Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Medaljtid på Vasaloppet


Recommended Posts

I år är första året jag känner mig redo (eller ens i närheten av redo) att göra en satsning för detta. Jag räknar med att segraren kör kring 3,45-3,50 vilket innebär att jag måste ha en snittfart i mål på ca 3.40 per km.

Jag vill gärna ha förslag på hurjag bäst lägger upp loppet? Jag står i led 4 och räknar med att komma tidigt för att ha ca 2000-2500 åkare framför mig så tiden till Smågan förväntar jag mig bli kring 50 minuter. Någon som kanske står inför samma utmaning?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Jag står också i led 4 men har inga medaljambitioner. Upplägget lär ju inte skilja sig för det :) Alltid viktigt att börja dricka och tillföra energi i tid. Ligga i rygg är bättre än att dra. Se till att ha grymt bra skidor. Öppna i ett bra tempo. Hellre något för hårt än för försiktigt. Ha en plan b, c, d, e, f, ... utifall något skiter sig (knäckt stav, magproblem, vurpa, usla skidor, sjuk, etc) så att inte loppet blir skittrist utifall du inte skulle nå ditt mål. Det är ett nytt lopp nästa år igen!

Ta med valla och offra 2-3 minuter på att valla om utifall fästet försvinner. Det har du igen om du inte är en riktig stakbroiler.

Link to comment
Share on other sites

I år är första året jag känner mig redo (eller ens i närheten av redo) att göra en satsning för detta. Jag räknar med att segraren kör kring 3,45-3,50 vilket innebär att jag måste ha en snittfart i mål på ca 3.40 per km.

Jag vill gärna ha förslag på hurjag bäst lägger upp loppet? Jag står i led 4 och räknar med att komma tidigt för att ha ca 2000-2500 åkare framför mig så tiden till Smågan förväntar jag mig bli kring 50 minuter. Någon som kanske står inför samma utmaning?

Har exakt samma målsättning, bommade förra året med ungefär 10 min. Betydligt bättre tränad iår och hoppas inte eliten kör lika fort. Körde nog lite för fort i början på loppet förra året, det går ju att åka fort på slutet om man har krafter kvar.

Så här såg det ut för mig förra året:

 

http://results.vasaloppet.se/2012/?content=detail&fpid=search&pid=search&idp=99999916788859000015F196&lang=SE&event=VL_000017167888590000000007

Link to comment
Share on other sites

Offa

Tufft att ha en sådan bra tid och ändå missa medalj men du fixar det i år. I övrigt ser jag att vi har lite samma utveckling i loppen. Mitt första år var 2007 då jag körde på 10 timmar, sedan har det gått nedåt i tider och startled. Du har dock gått ifatt och förbi mig. Ska bli kul att se om vi lyckas i år. Är du i fyran i år också?

Link to comment
Share on other sites

I år är första året jag känner mig redo (eller ens i närheten av redo) att göra en satsning för detta. Jag räknar med att segraren kör kring 3' date='45-3,50 vilket innebär att jag måste ha en snittfart i mål på ca 3.40 per km.

Jag vill gärna ha förslag på hurjag bäst lägger upp loppet? Jag står i led 4 och räknar med att komma tidigt för att ha ca 2000-2500 åkare framför mig så tiden till Smågan förväntar jag mig bli kring 50 minuter. Någon som kanske står inför samma utmaning?[/quote']

Har exakt samma målsättning, bommade förra året med ungefär 10 min. Betydligt bättre tränad iår och hoppas inte eliten kör lika fort. Körde nog lite för fort i början på loppet förra året, det går ju att åka fort på slutet om man har krafter kvar.

Så här såg det ut för mig förra året:

 

http://results.vasaloppet.se/2012/?content=detail&fpid=search&pid=search&idp=99999916788859000015F196&lang=SE&event=VL_000017167888590000000007

Jag missade också medalj med ca 10 minuter ifjol. Såg att vi var i Oxberg samtidigt :-)

Tyvärr sämre tränad i år efter diverse segdragna förkylningar, så jag siktar inte på någon medalj till årets lopp.

