ett seedningslopp förra helgen. Det jag märkte var hur grymt svårt det var att saxa. Från att ha kunnat v-ställa skidorna lite och småspringa var jag nu tvungen att bredda mig betydligt för att kunna ta mig uppför den lilla backen loppet erbjöd. Är det vara så eller har ni som ofta kör utan fäste något bra tips för att komma tillbaka till småspringandet?

(jag hamnade även några gånger i skatemode innan jag fick häng på den breda saxningen)

Jag körde utan fäste i Åkulla också för första gången. 15 gånger uppför den backen, även om den var kort, gav lite mjölksyra i armarna...

Eftersom det var den enda "huggbacken" och ingen arrangör stod och kontrollerade så var det några tveksamma fall är min subjektiva bedömning. Men inget värre att jag orkade bry mig. Hade tillräckligt att "stå" i för egen del.

Tipset är att trycka på in i backen med lite högre frekvens och få med den fart man kan. Sedan är det bara att hänga på armarna och hjälpa till med benen så att man kommer upp efter varje tag. Backen slutade ju i en liten kurva och med riktningsförändring och inga spår så kunde man få in nåt regelmässigt bentag för att komma in i spåret igen. Väl i spåret märkte jag att man kunde få upp farten genom att låsa armarna och bara köra mage. Den hade inte lika mycket mjölksyra.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser många som "småskejtar" i uppförsbackarna på träning...och då tror jag det blir lätt att man gör det å tävling utan att man tänker på det...

Man får ha mer disciplin på träning så man inte lägger till sig med olater...

Kontrollanter i träningsspåren? ;)

 

BTW: Kan erkänna att jag fuskat på stakpassintervaller i Dammekärr och Skatås (säg inget till Erkki) i vinter, men tanken skulle aldrig falla mig in på tävling. På träning blir den enda backen en del av återhämtningen inför nästa intervall och man skatear aldrig där det finns spår. Sen ser man till att köra backstakning var femte varv bara för att bevisa för sig själv att det minsann går. ;)

Link to comment
Share on other sites

Med respekt för er andra... MEN jag tycker reglerna är solklara och jag kan faktiskt överhuvudtaget inte förstå hur man av misstag kan skejta när man ska saxa... Och att man är trött är överhuvudtaget ingen ursäkt...

 

Nu har jag faktiskt aldrig sett någon som gör det på tävling men skulle garanterat säga till i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Med respekt för er andra... MEN jag tycker reglerna är solklara och jag kan faktiskt överhuvudtaget inte förstå hur man av misstag kan skejta när man ska saxa... Och att man är trött är överhuvudtaget ingen ursäkt...

Håller med, jäkligt lågt att fuska i spåret. Är det klassisk stil så är det. När jag åkte vasan 2007 var spåren sladdriga och obefintliga stora delar av banan. En åkare tog massor av skejtskär på platten uppe på myrarna. Jag kommenterade det när jag passerade och fick till svar att spåren ju var dåliga...

Link to comment
Share on other sites

Är det inte också så att många nytillkomna motionärer inspireras av vad dom ser på tv och bortser lite ifrån att det krävs en viss kapacitet för att åka på det viset.

 

Man kanske också är ganska duktig på andra sporter och har svårt för eller inte tycker det är roligt att börja från noll och halka runt och försöka diagonala. Åker man runt och stakar blir det lättare att snabbare komma upp till en viss nivå.

 

I stockholm är det ju knappt en kotte som åker dom roliga "riktiga" spåren, om det finns ett platt gärde i närheten att staka runt på.

Link to comment
Share on other sites

Med respekt för er andra... MEN jag tycker reglerna är solklara och jag kan faktiskt överhuvudtaget inte förstå hur man av misstag kan skejta när man ska saxa... Och att man är trött är överhuvudtaget ingen ursäkt...

 

Nu har jag faktiskt aldrig sett någon som gör det på tävling men skulle garanterat säga till i så fall.

Instämmer fullt ut. Verkar som att man söker ursäkter för att försvara något som inte är annat än fusk.

