Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsprogram från april/maj och framåt?


SkiJoL

Recommended Posts

Med Vasan nyss genomförd och med kanske en månad kvar av snösäsongen börjar tankarna redan komma kring träningsupplägget inför kommande år.

 

Kommande månad blir att njuta av senvintern och bara glädjeträna och kanske köra ngt mindre motionslopp. Men hur ska jag lägga upp satsningen måste nästa Vasa? Följde Vasalöparens träningsprogram för 7 timmars-åkaren de sista 17 veckorna in till årets lopp vilket gav bra resultat då jag gled in på cirka 6:30. Nu vill jag snäppa upp träningen ytterligare och komma under 6 timmar kanske tom. medaljtid? Jag känner då att jag behöver ett träningsprogram som fokuserar på skidåkning mot vasan redan under sommaren och inte köra igång ngn gång i oktober som de flesta träningsprogram gör som jag hittar på nätet.

 

Ngn som har tips på vart jag kan hitta ngt passande träningsupplägg/program?

Link to comment
Share on other sites

Med Vasan nyss genomförd och med kanske en månad kvar av snösäsongen börjar tankarna redan komma kring träningsupplägget inför kommande år.

 

Kommande månad blir att njuta av senvintern och bara glädjeträna och kanske köra ngt mindre motionslopp. Men hur ska jag lägga upp satsningen måste nästa Vasa? Följde Vasalöparens träningsprogram för 7 timmars-åkaren de sista 17 veckorna in till årets lopp vilket gav bra resultat då jag gled in på cirka 6:30. Nu vill jag snäppa upp träningen ytterligare och komma under 6 timmar kanske tom. medaljtid? Jag känner då att jag behöver ett träningsprogram som fokuserar på skidåkning mot vasan redan under sommaren och inte köra igång ngn gång i oktober som de flesta träningsprogram gör som jag hittar på nätet.

 

Ngn som har tips på vart jag kan hitta ngt passande träningsupplägg/program?

vasalöparens träningsprogramb av svärd är jättebra. utgå från lämpligt program. intervallträning är a och o. följ elitens årsträningsrytm o anpassa efter eget upplägg

Link to comment
Share on other sites

Med Vasan nyss genomförd och med kanske en månad kvar av snösäsongen börjar tankarna redan komma kring träningsupplägget inför kommande år.

 

Kommande månad blir att njuta av senvintern och bara glädjeträna och kanske köra ngt mindre motionslopp. Men hur ska jag lägga upp satsningen måste nästa Vasa? Följde Vasalöparens träningsprogram för 7 timmars-åkaren de sista 17 veckorna in till årets lopp vilket gav bra resultat då jag gled in på cirka 6:30. Nu vill jag snäppa upp träningen ytterligare och komma under 6 timmar kanske tom. medaljtid? Jag känner då att jag behöver ett träningsprogram som fokuserar på skidåkning mot vasan redan under sommaren och inte köra igång ngn gång i oktober som de flesta träningsprogram gör som jag hittar på nätet.

 

Ngn som har tips på vart jag kan hitta ngt passande träningsupplägg/program?

vasalöparens träningsprogramb av svärd är jättebra. utgå från lämpligt program. intervallträning är a och o. följ elitens årsträningsrytm o anpassa efter eget upplägg

Intervallträning i all ära men den bästa träningen är den som blir av och man tycker är kul. Gillar man att köra korta pass och orkar motivera sig att ta i maximalt så visst. Men det passar inte alla. Jag kör nästan inga intervallpass utan mest distans och snabbdistans. Lägger till några tävlingar på det. Hur fungerat bra för mig.

Link to comment
Share on other sites

Köp I de lange löp av brödrene Aukland! De ger träningstips för hela året!

Min bibel :)

Amen! Väl beskrivet årsupplägg för olika nivåer samt många förslag på olika pass.

Kan bara instämma. Finns ingen som kan bibringa klassisk åkning eller åker bättre än Anders A.

