Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur var ditt vasalopp 2013?


Thorrez

Recommended Posts

Mitt Vasalopp gick jättedåligt. Lyckades pricka en total formsvacka.

 

Jag kom tillbaka till Sverige på torsdagskvällen från en konferens i Kina. Blev tyvärr magsjuk under flyget hem (dvs värsta flygturen jag varit med om). Blev bättre fram tills på fredagseftermiddagen' date=' men inte 100%. Sedan var det bara att packa och åka upp till Sälen på lördagsmorgonen och hoppas att magen skulle bli bra tills loppet.

 

Under loppet lyckades jag ha sönder båda mina trugor (Skigo Racing), så hade grymt dåligt stavfäste. Var grymt seg i kroppen. Sedan började också magen att spöka, så åt bara vid de första två kontrollerna, sedan blev det bara vatten. Så gick på tomgång de sista milen. Fattar inte riktigt hur jag kom i mål.

 

Under dessa förutsättningar är jag grymt nöjd med tiden (6.02). Men väldigt besviken att jag hade en så dålig dag. Hade tränat ganska mycket inför Vasaloppet och seedat upp mig till led 3.[/quote']

Med en magsjuka från resa så tycker jag att du verkligen skulle stannat hemma. varför riskera att sprida det vidare.....

Med så mycket "allmäna" toaletter mm och risig hygien som det är under vasaloppet

Jag var inte lös i magen under loppet. Om det var så skulle jag inte våga åka. Så jag behövde inte använda toalett. Det problem jag hade var att jag absolut inte var matsugen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply
En fråga till Forslund; Vad betyder förkortningarna LA och HA' date=' som du hade på glidet. (vallamärke) Hade du gjort något mer med glidytorna, rillning ?

Vad körde du på för skidor, kallföres, allround eller klister ?

Fästet, vad hade du lagt på och hur många lager ?

 

Av de som lämnat redogörelse här, verkar du vara en som prickat 100 % rätt i vallningen. :)

Fö grattis till en bra lopp ![/quote']

Skidorna är stenslipade för ett före runt -2-+2, Salomon EQ10, varmföres skidor.

La6 är stars lågflour -4 till -12, just detta parafin fungerar minst lika bra som ett högfloursparafin.

Hf 80 är ett av starts kallaste högflour (det kallaste om jag inte minns helt galet :-) )

Ingen rillning utan jag förlitade mig helt på strukturen från slipningen.

 

Var lite inne från början på att lägga swix Ha8 och fc8x pulver men efter lite funderingar och huvudbry gjorde jag som ovan istället vilket visade sig passa jäkligt bra!!

 

Fäste enligt nedan:

1 lager swix vg30 värmes in, låt kallna.

1 lager V40 blåextra värmes in, låt kallna.

3 lager star violet -2 till-6.

2 lager star racing red.

 

Kalasfäste ner till Oxberg, stakning resterande, det hade jag räknat med så jag blev inte överraskad på något sätt. Vallan satt dock kvar utan problem och jag körde ett lättare pass igår på skidorna utan att ha gjort nånting åt dem efter loppet, lika fina igår som i söndags och fästet var bergfast :-)

Link to comment
Share on other sites

Bröt i Vasslan.

 

Förutsättning: 7 lopp tidigare på mellan 5.55 och 6.30 varav det senaste 2008. Nyss kommit ur år av "småbarnskoma" och husbygge kombinerat med mer än heltidsarbete.

 

Mål inför Vasaloppet 2013: Börja träna seriöst och regelbundet, persa och ta medalj.

 

Träning: Mer än 25 mil rullisar, nästan bara stakning, mer än 70 mil på snö, därtill cirkelträning, riktad styrketräning och en hel del elghufs.

 

Träningen har gått mkt bra ända till mitten av v7 då jag knockades av influensa. Trött och förkyld v8, inte helt kry v9 men körde lugna pass tisdag, onsdag och torsdag (max 20 km per pass) för att få igång kroppen som kändes tung och slö. Kände mig bra under lördagen. :-)

 

Glid: HF6, borstat.

