Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Johan Myhr snabbast p ppet spr mndag

Solsken och snabba spr p Ungdomsvasan och ppet spr

Pl Golberg och Therese Johaug tog hem Ski Tour 2020

Krnika: Stark form och snabba skidor - d slr ingen Britta Johansson Norgren

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Hur var ditt vasalopp 2013?

• Vänligen logga in för att kunna svara
129 svar till detta ämne

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Hej,

Mitt första lopp lämnade mig med en del frågor...som jag hoppas ni mer rutinerade kan besvara något... plz... :-)

Jag har tränat hyfsat (25 mil rull, 29 mil på snö) och hade siktat in mig att slå min kompis 9.22 från förra året. Seedat upp mig till 9:an både på Västgötaloppet och Billingen. Åkte med IK Stern och körde deras husvallare Erkki och hans gäng. Han lade på flourglid och violett eller ev rött klister på skidorna.

Känner i första backen att fästet inte är sådär bra (när jag vallat själv har jag fokuserat på järnfäste på bekostnad av glidet, framförallt i VG-loppet), men jag hänger i i första backen. Sedan är det ju ganska lättåkt, glidet känns OK. Men i småbackar fram emot Mångsbodarna känns det som om fästet mer och mer försvinner och i backarna efter Mångsbodarna börjar det dessutom hugga fast så jag håller på att ramla. Jag stannar i Sterns station i Tennäng och det är mängder med is under... Dom tar bort klistret så gott dom kan och lägger på en violett burk, ett lager. Då har jag fäste i ca 5 km, uppför Risbergsbacken som tur är, sedan försvinner det också successivt. Vallar om igen på Sterns kontroll, 4 km innan Evertberg, där lägger dom på ett lager röd burkvalla. Samma sak igen, fäste i ca 5 km sedan sämre och sämre. Stannar igen i Sterns kontroll i Björnarvet tror jag det hette, en bit innan Lundbäckbackarna. På med ett nytt lager röd burkvalla och samma sak igen. I oxberg ligger jag 20 min efter min måltid så du slutar jag rejsa och går över i cruising mode... När jag lämnar kontrollen ser jag att det inte är någon kö i Swix vallabod så hoppar in där i ett sista desperat försök att få fäste. Dom lägger med sin maskin på något fäste, oklart vad och därefter har jag fäste hela vägen in till mål, tyvärr för långt efter min "måltid"... I mål på 9.50 ca en halvtimme för sent...

När jag senare pratar med veteranerna (30+ lopp) i klubben och dom säger saker som "top 3 av de värsta VL jag åkt" och "sträckan mellan Evertberg och Oxberg har aldrig varit så dålig" så börjar jag omvärdera lite. Med tanke på att jag säkert la 20 min bara på omvallning så borde en väsentligt bättre tid ligga i korten "bara" man har rätt material?

En klubbmedlem jag pratade med var jättenöjd med sina skidor och hon hade samma som jag. Vad kan det bero på?

Var vallastrategin riktig? En del rutinerade tyckte det kändes riskabelt med klister givet vädret...

Eftersom det var tänkt som en engångsgrej har jag inte lagt något fokus på vallningen utan lämnat den till proffs. Något som det känns att jag ångrar idag...

För övrigt så tycker jag man borde förbjuda plogning i VL, finns inga backar där det finns behov av plogning, undantag av säkerhetsskäl (om man håller på att köra in i någon framför). Det var ju mer rodelbanor än längdåkningsbanor som man skulle ta sig utför efter Evertsberg... Tur att det fanns utrymme på sidan... :-)

Så, tacksam för synpunkter...! Min egen känsla är väl att jag är nöjd med min personliga insats men missnöjd med tiden. Har inte bestämt om det skall bli någon mer gång (loppet som sådant är inga problem, mer träningsmängden innan, givet familj och så...) Tur i alla fall att jag var ca 1000 placeringar bättre än min kompis... :-)

Gott kört alla!

