Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gräns mellan saxning och skatetag för klassisk åkning!?


Blåamannen

Recommended Posts

Jag tycker det är jobbigt med alla åkare som envisas med att diagonala i uppförsbackarna' date=' deras skidor fladdrar ju fram och tillbaka och är i vägen hela tiden, man blir tvungen att släppa flera meter till dem då att de inte sparkar till ens egna skidor när man stakar bakom. :)[/quote']

Jo faktiskt, det är svårt när folk envisas diagonala för att inte tala om att saxa i smala branta backar när man kan staka.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Jag tycker det är jobbigt med alla åkare som envisas med att diagonala i uppförsbackarna' date=' deras skidor fladdrar ju fram och tillbaka och är i vägen hela tiden, man blir tvungen att släppa flera meter till dem då att de inte sparkar till ens egna skidor när man stakar bakom. :)[/quote']

Jo faktiskt, det är svårt när folk envisas diagonala för att inte tala om att saxa i smala branta backar när man kan staka.

+1

Link to comment
Share on other sites

Det jag ibland har problem med:

 

Åkare som kör stakning med frånskjut med bara ett ben, eller med något konstigt 2+1-mönster, eller helt slumpvis benföring ;).

 

Fast det kan ju ha medicinska skälv att man väljer bara ett ben såklart. Och jag ligger ju bakom, så det är upp till mig att anpassa mig.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som jag måste filma mig själv med blanka skidor och saxning. Kul om jag klarar något andra inte kan och om jag glider lite på skidorna vore det förstås bra att få se ...

 

Sedan vill jag upprepa min fråga om någon tycker det vore relevant att på något sätt försöka inskränka "spårbytesrätten" i backar som svänger. Om jag visste att ingen annan som stakade bytte spår uppför skulle det fungera bra att inte göra det, men som det är nu vill jag försöka vara så smart i åkningen som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som jag måste filma mig själv med blanka skidor och saxning. Kul om jag klarar något andra inte kan och om jag glider lite på skidorna vore det förstås bra att få se ...

 

Sedan vill jag upprepa min fråga om någon tycker det vore relevant att på något sätt försöka inskränka "spårbytesrätten" i backar som svänger. Om jag visste att ingen annan som stakade bytte spår uppför skulle det fungera bra att inte göra det, men som det är nu vill jag försöka vara så smart i åkningen som möjligt.

Det är väl bara att titta på filmen från Lida. Klart att man kan saxa utan fäste utan att glida. Det är väl när backen inte är tillräckligt brant och man börjar bli riktigt stum (och får bakåtvikt) som man kan börja glida om man är oförsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara att titta på filmen från Lida.

Just ja, det tänkte jag inte på. Bara konstatera att jag inte hajar det som många skriver här att man behöver lägga på "saxningsfäste" för att inte glida på skidorna. Jag tolkade det som något som händer inte bara när man är stum och/eller oförsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara att titta på filmen från Lida.

Just ja' date=' det tänkte jag inte på. Bara konstatera att jag inte hajar det som många skriver här att man behöver lägga på "saxningsfäste" för att inte glida på skidorna. Jag tolkade det som något som händer inte bara när man är stum och/eller oförsiktig.[/quote']

Det klart att det går att saxa utan fäste. Men jag tror nog många borde träna på det, för att det inte ska bli Skate av det hela. Det jag lite menar är att om man dessutom blir lite trött så är det nog många som snarare borde glida bakåt än framåt om de inte ska "fulåka". Kan någon förklara när och i så fall varför det är OK att glida på saxstegen?

 

Har man dock ett pyttelitet fäste så går det lätt att saxa på ett OK sätt, även när man är lite trött.

Link to comment
Share on other sites

Det jag ibland har problem med:

 

Åkare som kör stakning med frånskjut med bara ett ben, eller med något konstigt 2+1-mönster, eller helt slumpvis benföring ;).

 

Fast det kan ju ha medicinska skälv att man väljer bara ett ben såklart. Och jag ligger ju bakom, så det är upp till mig att anpassa mig.

Träffade en herre på vår resa till Marcialonga som körde med en Skintech-skida och en blank. Fast där blir det ingen överraskning vart bensparken kommer efter ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara att titta på filmen från Lida.

Just ja' date=' det tänkte jag inte på. Bara konstatera att jag inte hajar det som många skriver här att man behöver lägga på "saxningsfäste" för att inte glida på skidorna. Jag tolkade det som något som händer inte bara när man är stum och/eller oförsiktig.[/quote']

Det klart att det går att saxa utan fäste. Men jag tror nog många borde träna på det, för att det inte ska bli Skate av det hela. Det jag lite menar är att om man dessutom blir lite trött så är det nog många som snarare borde glida bakåt än framåt om de inte ska "fulåka". Kan någon förklara när och i så fall varför det är OK att glida på saxstegen?