Link to comment
Share on other sites

och jag håller med Stigdaniel att det går inte att få till glid i saxning om man inte använder ettans växel i skate' date=' har själv testat efteråt.[/quote']

Jag var också skeptiskt och har testat lite de senaste dagarna och har nu kommit fram till att det är möjligt att glida lite framåt av misstag när man saxar. När det inte är väldigt brant (där man egentligen inte ska saxa) och försöker saxa i bra tempo så gled jag ibland. Igår när det var väldigt hårt hände det också att jag någon gång gled lite framåt trots att det var riktigt brant.

 

Om man glider lite hela tiden har man fel teknik men något glid lite då och då av misstag är nog möjligt.

 

Är det ingen som har någon liten film om hur det ser ut på långloppen?

Jag tycker det är lite märkligt att hänga ut Rickard på det sätt som "Blåamannen" gör. Och dessutom anonymt. Förmodligen har Rickard råkat glida på ett saxtag i en uppförsbacke (som FredrikS beskriver), men att Rickard medvetet skulle fuska mitt bland alla deltagare i den sport den älskar mest har jag väldigt svårt att tro. Han vet att folk känner igen honom och för honom skulle det helt enkelt inte vara värt att fuska.

 

Filmerna som har länkats i denna tråd (t ex från Orsa, för övrigt väldig rolig) är ren skejting och är inte riktigt samma sak som att råka glida på ett skär vid saxning i uppförsbacke.

 

Jag själv saxar inte i de lopp som stakar, eftersom jag vet hur svårt det är att inte glida på stegen. Därför tar jag inte risken. Men vill man saxa utan fästvalla tycker jag det är OK så länge man inte glider på stegen.

Link to comment
Share on other sites

Har också sett fusket allt för många gånger men inte på Grotfallsrundan i år. Jag brukar ropa till de som gör det och det brukar bli sura miner. Kan det vara så att en del inte vet att det är skate på ettans växel? Jag ska tänka på det nästa gång jag ser det och istället upplysa om att det är fusk.

Såg nån kommentar här att om man ändå bara jagar plats runt 3000 så spelar det väl ingen roll! Jo,det gör det! Tänk om 2000 framför dig kör skate i uppförsbackarna. Om det är ok så kanske är det ok dopa sig också, om man bara dopar sig lite, för det handlar ju "bara" om plats 3000?

Dålig liknelse? Visst, det var extremt men reglerna är tydliga och det finns inget gränsland. Ekis: Ditt klipp var ju klockrent, skönt att fånga en fuskare på bild och det såg ju ut att vara någon i täten. Skrämmande. Vi kanske kan uppmana vänner och bekanta att plocka upp mobilen och filma när de ser sånt här så kanske problemet försvinner.

Link to comment
Share on other sites

och jag håller med Stigdaniel att det går inte att få till glid i saxning om man inte använder ettans växel i skate' date=' har själv testat efteråt.[/quote']

Jag var också skeptiskt och har testat lite de senaste dagarna och har nu kommit fram till att det är möjligt att glida lite framåt av misstag när man saxar. När det inte är väldigt brant (där man egentligen inte ska saxa) och försöker saxa i bra tempo så gled jag ibland. Igår när det var väldigt hårt hände det också att jag någon gång gled lite framåt trots att det var riktigt brant.

 

Om man glider lite hela tiden har man fel teknik men något glid lite då och då av misstag är nog möjligt.

 

Är det ingen som har någon liten film om hur det ser ut på långloppen?

Jag tycker det är lite märkligt att hänga ut Rickard på det sätt som "Blåamannen" gör. Och dessutom anonymt. Förmodligen har Rickard råkat glida på ett saxtag i en uppförsbacke (som FredrikS beskriver), men att Rickard medvetet skulle fuska mitt bland alla deltagare i den sport den älskar mest har jag väldigt svårt att tro. Han vet att folk känner igen honom och för honom skulle det helt enkelt inte vara värt att fuska.

 

Filmerna som har länkats i denna tråd (t ex från Orsa, för övrigt väldig rolig) är ren skejting och är inte riktigt samma sak som att råka glida på ett skär vid saxning i uppförsbacke.

