Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Efteranalys: Toppfarter i Vasaloppet


MSO

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Startled: 2.

Tid i mål: 5.03

Kroppsvikt: 71kg

Upplevt glid: Bra till Evertsberg, litt dårligere resten

Skidor: Fischer RCS 2010

Prepp: Swix HF marathon, Star -3- -8 pulver. Rett rill.

GPS: Polar RCX5

 

Top 10s average:

time m [km/h]

09:51:40 136.8 49.253 [innan risberg]

11:59:20 133.4 48.030 [Etter Høkberg]

10:47:25 129.0 46.432 [10min etter Evertsberg]

10:55:30 123.5 44.463 [Etter Evertsberg]

09:23:05 120.9 43.534 [innan risberg]

Link to comment
Share on other sites

Spännande! Kul att se hur fort alla åker!

Är det helt omöjligt för mig lite drygt 50 kg att komma upp i 50 km/h?

Borde väl gå med rätt skidor eller????

Du får köpa ett par Fischer SpeedMax (eller kanske Madshus RedLine) och ställa upp i Birken. :)

 

http://www.team-united-bakeries.no/teambakeries/Artikler/Seier-til-Fischer-Speedmax

 

Jens Eriksson hade tämligen bra glid och han åkte då tydligen på SpeedMax.

 

Laila Kveli verkar lätt och snärt och kom troligen upp i 50 i någon av utförskörningarna?

Dels har hon säkerligen toppskidor och dels har hon kapacitet att trycka till innan backen börjar.

Link to comment
Share on other sites

94kg tid 5:20

Lovande...

Spännande! Kul att se hur fort alla åker!

Är det helt omöjligt för mig lite drygt 50 kg att komma upp i 50 km/h?

Borde väl gå med rätt skidor eller????

Galileo Galilei, 1564-1642

''Från sina mätresultat kunde han också dra slutsatsen att den fallande kroppens massa inte hade någon betydelse för fallhastigheten''

Link to comment
Share on other sites

Startled: 3

Tid i mål: 5:46:13

Vikt: 73 kg

Upplevt glid: Riktigt illa. Se tråden om stålsicklat och VL. Gick hyggligt fort i ett par backar på slutet där det blivit hårt

Skidor: Madshus Nanosonic (tulpantoppar, relativt mjuk nos och korta tryckzoner, kring 15-20cm

Prepp: Kuzmin U + borste + Rill (burkfäste som inte sög glid)

 

10s:

time m [km/h]

11:07:36 134.6 40.383

10:05:09 188.5 39.911

12:32:00 158.5 38.044

11:16:48 116.0 37.963

12:11:23 115.4 37.766

Link to comment
Share on other sites

MattaP, vi hade nästan exakt samma förutsättningar som det ser ut. Skillnaden var att jag även glidvallade enligt Racewax rekommendation. Såg ut som om jag med mitt glid passerade dig mellan Evertsberg och Oxberg (förmodligen i någon nedförsbacke ;)).

Jag upplevde det dock som att mitt fäste tog på glidet, det sög fast och högg lite nu och då, samtidigt som jag hade riktigt bergfäste (för bra!) långt in i loppet.

 

Startled: 3

Tid i mål: 5:29:19

Vikt: 70 kg

Upplevt glid: Lite sämre än genomsnittet första halvan. Klart bättre (även jämfört med andra) i de isigare backarna på andra halvan. Även sista biten då solen värmt upp snön upplevde jag ok glid.

Skidor: Madshus Nanosonic

Prepp glid: Kuzmin U + Racewax (BV/X3/Microfiber) + Rill + Primateria stål fin/Kuzmin HS brush/Nylon fin

Prepp fäste: burk enl Swix (dock för lång fästzon, borde kortat ned)

 

10s:

time m [km/h]

11:08:10 127.7 45.987 [Efter Evertsberg]

12:24:41 123.5 44.446 [strax efter Hökberg]

10:09:37 121.6 43.782 [Ner mot Risberg]

12:06:52 121.4 43.696 [Mellan Oxberg och Hökberg]

11:03:55 118.4 42.631 [strax efter Evertsberg]

 

Eftersom glidet varierade med förhållandena under loppet kunde det vara intressant att även jämföra hastigheterna på slutet. Här är de tre högsta hastigheterna jag hade mellan Eldris och Mora.

 

10s:

time m [km/h]

13:15:42 107.1 38.546

13:03:06 90.1 32.431

13:20:14 83.7 30.137

Link to comment
Share on other sites

Lovande...

Spännande! Kul att se hur fort alla åker!

Är det helt omöjligt för mig lite drygt 50 kg att komma upp i 50 km/h?

Borde väl gå med rätt skidor eller????

Galileo Galilei' date=' 1564-1642

''Från sina mätresultat kunde han också dra slutsatsen att den fallande kroppens massa inte hade någon betydelse för fallhastigheten''[/quote']

:-)

Link to comment
Share on other sites

Det här var ju lite kul så jag kanske ska out'a hela min data:

Startled: 3

Tid i mål: 5:27

Vikt: 86

Upplevt glid: Bra högfartsglid, annars lite sådär. Hyfsat fäste fram till Lundbäcksbackarna, därefter tveksamt, men hade ändå lite kvar ända till Mora.