Fäste: SkiGo bas invärmt, 1*blå extra invärmt, 3*blå extra klossat, 4*toko röd 0->-4 klossat.

 

Startade längst fram längst till höger i led 4 efter att ha "sniffat" på led 3 i seedningsloppen. Bra start, gled in mot mitten strax innan backen och hade nog bättre flyt än genomsnittet upp i backen, plac 2500 i Smågan.

 

Känner tidig att mitt glid är mycket sämre än genomsnittet, men låter mig inte nedlåtas av det utan tänker att det kan ändras snabbt när solen kommer upp lite längre.

 

Vid km 16-18 känner jag att det inte är min dag vad gäller dagsform och skidprestanda, men jag kör vidare men sliter verkligen ont. Tappar rejält hela tiden förutom uppför där jag tar placeringar. När jag diagonalar känns det nästan som om jag åker på sandpapper på glidskidan, så jag stakar mestadels vilket är helt ok eftersom jag är en bra stakare. Provade tex ett pass för någon månad sen att enbart staka i över 5 mil, förvisso i ett vasaplatt spår, men det gick bra.

 

Uppför efter Tennäng tar jag en hel del placeringar, men när jag kommer upp på platten igen återhämtar jag mig inte utan kroppen känns kraftlös, jag börjar falla genom fältet. Tankarna börjar mala, är jag verkligen frisk? Riktigt tungt mentalt med all den enorma vilja och motivation jag känt innan start. Upp mot Evertsberg börjar jag hosta och det rosslar i bröstet, beslutet att bryta tas i princip direkt. Jag känner mig oerhört snopen och besviken, glider ner till Vasslan i ett sista hopp om att jag ska komma igång igen men det är lönlöst, det känns som att jag står still jämfört med ALLA andra som åker om mig i raketfart.

 

På't igen näst år bara.

 

Lärdomar inför framtiden:

1. Jag är dålig på att valla i förhållande till min nivå, jag måste bli bättre. Men det är knepigt att hinna med med småbarn hemma om man tex ska iväg och köra långpass i tre timmar. Man prioriterar ju åkningen tidsmässigt hela tiden.

2. Jag hade helt klart för lång fästzon vilket straffade sig med tanke på sugföret.

3. Man är inte säkert frisk bara för att det känns bra, jag lurade troligen mig själv på denna punkt.

 

Tack för alla era redogörelser och grattis till er som gjorde extra bra lopp och förbättrade er. Det är fascinerande att läsa hur ni upplevde det. Intressant är också att så många tyckte sig ha "sämst" glid.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla era redogörelser och grattis till er som gjorde extra bra lopp och förbättrade er. Det är fascinerande att läsa hur ni upplevde det. Intressant är också att så många tyckte sig ha "sämst" glid.

Jag hade hyfsat glid på platta partierna, dock sög fästvallan fast en del första 1-2 milen, och på slutet när man åkte i snösörja hade väl ingen bra glid? Utför var dock glidet kanon, åkte om många, blev nästan aldrig passerad själv utför. Men i 9 av 10 backar var det ändå svårt att nyttja glidet eftersom det ändå var fullt med folk i vägen i alla spåren...

Link to comment
Share on other sites

För övrigt. I HELVETE vad folk skejtar överallt! Såg en gubbe som körde skejt uppför backarna och mängder med människor som skejtade på platten. FÖR HELVETE! Ruskigt förbannad var jag under loppet men var för trött för att skrika på dom.

Det här förtjänar en egen tråd. Precis som du såg jag en gubbe som rätt tidigt i loppet' date=' typ efter Mångsbodarna, helt nonchalant skejtar uppför på tvåans växel. Hojtade på honom och då slutade han. I flera saxbackar, speciellt de sista tre milen, så var det mer regel än undantag att nån skejtade på ettans växel. Botten nåddes de sista kilometrarna då en dam in mot skidstadion i Hemus körde om mig i spåret bredvid uppför en av de få backarna på tvåans växel som att det var det mest naturliga i världen. Sa åt för i he..ete sluta skejta och sen såg jag henne inte göra det nåt mer. Människan är ju för fan bland de 40-50 främsta damerna och kan inte anstränga sig att representera sporten bättre. Fuskar säkert i patiens också...[/quote']

+1!