Man kan ju misstänka att dina skidor är på tok för mjuka om du sliter bort vallan på 5km åkning.

Styv Stav

Styv Stav

Medlem

• Members
  • Pip
  • 124 inlägg

Hej,

Mitt första lopp lämnade mig med en del frågor...som jag hoppas ni mer rutinerade kan besvara något... plz... :-)

Jag har tränat hyfsat (25 mil rull, 29 mil på snö) och hade siktat in mig att slå min kompis 9.22 från förra året. Seedat upp mig till 9:an både på Västgötaloppet och Billingen. Åkte med IK Stern och körde deras husvallare Erkki och hans gäng. Han lade på flourglid och violett eller ev rött klister på skidorna.

Känner i första backen att fästet inte är sådär bra (när jag vallat själv har jag fokuserat på järnfäste på bekostnad av glidet, framförallt i VG-loppet), men jag hänger i i första backen. Sedan är det ju ganska lättåkt, glidet känns OK. Men i småbackar fram emot Mångsbodarna känns det som om fästet mer och mer försvinner och i backarna efter Mångsbodarna börjar det dessutom hugga fast så jag håller på att ramla. Jag stannar i Sterns station i Tennäng och det är mängder med is under... Dom tar bort klistret så gott dom kan och lägger på en violett burk, ett lager. Då har jag fäste i ca 5 km, uppför Risbergsbacken som tur är, sedan försvinner det också successivt. Vallar om igen på Sterns kontroll, 4 km innan Evertberg, där lägger dom på ett lager röd burkvalla. Samma sak igen, fäste i ca 5 km sedan sämre och sämre. Stannar igen i Sterns kontroll i Björnarvet tror jag det hette, en bit innan Lundbäckbackarna. På med ett nytt lager röd burkvalla och samma sak igen. I oxberg ligger jag 20 min efter min måltid så du slutar jag rejsa och går över i cruising mode... När jag lämnar kontrollen ser jag att det inte är någon kö i Swix vallabod så hoppar in där i ett sista desperat försök att få fäste. Dom lägger med sin maskin på något fäste, oklart vad och därefter har jag fäste hela vägen in till mål, tyvärr för långt efter min "måltid"... I mål på 9.50 ca en halvtimme för sent...

När jag senare pratar med veteranerna (30+ lopp) i klubben och dom säger saker som "top 3 av de värsta VL jag åkt" och "sträckan mellan Evertberg och Oxberg har aldrig varit så dålig" så börjar jag omvärdera lite. Med tanke på att jag säkert la 20 min bara på omvallning så borde en väsentligt bättre tid ligga i korten "bara" man har rätt material?

En klubbmedlem jag pratade med var jättenöjd med sina skidor och hon hade samma som jag. Vad kan det bero på?

Var vallastrategin riktig? En del rutinerade tyckte det kändes riskabelt med klister givet vädret...

Eftersom det var tänkt som en engångsgrej har jag inte lagt något fokus på vallningen utan lämnat den till proffs. Något som det känns att jag ångrar idag...

För övrigt så tycker jag man borde förbjuda plogning i VL, finns inga backar där det finns behov av plogning, undantag av säkerhetsskäl (om man håller på att köra in i någon framför). Det var ju mer rodelbanor än längdåkningsbanor som man skulle ta sig utför efter Evertsberg... Tur att det fanns utrymme på sidan... :-)

Så, tacksam för synpunkter...! Min egen känsla är väl att jag är nöjd med min personliga insats men missnöjd med tiden. Har inte bestämt om det skall bli någon mer gång (loppet som sådant är inga problem, mer träningsmängden innan, givet familj och så...) Tur i alla fall att jag var ca 1000 placeringar bättre än min kompis... :-)

Gott kört alla!

Man kan ju misstänka att dina skidor är på tok för mjuka om du sliter bort vallan på 5km åkning.

Den som rekommenderade klister kan inte ha vetat hur spåren skulle se ut. Fanns ingen som helst anledning att ha klister i söndags.
Men det visste man ju inte förrän sent lördag em ;)
Seda håller jag med om att det är märkligt att du sliter bort vallan så snabbt. Jag hade skapligt mycket originalvalla kvar efter 90km.