 

Jag själv saxar inte i de lopp som stakar, eftersom jag vet hur svårt det är att inte glida på stegen. Därför tar jag inte risken. Men vill man saxa utan fästvalla tycker jag det är OK så länge man inte glider på stegen.

Håller helt med om att det är märkligt eller rent av fegt. Eftersom nicket nyregistrerades kan man ju också tänka sig att Blåamannen har ett annat nick också som hen (fast det är förstås en han) skriver under normalt. Har man synpunkter på någon annans åkteknik ska man givetvis påtala det för den personen och om man så vill ta upp en allmän diskussion här. Men hänger man ut någon här bör man i alla fall inte göra det anonymt - tycker jag.

 

För övrigt ansluter jag mig till skaran som aldrig skulle kunna glida uppåt/framåt under saxning, utan tyvärr bara bakåt. Speciellt ovallat.

Link to comment
Share on other sites

Vad säger reglerna om skate där spår inte är dragna? Om jag har förstått det rätt så har man rätt att skejta i kurvor där spår inte är dragna. Vad gäller på ett vasalopp vid kontrollerna där spår ej är dragna, får man skejta där tills man kommer till spåren igen trots att det inte är en kurva? Det brukar vara en hel del som skejtar vid kontrollerna men det kanske man får?
Link to comment
Share on other sites

Vad säger reglerna om skate där spår inte är dragna? Om jag har förstått det rätt så har man rätt att skejta i kurvor där spår inte är dragna. Vad gäller på ett vasalopp vid kontrollerna där spår ej är dragna, får man skejta där tills man kommer till spåren igen trots att det inte är en kurva? Det brukar vara en hel del som skejtar vid kontrollerna men det kanske man får?

Nej man får inte köra skate. Har också sett det när jag kollat på TV-sändningarna i efterhand att en del fuskar där.

Enda glidande snedsteget som får göras är vid spårbyte.

Link to comment
Share on other sites

Vad säger reglerna om skate där spår inte är dragna? Om jag har förstått det rätt så har man rätt att skejta i kurvor där spår inte är dragna. Vad gäller på ett vasalopp vid kontrollerna där spår ej är dragna' date=' får man skejta där tills man kommer till spåren igen trots att det inte är en kurva? Det brukar vara en hel del som skejtar vid kontrollerna men det kanske man får?[/quote']

Nej man får inte köra skate. Har också sett det när jag kollat på TV-sändningarna i efterhand att en del fuskar där.

Enda glidande snedsteget som får göras är vid spårbyte.

Man får ju göra rikningsförändringar i sidled...såklart.

Link to comment
Share on other sites

Vad säger reglerna om skate där spår inte är dragna? Om jag har förstått det rätt så har man rätt att skejta i kurvor där spår inte är dragna. Vad gäller på ett vasalopp vid kontrollerna där spår ej är dragna' date=' får man skejta där tills man kommer till spåren igen trots att det inte är en kurva? Det brukar vara en hel del som skejtar vid kontrollerna men det kanske man får?[/quote']

Nej man får inte köra skate. Har också sett det när jag kollat på TV-sändningarna i efterhand att en del fuskar där.

Enda glidande snedsteget som får göras är vid spårbyte.

Man får ju göra rikningsförändringar i sidled...såklart.

Jo det är ju klart.

Link to comment
Share on other sites

är det OK att glida bakåt då, eller räknas det oxå som skejt=fusk ? - per definition är det ju faktiskt fråga om att glida på skäret. Hur är regeln skriven, gör den skillnad på frammåt resp bakåt.

 

(om jag ägnade min tankeverksamhet åt ngt kreativt o vettigt hade jag fått Nobelpris förlänge sedan)

Link to comment
Share on other sites

är det OK att glida bakåt då, eller räknas det oxå som skejt=fusk ? - per definition är det ju faktiskt fråga om att glida på skäret. Hur är regeln skriven, gör den skillnad på frammåt resp bakåt.

 

(om jag ägnade min tankeverksamhet åt ngt kreativt o vettigt hade jag fått Nobelpris förlänge sedan)

Inverterat fusk, dvs lika med ofusk?

