Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tillverka egna Skintech


skid_åkare

Recommended Posts

Satt och funderade lite på om det inte skulle gå att få till i alla fall ett hyfsat Skintech-hemmafix!?

 

Skiljer sig spannkurvan mycket på skintech jämfört med andra "vanliga" skidor?

De ska ju ha ett speciellt spann. Har funderat på att raka av mig skägget och sätta fast det under - men är osäker på om det får samma effekt som skin techudarna ;) . Hudarna slits ju efter ett tag och blir lite lurvigare vilket får dem att glida sämre och ger sämre motstånd vid avtrampet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt samma sak.

Det borde gå hur bra som helst om man har en befintlig skida med bra spann. Tänk om det funnits "Skintectejp" att köpa. Som man sicklar bort när skinnet gjort sitt.

Skinnen bygger mer på höjden men det borde gå att kompensera med att korta av remsorna istället.

Link to comment
Share on other sites

Grejen är väl att stighuden bör vara nedfälld så att det inte blir en skarv. En skarv kommer annars göra att den lossnar. Sen vet i 17 hur den ska fästas mot belaget (om det nu blir något kvar om man fräser ut ett spår...)

Jag har dock haft funderingar på att testa på ett par gamla träskidor ;). Då borde det gå att fasa ur samt fästa med epoxi.

Link to comment
Share on other sites

Kul att flera haft liknande funderingar.

 

Min tanke var att ta ett par äldre plastskidor och fräsa ner belaget vid fästzonen för att skapa en försänkning som sväljer tjockleken på "skinnet" så det inte blir någon kant som kan släpa i.

 

Men frågan är hur mycket belaget hjälper till för att styvan upp skidan (spannet)?

Skidan kanske förlorar (för) mycket styvhet om man karvar bort en stor del av belaget? Det bildar väl lite av en sandwich-konstruktion ihop med resten av skidan!?

 

Jag har ett par stighudar till mina telemark skidor, men det vore synd att offra dom. Borde man inte kunna hitta något vettigt material på metervara till betydligt bättre pris? Frågan är bara vad?

Link to comment
Share on other sites

Kul att flera haft liknande funderingar.

 

Min tanke var att ta ett par äldre plastskidor och fräsa ner belaget vid fästzonen för att skapa en försänkning som sväljer tjockleken på "skinnet" så det inte blir någon kant som kan släpa i.

 

Men frågan är hur mycket belaget hjälper till för att styvan upp skidan (spannet)?

Skidan kanske förlorar (för) mycket styvhet om man karvar bort en stor del av belaget? Det bildar väl lite av en sandwich-konstruktion ihop med resten av skidan!?

 

Jag har ett par stighudar till mina telemark skidor, men det vore synd att offra dom. Borde man inte kunna hitta något vettigt material på metervara till betydligt bättre pris? Frågan är bara vad?

Jag håller med dig, det borde verkligen finnas nåt system i dagsläget som ersätter "hedenhös-vallningen" med burk och klister.

Jag brukar tänka att det skulle gå att utveckla fram ett belag som med nano-teknik eller annan teknik gör att belaget nyper/sticker ut fibrer snett bakåt vid snökontakt och tryck neråt.

I dagsläget finns ju till exempel kläder som blir vattentäta när det kommer vatten på materialet. Det sker via nanoteknik.

Det kommer kanske men det borde finnas redan nu.

Link to comment
Share on other sites

Kul att flera haft liknande funderingar.

 

Min tanke var att ta ett par äldre plastskidor och fräsa ner belaget vid fästzonen för att skapa en försänkning som sväljer tjockleken på "skinnet" så det inte blir någon kant som kan släpa i.

 

Men frågan är hur mycket belaget hjälper till för att styvan upp skidan (spannet)?

Skidan kanske förlorar (för) mycket styvhet om man karvar bort en stor del av belaget? Det bildar väl lite av en sandwich-konstruktion ihop med resten av skidan!?

 

Jag har ett par stighudar till mina telemark skidor' date=' men det vore synd att offra dom. Borde man inte kunna hitta något vettigt material på metervara till betydligt bättre pris? Frågan är bara vad?[/quote']

Jag håller med dig, det borde verkligen finnas nåt system i dagsläget som ersätter "hedenhös-vallningen" med burk och klister.

Jag brukar tänka att det skulle gå att utveckla fram ett belag som med nano-teknik eller annan teknik gör att belaget nyper/sticker ut fibrer snett bakåt vid snökontakt och tryck neråt.

I dagsläget finns ju till exempel kläder som blir vattentäta när det kommer vatten på materialet. Det sker via nanoteknik.

Det kommer kanske men det borde finnas redan nu.

Exakt! Har också funderat mycket på varför inte längdskidorna har tagit något tekniksprång, på senare tid, när allt annat runt oss utvecklas i en sådan rasande fart. Och det finns så mycket nya material och inovationer. I princip har det ju snudd på stått och stampat sedan plastskidan kom. Man klarar ju uppenbarligen inte ens av att tillverka dom med någon större precission. I vilka andra sammanhang är det godtagbart med tolleranser som avviker motsvarande +/- 10-20kg av åkarens vikt..