Sen är ju tiden en faktor frots ov inlägg. Kombinera tortyreedskap som skierg 4*10min e likn med stavgång och köra lugna långa distanspass på rullskidor i a1-a2 på 3-4h

Link to comment
Share on other sites

Kommer att försöka tidseffektivisera träningen och köra mer högintensiv träning iform av intervaller.

Håller precis på och läser "Forma kroppen och maximera din prestation" av Jacob Gudiol och Niklas Neuman. http://traningslara.se/forma-kroppen-och-maximera-din-prestation/

 

Mkt intressant bok som inte vänder sig direkt tilll skidåkare utan ser på grundläggande tränings/kostfysilogi ur ett strikt vetenskapligt perspektiv utan en massa tyckande och perosnliga idéer.

Jag inser utifrån denna bok svart på vitt att det är oerhört mkt viktigare vad man gör på träningen än antalet träningstimmar iaf för en motionär med begränsad tid.

Slår också hål på en del gamla myter om träning.

 

Ska försöka sätta ihop ett varierat träningsschema utifrån detta, viktigt är att träningen är kul annars blir den inte av.

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som reflekterar över varför man tränar? Handlar det bara om att åka vasan på snabbast möjliga tid i förhållande till träningsinsatsen i timmar?

Jag tycker i alla fall att träningen ska ge mig glädje och avkoppling och att det är den främsta anledningen till varför jag håller på överhuvudtaget. Sedan är det väl kul när det går bra men det är inte allt.

Ska jag prioritera bort roliga mtb-passet med kompisen för att köra intervaller på Skiergen bara för att det kanske ger mig fyra placeringar på vasan? Är det värt det? Tänk igenom varför ni tränar och vad ni vill uppnå så är det lättare att träna på rätt sätt utifrån det sedan.

Link to comment
Share on other sites

Träning måste helt klart vara roligt annars kvittar det. Sen är givetvis inte alla pass roliga. Något som hjälpt mig oerhört mkt sista säsongen är bra sparring från jämnstarka åkare. I höstas körde vi flera testtävlingar med rikigt bra kvalité och de flesta långpass genomförde vi i också i grupp eller par. Mot tidigare år när man kört själv hela tiden i princip. Då har man ingen att jämföra sig med, få inspiration ifrån eller dela sin träning och ambition med.
Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som reflekterar över varför man tränar? Handlar det bara om att åka vasan på snabbast möjliga tid i förhållande till träningsinsatsen i timmar?

Jag tycker i alla fall att träningen ska ge mig glädje och avkoppling och att det är den främsta anledningen till varför jag håller på överhuvudtaget. Sedan är det väl kul när det går bra men det är inte allt.

Ska jag prioritera bort roliga mtb-passet med kompisen för att köra intervaller på Skiergen bara för att det kanske ger mig fyra placeringar på vasan? Är det värt det? Tänk igenom varför ni tränar och vad ni vill uppnå så är det lättare att träna på rätt sätt utifrån det sedan.

+1

 

Det verkar dessutom finnas en övertro på intervallpass. Kan räkna rena intervallpass från förra året på fingrarna(eller nästan iaf). Har kört efter principen att träna det som är roligt eller träna-det-som-gör-minst-ont-för-dagen eller varför inte träna efter hur vädret ser ut? All träning som blir av är bra träning och efter intervaller vill jag ofta inte träna alls.

Åkt skidor/konditionstränat i 3 år och åkte ösm på 4:50 så jag måste ju göra nåt rätt?

Att ha roligt och att träna varierat kommer man ganska långt med. Träningsdagbok kan jag dock rekommendera, min finns till vänster om den här texten.

Link to comment
Share on other sites

Läst en hel del på olympiatoppen samt artiklar från Norges skidförbund och där anser man att fokus bör ligga på 2-3 intervallpass/vecka. I övrigt fyller man ut med distansträning beroende på hur mycket man vill och orkar träna.

Utifrån det har jag tänkt lägga upp kommande säsong och siktar på 250timmar. Led 5 åkare nu på noll intervallträning och 150timmar så hoppas förbättra mig en del.