(I fjol tog dom bort Skejtvasan. Kanske någon som har abstinenser?)

Link to comment
Share on other sites

Fäbostakarn - se tråden om stålsickling på VL, kan inte du kolla dina tryck-/glidzoner? Vore intressant!

Jag ska åka till butiken i helgen och kolla vad de säger. Kör på Atomic World Cup. Jag väger 103kg med hög tyngdpunkt i kroppen, och detta kombinerat med att Toko Röd är rätt mjuk och bygger med så många lager så är det helt klart så att det bromsade. Det blir ju ett ganska stort rörelsemoment neråt i skidorna även vid stakning när man är tung.

 

Skidorna är nya för året och har gått bra i kallt burkföre och med klister (har enbart kört med mycket kort klisterzon). De var ganska oprövade med mjuk burkvalla.

Link to comment
Share on other sites

Har ju missat att recensera mitt lopp. En del framgångar jämfört med 2012, i synnerhet mer krafter kvar i slutet, åt bättre nom loppet och hanterade de backigare partierna runt Risberg och Oxberg mycket bättre. Tyvärr kan jag inte hjälpa att vara lite missnöjd på det stora hela. Hade som mål att köra topp 2000 vilket borde ha varit mycket realistiskt. Som en del andra misslyckades jag totalt med fästfallningen som sög helt löjligt mycket glid. Till Evertsberg fick jag titta bakåt i backarna så att folk inte skulle köra in i mig. Det var nästan komiskt men kändes såklart jävligt störigt. Tappade placeringar nästan hela loppet. Fick lite bättre glid i de glattare spåren närmare Hökberg och började med en gång köra om folk. Slutade netto 60 placeringar bättre än i Smågan trots att jag tappat hela loppet. Cirka 400 placeringar bättre än förra året, men start ett startled längre fram...

 

Nåja, på't igen nästa år...

Link to comment
Share on other sites

Jag startade i led 7 men eftersom jag först fick hämta ut mina vallade skidor av Thobias Fredriksson så hamnade jag en bit bak i ledet. Ca. 3 spår in snett framför "porten" till ledet.

 

Lätt att hitta skidorna, men det var kanske enda fördelen??

 

Starten gick och jag tyckte att jag höll rygg på åkarna framför mig. Gjorde i princip inga spårbyten utan låg ganska långt ut till höger. Valde höger i backen efter att ha singlat slant i huvudet.

 

Allt stod still men efter ett tag tyckte jag att jag hade led 8,9 och 10-åkare runt mig. Det kan jag dock inte styrka på något sätt.

 

Efter en lååång väntan var man uppe vid högsta punkten och kunde börja åka på som vanligt. I Smågan var jag efter 1.43, placering 10896 fick jag sedan reda på.

 

Visst borde jag ha varit längre fram? Jag upplevde att jag åkte om rätt många människor från toppen av backen till första station i alla fall. Folk åkte i alla spår och man fick kryssa en del.

 

Det var riktigt jobbigt fram till Evertsberg då jag fick jobba lite med mina negativa tankar men till slut åkte jag vidare och gick till slut i mål på premiärtiden 9.34 vilket var långt mycket sämre än vad jag hoppats på. Men målet var att ta mig runt den här gången och jag tog i alla fall ca. 700 placeringar från Smågan till Mora.

 

Blev lite irriterad på alla som plogade sönder spåren framför mig inför varje liten backe men var supernöjd med mina skidor trots det lite jobbiga föret.

 

Blir definitivt fler Vasalopp för min del!

 

//A

Link to comment
Share on other sites

Fäbostakarn - se tråden om stålsickling på VL' date=' kan inte du kolla dina tryck-/glidzoner? Vore intressant![/quote']

Jag ska åka till butiken i helgen och kolla vad de säger. Kör på Atomic World Cup. Jag väger 103kg med hög tyngdpunkt i kroppen, och detta kombinerat med att Toko Röd är rätt mjuk och bygger med så många lager så är det helt klart så att det bromsade. Det blir ju ett ganska stort rörelsemoment neråt i skidorna även vid stakning när man är tung.