Skidor: Fischer carbonlite s-track

Valla glid: Det enda jag vet är att jag hade HF-paraffin och pulver. Lät Vasasvahn ta hand om skidorna. Han brukar köra Start som glid så jag antar att det var det.

Valla fäste: Vad jag vet hade Vasasvahn på Magnar 3 (450 kr/burk) som huvudsakligt fäste och toppade med Rode violett. Rejält nedkortade zoner, kanske för mycket.

 

Och min lista är:

11:00:02 137.6 49.551 Efter Evertsberg

10:01:46 133.6 48.098 Björnbacken innan Risberg

12:18:30 124.9 44.958 Backarna efter Hökberg

11:59:03 120.7 43.462 Innan Hökberg

10:01:56 120.7 43.452 Björnbacken igen

 

Lite kul att jag glidit snabbast av alla och ändå dissades det flitigt på detta forum att lämna in skidorna (helst skulle man nog koka vallan själv också ;) ). Okej. Jag väger mest också...

 

Samtidigt hade jag "note to myself" - valla själv nästa år, jag är nog redo för det.

Link to comment
Share on other sites

''Från sina mätresultat kunde han också dra slutsatsen att den fallande kroppens massa inte hade någon betydelse för fallhastigheten''

Ta två identiska fallskärmar. Häng en badboll i den ena och en 60 tons stridsvagn i den andra. Flyg iväg en vindstilla dag och kasta ut båda ekipagen från 1000m höjd. Gör det på Jorden eller i vilken atmosfär som helst bestående av likvärdigt tät luft.

 

Om de träffar marken samtidigt får du din poäng. Annars inte.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju givetvis en förenklad modell för gravitationen utan luft motstånd och fasta föremål. Men så fort du blandar in luft motstånd friktion så är det ju en annan modell men det gör ju inte att det är falskt om gravitation så paj kastningen är över

Mvh Björn

Link to comment
Share on other sites

Ojojoj, don't get me started on aerodynamics.

 

För att fatta mig kort: Galileo Galilei fann att det bara är formen som påverkar hur fort en kropp faller, detta stämmer i vacuum. Luftmotsånd är något helt annat. Den intresserade kan läsa lite här:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient

 

Vi kanske ska starta en separat tråd om luftmotstånd för jag har sett att det finns lite olika uppfattningar om aerodynamik som inte är helt korrekta!?

Link to comment
Share on other sites

Mer siffror, härligt :)

 

Startled: 6

Tid i mål: 6:53:53

Vikt: 78 kg

Upplevt glid: Bättre än genonsnittet utan att vara bäst. Mosterglid i vänsterrännan på slutet. Sög i spåren på myrarna.

Skidor: Atomic World Cup 2011

Prepp glid: Kuzmin U + toko 1mm rak bruten rill

Prepp fäste: burk typ enl Swix, bra fäste så kanske lite långt

 

10s:

time m [km/h]

13:07:02 110.8 39.896 Halvvägs Oxberg-Hökberg

10:40:06 183.2 38.803 Precis innan Risberg

13:30:05 118.2 38.679 Precis efter Hökberg

11:47:49 130.5 36.150 Precis efter Evertsberg

10:11:19 115.7 34.697 12 min efter Mångsbodarna (ner mot tennäng antar jag)

 

Hur många märpunkter får ni? Jag har bara 2818 punkter så det är inte helt ovanligt att det är mer än 10 sekunder mellan två punkter. Vilket gör att vissa ställen men en snabb punkt inte visas.

 

Detta förklarar varför meter inte stämmer ibland. Vid min 183.2 m som bara ger 38.803 km/h är det så att punkterna så är det 9 och sen 8 sekunder mellan mätningarna. Så 183m är hela sträckan på alla 17s men hastigheten är justerad för att det ska bli 10s.

 

Folk runt omkring mig plogade bort alla möjligheter till bra fart ner mot vägövergången så den är inte med alls.

 

Men om man som fan läser bibeln så är det ju positivt att jag har klart minst skillnad mot vallade skidor på slutet :P.

Link to comment
Share on other sites

Borde inte VL kunna införa några "speed traps" på 2-3 ställen efter spåren där det är långa utförspartier och ganska lätt så att det inte blir plogning eller köer. Gärna på platser som brukar ha olika typer av fören. Då skulle man få mer objektiva observationer i stället för bara upplevt glid jämfört med åkare runt omkring. Kunde väl kopplas till chipsen, fast jag vet inte vilka tekniska möjligheter som finns till detta. Men omöjligt borde det väl inte vara med modern teknik. Tiderna kunde sedan läggas ut på en "top-speed"lista. Ev kunde VL ta ut en liten avgift för detta, vilket de säkert skulle vara pigga på ;) .
Link to comment
Share on other sites

Borde inte VL kunna införa några "speed traps" på 2-3 ställen efter spåren där det är långa utförspartier och ganska lätt så att det inte blir plogning eller köer. Gärna på platser som brukar ha olika typer av fören. Då skulle man få mer objektiva observationer i stället för bara upplevt glid jämfört med åkare runt omkring. Kunde väl kopplas till chipsen, fast jag vet inte vilka tekniska möjligheter som finns till detta. Men omöjligt borde det väl inte vara med modern teknik. Tiderna kunde sedan läggas ut på en "top-speed"lista. Ev kunde VL ta ut en liten avgift för detta, vilket de säkert skulle vara pigga på ;) .