 

Har man dock ett pyttelitet fäste så går det lätt att saxa på ett OK sätt, även när man är lite trött.

Såg på filmerna från Marcialonga att en hel del av eliten som stakade sig igenom loppet saxade i några av de första backarna några km in i loppet. Nyfiken på om de lagt nåt "mini-fäste" eller om de tränat upp "grod-saxning"?

Link to comment
Share on other sites

Prövade idag att saxa med skateskidorna. Det var väldigt svårt. Ska tilläggas att det var stenhårt underlag. Ska åka sista sträckan på stafettvasan på fredag, och har varit helt inne på att staka med Skateskidorna, då de är kortare/smidigare. Men efter idag blev jag tveksam om man kanske skulle ta de klassiska med en gnutta fäste så det går att springa på dom. Är det någon backe (branta springbackar som man inte kan samla fart för innan) på sträckan som kan ställa till problem?

Skateliknande sax känns mer naturligt i mitt fall, eftersom jag oftare praktiserar skate än saxning.

Link to comment
Share on other sites

Sedan vill jag upprepa min fråga om någon tycker det vore relevant att på något sätt försöka inskränka "spårbytesrätten" i backar som svänger. Om jag visste att ingen annan som stakade bytte spår uppför skulle det fungera bra att inte göra det, men som det är nu vill jag försöka vara så smart i åkningen som möjligt.

Jag är sjukt feg, är så rädd för att göra fel eller någon förnärmad när jag åker så skulle aldrig våga göra spårbyte på ett krön eller i en backe, utan väntar till en bit efter för att vara säker.

 

Tycker det är intressant det du säger om att backar som svänger in och svänger ut. Eller varför inte en backe som svänger i princip hela tiden. då skulle det ju kunna vara gränsfall på att svänga/stega uppför.

 

Hoppas inte man behöver komma med fler regler. Men troligen kommer det komma något. Spårbyten uppför kan mycket väl vara en grej som man inte får göra. så är det upp till arrangören att avgöra/markera vart backen börjar och slutar.

 

Hoppas på självsanering. Tycker inte reglerna är svåra, eller att de är svåra att efterleva.

 

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

Spårbyten uppför kan mycket väl vara en grej som man inte får göra. så är det upp till arrangören att avgöra/markera vart backen börjar och slutar.

/hubes

Då skulle ju det innebära att man inte får köra om i uppförsbackar om man inte har turen att personen valde ett annat spår än en själv in i backen...?

Link to comment
Share on other sites

Prövade idag att saxa med skateskidorna. Det var väldigt svårt. Ska tilläggas att det var stenhårt underlag. Ska åka sista sträckan på stafettvasan på fredag, och har varit helt inne på att staka med Skateskidorna, då de är kortare/smidigare. Men efter idag blev jag tveksam om man kanske skulle ta de klassiska med en gnutta fäste så det går att springa på dom. Är det någon backe (branta springbackar som man inte kan samla fart för innan) på sträckan som kan ställa till problem?

Skateliknande sax känns mer naturligt i mitt fall, eftersom jag oftare praktiserar skate än saxning.

Beror ju lite på hur hård du är på att staka, men visst finns det några små knickar på sita 3km (hemus) där det inte blir konstigt att saxa/springa. Kan du staka ditt lokala el-ljusspår så är det inga problem på sista sträckan.

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

Spårbyten uppför kan mycket väl vara en grej som man inte får göra. så är det upp till arrangören att avgöra/markera vart backen börjar och slutar.

/hubes

Då skulle ju det innebära att man inte får köra om i uppförsbackar om man inte har turen att personen valde ett annat spår än en själv in i backen...?

hehe, som sagt jag hoppas inga regler behövs :-)

 

Skön taktik körning. en bara tvärstannar i backen, och ingen får gå ur spår....

 

Är det smala saxbackar blir det ju praktiken så redan idag, även om det inte skulle vara fel enligt regel.

 

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

Fast det finns väl redan regler kring spårbyten, så någon ny behövs väl inte? Har inte läst regeln själv, men har för mig att Blomman eller någon annan pratat i sändning om att riktningsförändring och att söka bättre föra, köra IM, släppa förbi etc. är ok, men att man inte får göra "omotiverade spårbyten", eller liknande formulering. Det blir ju en bedömningsgråga förstås...

 

Rezac nu sist på KLL någon dryg km innan mål (innan det berömda rumptaget) är väl intressant (länk?). Staffan Larsson på upploppet VL 98 (fast jag tror han sagt att han nästan ramlade).

Link to comment
Share on other sites

Jag sa till en kille som konstant gjorde en gammaldags solfjäderskate med ena skidan. Sedan i svagt motlut så gick han över till ren skate fast det fanns spår. Själv gled ja också lite på skidorna när jag saxade i någon backe. Det var ju väldigt glatt underlag så det var svårt att hålla sig.