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som reflekterar över varför man tränar? Handlar det bara om att åka vasan på snabbast möjliga tid i förhållande till träningsinsatsen i timmar?

Jag tycker i alla fall att träningen ska ge mig glädje och avkoppling och att det är den främsta anledningen till varför jag håller på överhuvudtaget. Sedan är det väl kul när det går bra men det är inte allt.

Ska jag prioritera bort roliga mtb-passet med kompisen för att köra intervaller på Skiergen bara för att det kanske ger mig fyra placeringar på vasan? Är det värt det? Tänk igenom varför ni tränar och vad ni vill uppnå så är det lättare att träna på rätt sätt utifrån det sedan.

Jo absolut det är ju i kärnan i varför man håller på med att träna. Det ska vara kul!

Vasaloppet (eller vad man nu har för mål) är för mig en sporre som gör att jag faktiskt kommer iväg på träning, och visst är den träning som blir av bättre ingen träning.

Något som triggar mig i träningen är också när man utvecklas och märker förbättringar på olika plan. Efter ett år av stagnation pga mindre träning är jag sugen på att testa något jag inte gjort innan, alltså variation.

 

Men som familjefar handlar det ju också om man ska hinna med att köra till fotbollsträningar, rida med dottern eller fiska med sonen också. Tiden för tex långpass är betydligt mer begränsad än för några år sedan och tiden med barnen är inget man vill välja bort.

 

Jag tycker dessutom att det är kul att testa nya saker och eftersom dagens forskning tyder på att kort högintensiv träning är det som ger bäst paybak i förhållande till tid så känns det inpirerande att testa att träna mer utifrån detta. I första hand blir det A2-pass som får stryka på foten, kommer att försöka få till så mkt långpass som hinns med.

 

Jag förstår heller inte riktigt motståndet mot tex intervallpass, det är ju rätt kul och går att variera i princip i det oändliga. Jag anar att ni som hatar intervallpass kanske kör lite för hårt och för länge när ni kör intervall? Poängen är inte att intervall ska vara nära-döden-upplevelser. Hoppa över den sista intervallen och kör hellre ett kortare pass till istället.

Link to comment
Share on other sites

Är själv familjefar till 10årig grabb som simtränar 3ggr v o tjej 8 år så instämmer i ov familjesnack. Mina förslag var avsedda att visa på viktiga pass som ska ge bra struktur o grund i skidträningen. Att stå o köra intervaller på skierg en regnig dag- var ju rätt många sådana i fjol- med lämpligt lopp från skiclassics på tvn framgör sig tycker jag var skönt o effektivt ( går o göra mha surfplatta o silvertejp oxo) istället för att va ute o bli genomvåt. Sen är jag ute på rullskidor åtminstone 1gång/v efter snösäsongen ca 1-2h då och vid kasst väder blir d alltså 1h skierg intervall.

Jag är fö aktiv inom både landsvägscykel m olika lopp o kör en del mtb särskilt med grabben -sen ifjol när han börjat få in säkrrheten över rotmattorna -vilket ger många sköna långa lugna pass innan rullskidandet tar över i juli/aug med fler pass per vecka givetvis

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi ser det hela på olika sätt. För mig är intervaller främst en träning för eliten eller ett sätt att toppa formen. Jag skulle aldrig kunna motivera mig till att ha det som en grund i träningen. Och vad jag ville ha sagt är att det inte alls är nödvändigt för att prestera hyggligt på motionsnivå.
Link to comment
Share on other sites

Ja, vi ser det hela på olika sätt. För mig är intervaller främst en träning för eliten eller ett sätt att toppa formen. Jag skulle aldrig kunna motivera mig till att ha det som en grund i träningen. Och vad jag ville ha sagt är att det inte alls är nödvändigt för att prestera hyggligt på motionsnivå.

Nu handlade de ju inte om o ha kul utan om o klara medaljen...

