Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Solsken och snabba spr p Ungdomsvasan och ppet spr

Pl Golberg och Therese Johaug tog hem Ski Tour 2020

Krnika: Stark form och snabba skidor - d slr ingen Britta Johansson Norgren

Magdalena Olsson vrldscupvinnare i Vindeln

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Medaljtid på Vasaloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
71 svar till detta ämne

Nästa års vasaloppsegrare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg

Ja, allt annat än att inte ta medalj iår är en besvikelse om man allt är helt och man är frisk förståss.
Vad körde du på förra året?
Jag står i fyran, missade led 3 på Åkulla skimarathon med 2 min, tiden 2.11.
Körde du Åkulla också?

Kom in på 6 timmar förra året. Var kanonnöjd med tiden men sedan dess har jag förhoppningsvis tagit ett par kliv till, främst med hjälp av lektioner som givit några ahaupplevelser. Kom in i led 4 genom att vara på rätt sida om 2.19 i Åkulla :)
Jag var dock efter dig i Åkulla, du körde väl på strax över 2.10?

Du får nog läsa mina inlägg lite bättre! ;-)
"missade led 3 på Åkulla skimarathon med 2 min, tiden 2.11"
Vad är det för lektioner du har tagit? Antal mil på snö/rullskidor?

Jag har varit på 2 läger. Ett där Emelie Öhrstig var instruktör men då i en större grupp och ett i Orsa Grönklitt där jag upplevde instruktören som mycket pedagogisk. Tror han hette Magnus. Hursomhelst gick vi igenom det mesta och han tog sig verkligen tid att förklara och följa upp. Bokade en timme men fick ca 1,5. Efter det lossade det ordentligt med tekniken. Hoppas det håller i 9 mil bara. :)
<Har man inte blodsmak i munnen och snor i ansiktet har man inte tränat ordentligt>

Knagg Anders

Knagg Anders

Medlem

• Members
  • Pip
  • 187 inlägg
Köpte mig en startplats i förrgår efter lång beslutsångest. Har åkt ett seedningslopp i år, Grotfallsrundan i Januari, och det räckte till 4:e led. Hade suttit fint med en medalj men jag räcker nog inte ända fram. Har försökt gå under 6h i tre år nu och tänkte det skulle vara dags nu.

VL 2013 - 6:18 plac. 3454 // VL 2014 - 5:23 plac. 1193 // VL 2015 - sub 5 h plac. sub 1000. Led 2 klart!

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 551 inlägg
Jag har klarat medaljen en gång. När du är på den nivån så kommer du att åka med många duktiga åkare runt omkring dig som åker väldigt disciplinerat så att man kan åka i täta tåg och spara mycket energi på detta. Sedan kommer det även vara en del strulputtar som närsomhelst kan släppa lucka för att på helt fel ställe ställa sig och fippla med remmen eller en vitargo eller whatever. Dessa strulputtar ska du lära dig att identifiera och undvika att ta rygg på.

Smålänningen

Smålänningen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 271 inlägg
Startar också i led 4 och siktar på medalj. Var ca 20 minuter ifrån förra året men har ökat träningsdosen lite så hoppas att det ska gå vägen denna gången.

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg
Och jag siktade på medalj när säsongen drog igång men får revidera min målsättning då jag tränade lite för dåligt i höstas och har haft krångel med bla halsfluss med pencelinkur som följd och lite annat stök nu under vintern :( så det blir helt enkelt att göra sitt bästa från led 5 bara!!!! :)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg

Och jag siktade på medalj när säsongen drog igång men får revidera min målsättning då jag tränade lite för dåligt i höstas och har haft krångel med bla halsfluss med pencelinkur som följd och lite annat stök nu under vintern :( så det blir helt enkelt att göra sitt bästa från led 5 bara!!!! :)

Jag hade faktiskt själv gett upp medaljen i höstas. En axeloperation samt inflamation i armbågen gjorde att jag kom efter med träningen. Efter jul märkte jag dock att jag åkte fortare och då kom målet om medalj tillbaka. Var dock sängliggande i influensan en vecka i slutet av januari men det verkar inte tagit så hårt det heller. Detta säger jag nu när jag som mest åkt 4,5 mil på skapliga tider. 9 mil är ju något helt annat :)
<Har man inte blodsmak i munnen och snor i ansiktet har man inte tränat ordentligt>

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg
Jag vill ha en medalj i år det vore skoj. Men jag är lika glad om jag klarar behålla led3. Mycket kan hända, stavbrott mm. Sen vill jag ha en väldigt trevlig tur med bra ryggar ner till Mora och glada skidåkare och hejande publik och en stor sol i ryggen.