 

Skidorna är nya för året och har gått bra i kallt burkföre och med klister (har enbart kört med mycket kort klisterzon). De var ganska oprövade med mjuk burkvalla.

Tänkte mest att du trycker ihop (hand, skruvtving, be någon annan trycka ihop, etc) och kolla tryckzonerna (se andra tråden). Det kan vara korta (ffa fram) som gjorde att det bromsade, vore intressant att se hur dina ser ut!

 

Att fästvallan skulle bromsat: Om det är utvalda efter din vikt borde ju inte fästet gå i, dessutom borde det synas lätt under skidan att den slitits bort längst fram och/eller bak om den gått i lite, och försvunnit helt om den bromsat så mycket under hela loppet. Tror det är svårt för dig att känna skillnad på vad som bromsade, så var inte säker på att det var fästet!

Link to comment
Share on other sites

Fäbostakarn - se tråden om stålsickling på VL' date=' kan inte du kolla dina tryck-/glidzoner? Vore intressant![/quote']

Jag ska åka till butiken i helgen och kolla vad de säger. Kör på Atomic World Cup. Jag väger 103kg med hög tyngdpunkt i kroppen, och detta kombinerat med att Toko Röd är rätt mjuk och bygger med så många lager så är det helt klart så att det bromsade. Det blir ju ett ganska stort rörelsemoment neråt i skidorna även vid stakning när man är tung.

 

Skidorna är nya för året och har gått bra i kallt burkföre och med klister (har enbart kört med mycket kort klisterzon). De var ganska oprövade med mjuk burkvalla.

Tänkte mest att du trycker ihop (hand, skruvtving, be någon annan trycka ihop, etc) och kolla tryckzonerna (se andra tråden). Det kan vara korta (ffa fram) som gjorde att det bromsade, vore intressant att se hur dina ser ut!

 

Att fästvallan skulle bromsat: Om det är utvalda efter din vikt borde ju inte fästet gå i, dessutom borde det synas lätt under skidan att den slitits bort längst fram och/eller bak om den gått i lite, och försvunnit helt om den bromsat så mycket under hela loppet. Tror det är svårt för dig att känna skillnad på vad som bromsade, så var inte säker på att det var fästet!

Härligt Andersh, the truth is out there!

Link to comment
Share on other sites

Ja, vad ska man säga ?

 

Startade i led 5 med förhoppningar om 6 - 6.30 i sluttid.

 

Startskottet går, stakar iväg 200 m och nån faller framför mig, flera åkare trasslar in sig i varann, jag vacklar till i tumulten, faller och Pang ! min vänstra stav är plötsligt 50 cm kortare..

Rabblar upp alla svordomar jag kan samtidigt som jag sakta tar mig fram till backen i hopp om att få en ny stav där.

 

Till min fasa ser jag att reservstavar endast delas ut mitt i backen och jag befinner mig långt ute till vänster (Kan väl tillägga att i detta skede låg troligen hela led 8 framför mig i backen...)

 

Ser en landsman i publiken som står med ett par stavar i handen och lyckas efter lite övertalning få hans stavar i utbyte mot telefonnummer och färden kunde fortsätta...

 

Nu börjar jag förstå att jag ligger lååångt nere i startfältet, bara led 10 åkare runtom mig.. Blev till att traska uppför backen i samma hastighet som en backande sköldpadda :)

 

Promenaden till Smågan tog 1.32, hela resan till Mora 8.02, (köskidning är inte min grej :) )

Tog ca. 2500 placeringar från Smågan till mål, nåt positivt iaf ?

 

Glid OK (Kuzmin + rill 1,0 fram, Julgran bak) - bästa glidet i omkörningsfilen bredvid spåret)

 

Kanonfäste fram till Hökberg (Rode superblå, supergialla, violett multigrade + tunnt blått på topp...)