 

http://results.vasaloppet.se/2012/?content=detail&fpid=search&pid=search&idp=999999167888590000160302&lang=SE&event=VL_000017167888590000000007

Link to comment
Share on other sites

Offa

Tufft att ha en sådan bra tid och ändå missa medalj men du fixar det i år. I övrigt ser jag att vi har lite samma utveckling i loppen. Mitt första år var 2007 då jag körde på 10 timmar, sedan har det gått nedåt i tider och startled. Du har dock gått ifatt och förbi mig. Ska bli kul att se om vi lyckas i år. Är du i fyran i år också?

Ja, allt annat än att inte ta medalj iår är en besvikelse om man allt är helt och man är frisk förståss.

Vad körde du på förra året?

Jag står i fyran, missade led 3 på Åkulla skimarathon med 2 min, tiden 2.11.

Körde du Åkulla också?

Link to comment
Share on other sites

I år är första året jag känner mig redo (eller ens i närheten av redo) att göra en satsning för detta. Jag räknar med att segraren kör kring 3' date='45-3,50 vilket innebär att jag måste ha en snittfart i mål på ca 3.40 per km.

Jag vill gärna ha förslag på hurjag bäst lägger upp loppet? Jag står i led 4 och räknar med att komma tidigt för att ha ca 2000-2500 åkare framför mig så tiden till Smågan förväntar jag mig bli kring 50 minuter. Någon som kanske står inför samma utmaning?[/quote']

Har exakt samma målsättning, bommade förra året med ungefär 10 min. Betydligt bättre tränad iår och hoppas inte eliten kör lika fort. Körde nog lite för fort i början på loppet förra året, det går ju att åka fort på slutet om man har krafter kvar.

Så här såg det ut för mig förra året:

 

http://results.vasaloppet.se/2012/?content=detail&fpid=search&pid=search&idp=99999916788859000015F196&lang=SE&event=VL_000017167888590000000007

Jag missade också medalj med ca 10 minuter ifjol. Såg att vi var i Oxberg samtidigt :-)

Tyvärr sämre tränad i år efter diverse segdragna förkylningar, så jag siktar inte på någon medalj till årets lopp.

 

http://results.vasaloppet.se/2012/?content=detail&fpid=search&pid=search&idp=999999167888590000160302&lang=SE&event=VL_000017167888590000000007

Haha, ja där ser man. Du tog mig på slutet. Jag klappade ihop lite grann. Man ska inte ute sluta att ta medalj. Det har väl gått att ta medalj på 7 Tim något år?

Link to comment
Share on other sites

Offa

Tufft att ha en sådan bra tid och ändå missa medalj men du fixar det i år. I övrigt ser jag att vi har lite samma utveckling i loppen. Mitt första år var 2007 då jag körde på 10 timmar' date=' sedan har det gått nedåt i tider och startled. Du har dock gått ifatt och förbi mig. Ska bli kul att se om vi lyckas i år. Är du i fyran i år också?[/quote']

Ja, allt annat än att inte ta medalj iår är en besvikelse om man allt är helt och man är frisk förståss.

Vad körde du på förra året?

Jag står i fyran, missade led 3 på Åkulla skimarathon med 2 min, tiden 2.11.

Körde du Åkulla också?

Kom in på 6 timmar förra året. Var kanonnöjd med tiden men sedan dess har jag förhoppningsvis tagit ett par kliv till, främst med hjälp av lektioner som givit några ahaupplevelser. Kom in i led 4 genom att vara på rätt sida om 2.19 i Åkulla :)

Jag var dock efter dig i Åkulla, du körde väl på strax över 2.10?

Link to comment
Share on other sites

Här är en till Led 4-åkare med medaljambitioner. Har varit närmre Led 3- än Led 4-gränsen i två seedningslopp i år. Vore lite pinsamt om jag inte klarar detta med 180 mil rullskidor, 100 mil skidor och en hel del löpning sen förra årets lopp. Men jag verkar ha rätt kass talang för det här..

