Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gräns mellan saxning och skatetag för klassisk åkning!?


Blåamannen

Recommended Posts

Prövade idag att saxa med skateskidorna. Det var väldigt svårt. Ska tilläggas att det var stenhårt underlag. Ska åka sista sträckan på stafettvasan på fredag' date=' och har varit helt inne på att staka med Skateskidorna, då de är kortare/smidigare. Men efter idag blev jag tveksam om man kanske skulle ta de klassiska med en gnutta fäste så det går att springa på dom. Är det någon backe (branta springbackar som man inte kan samla fart för innan) på sträckan som kan ställa till problem?

Skateliknande sax känns mer naturligt i mitt fall, eftersom jag oftare praktiserar skate än saxning.[/quote']

Var tvungen att prova nu, tyckte det gick bra att saxa utan fäste om man ser till att smälla i skidorna riktigt och kantställa.

Men tar man det lite lugnare och inte distinkt springer så blir det nog lättare att falla över i skate.

 

Vilken sträcka är det du ska köra?

Du är ju i varje fall inte lika trött som om du skulle kört hela vägen innan.

Det hoppas jag iaf inte, för är jag det ska jag göra en hälsoundersökning omgående i Mora efter målgång. :)

Sista ska jag åka....

Jag får nog göra en synundersökning i varje fall! :)

Sista borde vara den mest lättstakade, det är väl bara där det svänger höger uppför hygget som är jobbigt men då har man ju åkt långt innan i normala fall. Sedan en hel del småbackar.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Vi kör... Är ju svårt för er att bedömma min stakkapacitet. Att beskriva en backe/slakmota i text är å svårt. :) Det är mer lutningen än längden på backarna (tror mig veta att det inte är några jätte backar på sista sträckan) som gör mig fundersam.

Det var just att tanken dök upp idag om man skulle valla med en gnutta fäste, för å underlätta saxning/springning som jag blev fundersam. Å andra sidan skulle det vara skönt att tänka alls på fästvalla, å få åka med kortare skidor...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan acceptera att man fulskejtar lite om det handlar om att kunna ta sig i mål men håller man sin position i loppet eller till och med kör om folk är det helt förkastligt.

Nja, jag tycker man ska hålla sig till klassisk stil på klassiska lopp. Ingen form av medveten skate, en bedömningsfråga som ovan, men man vet när man gör det medvetet.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som jag måste filma mig själv med blanka skidor och saxning. Kul om jag klarar något andra inte kan och om jag glider lite på skidorna vore det förstås bra att få se ...

 

Sedan vill jag upprepa min fråga om någon tycker det vore relevant att på något sätt försöka inskränka "spårbytesrätten" i backar som svänger. Om jag visste att ingen annan som stakade bytte spår uppför skulle det fungera bra att inte göra det' date=' men som det är nu vill jag försöka vara så smart i åkningen som möjligt.[/quote']

Det är väl bara att titta på filmen från Lida. Klart att man kan saxa utan fäste utan att glida. Det är väl när backen inte är tillräckligt brant och man börjar bli riktigt stum (och får bakåtvikt) som man kan börja glida om man är oförsiktig.

Håller med, åtminstone medan man är pigg och kan hålla tekniken går det.

Vilket menar du (/ni) med "filmen från Lida"? (Kul att se exempel Ekis om du vet personer i film som saxar utan fäste...)

Håller annars inte med apelsin. Jag tror många blir lite överraskade över hur svårt det är att saxa helt utan fäste, om de kör ovallat för första gången. Tror många gör bra i att som "Rolv" sticka ut och prova lite först.

Link to comment
Share on other sites

Testade att saxa lite med skate skidorna igår. Jag förstår inte varför en del tycker att det är svårt att saxa utan fäste.

Problemen kom för mig när kroppen var död och lutningen var svag (slakmota) men tillräcklig för att den döda kroppen inte skulle orka staka. Som jag tidigare sagt, prova att saxa på plan mark.

Link to comment
Share on other sites

Saxning på flatmark eller i slakmotor med någon fart är självklart inte lätt och är också en meningslös teknik. Om man inte får det till så får man väl bara saxa gående eller gå sakta på skidorna.

 

Med saxning menar jag i första hand saxning i backar som är för branta för diagonal när man har fäste och om man säger att det är svårt att få till med ovallade skidor så tycker jag att man i första hand bör mena just den situationen. Filmen från lida visar tex typisk saxning.

 

Att ta sig opp slakabackar i någon fart när man inte har fäste eller orkar staka är värken lätt eller roligt men är det man riskerar om man inte prioriterar fästet.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara att titta på filmen från Lida. Klart att man kan saxa utan fäste utan att glida. Det är väl när backen inte är tillräckligt brant och man börjar bli riktigt stum (och får bakåtvikt) som man kan börja glida om man är oförsiktig.

Håller med' date=' åtminstone medan man är pigg och kan hålla tekniken går det.[/quote']

Vilket menar du (/ni) med "filmen från Lida"? (Kul att se exempel Ekis om du vet personer i film som saxar utan fäste...)

Håller annars inte med apelsin. Jag tror många blir lite överraskade över hur svårt det är att saxa helt utan fäste, om de kör ovallat för första gången. Tror många gör bra i att som "Rolv" sticka ut och prova lite först.

Vi var minst 2 personer på den filmen som saxade utan fäste. :)

Sthlm skimarathon var snabba med att lägga upp filmer och bilder från start och målgång, Värmdöloppet verkar lite sämre på den biten får jag säga. Man hade ju väntat sig riktigt häftiga filmer från starten och målgång med den helikoptern som flög runt där, vilken jag för övrigt var nära att sänka med staven vid målgång. :)

Link to comment
Share on other sites

Självupplevt i Vasaloppet som tillägg i debatten: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=122023#p122023

Kanske ska föreslå Vasaloppet att videobevaka väl valda saxbackar så att gallras ut lite i leden, högt som lågt?