Link to comment
Share on other sites

och jag håller med Stigdaniel att det går inte att få till glid i saxning om man inte använder ettans växel i skate' date=' har själv testat efteråt.[/quote']

Jag var också skeptiskt och har testat lite de senaste dagarna och har nu kommit fram till att det är möjligt att glida lite framåt av misstag när man saxar. När det inte är väldigt brant (där man egentligen inte ska saxa) och försöker saxa i bra tempo så gled jag ibland. Igår när det var väldigt hårt hände det också att jag någon gång gled lite framåt trots att det var riktigt brant.

 

Om man glider lite hela tiden har man fel teknik men något glid lite då och då av misstag är nog möjligt.

 

Är det ingen som har någon liten film om hur det ser ut på långloppen?

Jag tycker det är lite märkligt att hänga ut Rickard på det sätt som "Blåamannen" gör. Och dessutom anonymt. Förmodligen har Rickard råkat glida på ett saxtag i en uppförsbacke (som FredrikS beskriver), men att Rickard medvetet skulle fuska mitt bland alla deltagare i den sport den älskar mest har jag väldigt svårt att tro. Han vet att folk känner igen honom och för honom skulle det helt enkelt inte vara värt att fuska.

Har snabbskummat tråden och tycker inte riktigt som du din "gamla bloggare" ;). För det första så tycker jag inte att "Blåamannen" hänger ut en viss åkare, det gör den välkända "Skåningen" själv. Dessutom tas återigen ett viktigt ämne upp. Dvs att folk kör allt mer skate på klassiska lopp.

 

Orsaker och undanflykter har redan behandlats i tråden, men jag upprepar lite som jag tycker är viktigt. Efter Gundefilmen så har det ju blivit separata stilar i klassiskt och fri stil. Och då finns ju solklara regler för klassisk åkning. Det är dock ändå en bedömningsfråga. Alltså en fråga som vållar debatt. (Även på hög nivå som Norska damstafettlag mm...)

 

Om man väljer att att köra ett lopp ovallat (utan fäste) så tycker jag att man ska vara beredd att staka hela vägen. Precis som du skriver...

 

Jag själv saxar inte i de lopp som stakar, eftersom jag vet hur svårt det är att inte glida på stegen. Därför tar jag inte risken. Men vill man saxa utan fästvalla tycker jag det är OK så länge man inte glider på stegen.

Just för att det är mycket svårt att saxa utan fäste, utan att det blir glidsteg. Skidorna får inte glida framåt, och utan fäste så blir ett "stumt" steg i en brant uppförsbacke snarare så att skidorna glider bakåt. Det folk då gör är att de tycker det är OK att ta en gnutt glidskate. MEN DET ÄR DET JU INTE! (Folk som ska testa att åka ovallat och tror att de ska saxa i de backar som finns bör därför tänka efter några gånger...) Ska man åka ovallat så får man nog räkna med att staka HELA VÄGEN!

 

Förslag på åtgärd på vanliga seedningstävlingar tycker jag är att filma och våga diska folk. Vi diskade en person under Värmdöloppet i år. Personen i fråga ville klaga, men då ska man veta att en anmälan kostar en slant (till FIS eller vart det nu är...), och vi hade/har filmbevis. (Och om jag åter kommer med i tävlingsledningen så kanske vi blir än hårdare ;))

Link to comment
Share on other sites

Jag var också skeptiskt och har testat lite de senaste dagarna och har nu kommit fram till att det är möjligt att glida lite framåt av misstag när man saxar. När det inte är väldigt brant (där man egentligen inte ska saxa) och försöker saxa i bra tempo så gled jag ibland. Igår när det var väldigt hårt hände det också att jag någon gång gled lite framåt trots att det var riktigt brant.

 

Om man glider lite hela tiden har man fel teknik men något glid lite då och då av misstag är nog möjligt.

 

Är det ingen som har någon liten film om hur det ser ut på långloppen?

Jag tycker det är lite märkligt att hänga ut Rickard på det sätt som "Blåamannen" gör. Och dessutom anonymt. Förmodligen har Rickard råkat glida på ett saxtag i en uppförsbacke (som FredrikS beskriver)' date=' men att Rickard medvetet skulle fuska mitt bland alla deltagare i den sport den älskar mest har jag väldigt svårt att tro. Han vet att folk känner igen honom och för honom skulle det helt enkelt inte vara värt att fuska.