 

Bra balans mellan roliga och givande pass och de faktiskt den bittra sanningen att de är "Farten som dödar".

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' vi ser det hela på olika sätt. För mig är intervaller främst en träning för eliten eller ett sätt att toppa formen. Jag skulle aldrig kunna motivera mig till att ha det som en grund i träningen. Och vad jag ville ha sagt är att det inte alls är nödvändigt för att prestera hyggligt på motionsnivå.[/quote']

Nu handlade de ju inte om o ha kul utan om o klara medaljen...

 

Bra balans mellan roliga och givande pass och de faktiskt den bittra sanningen att de är "Farten som dödar".

Det går väldigt bra att klara medaljen med rolig träning. Det är väl ingen elitprestation precis. Sedan finns det andra medaljer som kräver mer så klart.

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' vi ser det hela på olika sätt. För mig är intervaller främst en träning för eliten eller ett sätt att toppa formen. Jag skulle aldrig kunna motivera mig till att ha det som en grund i träningen. Och vad jag ville ha sagt är att det inte alls är nödvändigt för att prestera hyggligt på motionsnivå.[/quote']

Nu handlade de ju inte om o ha kul utan om o klara medaljen...

 

Bra balans mellan roliga och givande pass och de faktiskt den bittra sanningen att de är "Farten som dödar".

Det går väldigt bra att klara medaljen med rolig träning. Det är väl ingen elitprestation precis. Sedan finns det andra medaljer som kräver mer så klart.

Klart de går... Jag skulle nog klara den med 20h träning på ett år. Men de beror ju såklart på bakgrund och talang,.

Link to comment
Share on other sites

Nu handlade de ju inte om o ha kul utan om o klara medaljen...

 

Bra balans mellan roliga och givande pass och de faktiskt den bittra sanningen att de är "Farten som dödar".

Det går väldigt bra att klara medaljen med rolig träning. Det är väl ingen elitprestation precis. Sedan finns det andra medaljer som kräver mer så klart.

Klart de går... Jag skulle nog klara den med 20h träning på ett år. Men de beror ju såklart på bakgrund och talang' date='.[/quote']

Menar du att om du nu skulle sluta träna helt, säg i fem år, och sedan träna 20 timmar innan Vasan klara det? Bra talang!

Link to comment
Share on other sites

Det går väldigt bra att klara medaljen med rolig träning. Det är väl ingen elitprestation precis. Sedan finns det andra medaljer som kräver mer så klart.

Klart de går... Jag skulle nog klara den med 20h träning på ett år. Men de beror ju såklart på bakgrund och talang' date='.[/quote']

Menar du att om du nu skulle sluta träna helt, säg i fem år, och sedan träna 20 timmar innan Vasan klara det? Bra talang!

Intressant fråga. Han klarar det nog inte med 5 års uppehåll men 1 år går nog.

Link to comment
Share on other sites

Klart de går... Jag skulle nog klara den med 20h träning på ett år. Men de beror ju såklart på bakgrund och talang' date='.[/quote']

Menar du att om du nu skulle sluta träna helt, säg i fem år, och sedan träna 20 timmar innan Vasan klara det? Bra talang!

Intressant fråga. Han klarar det nog inte med 5 års uppehåll men 1 år går nog.

Ja, men då är det något helt annat. Även om det mesta av kapaciteten tinar bort på "bara" ett år.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog tro att ironman skulle kunna sluta träna i 5 år (om nu inte sluta träna betyder vara konstant fastbunden i en soffa) sedan köra 20h under ett år och åka vasan på medaljtid.

 

Då kör han 15 hårda intervallpass och 4-5 långpass innan loppet så är det lugnt.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog tro att ironman skulle kunna sluta träna i 5 år (om nu inte sluta träna betyder vara konstant fastbunden i en soffa) sedan köra 20h under ett år och åka vasan på medaljtid.

 

Då kör han 15 hårda intervallpass och 4-5 långpass innan loppet så är det lugnt.

5 alkoholindränkta år kombinerad med hämningslös hedonism då...? ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...