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

Jag hade faktiskt själv gett upp medaljen i höstas. En axeloperation samt inflamation i armbågen gjorde att jag kom efter med träningen. Efter jul märkte jag dock att jag åkte fortare och då kom målet om medalj tillbaka. Var dock sängliggande i influensan en vecka i slutet av januari men det verkar inte tagit så hårt det heller. Detta säger jag nu när jag som mest åkt 4,5 mil på skapliga tider. 9 mil är ju något helt annat :)

hehe kul! nä men jag tyckte jag var riktigt på g innan intersportloppet men märkte där att det var nått galet då jag fick kramp i ryggen och inte samma flås efter nån backe innan vasslan.fick stanna där och strecha och sen i princip gå uppför lundbäcksbackarna. höll på 1:04 till oxberg men lyckades bita ihop och staka på resten av loppet.kom in på 2:41. fick feber och halsont sen på kvällen och det visade sig vara halsfluss :( pencelin och kunde inte träna riktigt på några veckor.gjorde ett bra lopp med tanke på att jag hade den skiten i kroppen. men tycker det har varit segt att komma igång efter pencelinkuren. men börjar känna mig hyfsat stark nu iaf. men det är bara att ta det som det är! vem vet,kanske min absoluta formtopp kommer i vasaloppet! :)

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 420 inlägg
Vi verkar vara många led 4 åkare med medaljambitioner!
Var några minuter från medalj ifjol från led 5.

Bättre tränad i år. Första gången löpmilen under 40 min. Åkt en del rullskidor samt ca 80 mil på snö. Tre seedinglopp med 16 s från led 3 som bästa resultat. Medalj ska fan gå.
http://results.vasal...888590000000007

ablearcher

ablearcher

Medlem

• Members
  • Pip
  • 435 inlägg

Första gången löpmilen under 40 min.

Det där tror jag är ett riktigt bra tecken. Jag är neråt 41-42 min nu tror jag men hade helst varit under 40 för att känna mig någorlunda säker.

Kanske det bildas en skidforum-led 4-medalj-klunga på söndag? :)

VL12 - pl. 4395 (6:07) | VL13 - pl. 2804 (5:57) | VL14 - pl. 1093 (5:20) | VL15 - pl. 770 (5:34)

Torwald

Torwald

Medlem

• Members
  • Pip
  • 176 inlägg
Jag kan väl ligga och dra i den klungan då, som vanligt. Alltid ett dåligt tecken när folk tackar för bra draghjälp när man kommer i mål, och det händer nästan varje lopp...

Är dock dålig team player i klungor, och stämmer ganska väl in på MC Hammers strulputtebeskrivning, fast mest för att jag går på skidor och diagonalar i otakt. Så det är väl bäst att jag ligger först och tar vind.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 101 inlägg

Det där tror jag är ett riktigt bra tecken. Jag är neråt 41-42 min nu tror jag men hade helst varit under 40 för att känna mig någorlunda säker.

Vem tar på sig farthållarskylten à la Göteborgsvarvet? :D

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

jag är glad att vi ska åka skidor på söndag och inte springa. Med mina 53-54 min på milen skulle jag var lååååååångt efter er.
Om ni bogserar mig uppför med lina så kan jag dra er på platten och utför. Åtmonstone till Evertsberg. Sedan brukar jag ta slut :)

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Vilket startled ger medaljtid? Dvs om man precis fixat medalj året innan startar man sämst i led 4 året efter om man inte seedat upp sig vill säga?

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 348 inlägg

Vilket startled ger medaljtid? Dvs om man precis fixat medalj året innan startar man sämst i led 4 året efter om man inte seedat upp sig vill säga?

2012 låg medaljgränsen kring placering 2500. Det blir väl led 4 (2000-3200)?

Bergwass

Bergwass

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg
Säger en del om eliten att man"bara" är i Oxberg när vinnaren går i mål och ändå kan få medalj. En medalj är ju en bragd, men ändå så långt från eliten. Det är nästan som de kommer från en annan planet med den fart de har...

bestefar

bestefar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
I fjol så klarade 457 män (av 1257 fullföljande) från led 4 herrarnas medaljtid.

Motsvarande 53 av 64 damer för dammedalj. Dock ej Middleton, Pippa (GBR) som troligen av kunglig orsak hade förärats detta startled.

Mankke

Mankke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg
Om jag kan använda resultatsökningen rätt så verkar det som om endast EN person klarade medalj från led 5 år 2012 :) (dvs tid under 5:37)

Är det jag i år? =)

VL10: 9h 34min (10776) | VL12: 6h 53min (6243) | VL13: 7h 3min (5131) | VL14: 6h 34min (3349) | VL15: 6h 50min (3057) | VL16: 5h 49min (2526)

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Får man denna medalj fysiskt vid målgång? Tänkte sätta upp en positiv målbild :-)

Torwald

Torwald

Medlem

• Members
  • Pip
  • 176 inlägg

Om jag kan använda resultatsökningen rätt så verkar det som om endast EN person klarade medalj från led 5 år 2012 :) (dvs tid under 5:37)

Är det jag i år? =)

Det var nog många från led 5 med en tid under 5:37, jag själv inkluderad. Tyvärr var medaljtiden hårdare än så, för jag missade, med mina 5:34, med 6 minuter.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar