Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsprogram från april/maj och framåt?


SkiJoL

Recommended Posts

Nu får ni lugna er;-) de jag menar är att de e svårt o gämföra från person till person... Och i just skidor så har teknik en oerhört stor betydelse...

Det stämmer bra. Är förvånad över hur snabbt jag åker trots minimalt med konditionsträning senaste året (20-30 h). Åker i princip lika snabbt på träning med samma puls som det år jag åkte ÖS med 77 mil i benen. Åkt 8 pass och c:a 15 mil hittils denna säsong. :)

 

Är dock på en annan nivå än Ironman... :(

Link to comment
Share on other sites

Kustlöparen: om ett intervallpass inte är nära döden så är det inget intervallpass utan ett A2 pass:) jag har en hatkärlek till de här passen' date=' kör med andra få annars lyckas jag inte nå upp i intervallgräns[/quote']

och dubbelt så många intervaller ger dubbelt så stor träningseffekt?

Ha ha ha, precis:)

Link to comment
Share on other sites

Nu får ni lugna er;-) de jag menar är att de e svårt o gämföra från person till person... Och i just skidor så har teknik en oerhört stor betydelse...

Det stämmer bra. Är förvånad över hur snabbt jag åker trots minimalt med konditionsträning senaste året (20-30 h). Åker i princip lika snabbt på träning med samma puls som det år jag åkte ÖS med 77 mil i benen. Åkt 8 pass och c:a 15 mil hittils denna säsong. :)

 

Är dock på en annan nivå än Ironman... :(

Min erfarenhet är att jag kunde leva på gammal träning 1-2 år utan att tappa allt för mycket men sen tappade jag rejält och det är inte alls enkelt att träna upp sig till samma nivå igen om man varit för passiv några år.

Link to comment
Share on other sites

Nu får ni lugna er;-) de jag menar är att de e svårt o gämföra från person till person... Och i just skidor så har teknik en oerhört stor betydelse...

Det stämmer bra. Är förvånad över hur snabbt jag åker trots minimalt med konditionsträning senaste året (20-30 h). Åker i princip lika snabbt på träning med samma puls som det år jag åkte ÖS med 77 mil i benen. Åkt 8 pass och c:a 15 mil hittils denna säsong. :)

 

Är dock på en annan nivå än Ironman... :(

Min erfarenhet är att jag kunde leva på gammal träning 1-2 år utan att tappa allt för mycket men sen tappade jag rejält och det är inte alls enkelt att träna upp sig till samma nivå igen om man varit för passiv några år.

Har inte lagt ner träningen, tvärtom. Har tränat tung styrketräning med skivstång 3 ggr/vecka. :)

 

Kondition max 1 g/vecka.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer bra. Är förvånad över hur snabbt jag åker trots minimalt med konditionsträning senaste året (20-30 h). Åker i princip lika snabbt på träning med samma puls som det år jag åkte ÖS med 77 mil i benen. Åkt 8 pass och c:a 15 mil hittils denna säsong. :)

 

Är dock på en annan nivå än Ironman... :(

Min erfarenhet är att jag kunde leva på gammal träning 1-2 år utan att tappa allt för mycket men sen tappade jag rejält och det är inte alls enkelt att träna upp sig till samma nivå igen om man varit för passiv några år.

Har inte lagt ner träningen' date=' tvärtom. Har tränat tung styrketräning med skivstång 3 ggr/vecka. :)

 

Kondition max 1 g/vecka.[/quote']

Då tränar du ju ca 4 pass i veckan och det är väl relativt mycket. Sedan är det ju mycket lättare att bibehålla en hygglig nivå jämfört med att träna upp sig till den från noll.

 

Det verkar även vara så att de som konditionstränat mycket i tonåren, t.ex. gått på idrottgymnasium har en väldigt bra grund att utgå ifrån och kräver väldigt lite träning för att prestera relativt bra.

 

Något som jag tycker verkar vara en trend är att småbarnsföräldrar i 30-40 årsåldern utan någon större träningsbakgrund drar igång rena elitsatsningarna på multisport, triathlon mm och har skyhöga prestationskrav. Tränar massor av timmar per vecka men ska ändå hinna med att göra karriär, vara curlingföräldrar och ha senaste heminredningen. Det har verkligen gått mode i att vara vältränad.

Link to comment
Share on other sites

Tror att generellt de flesta skulle bli bättre om dom körde riktiga intervallpass behöver inte vara långa pass.

Men då dessa är jobbigt och vi människor är lata av naturen väljer vi förmodligen bort det som är jobbigt och tränar det som är roligt och inte så jobbigt istället. Det blir ju mycket lättare att köra ett lätt pass.

Jag dra gärna en repa på mtb med bästa kompisen som är lite sämre tränad det kan ju vara trevligt med en tillhörande kaffepaus på naturfiket utefter vägen men det höjer ju inte min max prestation.

Jag slänger hellre in ett tungt intervallpass istället för ett långpass, då får jag ju mer tid över till familjen. Men det orkar inte min kompis han har heller aldrig slagit mig på vasan. I år ska jag köra minst ett intervall pass i veckan för jag vill bli snabbare.

Sen ska man inte underskatta styrketräningen, som gammal gymnast ler jag när jag tittar hur dom i Team United bakeries tränar.

Man kan leva på gamla konditions meriter väldigt länge men inte 5år. Möjligtvis 1-2år. En väl inövad skidteknik tappar man nog aldrig, behövs nog inte många pass om man har den få till den. Där har nog dom som fått åka mycket skidor som små en stor fördel kontra dem som börjar i vuxen ålder. Det viktiga då man planerar sin träning är att familjen har fått vara med och säga sitt så att man kan ha ett program att följa så man får kontinuiteten.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt att den där trevliga lugna turen med kompisen kan höja din prestationsförmåga om du gör den lång nog eller vid ett tillfälle då du behöver ett återhämtningspass. Och om den dessutom var trevlig gör det väl inte saken sämre?

Och ett snabbdistanspass i varierande tempo eller terräng kan vara både roligt och givande med lika mycket tid i A3 som du får på ditt intervallpass, fast tar kanske lite mer tid.

 

Man behöver inte vara en latmask bara för att man inte älskar 4x4/3 eller 70/20 och inte behöver resultaten bli lidande heller på min och din(?) nivå.

 

Det är väl bra att det finns olika sätt att lägga upp sin träning så att de flesta kan få ut det de önskar och på det sätt som passar dem bäst.

Link to comment
Share on other sites

Det var när jag började sänka farten på distans -samt långpass som jag sänkte mina tider rejält. Då hade jag dessutom mer ork till intervallpassen och utvecklade samtidigt kapillärsystemet av de lugnare passen. Jag tror de flesta motionärer tränar för likt och för hårt för att utvecklas på bästa sätt.
Link to comment
Share on other sites

Tror att generellt de flesta skulle bli bättre om dom körde riktiga intervallpass behöver inte vara långa pass.

Men då dessa är jobbigt och vi människor är lata av naturen väljer vi förmodligen bort det som är jobbigt och tränar det som är roligt och inte så jobbigt istället. Det blir ju mycket lättare att köra ett lätt pass.

Jag dra gärna en repa på mtb med bästa kompisen som är lite sämre tränad det kan ju vara trevligt med en tillhörande kaffepaus på naturfiket utefter vägen men det höjer ju inte min max prestation.

Jag slänger hellre in ett tungt intervallpass istället för ett långpass, då får jag ju mer tid över till familjen. Men det orkar inte min kompis han har heller aldrig slagit mig på vasan. I år ska jag köra minst ett intervall pass i veckan för jag vill bli snabbare.

Sen ska man inte underskatta styrketräningen, som gammal gymnast ler jag när jag tittar hur dom i Team United bakeries tränar.