 

Jag tänker att man väl har 50% chans att klara medaljen från Led 4. Man startar någonsans på placering 2000-3200 och det brukar väl vara kanske placering 2600 som krävs. Såklart en jättefördel att vara i starten väldigt tidigt.

 

Jag tror inte på detta att gå ut aningens för hårt, men HW vet nog bättre eftersom han spöade mig med minsta möjliga marginal förra året :) Jag har laborerat en del och kommit fram till att det som funkar bäst för mig i dessa långlopp är att gå helt på känsla och inte ens kolla på klockan under första halvan av loppet. Sen har jag verkligen börjat förstå först i år hur stor skillnaden faktiskt är i olika fören. Bättre kanske att utgå från hur fort man åker jämfört med folk runtomkring än att försöka hålla ett visst pace/km?

 

Lars-Erik skrev i någon tråd att om man bara kan se till att nå Oxberg innan vinnaren går i mål brukar man vara "safe". Detta får bli mitt riktmärke.

 

Lycka till alla i Led 4-klubben!! Detta är väl ändå gränsen till det magiska "elitmotionärsgänget" man börjar närma sig?!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte på detta att gå ut aningens för hårt, men HW vet nog bättre eftersom han spöade mig med minsta möjliga marginal förra året :)

ingen kommer ihåg en fegis! ...

Nädå, det är såklart individuellt. Själv har jag oerhört svårt att efter 4 mils fisåkning börja trycka på. Tycker det funkar bäst att gå på redan från start och sedan bita i ... Men så brukar jag få slita på mina lopp också .. :)

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik skrev i någon tråd att om man bara kan se till att nå Oxberg innan vinnaren går i mål brukar man vara "safe". Detta får bli mitt riktmärke.

Startade från led 4 och hörde Brinks seger refereras vid kontrollen i Oxberg. Klarade medalj med 5 minuter. Nå Oxberg innan segraren går imål är ett bra riktmärke.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte på detta att gå ut aningens för hårt' date=' men HW vet nog bättre eftersom han spöade mig med minsta möjliga marginal förra året :)[/quote']

ingen kommer ihåg en fegis! ...

Nädå, det är såklart individuellt. Själv har jag oerhört svårt att efter 4 mils fisåkning börja trycka på. Tycker det funkar bäst att gå på redan från start och sedan bita i ... Men så brukar jag få slita på mina lopp också .. :)

Gränsen mellan fisåkning och synbortfall i Oxberg kan vara hårfin :)

Personligen så fungerar känsla plus pulsklocka väldigt bra, någonstans mellan A2 och A3 fungerar som långloppstempo för mig = 155.

Jag vill kunna prata lite och känna mig stark fram till Evertsberg så att jag orkar fartställningen i backarna (missade där förra året).

Sedan gäller allt annat än fisåkning från Oxberg... resten ska tas ur kroppen...

 

Men även om jag verkar ha tagit mig till led 4 i år så har jag inga medaljambitioner med envis skada som hållt i sig i 1,5 år nu. Ingen löpning eller diagonal på länge... enbart stakning men inte i Vasaklass så medlajen är framtidsdröm.

 

Lycka till oavsett startled!

Link to comment
Share on other sites

Förstår att rimligt vis borde alla medaljer tas från led 0-4 kanske någon led 5 men undrar om någon vet någon som lyckats från längre bak. Är de någon som kört från led 10 och tagit medalj? Skulle vara en riktigt bragd.

 

Kommer själv starta led 7 och skulle vara en redig skräll om man fick medalj även om man kan hoppas.

Link to comment
Share on other sites

Offa

Tufft att ha en sådan bra tid och ändå missa medalj men du fixar det i år. I övrigt ser jag att vi har lite samma utveckling i loppen. Mitt första år var 2007 då jag körde på 10 timmar' date=' sedan har det gått nedåt i tider och startled. Du har dock gått ifatt och förbi mig. Ska bli kul att se om vi lyckas i år. Är du i fyran i år också?[/quote']

Ja, allt annat än att inte ta medalj iår är en besvikelse om man allt är helt och man är frisk förståss.

Vad körde du på förra året?