+1

Link to comment
Share on other sites

Borde inte VL kunna införa några "speed traps" på 2-3 ställen efter spåren där det är långa utförspartier och ganska lätt så att det inte blir plogning eller köer. Gärna på platser som brukar ha olika typer av fören. Då skulle man få mer objektiva observationer i stället för bara upplevt glid jämfört med åkare runt omkring. Kunde väl kopplas till chipsen' date=' fast jag vet inte vilka tekniska möjligheter som finns till detta. Men omöjligt borde det väl inte vara med modern teknik. Tiderna kunde sedan läggas ut på en "top-speed"lista. Ev kunde VL ta ut en liten avgift för detta, vilket de säkert skulle vara pigga på ;) .[/quote']

+1

+2. En extremt bra idé!

 

Avgift verkar dock dumt. Klart roligare om alla deltagare fanns med i en lista sen. Även om inte Vasaloppet själva skulle göra detta, borde ju någon sponsor haka på. "Preem/Stadium/Alecta Speed Challenge" eller liknande. Stora skyltar innan så man vet när det kommer. Ingen jävel lär ju ploga då heller.... :D

Link to comment
Share on other sites

Hur många märpunkter får ni? Jag har bara 2818 punkter så det är inte helt ovanligt att det är mer än 10 sekunder mellan två punkter.

Jag har 5800 punkter (vilket är få redan det), så din logg verkar väldigt "SmartLoggad"/reducerad. Vilken GPS har du?

Skumma avståndsvärden också. De allra flesta har ändå en snygg lista med vettiga värden där tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Borde inte VL kunna införa några "speed traps" på 2-3 ställen efter spåren där det är långa utförspartier och ganska lätt så att det inte blir plogning eller köer. Gärna på platser som brukar ha olika typer av fören. Då skulle man få mer objektiva observationer i stället för bara upplevt glid jämfört med åkare runt omkring. Kunde väl kopplas till chipsen' date=' fast jag vet inte vilka tekniska möjligheter som finns till detta. Men omöjligt borde det väl inte vara med modern teknik. Tiderna kunde sedan läggas ut på en "top-speed"lista. Ev kunde VL ta ut en liten avgift för detta, vilket de säkert skulle vara pigga på ;) .[/quote']

+1

+2. En extremt bra idé!

 

Avgift verkar dock dumt. Klart roligare om alla deltagare fanns med i en lista sen. Även om inte Vasaloppet själva skulle göra detta, borde ju någon sponsor haka på. "Preem/Stadium/Alecta Speed Challenge" eller liknande. Stora skyltar innan så man vet när det kommer. Ingen jävel lär ju ploga då heller.... :D

-1

Jag ser framför mig hur folk stakar på och tar fart likt starten på en slalomtävling för att vara snabbast, samtidigt som andra plogar -->> ännu mer olyckor

Link to comment
Share on other sites

+1

+2. En extremt bra idé!

 

Avgift verkar dock dumt. Klart roligare om alla deltagare fanns med i en lista sen. Även om inte Vasaloppet själva skulle göra detta' date=' borde ju någon sponsor haka på. "Preem/Stadium/Alecta Speed Challenge" eller liknande. Stora skyltar innan så man vet när det kommer. Ingen jävel lär ju ploga då heller.... :D[/quote']

-1

Jag ser framför mig hur folk stakar på och tar fart likt starten på en slalomtävling för att vara snabbast, samtidigt som andra plogar -->> ännu mer olyckor

Jag skrev att det skulle vara på långa, lätta utförspartier där man inte plogar. Det ska ju också, naturligtvis, vara tillräckligt mycket utför för att man inte ska stå och staka.

Link to comment
Share on other sites

Lite sent men har nu tagit mig tid att ladda ner programmet och gå igenom siffrorna lite.

Startled: 5

Tid i Mål: 6,35 (tjoohoo)

Vikt: 74kg

Skidor: Madshus Nanosonic troligen en aningens för mjuka vid rådande före fabrikslip med en del repor och traditionellt vallade med pulver på toppen.

Upplevt glid: ja säg det.... allt från tvärstopp till bäst i klassen...men skulle tro att det mestadels var likvärdigt med folket omkring mig åtminstone andra halvan.

 

 

12,55,09 44,113 km/h 122,5 m (mellan Oxberg o Hökberg)

10,31,01 41,127 km/h 114,2 m (före Risberg)

13,17,31 40,731 km/h 113,1 m (efter Hökberg)

11,44,40 38,880 km/h 108,0 m (efter evertsberg)

11,37,16 38,518 km/h 107,0 m (som ovanstående (passerade in i Evertsberg 11:30))

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...