Man kan leva på gamla konditions meriter väldigt länge men inte 5år. Möjligtvis 1-2år. En väl inövad skidteknik tappar man nog aldrig, behövs nog inte många pass om man har den få till den. Där har nog dom som fått åka mycket skidor som små en stor fördel kontra dem som börjar i vuxen ålder. Det viktiga då man planerar sin träning är att familjen har fått vara med och säga sitt så att man kan ha ett program att följa så man får kontinuiteten.

Ligger väldigt mycket i det du skriver. Börjar du köra ett intervallpass i veckan kommer du bli farlig till nästa vinter.

Link to comment
Share on other sites

Tror att generellt de flesta skulle bli bättre om dom körde riktiga intervallpass behöver inte vara långa pass.

Men då dessa är jobbigt och vi människor är lata av naturen väljer vi förmodligen bort det som är jobbigt och tränar det som är roligt och inte så jobbigt istället. Det blir ju mycket lättare att köra ett lätt pass.

Jag dra gärna en repa på mtb med bästa kompisen som är lite sämre tränad det kan ju vara trevligt med en tillhörande kaffepaus på naturfiket utefter vägen men det höjer ju inte min max prestation.

Jag slänger hellre in ett tungt intervallpass istället för ett långpass, då får jag ju mer tid över till familjen. Men det orkar inte min kompis han har heller aldrig slagit mig på vasan. I år ska jag köra minst ett intervall pass i veckan för jag vill bli snabbare.

Sen ska man inte underskatta styrketräningen, som gammal gymnast ler jag när jag tittar hur dom i Team United bakeries tränar.

Man kan leva på gamla konditions meriter väldigt länge men inte 5år. Möjligtvis 1-2år. En väl inövad skidteknik tappar man nog aldrig, behövs nog inte många pass om man har den få till den. Där har nog dom som fått åka mycket skidor som små en stor fördel kontra dem som börjar i vuxen ålder. Det viktiga då man planerar sin träning är att familjen har fått vara med och säga sitt så att man kan ha ett program att följa så man får kontinuiteten.

Kan bara hålla med. Jag började köra ett intervallpass i veckan (varierande distanser varje gång) i höstas och bytte ut det mot 1 av de 3 distanspass (8-15 km) jag kört tidigare. Det jag märkte var att jag snabbt höjde mig till en 'bättre' nivå. Detta gjorde att intervallpassen upplevdes som 'roliga' då jag snabbt såg effekt. Den positiva känslan jag får efter ett hårt pass får mig att motivera mig till nästa hårda pass. Konsitgt kanske men sant. Alla är vi olika men intervallpass behöver absolut inte vara tråkiga eller för jobbiga för oss motionärer.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är lite svårt att få till intervaller på rullskidor, men har hittat en 800 m grusväg med fint grus. Där kör jag 6 st intervaller, det är så trögt att varje tar 3 min. Funkar inte när det blir för blött
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är lite svårt att få till intervaller på rullskidor, men har hittat en 800 m grusväg med fint grus. Där kör jag 6 st intervaller, det är så trögt att varje tar 3 min. Funkar inte när det blir för blött

Vi brukar köra i en backe och rulla ner, blir lagom tid åt båda håll.

Det är ju en fördel mot om man springer för då blir det för långt uppehåll på väg ner.

Link to comment
Share on other sites

Hej ni som har bytt ut distanspassen mot intervaller , ge gärna tips på era intervaller.

Mitt upplägg utifrån följande förutsättningar:

40 år, Man.

PB VL: 6:52 (2013) (50 mil träning på snö, 10 mil på rullskidor, 2-3 löppass/veckan vår/sommar)

PB Löpning 10 km: 46:30

PB Löpning 5 km: 22:00

 

Började själv variera mellan följande intervaller (löpning) under sensommar och höst:

Ex 1:

Uppvärmning - 2 km

Intervall 2 x 2,5 km, vila 120 sek (gående vila) (tempo: 4:25-4:30 min/km)

Nedjogg - 2km

 

Ex 2:

Uppvärmning - 2 km

Intervall 4 x 1 km, vila 40 sek (gående vila) (tempo: 4:15-4:20 min/km)

Nedjogg - 2 km

 

Ex 3:

Uppvärmning - 2 km

Intervall 10 x 0,4 km, vila 30 sek (gående vila) (tempo: 4:00-4:10 min/km)

Nedjogg - 2 km

 

Tempot får man känna sig fram vad som passar men man kan använda följande länk för att räkna fram ungefär: http://www.marathon.se/traning/rakna-ut-farten-dina-intervaller

Link to comment
Share on other sites

Stakintervaller backe är ju ypperligt på rullskidor.