 

Filmerna som har länkats i denna tråd (t ex från Orsa, för övrigt väldig rolig) är ren skejting och är inte riktigt samma sak som att råka glida på ett skär vid saxning i uppförsbacke.

 

Jag själv saxar inte i de lopp som stakar, eftersom jag vet hur svårt det är att inte glida på stegen. Därför tar jag inte risken. Men vill man saxa utan fästvalla tycker jag det är OK så länge man inte glider på stegen.[/quote']

Håller helt med om att det är märkligt eller rent av fegt. Eftersom nicket nyregistrerades kan man ju också tänka sig att Blåamannen har ett annat nick också som hen (fast det är förstås en han) skriver under normalt. Har man synpunkter på någon annans åkteknik ska man givetvis påtala det för den personen och om man så vill ta upp en allmän diskussion här. Men hänger man ut någon här bör man i alla fall inte göra det anonymt - tycker jag.

 

För övrigt ansluter jag mig till skaran som aldrig skulle kunna glida uppåt/framåt under saxning, utan tyvärr bara bakåt. Speciellt ovallat.

Lite svar på mitt inlägg:

Fokus på tråden var att föra en diskussion om man ska bry sig som meddeltagare i ett lopp när man anser att fel begås, (jag sa till i loppet, rätt eller fel??). Jag tror inte på att funktionärerna skall vara utmed spåret för att kontrollera utan det måste funka ändå. Här i forumet finns många engagerade åkare som man nu fått bra reflektioner ifrån.

 

Angående olika sorters gränsfall på om det är saxning eller skate (t.ex. filmerna i tråden) så finns det lika många som det finns backar i spåren, i det aktuella fallet var det någorlunda brant och där var det förmodligen stavisättningen som orsakade "glidet" och gjorde att det inte blev ren saxning enligt min uppfattning, men det var som sagt flåsigt och lite "stirrigt" då det var i början av loppet vilket absolut kan påverkat arbetet uppför men för min egen del så kan jag bara saxa på ett sätt vilket innebär långa klumpiga saxkliv med skidorna, därför har jag efteråt testat andra sätt att saxa på (inte för att det är viktigt till vasaloppet men bra att utvecklas i alla delar) men inte hittat något utan att "glida" med skidorna.

 

Påpekar igen att mitt inlägg inte handlar om att "hänga ut" någon, beskrivningen på åkaren gjorde jag för att tydliggöra situationen och göra inlägget intressant och ansåg att beskrivningen inte var uthängande utan borde passa in på ett antal åkare men då det verkar uppfattats på detta sätt samt att Rible själv vill proklamera sig så ber jag om ursäkt om du tagit illa upp. Jag ansåg heller inte som sagt att det hade betydelse för loppet eller att det var så att jag ville dra detta i långbänk, jag sa till "just in time" men viktigt att lyfta upp såhär då många inklusive mig själv inte vet var gränsen går exakt.

 

Angående min anonymitet och "feghet" så förankras den i att jag är helt ny på att överhuvudtaget att skriva i forum (läser dock en hel del i skidforum under jan-mars) skriver inte heller på blogg, twitter och facebook m.m. så att ens få till en inloggning och inlägg är helt nytt och ovanligt för min del. Inlägget var inget personligt och tyckte därför inte att namnet var viktigt men har inte heller några problem med att skriva ut det, Joacim Larsson, önskas kontakt så joacim.larsson(att)gmail.com. Har inga problem med kontakt IRL men inte så aktuellt att ställa sig mitt i loppet att diskutera ;-) utan får ta det vid bättre tillfällen.

 

Hoppas att alla som ska köra på söndag får en bra dag!

 

mvh

Joacim

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är jobbigt med alla åkare som envisas med att diagonala i uppförsbackarna, deras skidor fladdrar ju fram och tillbaka och är i vägen hela tiden, man blir tvungen att släppa flera meter till dem då att de inte sparkar till ens egna skidor när man stakar bakom. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...