ÖSM 2011 check! | VL 2012 check! | VL 2013 check!  | VL 2014 bröt | ÖSM2015 skadad | VL2016 då jäklar!

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 420 inlägg
2012 plac ca 2700 från led 5 på tid 5,32,44.
Bättre förberedd i år med ca 80 mil på snö.
I år led 4. Start som fjärde man i ett spår lite t h om mitten. Mål top 2000 och upp i led 3.
Skidor Madshus nanosonic 205 cold.
Glid: Swix HF6 toppat med skigo pulver (vet ej exakt, ej vallat själv).
Fäste: Toko grön base. Några lager VR40 samt ngt lager Vauhti K15.
Flöt på bra i starten. Manövrerade försiktigt men kom ändå till Smågan på 47 min. Åkte om fler än tvärt om hela loppet förutom att jag tappade någon placering på slutet.
Flöt på bra och jämt men rätt ömma armbågar. Glidet sådär, en hel del gled ifrån mig. Fästet däremot kanon. Otroligt skönt att slippa hänga på stavarna i backen. Kunde diagonala stort där det fanns spår förutom i de soligaste partierna. Dock 2 förnedrande vurpor vid spårbyte utför (enbart mitt eget fel).. Skönt att jag inte drog med mig någon i fallen.
Psykiskt tungt fram till eversberg tills jag insåg att jag låg runt plats 1500!
Åkte i lånad tävlingsdräkt från Årsunda IF. Fungerade kanon och gav en hel del oförtjänt påhejande samt en önskan om intervju från ngn Gästriketidning, hehe.

I mål på 5.25.39 och plats typ 1420. Mycket nöjd att jag förbättrat mig så mycket i placering samt lyckades förbättra tiden jämfört rekordåret 2012.
Inte samma eufori som förra året men ändå otroligt nöjd.
Efter kort betänketid blir det förstås att anmäla mig till 2014. Då i led 3.

Corduroy

Corduroy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 194 inlägg
Plac strax under 400. Hade absolut inte tänkt åka i år men ändrade mig då jag vann ett seedningslopp för 2 v sedan. Startade utan att vara tävlingsladdad. Jag brukar jaga placeringar direkt uppe på myrarna men nu rättade jag in mig i ledet och bara gled med till Mora. 9 mil kändes fruktansvärt långt när jag inte var i "kämpaläge". Jag har nu lärt mig att man behöver lång mental förberedelse för att orka prestera maximalt på vasan. Kroppen kändes också väldigt tung, det hängde nog ihop med min dåliga mentala laddning. Nöjd med loppet trots allt, jag höll ihop det bra!

Bra skidor med fäste som höll fram till Vasslan, precis enligt plan. Stakade resten.

Vasastakaren

Vasastakaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg
Hade kanonfäste hela vägen till Hökberg med endast blå extra i klisterzonen 8 lager (4 hela och 4 i trampen, hade värmt in grön Toko i grunden)

Tror också på högre skida.
VL 2015 1085:a

dontpanic

dontpanic

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg
Vaknade 05:15. En tallrik gröt och två skogagolmsskivor senare är vi påväg till starten. Skidorna med ett tunt och kort lager klister täckt med Skigos lila 1-15, grafit, något pulver och rak rill för att glida bra. Hämtar ut min nummerlapp och ställer mig i kö till led 3, inser snabbt att ingen ställer sig bakom mig. Jag står sist!

Kommer in i fållan och orkar inte leta bättre plats än allra längst bak vid ingången. Ställer mig i toakön, 45 min tog det att få besöka en bajjamaja (fler sådana nästa år tack). In i fållan, trycker i mig någon sorts cola-carbo-loader som får mig att vilja kaskadkräkas rakt ut, men stålsätter mig och sväljer detta vedervärdiga bränsle.