Diagonalintervaller men då är det lämpligt med tröga hjul om man inte känner sig säker utför, det krävs ju ofta lite brantare backar för diagonal.

Smirrestaksintervaller(diagonalåkning fast enbart armrörelsen) driver kanske inte upp pulsen men tar bra på triceps och du måste hålla emot bra med bålen.

Stakintervaller med enbart arminsats.

Tabataintervaller,HIIT eller som det alltid hetat "lyktstolpsintervaller", korta intervaller på absolut max. Tabatakonceptet är ett set består av 20/10*8 sen kör man så många set man känner är lagom normalt 4set.

 

Fler av förslagen av ovan går fint att lägga in i ett vanligt pass och kräver inga speciella uppmätta "intervallsträckor" vilket jag personligen gillar bättre. Tycker det kan vara mentalt lite jobbigt att tex köra klassiska tusingar på samma sträcka, kör man istället en runda kan man lägga in intervallerna utefter rundan istället, lite som strukturerad fartlek.

 

Har inte jättestor erfarenhet av olika upplägg, har under åren mest kört 4*4i ntervaller och på senare tid även lite Tabata. Jag tycker det är bra med färdiga enkla koncept så man inte behöver tänka så mycket själv, då är risken att det inte blir av alls.

Jag är inte rädd för att vila emellan intervallerna, det är viktigt att dessa kan utföras med rätt teknik och rätt intensitet, om vi inte snackar ren mjölksyreträning.

Link to comment
Share on other sites

Hej ni som har bytt ut distanspassen mot intervaller , ge gärna tips på era intervaller.

innebandy med kompisarna, med täta byten stå aldrig still dvs. rörelse hela tiden. Eftersom dom är lite latare så funkar det bra.

 

Vintern blir det stakintervaller 500m 10m stigning men inte för att öka konditionen utan för att få inte snabbare frekvens kör med 159cm stavar, det blir svårare att ha högre tempo med längre stav. Jag kör normalt med 155cm och är 185lång

 

Dec-Mars

Måndag: styrka hela kroppen 1h

Tisdag: Innebandy

Tordag: Skidor på snö stak intervall (bara vinter)

Fredag: Skidor 15km toktempo vill hem till middag och fredagsmys

Lördag: om jag har tur och får komma ut 20km skidor

Söndag: Skidor 20-25km kvällen: innebandy

 

April-Dec

Måndag: styrka hela kroppen 1h

Tisdag: Innebandy

Tordag: löprunda för att stilla ångesten 30-60min

Söndag: cykling till och från och Innebandy

 

Lyckades i år åka 46mil innan vasan 0 mil rullskidor. Förmodligen skulle man kunna strukturera träningen lite mer och med några enkla ändringar nå Led2 men jag vet inte om jag orkar förlja nåt program helt slaviskt. Jag tränar egentligen för att kunna äta allt jag vill samt må bra min skräck är att få en kalaskula på magen.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör i stort sett samma året om men byter sporter efter årstid.

 

Per vecka:

1. Distanspass i syfte att klara hela sträckan, få kolhydraterna att räcka, 90 - 240 min a1-a2

2. Mängdträning 50 - 120 min a2 - a3 känns det bra kör jag hårt

3. Valfritt 30 -90 min beroende på ork, lust, säsong etc.

 

Sen kan det bli ett fjärde pass typ 1,2 eller 3 vissa veckor.

Resor, sjukdomar och trötthet skapar automatiskt "lätta" veckor.

Efter snart 20 år med mängder av modemetoder i bagaget är det detta allt kokat ner till.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...