 

Shit happens - hoppas på bättre lycka nästa år :)

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppsdebut från led sju. 1.24 till Smågan' date=' åkte sen lite för defensivt på myrarna där man kunde hålla bättre fart mellan spåren. Rätt trångt mellan åkarna dock så en del stavkontakt gjorde att det kändes onödigt. Bra skidor (Kuzmin U, VR40 och ett lager VR45) men dåliga till inga spår andra halvan gjorde att det var riktigt tungt. Tog ändå 900 placeringar från Risberg vilket framstår som obegripligt. Hade lite svårt att ladda om efter ÖSM när tiden till Smågan var så usel. I mål på 8.10. Nåväl, i fortsättningen blir det ÖS, trevligare, bättre spår och lika bra arrangemang.[/quote']

Kul att läsa ditt inlägg. Allt stämmer nästan på pricken med mitt lopp (hade dock annan valla). Vi måste ha åkt ihop nästan hela loppet :)

Jag hade startnr 7281. Du?

Link to comment
Share on other sites

Forslunds vallning påminner faktiskt om Vauhtis vallningsprincip. Där börjar man nästan alltid med blå flourfri glidbit för att sen fortsätta med Hf + ev pulver. Även fästvallningen påminner om Vauhtis rekommendationer givetvis med deras egna vallor, där "Morot" -1-6 ingår.

Även red tag,s fästvallning är intressant, det är ung så jag hade tänkt valla, fast jag hade nog inte vågat lägga på super gialla, hade haft med den i ryggväskan.

 

Pratade ikväll med en skidkompis, som lämnade sin version av loppet. Den stämde överens med mångas erfarenheter här på forumet - dåligt glid - första gången över 7 tim på över 30 lopp. Han hade lämnat in skidorna till Vasa-Svahn för expertvallning, men det hjälpte inte. Jag undrade om skidorna är för mjuka, men han sa att de var uttagna hos Pölder efter vikt o åkskicklighet, så där låg inte orsaken.

Det behövs tur och skicklighet för att träffa rätt under sådana förhållanden som i år, var hans kommentar och det kan man kanske skriva under på.

 

När jag satt framför TV.n och såg att det var strålande sol, gnistrande snö och flera glada vasaloppsåkare, som blev intervjuade, ångrade jag att jag inte var på plats och åkte. Men efter att ha läst de många redogörelserna från loppet, inser jag att det för många var svårt att uppskatta den fina inramningen, då man hade fullt upp att ta sig fram på tröga skidor.

 

Till er som känner er besvikna och tycker det var ett "skitlopp" vill jag säga att det kan vända helt till nästa år. Några exempel; 1975: en i stort sett snöfri vinter, totalt 15 skidmil, en helt strålande skiddag, sol, vit snö, fina spår, 6.24 o medalj. 1976: far dog, influensa och skar mig i tummen på morgonen, läkarbesök under loppet, nästan väggen. 6.37 o missad medalj. 1977: fin snövinter, frisk, tävlingar varje helg, topplopp på 6.17 plac 1295, medalj.

Det är bara att komma igen, nästa år är det ett nytt lopp, och då kanske det vänder som det gjorde för mig. (vem vet kanske "gubben" står där igen ;) )

Link to comment
Share on other sites

Blev tvungen att registrera mig som medlem för att kunna kommentera loppet. I synnerhet nu när man fått några dagars distans till eländet.

 

Mitt 3:e VL och med målsättningen på top 1000. Tidigare två VL med plac ca 2.400. En förändrad jobbsituation gjorde att jag från oktober kunde öka träningsmängden och tror att jag snittat 6,5 timmar/vecka sedan dess. Vågade inte öka mängden mera för risken att kroppen skulle gå sönder (man är ju trots allt över 40 år). Förberedelserna på det stora hela bra, undvek sjukdomsperioder m m. Men jag åkte enbart seedningsloppen i Stockholm (felbeslut) och att seeda upp sig till Led 2 blev för svårt.

 

Missade målsättningen med ca 800 plac, så är långt ifrån nöjd. Några slutsatser;

1) Att valla själv för första gången i VL var kanske inte mitt bästa val. Lyckades hyfsat med glid men fästet var inget att hurra för

2) Stog relativt långt bak i led 3 så jag visste att jag fick trycka på rejält för att lyckas med målsättningen. På de lättåkta partierna fram till backarna vid 30 km gick det bra och det plockades placeringar men jag gick för tufft i backarna. Med ett fäste som inte var bra så straffade sig detta.