 

Jag kan acceptera att man fulskejtar lite om det handlar om att kunna ta sig i mål men håller man sin position i loppet eller till och med kör om folk är det helt förkastligt.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som jag måste filma mig själv med blanka skidor och saxning. Kul om jag klarar något andra inte kan och om jag glider lite på skidorna vore det förstås bra att få se ...

 

Sedan vill jag upprepa min fråga om någon tycker det vore relevant att på något sätt försöka inskränka "spårbytesrätten" i backar som svänger. Om jag visste att ingen annan som stakade bytte spår uppför skulle det fungera bra att inte göra det' date=' men som det är nu vill jag försöka vara så smart i åkningen som möjligt.[/quote']

Det är väl bara att titta på filmen från Lida. Klart att man kan saxa utan fäste utan att glida. Det är väl när backen inte är tillräckligt brant och man börjar bli riktigt stum (och får bakåtvikt) som man kan börja glida om man är oförsiktig.

Håller med, åtminstone medan man är pigg och kan hålla tekniken går det.

Link to comment
Share on other sites

Vad säger reglerna om skate där spår inte är dragna? Om jag har förstått det rätt så har man rätt att skejta i kurvor där spår inte är dragna. Vad gäller på ett vasalopp vid kontrollerna där spår ej är dragna' date=' får man skejta där tills man kommer till spåren igen trots att det inte är en kurva? Det brukar vara en hel del som skejtar vid kontrollerna men det kanske man får?[/quote']

Nej man får inte köra skate. Har också sett det när jag kollat på TV-sändningarna i efterhand att en del fuskar där.

Enda glidande snedsteget som får göras är vid spårbyte.

Väldigt vanligt dock. Har sett folk sista hela kontrollsträckan både på vasaloppet och Engelbrekt, med tanke på alla funktionär runt omkring så måste de själva ha trott att det var okej för så korkad att medvetet fuska där är ingen.

 

Nästa klassiker är vägövergångar med konstsnö där spåren försvinner fort, har sett mycket skate på sånna.

Link to comment
Share on other sites

Prövade idag att saxa med skateskidorna. Det var väldigt svårt. Ska tilläggas att det var stenhårt underlag. Ska åka sista sträckan på stafettvasan på fredag, och har varit helt inne på att staka med Skateskidorna, då de är kortare/smidigare. Men efter idag blev jag tveksam om man kanske skulle ta de klassiska med en gnutta fäste så det går att springa på dom. Är det någon backe (branta springbackar som man inte kan samla fart för innan) på sträckan som kan ställa till problem?

Skateliknande sax känns mer naturligt i mitt fall, eftersom jag oftare praktiserar skate än saxning.

Var tvungen att prova nu, tyckte det gick bra att saxa utan fäste om man ser till att smälla i skidorna riktigt och kantställa.

Men tar man det lite lugnare och inte distinkt springer så blir det nog lättare att falla över i skate.

 

Vilken sträcka är det du ska köra?

Du är ju i varje fall inte lika trött som om du skulle kört hela vägen innan.

Link to comment
Share on other sites

Prövade idag att saxa med skateskidorna. Det var väldigt svårt. Ska tilläggas att det var stenhårt underlag. Ska åka sista sträckan på stafettvasan på fredag' date=' och har varit helt inne på att staka med Skateskidorna, då de är kortare/smidigare. Men efter idag blev jag tveksam om man kanske skulle ta de klassiska med en gnutta fäste så det går att springa på dom. Är det någon backe (branta springbackar som man inte kan samla fart för innan) på sträckan som kan ställa till problem?

Skateliknande sax känns mer naturligt i mitt fall, eftersom jag oftare praktiserar skate än saxning.[/quote']

Var tvungen att prova nu, tyckte det gick bra att saxa utan fäste om man ser till att smälla i skidorna riktigt och kantställa.

Men tar man det lite lugnare och inte distinkt springer så blir det nog lättare att falla över i skate.

 

Vilken sträcka är det du ska köra?

Du är ju i varje fall inte lika trött som om du skulle kört hela vägen innan.

Det hoppas jag iaf inte, för är jag det ska jag göra en hälsoundersökning omgående i Mora efter målgång. :)

Sista ska jag åka....

Link to comment
Share on other sites

Jag kan acceptera att man fulskejtar lite om det handlar om att kunna ta sig i mål men håller man sin position i loppet eller till och med kör om folk är det helt förkastligt.

Jag håller absolut inte med om att det är ok att skejta för att kunna ta sig i mål. Är det klassisk stil som gäller är det ju det hela loppet oavsett om vi pratar 5 eller 90km. Har man problem att komma i mål får man väl träna mer?

 

Är väl inte ok att fuska lite på något annat sätt bara för att man annars inte skulle komma i mål?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...