Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Medaljtid på Vasaloppet


Recommended Posts

Lekte lite mer med sökfunktionen och tydligen måste man fylla i både från och till för att få rätt resultat... 27 personer tog medalj från led 5' date=' på sluttider från 05:10 till 05:27.[/quote']

Jag ger mig tillkänna. Var en av dem och och gled in på 5:12 efter att ha kört om ca 2000 från led 5. Må det bli en lika bra dag nu på söndag...

Stabilt som f.n! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply
Jagade inte medalj utan målet var under 6 timmar. Hade också en liten svacka 2 mil från mål och var inte säker på att jag skulle klara det. Med en mil kvar insåg jag dock att det kunde gå. Hade slarvat lite med drickat i Hökberg och sög i mig en Enervit gel i backen ner mot Eldris, svepte sen en kaffe en blåbär och en mugg sportdryck i Eldris och körde på in mot mål. Klarade medaljen med 47 sekunder och en dröm gick i uppfyllelse :).
Link to comment
Share on other sites

Jag hade tiden 5:46:13, dvd samma sekund. Hade givit upp för länge sen, blev en hemsk spurt för att som siste man knipa medalj

Lite likt en polare till mig som lyckades med bedriften att bli sist av alla i Vasaloppet 1997. Blev bild på Aftonbladets baksida pussandes kranskullan.

Link to comment
Share on other sites

Jag gick in i väggen i Lundbäcksbackarna. Ramlade i mål på strax över 6 timmar. Får vara nöjd ändå, var helt oförberedd på trafikkaoset vid 5:30 (detta var mitt första vasalopp) vilket innebar att jag inte hann äta frukost. Kan haft viss inverkan på resultatet!

Men nästa år, då jäklar! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag gick in i väggen i Lundbäcksbackarna. Ramlade i mål på strax över 6 timmar. Får vara nöjd ändå, var helt oförberedd på trafikkaoset vid 5:30 (detta var mitt första vasalopp) vilket innebar att jag inte hann äta frukost. Kan haft viss inverkan på resultatet!

Men nästa år, då jäklar! :)

Ja 5.30 är ju sovmorgon! Starten är viktig likaså frukosten! Du lät lite chockad över att se mig framför dig när jag hojtade på dig. Nästa år är du rutinerad!

Link to comment
Share on other sites

Säg om man åker vasan år efter år och är hyfsad tränad så får man medalj, men hur många nya medalj vinnare tillkommer de varje år. Det finns ju dom som har många medaljer hemma och tycker att det inte är något och finns det de som jätte gärna vill ha en. Men hur stor är chansen för en nybörjare att kunna erövra en.

Hur många har totalt fått medalj genomtiderna? Totalt sett finns det ju fler medaljer än erövrare.

Link to comment
Share on other sites

Fick ett förväntat svar ifrån vasaloppet men det visar iaf att hälften av alla led 4 åkar bör få medalj.

 

___________

Hejsan,

Tyvärr har vi inga statistik över antal utdelade medaljer.

Vasaloppets presentations medalj instiftades 1926.

Dem senaste åren har vi delat ut mellan 2400 och 2600 per år.

Beroende på segertid, större antal med sämre segertid.

 

Vasalopps hälsningar/regards

 

Brian Knowles.

Vasaloppetsarkiv.

_______________

Link to comment
Share on other sites

Fick ett förväntat svar ifrån vasaloppet men det visar iaf att hälften av alla led 4 åkar bör få medalj.

 

___________

Hejsan,

Tyvärr har vi inga statistik över antal utdelade medaljer.

Vasaloppets presentations medalj instiftades 1926.

Dem senaste åren har vi delat ut mellan 2400 och 2600 per år.

Beroende på segertid, större antal med sämre segertid.

 

Vasalopps hälsningar/regards

 

Brian Knowles.

Vasaloppetsarkiv.

_______________

Med tanke på hur många som startar i led 0-3 så är det nog inte så många led 4 åkare som klarar medaljen, ett par hundra kanske.

Link to comment
Share on other sites

Fick ett förväntat svar ifrån vasaloppet men det visar iaf att hälften av alla led 4 åkar bör få medalj.

 

___________

Hejsan' date='

Tyvärr har vi inga statistik över antal utdelade medaljer.

Vasaloppets presentations medalj instiftades 1926.

Dem senaste åren har vi delat ut mellan 2400 och 2600 per år.

Beroende på segertid, större antal med sämre segertid.

 

Vasalopps hälsningar/regards

 

Brian Knowles.

Vasaloppetsarkiv.

_______________[/quote']

Med tanke på hur många som startar i led 0-3 så är det nog inte så många led 4 åkare som klarar medaljen, ett par hundra kanske.

256 enligt Vasaloppets resultatlista. Sök på placering 1-2289 och led 4 om du vill dubbelkolla. För herrar alltså.

Link to comment
Share on other sites

Tror det var kustlöparen som sammanställde en liste på hur många som tagit medalj de senaste 15 åren eller något sådant.

 

Det minsta antalet var 97 med ca 1800 medaljer. Då var segrartiden 4.12 har jag för mig. Det största antalet var något av nysnö åren på slutet av 00 talet och det var klart fler än 2500.

 

Om eliten har mycket sämre före än de som kommer efter eller åkare långsamt är det självklart fler som tar medalj men om segrartiden är lång på grund av sämre före för alla så är jag osäker på om det blir lättare att ta medalj.

Link to comment
Share on other sites

Det var väl 2007 då det låg nysnö i spåren och man inte hade infört systemet med föråkare. Ingen ville dra utan det var en jätteklunga i täten, med damerna bara minuter bakom. Man fick medalj på strax över 7 timmar har jag för mig.
Link to comment
Share on other sites

Det var väl 2007 då det låg nysnö i spåren och man inte hade infört systemet med föråkare. Ingen ville dra utan det var en jätteklunga i täten, med damerna bara minuter bakom. Man fick medalj på strax över 7 timmar har jag för mig.

Yes den borde varit på just över sju timmar. Elin Ek endast 5 minuter efter vinnande O. Svärd :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...