3) Armarna tog mera stryk än jag trodde. Bara att konstatera att när jag diagonalar och tvingas använda armarna mera för att kompensera fästet så påverkas även stakningen kraftigt efteråt.

4) Man kan komma tillbaka :) Från Evertsberg gick det jäkla tungt. Höll väl plac hyfsat på lättåkta partier men fick slita rejält. Så fort det gick uppför så var det gåsaxning och det kändes som hela startfältet rusade förbi. Vid Preem's extrastation vid 73 km noterade jag att de lade fäste till en annan åkare så jag passade också på. När jag mitt i allt hade ett fäste som tog hyfsat så kunde jag börja åka igen och kroppen återhämtade sig. Trodde aldrig att jag kunde komma tillbaka.

5) Ha med fäste så man kan korrigera. Det skulle jag ha vunnit rätt mycket tid på i söndags

 

Nu är det bara att börja fokusera på nästa säsong och VL 2014 :)

Link to comment
Share on other sites

Blev tvungen att registrera mig som medlem för att kunna kommentera loppet. I synnerhet nu när man fått några dagars distans till eländet.

 

Mitt 3:e VL och med målsättningen på top 1000. Tidigare två VL med plac ca 2.400. En förändrad jobbsituation gjorde att jag från oktober kunde öka träningsmängden och tror att jag snittat 6,5 timmar/vecka sedan dess. Vågade inte öka mängden mera för risken att kroppen skulle gå sönder (man är ju trots allt över 40 år). Förberedelserna på det stora hela bra, undvek sjukdomsperioder m m. Men jag åkte enbart seedningsloppen i Stockholm (felbeslut) och att seeda upp sig till Led 2 blev för svårt.

 

Missade målsättningen med ca 800 plac, så är långt ifrån nöjd. Några slutsatser;

1) Att valla själv för första gången i VL var kanske inte mitt bästa val. Lyckades hyfsat med glid men fästet var inget att hurra för

2) Stog relativt långt bak i led 3 så jag visste att jag fick trycka på rejält för att lyckas med målsättningen. På de lättåkta partierna fram till backarna vid 30 km gick det bra och det plockades placeringar men jag gick för tufft i backarna. Med ett fäste som inte var bra så straffade sig detta.

3) Armarna tog mera stryk än jag trodde. Bara att konstatera att när jag diagonalar och tvingas använda armarna mera för att kompensera fästet så påverkas även stakningen kraftigt efteråt.

4) Man kan komma tillbaka :) Från Evertsberg gick det jäkla tungt. Höll väl plac hyfsat på lättåkta partier men fick slita rejält. Så fort det gick uppför så var det gåsaxning och det kändes som hela startfältet rusade förbi. Vid Preem's extrastation vid 73 km noterade jag att de lade fäste till en annan åkare så jag passade också på. När jag mitt i allt hade ett fäste som tog hyfsat så kunde jag börja åka igen och kroppen återhämtade sig. Trodde aldrig att jag kunde komma tillbaka.

5) Ha med fäste så man kan korrigera. Det skulle jag ha vunnit rätt mycket tid på i söndags

 

Nu är det bara att börja fokusera på nästa säsong och VL 2014 :)

Kan säga precis tvärtom vad gäller vallningen för årets VL. Jag har alltid (3ggr) lämnat in skidorna pga att det är smidigt och har tidigare fått bra glid och fäste men inte i söndags. Uselt glid och mediokert fäste. Tror dock att det beror mer på före och typ av skidor man använde. Visst, har man som jag hade klister som frös in så har väl även fästvallan gjort sitt för glidet men även efter att jag tog bort allt klister i Risberg så hade jag bara ok glid. Tyckte att det var många som var missnöjda med fästet i de mjuka spåren (led 5).

Kunde efter omvallningen i Risberg dock komma tillbaka och är nöjd så här i efterhand att jag stannade och korrigerade skidorna.