Starten går, och någon tomte från led 4 misstar mig för ett spurtpris och hets-stakar emellan spåren, trasslar in sig i mina skidor och lyckas i sin egen vurpa dra med sig min högerskida och jag ser hur bindningen vrider sig 90 grader och hinner tänka -oj detta blev ett kort lopp. Mirakulöst klarar sig både skidan och bindningen. Yes nu kör vi, eller ja... nu går vi. Höger hela backen upp, stavarna emellan benen vid saxning var ett vinnande koncept. Efter en problemfri, men långsam färd upp för backen började det lossna, lägger mig utanför spåren på myrarna där det går väldigt mycket lättare. Skidorna gick grymt bra hela loppet, med undantag då jag körde rakt igenom en spya precis efter Oxberg, det sög i 500m!

Hade eget vätskebälte och drack även mellan varje station, fick nog i mig 3,5 liter vätska samt 5 stycken enervit-liquid. Min rädsla att vägga var överhängande då jag aldrig åkt längre än 45km, men var ingen fara. Krafterna räckte till plats runt 1360 och hopp-stak-spurt i mål.

Nästa år börjar jag träna innan januari, ses då :)

Redigerat av dontpanic, 05 mars 2013 - 20:34 .

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 632 inlägg
En fråga till Forslund; Vad betyder förkortningarna LA och HA, som du hade på glidet. (vallamärke) Hade du gjort något mer med glidytorna, rillning ?
Vad körde du på för skidor, kallföres, allround eller klister ?
Fästet, vad hade du lagt på och hur många lager ?

Av de som lämnat redogörelse här, verkar du vara en som prickat 100 % rätt i vallningen. :)
Fö grattis till en bra lopp !

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 552 inlägg

stavarna emellan benen vid saxning var ett vinnande koncept.

exakt, jag testade också detta och det var mycket skönt att inte bli trampad på trugorna.
Första gången till höger för min del.

B-son

B-son

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg
Ekis - Styv stav - tackar för synpunkterna! Jag lämnade in skidorna på lördag eftermiddag och hämtade ut dom på söndagmorgonen så senare kunde jag knappast varit. Det stärker mig i min åsikt att det var ett felval. Lärdom: Ev nästa gång så gör jag fästvallan själv. Går det åt skogen kan jag i alla fall inte skylla på någon annan...

Har också funderat på skidorna men får inte riktigt ihop det med att Swix valla satt kvar i 29 km+...sitter dom olika "hårt"? När jag körde VG-loppet (ca 41 km i år) lade jag enligt rekommendationen på 6 lager burkvalla och hade grymt fäste hela loppet, inte så bra glid dock... Billingen (43 km) kördes på 2 lager, bättre glid men lite sämre fäste, inte så illa som i söndags dock... Jaja vad vet jag....

mattias2

mattias2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg
Startade ett drygt led längre fram (början av 9 ist.f. början av 10) men när jag kom till Smågan 9:40 blev besvikelsen stor när jag bara åkt någon minut snabbare än förra året. Visst var spåren mycket sämre, men jag var själv mycket bättre och körde allt vad jag kunde. Det känns som att man får fundera igenom taktiken i början både en och två gånger.

Fortsatte köra snabbt och stakade i princip hela vägen till Tennäng men i backarna efter Risberg körde jag in i en vägg. Under några minuter kunde jag bara hasa mig fram som en zombie. Orken kom tillbaka och placeringar plockades till efter Hökberg när den mentala orken tog slut. Jag hade knappt sovit natten innan och plötsligt kunde jag inte förmå mig att köra på. I Eldris insåg jag att jag skulle komma i mål under nio timmar om jag bara gav järnet men det gick bara inte. De sista 15 km var jättejobbiga.

Lyckades ändå slå tiden från förra året och plocka 1300+ placeringar (det visste jag inte när jag gick i mål) men i år kändes det inte lika kul som förra året eftersom jag vek ner mig i Eldris. Rent mentalt var det tungt, även om jag lyckades rädda ett nytt rekord hade jag ju tänkt mig hur jag skulle flyga fram över myrarna, kanske hitta ett gäng snabbare led8-åkare att haka på och gå i mål under 8 h.