Jag står i fyran, missade led 3 på Åkulla skimarathon med 2 min, tiden 2.11.

Körde du Åkulla också?

Kom in på 6 timmar förra året. Var kanonnöjd med tiden men sedan dess har jag förhoppningsvis tagit ett par kliv till, främst med hjälp av lektioner som givit några ahaupplevelser. Kom in i led 4 genom att vara på rätt sida om 2.19 i Åkulla :)

Jag var dock efter dig i Åkulla, du körde väl på strax över 2.10?

Du får nog läsa mina inlägg lite bättre! ;-)

"missade led 3 på Åkulla skimarathon med 2 min, tiden 2.11"

Vad är det för lektioner du har tagit? Antal mil på snö/rullskidor?

Link to comment
Share on other sites

Är de någon som kört från led 10 och tagit medalj? Skulle vara en riktigt bragd.

En dansk startade en halvtimme efter starten (har jag för mig) för några år sedan och tog medalj.

 

Många duktiga åkare (topp 500 i vasan med rätt seedning kanske) skulle antagligen klara medalj från led 10 så jag är osäker på hur stor bragd det är. Om man är helt felseedad så kan man ta medalj från led längre bak.

Link to comment
Share on other sites

Förstår att rimligt vis borde alla medaljer tas från led 0-4 kanske någon led 5 men undrar om någon vet någon som lyckats från längre bak. Är de någon som kört från led 10 och tagit medalj? Skulle vara en riktigt bragd.

 

Kommer själv starta led 7 och skulle vara en redig skräll om man fick medalj även om man kan hoppas.

Denna person startade bakom hela startfältet. Hade tydligen sprungit 6 km innan start också.

Lång tid till Smågan men sedan verkar det ha flutit på hyfsat.

 

http://results.vasaloppet.se/2012/?content=detail&fpid=search&pid=search&idp=999999167888590000152AA2&lang=SE&event=VL_9999991678885900000000C9

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' allt annat än att inte ta medalj iår är en besvikelse om man allt är helt och man är frisk förståss.

Vad körde du på förra året?

Jag står i fyran, missade led 3 på Åkulla skimarathon med 2 min, tiden 2.11.

Körde du Åkulla också?[/quote']

Kom in på 6 timmar förra året. Var kanonnöjd med tiden men sedan dess har jag förhoppningsvis tagit ett par kliv till, främst med hjälp av lektioner som givit några ahaupplevelser. Kom in i led 4 genom att vara på rätt sida om 2.19 i Åkulla :)

Jag var dock efter dig i Åkulla, du körde väl på strax över 2.10?

Du får nog läsa mina inlägg lite bättre! ;-)

"missade led 3 på Åkulla skimarathon med 2 min, tiden 2.11"

Vad är det för lektioner du har tagit? Antal mil på snö/rullskidor?

Jag har varit på 2 läger. Ett där Emelie Öhrstig var instruktör men då i en större grupp och ett i Orsa Grönklitt där jag upplevde instruktören som mycket pedagogisk. Tror han hette Magnus. Hursomhelst gick vi igenom det mesta och han tog sig verkligen tid att förklara och följa upp. Bokade en timme men fick ca 1,5. Efter det lossade det ordentligt med tekniken. Hoppas det håller i 9 mil bara. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har klarat medaljen en gång. När du är på den nivån så kommer du att åka med många duktiga åkare runt omkring dig som åker väldigt disciplinerat så att man kan åka i täta tåg och spara mycket energi på detta. Sedan kommer det även vara en del strulputtar som närsomhelst kan släppa lucka för att på helt fel ställe ställa sig och fippla med remmen eller en vitargo eller whatever. Dessa strulputtar ska du lära dig att identifiera och undvika att ta rygg på.
Link to comment
Share on other sites

Och jag siktade på medalj när säsongen drog igång men får revidera min målsättning då jag tränade lite för dåligt i höstas och har haft krångel med bla halsfluss med pencelinkur som följd och lite annat stök nu under vintern :( så det blir helt enkelt att göra sitt bästa från led 5 bara!!!! :)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...