Link to comment
Share on other sites

Skinn är ju verkligen inte någon ny idee, antagligen är ideen lika gammal som skidorna? Att fästvalla med valla är ju ett mycket senare påfund.

Plastskidor är ju också ett sentida påfund! ;). Hädanefter ska jag köra på träskidor med sälskinn som stighudar - allt annat är bara nya nycker. Tacka vet jag tusenåriga traditioner... ;) (Men det klart - för att inte få djurvänsaktivister på mig, så kanske jag håller mig till plaststighud åtminstone...)

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig, det borde verkligen finnas nåt system i dagsläget som ersätter "hedenhös-vallningen" med burk och klister.

Jag brukar tänka att det skulle gå att utveckla fram ett belag som med nano-teknik eller annan teknik gör att belaget nyper/sticker ut fibrer snett bakåt vid snökontakt och tryck neråt.

I dagsläget finns ju till exempel kläder som blir vattentäta när det kommer vatten på materialet. Det sker via nanoteknik.

Det kommer kanske men det borde finnas redan nu.

Dylika nano belag har ju funnits redan länge:

 

http://www.peltonenski.fi/skis-2013/nanogrip-ski-range/

 

http://www.karhuski.fi/index.php?page=1031&lang=2

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig' date=' det borde verkligen finnas nåt system i dagsläget som ersätter "hedenhös-vallningen" med burk och klister.

Jag brukar tänka att det skulle gå att utveckla fram ett belag som med nano-teknik eller annan teknik gör att belaget nyper/sticker ut fibrer snett bakåt vid snökontakt och tryck neråt.

I dagsläget finns ju till exempel kläder som blir vattentäta när det kommer vatten på materialet. Det sker via nanoteknik.

Det kommer kanske men det borde finnas redan nu.[/quote']

Dylika nano belag har ju funnits redan länge:

 

http://www.peltonenski.fi/skis-2013/nanogrip-ski-range/

 

http://www.karhuski.fi/index.php?page=1031&lang=2

Det var intressant att veta det finns. Men det kan inte fungera tillfredsställande än så länge med tanke på att tekniken inte finns på fler skidor hos alla märken men det kanske kommer.

Link to comment
Share on other sites

Det var intressant att veta det finns. Men det kan inte fungera tillfredsställande än så länge med tanke på att tekniken inte finns på fler skidor hos alla märken men det kanske kommer.

Det kanske fungerar bra (vet inte), men om det bara hållar i för 2000km / 200mil känns det som dyrt. Karhu Volcan tx (racing-modellen vad jag förstår) kostar rundt €360-€430 enligt en snabb Googling.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par Karhu Spectra Optigrip. Det finns två varianter av denna skida. En variant som har nano över hela belaget och en annan som har nano endast i fästzonen (Volcan Optrigrip har också nano endast i fästzonen). Jag har tyvärr den förstnämnda varianten med nano över hela belaget. Tyvärr säger jag eftersom glidet blir lidande. De fungerar helt ok i fören kring noll och isiga spår, men i kallfören blir det som att åka på sandpapper. Fästet är däremot det bästa jag någonsin haft i de flesta fören.

 

På grund av det dåliga glidet skulle jag inte rekommendera dessa skidor som enda skidparet, men för att ersätta klister är de bra (skräp ur spåren fastnar inte på skidorna och man slipper få klister på kläder och bilsäten). M.a.o. de är inget att ha för Vasaloppet, men för träning och söndagsskidaren är de ok. Dessvärre kan jag inte uttala mig om den andra varianten med nano endast i fästzonen. Jag skulle tro att de glider som vanliga skidor, men hur det blir med fästet vet jag inte.

 

Salomon har förresten också motsvarande belag:

 

http://www.salomon.com/se/product/equipe-g2-micro.html

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Skinn är ju verkligen inte någon ny idee' date=' antagligen är ideen lika gammal som skidorna? Att fästvalla med valla är ju ett mycket senare påfund.[/quote']

Plastskidor är ju också ett sentida påfund! ;). Hädanefter ska jag köra på träskidor med sälskinn som stighudar - allt annat är bara nya nycker. Tacka vet jag tusenåriga traditioner... ;) (Men det klart - för att inte få djurvänsaktivister på mig, så kanske jag håller mig till plaststighud åtminstone...)

Fast nu är sälen slaktad... Men den kommer nog få hänga på väggen istället för att jag gör stighudar av den. ;)

http://2.bp.blogspot.com/-3GrZ35eQ_Oc/UkkznlVL-zI/AAAAAAAAAcc/Y3jP683RAow/s1600/IMG_0268.jpg

 

http://semisekelbloggen.blogspot.se

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...