En rolig grej var att få höra resultatet från femmilen ute i spåret!

NiklasPF

NiklasPF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg

Vasaloppsdebut från led sju. 1.24 till Smågan, åkte sen lite för defensivt på myrarna där man kunde hålla bättre fart mellan spåren. Rätt trångt mellan åkarna dock så en del stavkontakt gjorde att det kändes onödigt. Bra skidor (Kuzmin U, VR40 och ett lager VR45) men dåliga till inga spår andra halvan gjorde att det var riktigt tungt. Tog ändå 900 placeringar från Risberg vilket framstår som obegripligt. Hade lite svårt att ladda om efter ÖSM när tiden till Smågan var så usel. I mål på 8.10. Nåväl, i fortsättningen blir det ÖS, trevligare, bättre spår och lika bra arrangemang.

Kul att läsa ditt inlägg. Allt stämmer nästan på pricken med mitt lopp (hade dock annan valla). Vi måste ha åkt ihop nästan hela loppet :)

Forslund

Forslund

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

En fråga till Forslund; Vad betyder förkortningarna LA och HA, som du hade på glidet. (vallamärke) Hade du gjort något mer med glidytorna, rillning ?

Av de som lämnat redogörelse här, verkar du vara en som prickat 100 % rätt i vallningen. :)

Skidorna är stenslipade för ett före runt -2-+2, Salomon EQ10, varmföres skidor.
La6 är stars lågflour -4 till -12, just detta parafin fungerar minst lika bra som ett högfloursparafin.
Ha 80 är ett av starts kallaste högflour (det kallaste om jag inte minns helt galet :-) )
Ingen rillning utan jag förlitade mig helt på strukturen från slipningen.

Var lite inne från början på att lägga swix Ha8 och fc8x pulver men efter lite funderingar och huvudbry gjorde jag som ovan istället vilket visade sig passa jäkligt bra!!

Fäste enligt nedan:
1 lager swix vg30 värmes in, låt kallna.
1 lager V40 blåextra värmes in, låt kallna.
3 lager star violet -2 till-6.
2 lager star racing red.

Kalasfäste ner till Oxberg, stakning resterande, det hade jag räknat med så jag blev inte överraskad på något sätt. Vallan satt dock kvar utan problem och jag körde ett lättare pass igår på skidorna utan att ha gjort nånting åt dem efter loppet, lika fina igår som i söndags och fästet var bergfast :-)

anse

anse

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
Mitt Vasalopp gick jättedåligt. Lyckades pricka en total formsvacka.

Jag kom tillbaka till Sverige på torsdagskvällen från en konferens i Kina. Blev tyvärr magsjuk under flyget hem (dvs värsta flygturen jag varit med om). Blev bättre fram tills på fredagseftermiddagen, men inte 100%. Sedan var det bara att packa och åka upp till Sälen på lördagsmorgonen och hoppas att magen skulle bli bra tills loppet.

Under loppet lyckades jag ha sönder båda mina trugor (Skigo Racing), så hade grymt dåligt stavfäste. Var grymt seg i kroppen. Sedan började också magen att spöka, så åt bara vid de första två kontrollerna, sedan blev det bara vatten. Så gick på tomgång de sista milen. Fattar inte riktigt hur jag kom i mål.

Under dessa förutsättningar är jag grymt nöjd med tiden (6.02). Men väldigt besviken att jag hade en så dålig dag. Hade tränat ganska mycket inför Vasaloppet och seedat upp mig till led 3.

ilvered

ilvered

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg
Har haft en tung vinter, lyckats med bedriften att vara sjuk 5 gånger sendan sommarsemestern. Sista ordentliga förkylningen höll i två veckor och blev frisk helgen innan VL. Totalt 15 mil på skidor i vinter, bor i GBG och fick ytterligare tillskott i familjen.