Eller så kan de starta en ny tävling; Vasaloppet, 90 km klassisk stil med skate i alla motlut.

Eller återinföra Skejtvasan.

Link to comment
Share on other sites

Självupplevt i Vasaloppet som tillägg i debatten: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=122023#p122023

Kanske ska föreslå Vasaloppet att videobevaka väl valda saxbackar så att gallras ut lite i leden, högt som lågt?

Eller så kan de starta en ny tävling; Vasaloppet, 90 km klassisk stil med skate i alla motlut.

Eller återinföra Skejtvasan.

Instämmer! Såg rent horribel skejt i saxbacke igår och bev riktigt förbannad!

Link to comment
Share on other sites

Självupplevt i Vasaloppet som tillägg i debatten: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=122023#p122023

Kanske ska föreslå Vasaloppet att videobevaka väl valda saxbackar så att gallras ut lite i leden, högt som lågt?

Eller så kan de starta en ny tävling; Vasaloppet, 90 km klassisk stil med skate i alla motlut.

Eller återinföra Skejtvasan.

Varför tror ni detta helt plötsligt har blivit så vanligt förekommande?

Någon som har en teori??

Link to comment
Share on other sites

Håller med' date=' åtminstone medan man är pigg och kan hålla tekniken går det.[/quote']

Vilket menar du (/ni) med "filmen från Lida"? (Kul att se exempel Ekis om du vet personer i film som saxar utan fäste...)

Håller annars inte med apelsin. Jag tror många blir lite överraskade över hur svårt det är att saxa helt utan fäste, om de kör ovallat för första gången. Tror många gör bra i att som "Rolv" sticka ut och prova lite först.

Vi var minst 2 personer på den filmen som saxade utan fäste. :)

Sthlm skimarathon var snabba med att lägga upp filmer och bilder från start och målgång, Värmdöloppet verkar lite sämre på den biten får jag säga. Man hade ju väntat sig riktigt häftiga filmer från starten och målgång med den helikoptern som flög runt där, vilken jag för övrigt var nära att sänka med staven vid målgång. :)

Ekis och helikoptern :)

Dunderklumpen; nåt ska man vara bra på;) tycker faktiskt att det går hyfsat, men så har jag tjuvtränat lite skate oxå och tror det bidrar.

Link to comment
Share on other sites

Självupplevt i Vasaloppet som tillägg i debatten: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=122023#p122023

Kanske ska föreslå Vasaloppet att videobevaka väl valda saxbackar så att gallras ut lite i leden' date=' högt som lågt?

Eller så kan de starta en ny tävling; Vasaloppet, 90 km klassisk stil med skate i alla motlut.

Eller återinföra Skejtvasan.[/quote']

Varför tror ni detta helt plötsligt har blivit så vanligt förekommande?

Någon som har en teori??

Folk prioriterar att träna stakning och glidet på lopp istället för att lära sig alla tekniker och valla så de har fäste. Sen när det blir tungt att staka eller saxa så fuskar de.

Link to comment
Share on other sites

Självupplevt i Vasaloppet som tillägg i debatten: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=122023#p122023

Kanske ska föreslå Vasaloppet att videobevaka väl valda saxbackar så att gallras ut lite i leden' date=' högt som lågt?

Eller så kan de starta en ny tävling; Vasaloppet, 90 km klassisk stil med skate i alla motlut.

Eller återinföra Skejtvasan.[/quote']

Varför tror ni detta helt plötsligt har blivit så vanligt förekommande?

Någon som har en teori??

Folk prioriterar att träna stakning och glidet på lopp istället för att lära sig alla tekniker och valla så de har fäste. Sen när det blir tungt att staka eller saxa så fuskar de.

Du kan ha en poäng där.

Är en väldig fixering vid stakning.

Link to comment
Share on other sites

Jag blev duktigt omåkt i sista backen innan det svänger vänster in mot målrakan av en som skejtade i full fart på tvåans växel.

Skapligt irriterad skrek jag till "ingen jävla skejt" man han fortsatte glatt och försvann över krönet och in i mål.

Jag blev 548 så det bör ändå vara en skaplig skidåkare, skäms.

Link to comment
Share on other sites

Dags att Vasaloppet statuerar exempel med att helt sonika diska de som inte håller reglerna. Börja i de övre skikten så sprider sig säkerligen ryktet ner i leden. Fasta kameror på några ställen skulle göra susen.

F.n helt otroligt att man ostraffat får skejta uppför Brinken upp till målrakan i ett av världens största skidlopp i klassisk stil.

Link to comment
Share on other sites

Det stod 2personer med gula västar och filmade på krönet innan man passerar Hemus (3,5km till mål). Det var en hel del tjuvskate där vad jag kunde se. (placering 700-1500), ingen aning om någon blivit diskad...

Ja just det. Det var de som gav mig en tillsägelse... Nej, jag bara sköja. ;)

La faktiskt märke till dem. Synd att det var i den lilla knixen innan som jag sura till på "tanten" i spåret bredvid. Annars hade hon väl kört tvåans skate-växel uppför den med.

Link to comment
Share on other sites

Att det är så jävla utbrett också, citerar mig själv från annan tråd:

 

"För övrigt. I HELVETE vad folk skejtar överallt! Såg en gubbe som körde skejt uppför backarna och mängder med människor som skejtade på platten. FÖR HELVETE! Ruskigt förbannad var jag under loppet men var för trött för att skrika på dom."

 

Och jag menar det verkligen, folk skejtade överallt. Trodde i min "väggfas" nästintill att jag åkte skejtvasan men kom på att den inte finns längre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...