Kommer 2014 valla själv!

Link to comment
Share on other sites

Missade målsättningen med ca 800 plac, så är långt ifrån nöjd. Några slutsatser;

1) Att valla själv för första gången i VL var kanske inte mitt bästa val. Lyckades hyfsat med glid men fästet var inget att hurra för

Fast många som lämnat in skidorna är också missnöjda med vallningen. jag tror absolut på att valla själv, speciellt fästvallningen. Du har själv bäst koll på hur mycket du brukar behöva valla för att få lagom fäste.

 

4) Man kan komma tillbaka :) Från Evertsberg gick det jäkla tungt. Höll väl plac hyfsat på lättåkta partier men fick slita rejält. Så fort det gick uppför så var det gåsaxning och det kändes som hela startfältet rusade förbi. Vid Preem's extrastation vid 73 km noterade jag att de lade fäste till en annan åkare så jag passade också på. När jag mitt i allt hade ett fäste som tog hyfsat så kunde jag börja åka igen och kroppen återhämtade sig. Trodde aldrig att jag kunde komma tillbaka.

5) Ha med fäste så man kan korrigera. Det skulle jag ha vunnit rätt mycket tid på i söndags

 

Nu är det bara att börja fokusera på nästa säsong och VL 2014 :)

6) Om man behöver valla om för att fästet är dåligt tror jag på att göra det så tidigt som möjligt (kanske inte mitt på myrarna, men omvallning vid Tennäng är väl en klassiker)

Link to comment
Share on other sites

Jag är grymt nöjd med mitt VL stod i led 3 och körde ganska hårt i första backen.

Hadde en puls på 178 i toppen av backen så oron fanns för att jag skulle dragit på mig för mycket syra.

 

Hadde som målsättning att komma topp 1600 och att på lång sikt (5år) ta mig till topp tusen.

jag började åka skidor för 2år och 4månader sedan dvs detta är min tredje säsong, innan det så har jag kanske åkt totalt någon mil.

 

Jag krigade mot min tid föregående år och tänkte försöka ta den vilket jag gjorde med 5min.

Jag blev lite förtvivlad när en norrman stte staven mellan mina ben i Mångsbodarna så att alla mina liquids och vattenflaskan låg utsprida över halva vätskekontrolen.

Det tog mig 1:20min att få ordning på detta sedan for jag iväg igen lätt stresad och sur.

 

Jag missade att se vilken placering jag hadde genom kontrollerna för att jag var så fixserad på vad jag skulle göra när jag kom dit. så när jag tillslut kom till målrakan så trodde jag att det blivit fel på resultattavlan för där börjar antal målgångar närma sig 935 vilket väll måste vara fel det har ju inte gått 5år ännu? snacka om glad överaskning när jag innsåg att det stämde.

min placering blev 939 i mål.

 

Nu har jag reviderat mitt mål och sattsar på led 1 dvs topp 500 innom 5år.

Jag har alldrig tagit någon lektion eller något sådant så nu får jag leta upp någon skidklubb i stockholm som kanske kan hjälpa mig med tekniken.

Link to comment
Share on other sites

Jag missade att se vilken placering jag hadde genom kontrollerna för att jag var så fixserad på vad jag skulle göra när jag kom dit.

Hur kan man kolla det? Jag har aldrig sett några placeringstavlor i mina tre Vasalopp. Men jag har väl skygglapparna på mig då jag stakar...

Link to comment
Share on other sites

Jepp på Alectas tavlor. "Antal passerade" m.m.

Står den delen där hela tiden' date=' samtidigt som det kommer hälsningar?[/quote']

Ja i nederkant, men tror det rullar med lite annan info.

Jag missade dock alla tavlor förutom en!

Jag lyckades missa alla tavlor. Däremot såg jag "påminnelseskylten" innan åtminstone två gånger. Finns det något knep för att se tavlorna? Jag menar, jag tänkte säkert bara på vätskekontrollen och att smidigt snappa åt mig en mugg, dricka upp den och sedan raskt åka vidare. Finns det tavlor på varje kontroll?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...