Gjorde VL debut 2012 på 7,14.
Körde stafettvasan på Fredagen och hade bra fart 165/1400+ på min sträcka.

Skidor: Fischer RCS.
Glid:
LF6 + HF7
Fäste:
Base + ett lage Swix blå invärmt.
3 x Swix blå
3 x Swix VR50

Hade halvtaskigt glid som alla andra, men bra fäste hela vägen.
Startade i led 8, inget flyt uppför backen utan var i Smågan 10 minuter och 1700 placeringar sämre än förra året...
Hela loppet var en enda stor kamp då jag tidigt kände mig väldigt trött i kroppen. Svor vid ett flertal tillfäller dels att aldrig mer åka "oförberedd" och i vissa stunder aldrig mer överhuvudtaget... ;-)

Gick i mål på 8,15, plockade 2000 placeringar från Smågan och var väldigt nöjd över en kampinsats. Mcyket bestämd över att inte anmäla mig för 2014 innan man vet att man kan förbereda sig... Men redan nu börjar man känna suget, helt ofattbart.

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg

Jag kom tillbaka till Sverige på torsdagskvällen från en konferens i Kina. Blev tyvärr magsjuk under flyget hem (dvs värsta flygturen jag varit med om). Blev bättre fram tills på fredagseftermiddagen, men inte 100%. Sedan var det bara att packa och åka upp till Sälen på lördagsmorgonen och hoppas att magen skulle bli bra tills loppet.

Under loppet lyckades jag ha sönder båda mina trugor (Skigo Racing), så hade grymt dåligt stavfäste. Var grymt seg i kroppen. Sedan började också magen att spöka, så åt bara vid de första två kontrollerna, sedan blev det bara vatten. Så gick på tomgång de sista milen. Fattar inte riktigt hur jag kom i mål.

Under dessa förutsättningar är jag grymt nöjd med tiden (6.02). Men väldigt besviken att jag hade en så dålig dag. Hade tränat ganska mycket inför Vasaloppet och seedat upp mig till led 3.

Med en magsjuka från resa så tycker jag att du verkligen skulle stannat hemma. varför riskera att sprida det vidare.....
Med så mycket "allmäna" toaletter mm och risig hygien som det är under vasaloppet

anse

anse

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg

Med en magsjuka från resa så tycker jag att du verkligen skulle stannat hemma. varför riskera att sprida det vidare.....
Med så mycket "allmäna" toaletter mm och risig hygien som det är under vasaloppet

Jag var inte lös i magen under loppet. Om det var så skulle jag inte våga åka. Så jag behövde inte använda toalett. Det problem jag hade var att jag absolut inte var matsugen.

Forslund

Forslund

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Skidorna är stenslipade för ett före runt -2-+2, Salomon EQ10, varmföres skidor.
La6 är stars lågflour -4 till -12, just detta parafin fungerar minst lika bra som ett högfloursparafin.
Hf 80 är ett av starts kallaste högflour (det kallaste om jag inte minns helt galet :-) )
Ingen rillning utan jag förlitade mig helt på strukturen från slipningen.

Var lite inne från början på att lägga swix Ha8 och fc8x pulver men efter lite funderingar och huvudbry gjorde jag som ovan istället vilket visade sig passa jäkligt bra!!

Fäste enligt nedan:
1 lager swix vg30 värmes in, låt kallna.
1 lager V40 blåextra värmes in, låt kallna.
3 lager star violet -2 till-6.
2 lager star racing red.

Kalasfäste ner till Oxberg, stakning resterande, det hade jag räknat med så jag blev inte överraskad på något sätt. Vallan satt dock kvar utan problem och jag körde ett lättare pass igår på skidorna utan att ha gjort nånting åt dem efter loppet, lika fina igår som i söndags och fästet var bergfast :-)

Fäbodstakarn

Fäbodstakarn

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
Bröt i Vasslan.

Förutsättning: 7 lopp tidigare på mellan 5.55 och 6.30 varav det senaste 2008. Nyss kommit ur år av "småbarnskoma" och husbygge kombinerat med mer än heltidsarbete.

Mål inför Vasaloppet 2013: Börja träna seriöst och regelbundet, persa och ta medalj.

Träning: Mer än 25 mil rullisar, nästan bara stakning, mer än 70 mil på snö, därtill cirkelträning, riktad styrketräning och en hel del elghufs.

Träningen har gått mkt bra ända till mitten av v7 då jag knockades av influensa. Trött och förkyld v8, inte helt kry v9 men körde lugna pass tisdag, onsdag och torsdag (max 20 km per pass) för att få igång kroppen som kändes tung och slö. Kände mig bra under lördagen. :-)

Glid: HF6, borstat.
Fäste: SkiGo bas invärmt, 1*blå extra invärmt, 3*blå extra klossat, 4*toko röd 0->-4 klossat.

Startade längst fram längst till höger i led 4 efter att ha "sniffat" på led 3 i seedningsloppen. Bra start, gled in mot mitten strax innan backen och hade nog bättre flyt än genomsnittet upp i backen, plac 2500 i Smågan.

Känner tidig att mitt glid är mycket sämre än genomsnittet, men låter mig inte nedlåtas av det utan tänker att det kan ändras snabbt när solen kommer upp lite längre.

Vid km 16-18 känner jag att det inte är min dag vad gäller dagsform och skidprestanda, men jag kör vidare men sliter verkligen ont. Tappar rejält hela tiden förutom uppför där jag tar placeringar. När jag diagonalar känns det nästan som om jag åker på sandpapper på glidskidan, så jag stakar mestadels vilket är helt ok eftersom jag är en bra stakare. Provade tex ett pass för någon månad sen att enbart staka i över 5 mil, förvisso i ett vasaplatt spår, men det gick bra.

Uppför efter Tennäng tar jag en hel del placeringar, men när jag kommer upp på platten igen återhämtar jag mig inte utan kroppen känns kraftlös, jag börjar falla genom fältet. Tankarna börjar mala, är jag verkligen frisk? Riktigt tungt mentalt med all den enorma vilja och motivation jag känt innan start. Upp mot Evertsberg börjar jag hosta och det rosslar i bröstet, beslutet att bryta tas i princip direkt. Jag känner mig oerhört snopen och besviken, glider ner till Vasslan i ett sista hopp om att jag ska komma igång igen men det är lönlöst, det känns som att jag står still jämfört med ALLA andra som åker om mig i raketfart.

På't igen näst år bara.

Lärdomar inför framtiden:
1. Jag är dålig på att valla i förhållande till min nivå, jag måste bli bättre. Men det är knepigt att hinna med med småbarn hemma om man tex ska iväg och köra långpass i tre timmar. Man prioriterar ju åkningen tidsmässigt hela tiden.
2. Jag hade helt klart för lång fästzon vilket straffade sig med tanke på sugföret.
3. Man är inte säkert frisk bara för att det känns bra, jag lurade troligen mig själv på denna punkt.

Tack för alla era redogörelser och grattis till er som gjorde extra bra lopp och förbättrade er. Det är fascinerande att läsa hur ni upplevde det. Intressant är också att så många tyckte sig ha "sämst" glid.

AndersH

AndersH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg
Fäbostakarn - se tråden om stålsickling på VL, kan inte du kolla dina tryck-/glidzoner? Vore intressant!

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg

Tack för alla era redogörelser och grattis till er som gjorde extra bra lopp och förbättrade er. Det är fascinerande att läsa hur ni upplevde det. Intressant är också att så många tyckte sig ha "sämst" glid.

Jag hade hyfsat glid på platta partierna, dock sög fästvallan fast en del första 1-2 milen, och på slutet när man åkte i snösörja hade väl ingen bra glid? Utför var dock glidet kanon, åkte om många, blev nästan aldrig passerad själv utför. Men i 9 av 10 backar var det ändå svårt att nyttja glidet eftersom det ändå var fullt med folk i vägen i alla spåren...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar