Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin föreläser+debatt


Lars-Erik

Recommended Posts

Det här blir intressant. Måste man anmäla sig någonstans ?

 

Läste på Kuzmins nya hemsida att nu är det 3 st sicklar som ska köpas för att täcka olika fören. Har bara väntat på det...........

Så vid fortsatta glidtester bör vi ha rätt anpassad valla och sickel för resp före???.

Avvaktar att köpa 3 st sicklar för 1500 kr!!

Bör väl räcka med den finaste och riller eller vad tror ni`?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply
Sorgligt, men kanske ändå talande, om ingen av vallaindustrins stjärngossar vill möta Kuzmin öga mot öga. Har själv hört hört stöddiga uttryck som: "-jag vågar möta Kuzmin när som helst, var som helst". Jojo, upp till bevis då! Tills vidare får ställningen vara 1-0 till Kuzmin.

 

"Vore det idé att bjuda in någon "neutral" expert från forskarvärlden som kanske kan besvara påstående som rör material, täthet i belag, friktion mot snö mm, saker som Kuzmin tycks ha kontroversiella åsikter om. Kanske är det svårt att hitta någon sådan expert från t ex KTH.

 

(Tyvärr tycks det bli vallafritt i vinter, fast av helt andra skäl...)"

 

Efter detta inlägg börjar jag förstå vad KHS menar, det kanske helt enkelt är så att det är svårt att få någon att ställa upp i denna debatt. Jag trodde det var tvärtom, att nu fick de äntligen chansen att offentligt tala om sanningen för dessa idiotiska stålsicklare.

Vi får väl se vad som händer när konkreta inbjudningar gjorts. Jag förutsätter att "enklaresport" underättar oss kontinuerligt.

* Har jag någon gång träffat dig "enklaresport" live ?, Var du på t.ex. med när Kuzmin försvarade sin avhandling ?

Hej Lars-Erik! Nä, vi har inte träffats. Jag har dock kikat lite på video när avhandlingen gjordes men inte så noggrant. Det mest intressanta för mig är att folk får prova med de rätta verktygen live och att det sprids på så sätt. Jag är rätt ny på det här med Kuzminsickeln men eftersom jag vill ge folk bra grejor och det här verkade förbaskat bra så hoppade jag med så fort jag kunde!

 

Och till det med vilka som är inbjudna så vill Kuzmin Ski Technology inte gå ut med det i dagsläget mest för att inte hänga ut några ifall de inte ställer upp. JAG tycker att det är fel att inte gå ut med vilka som är inbjudna då jag tror på att vara så öppen som möjligt men det är min åsikt och jag kan givetvis ha fel... ibland! ;-)

 

Jag har förstås chans att få reda på vilka de är iaf men hoppar det.

 

Hoppas på en livlig debatt men allra mest på att så många som möjligt provar på bra sicklade skidor! :-)

Link to comment
Share on other sites

Det här blir intressant. Måste man anmäla sig någonstans ?

 

Läste på Kuzmins nya hemsida att nu är det 3 st sicklar som ska köpas för att täcka olika fören. Har bara väntat på det...........

Så vid fortsatta glidtester bör vi ha rätt anpassad valla och sickel för resp före???.

Avvaktar att köpa 3 st sicklar för 1500 kr!!

Bör väl räcka med den finaste och riller eller vad tror ni`?

Vet inte om man måste föranmäla sig... Återkommer!

 

Av Joels tester i alperna så verkar det som om det går bra oavsett vilket före det är men självklart är det bättre med mer struktur ju varmare det är. Min nisch är ju enklare sport och det känns som lite overkill med 3 olika sicklar. Man kan förstås trycka ned strukturen med en rundstav om man är lite lättare och det är kallt.

 

Jag förstår ditt resonemang och kan köpa det. Är du inte fjäderlätt så rekommenderar jag dock iaf den vanliga sickeln och en riller för att vara helt safe.

Link to comment
Share on other sites

Det här blir intressant. Måste man anmäla sig någonstans ?

 

Läste på Kuzmins nya hemsida att nu är det 3 st sicklar som ska köpas för att täcka olika fören. Har bara väntat på det...........

Så vid fortsatta glidtester bör vi ha rätt anpassad valla och sickel för resp före???.

Avvaktar att köpa 3 st sicklar för 1500 kr!!

Bör väl räcka med den finaste och riller eller vad tror ni`?

Jag gick in på hemsidan och där skriver de nedanstående*, vilket väl besvarar din fråga om och hur man skall anmäla sig.

Jag är rätt så säker på att denna information kommer att kompletteras, och då förhoppningsvis även med hänsyn till de förslag vi fört fram via detta forum (bl.a. från finn2).

Beträffande sickel så tror jag för våra tester att det gott räcker med "standardsickeln" (när jag åkte mina öppna spår och Vasalopp i fjol fanns det ju bara den). Detta motsäger givetvis inte att det vore intressant om någon prövade även de andra sicklarna och redovisade om de ser någon skillnad i olika fören.

Anm: Här i Luleå har vi inte mycket snö men tillräckligt mycket för att åka.

Mest blir det i ett 1.9 km. spår för min del.

 

---------

* Debatt och föreläsning - STHLM & UPPSALA, januari, 2006-12-27

 

VARMT VÄLKOMMEN PÅ BRÄNNHET FÖRELÄSNING & DEBATT !

 

SE HELA INBJUDAN i PDF-format:

 

UPPSALA UNIVERSITET: FRE. 26 JAN. 2007

STOCKHOLM UNIVERSITET: LÖR. 27 JAN. 2007

 

Leonid Kuzmin kommer att föreläsa och förevisa kontroversiell glidpreparering. Efter föreläsningarna kommer det hållas öppna sakliga debatter på temat: Längdskidors glid. Moderator är: Lars-Erik Persson - hängiven Vasaloppsåkare och professor i matematik.

 

Vallningsproffs och vallatillverkare bjuds in till paneldebatt.

 

Anmäl Dig genom att skicka E-post till: kundtjanst@kuzmin.se

 

Ange fullständigt namn, adress och telefonnummer. Du erhåller bekräftelse inom 24h. Aktiviteten är helt kostnadsfri. Antalet platser är begränsat. Sista anmälningsdag är 20 januari. Anmäld som inte infinner sig kan debiteras 100 kr.

Link to comment
Share on other sites

Sorgligt, men kanske ändå talande, om ingen av vallaindustrins stjärngossar vill möta Kuzmin öga mot öga. Har själv hört hört stöddiga uttryck som: "-jag vågar möta Kuzmin när som helst, var som helst". Jojo, upp till bevis då!

Håller med. Ställer de inte upp på det här tar jag det som intäkt för att de saknar argument.

 

Vore det idé att bjuda in någon "neutral" expert från forskarvärlden som kanske kan besvara påstående som rör material, täthet i belag, friktion mot snö mm, saker som Kuzmin tycks ha kontroversiella åsikter om. Kanske är det svårt att hitta någon sådan expert från t ex KTH.

En mycket bra idé. Kuzmins (inte heller vallaindustrins för den delen) materialtekniska kunskaper är inget som imponerar direkt, så en polymerexpert som kan uttala sig om polyetens egenskaper och hur det påverkas av olika behandlingar vore kanon.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått svar på vilka som är inbjudna och det skulle visst även nu stå på hemsidan. Det är iaf följande:

 

>> 1.) SWIX Sport AS

>> 2.) Tazzari, Albatross s.r.l.

>> 3.) Toko, Mammut Sports Group AG

>> 4.) Ski-Go, Christer Majbäck AB.

>> 5.) VAUHTI SPEED OY. Tel

>> 6.) STAR SKI WAX ASIAGO ITALY.

>> 7.) Holmenkol

>> 8.) Start Ski Wax, Startex Oy.

>> 9.) Solda Ski Waxing Technology, SPORT PERF. S.r.l.

>> 10.) Svenska Skidförbundet

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått svar på vilka som är inbjudna och det skulle visst även nu stå på hemsidan. Det är iaf följande:

 

>> 1.) SWIX Sport AS

>> 2.) Tazzari, Albatross s.r.l.

>> 3.) Toko, Mammut Sports Group AG

>> 4.) Ski-Go, Christer Majbäck AB.

>> 5.) VAUHTI SPEED OY. Tel

>> 6.) STAR SKI WAX ASIAGO ITALY.

>> 7.) Holmenkol

>> 8.) Start Ski Wax, Startex Oy.

>> 9.) Solda Ski Waxing Technology, SPORT PERF. S.r.l.

>> 10.) Svenska Skidförbundet

bra utval, men villka kommer??

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått svar på vilka som är inbjudna och det skulle visst även nu stå på hemsidan. Det är iaf följande:

 

>> 1.) SWIX Sport AS

>> 2.) Tazzari' date=' Albatross s.r.l.

>> 3.) Toko, Mammut Sports Group AG

>> 4.) Ski-Go, Christer Majbäck AB.

>> 5.) VAUHTI SPEED OY. Tel

>> 6.) STAR SKI WAX ASIAGO ITALY.

>> 7.) Holmenkol

>> 8.) Start Ski Wax, Startex Oy.

>> 9.) Solda Ski Waxing Technology, SPORT PERF. S.r.l.

>> 10.) Svenska Skidförbundet[/quote']

bra utval, men villka kommer??

Exakt!...Vilka kommer??

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått svar på vilka som är inbjudna och det skulle visst även nu stå på hemsidan. Det är iaf följande:

 

>> 1.) SWIX Sport AS

>> 2.) Tazzari' date=' Albatross s.r.l.

>> 3.) Toko, Mammut Sports Group AG

>> 4.) Ski-Go, Christer Majbäck AB.

>> 5.) VAUHTI SPEED OY. Tel

>> 6.) STAR SKI WAX ASIAGO ITALY.

>> 7.) Holmenkol

>> 8.) Start Ski Wax, Startex Oy.

>> 9.) Solda Ski Waxing Technology, SPORT PERF. S.r.l.

>> 10.) Svenska Skidförbundet[/quote']

bra utval, men villka kommer??

Exakt!...Vilka kommer??

skulle va bra om Majjan. Lasse Johnsson, Lars Svensson och landslagsvallare nkommer från de svenska argenturerna det är dom som kan någonting. Vet inte hur sugna dom är fabrikanterna på att skicka någon från hemmaplan. troligtvis tar dom någon från sverige.

Link to comment
Share on other sites

bra utval' date=' men villka kommer??[/quote']

Exakt!...Vilka kommer??

skulle va bra om Majjan. Lasse Johnsson, Lars Svensson och landslagsvallare nkommer från de svenska argenturerna det är dom som kan någonting. Vet inte hur sugna dom är fabrikanterna på att skicka någon från hemmaplan. troligtvis tar dom någon från sverige.

Jag meddelar så fort jag vet vilka som tackar ja! Jag skulle gärna vilja se några som har testat med Kuzminsickeln också så det är välkommet! :-)

Link to comment
Share on other sites

God Fortsättning,

Äntligen tillbakas på skidforum.

Har p g a andra åtagande (cykel o jul o jobb), tyvärr haft dåligt med tid att delta i det intressanta debatterandet på detta forum.

 

Skall försöka läsa igenom så mycket som möjligt för att få liten bild av allt som diskuterats.

Den uteblivna snön gör ju oxå att skidtestandet och skidåkandet begränsas alvarligt.

 

TROTS DET så har vi mycket ny erfarenhet som jag tror kan bidra till fortsatt utvecklat tänkande runt omkring skidfart och preparering.

 

Apropå Finns kommentar om att mitt teoriserade resonemang inte används på hög nivå så kan jag dementera detta. På några av Världs Cup tävlingarna denna säsong vet jag att våra modeller och tom RS RILLER verktyget använts mycket framgångsrikt. Av kända skäl för att inte störa sponsring och andra kommersiella spelregler medmera, så kan vi idag inte officiellt presentera dessa uppgifter.

 

Jag fick igår höra att dessa arrangemang var på gång.

Eftersom jag bor utanför Uppsala vill jag absolut få möjlighet att närvara vid Uppsala debatten. Låter mycket mycket intressant!

 

Är mycket tacksam också för den uppskattning och feed back jag fått på detta forum. TACKAR. Kommer att fortsätta att delge mina/och andras tester o resultat så mycket som möjligt. Tror att öppenhet är bra och skall vi ha en bra utveckling så krävs att så många som möjligt kan på ett öppet sätt delge andra kunskap, testresultat och idéer.

 

Förhoppningsvis kan vi hoppas att det ändå är de bästa åkarna som vinner på att de är just de bästa idrottsmännen. Och inte på att de använder otillåtna preparat eller av att de har stora fördelar på materialsidan.

Link to comment
Share on other sites

God fortsättning själv och välkommen tillbaka!

 

Håller helt med dig om att en mer öppenhet gagnar utvecklingen. Jag förstår att kommersiella intressen håller tillbaka öppenhet men om man delger forskning och testresultat så behöver man inte säga den exakta formulan, eller hur.

 

Ser fram emot fler rapporter från era tester!.......just nu känns det som det enda glädjeämnet i denna vinter..............

Link to comment
Share on other sites

God Fortsättning,

Äntligen tillbakas på skidforum.

Har p g a andra åtagande (cykel o jul o jobb), tyvärr haft dåligt med tid att delta i det intressanta debatterandet på detta forum.

 

Skall försöka läsa igenom så mycket som möjligt för att få liten bild av allt som diskuterats.

Den uteblivna snön gör ju oxå att skidtestandet och skidåkandet begränsas alvarligt.

 

TROTS DET så har vi mycket ny erfarenhet som jag tror kan bidra till fortsatt utvecklat tänkande runt omkring skidfart och preparering.

 

Apropå Finns kommentar om att mitt teoriserade resonemang inte används på hög nivå så kan jag dementera detta. På några av Världs Cup tävlingarna denna säsong vet jag att våra modeller och tom RS RILLER verktyget använts mycket framgångsrikt. Av kända skäl för att inte störa sponsring och andra kommersiella spelregler medmera, så kan vi idag inte officiellt presentera dessa uppgifter.

 

Jag fick igår höra att dessa arrangemang var på gång.

Eftersom jag bor utanför Uppsala vill jag absolut få möjlighet att närvara vid Uppsala debatten. Låter mycket mycket intressant!

 

Är mycket tacksam också för den uppskattning och feed back jag fått på detta forum. TACKAR. Kommer att fortsätta att delge mina/och andras tester o resultat så mycket som möjligt. Tror att öppenhet är bra och skall vi ha en bra utveckling så krävs att så många som möjligt kan på ett öppet sätt delge andra kunskap, testresultat och idéer.

 

Förhoppningsvis kan vi hoppas att det ändå är de bästa åkarna som vinner på att de är just de bästa idrottsmännen. Och inte på att de använder otillåtna preparat eller av att de har stora fördelar på materialsidan.

ja ja vet också villka du menar, men eftersom du inte vill skriva villa de är gör ja de inte heller. men det har inte blivit någon standard för rillning ute på wc.. att man gör så på varje tävling i alla fören (tre olike strukturer) och i fästzonen som du förespråkar! jag äger själv en rs rill och jag har inget emot dig! bara den hype de blev förut bara.

Link to comment
Share on other sites

God Fortsättning,

Äntligen tillbakas på skidforum.

Har p g a andra åtagande (cykel o jul o jobb), tyvärr haft dåligt med tid att delta i det intressanta debatterandet på detta forum.

 

Skall försöka läsa igenom så mycket som möjligt för att få liten bild av allt som diskuterats.

Den uteblivna snön gör ju oxå att skidtestandet och skidåkandet begränsas alvarligt.

 

TROTS DET så har vi mycket ny erfarenhet som jag tror kan bidra till fortsatt utvecklat tänkande runt omkring skidfart och preparering.

 

Apropå Finns kommentar om att mitt teoriserade resonemang inte används på hög nivå så kan jag dementera detta. På några av Världs Cup tävlingarna denna säsong vet jag att våra modeller och tom RS RILLER verktyget använts mycket framgångsrikt. Av kända skäl för att inte störa sponsring och andra kommersiella spelregler medmera, så kan vi idag inte officiellt presentera dessa uppgifter.

 

Jag fick igår höra att dessa arrangemang var på gång.

Eftersom jag bor utanför Uppsala vill jag absolut få möjlighet att närvara vid Uppsala debatten. Låter mycket mycket intressant!

 

Är mycket tacksam också för den uppskattning och feed back jag fått på detta forum. TACKAR. Kommer att fortsätta att delge mina/och andras tester o resultat så mycket som möjligt. Tror att öppenhet är bra och skall vi ha en bra utveckling så krävs att så många som möjligt kan på ett öppet sätt delge andra kunskap, testresultat och idéer.

 

Förhoppningsvis kan vi hoppas att det ändå är de bästa åkarna som vinner på att de är just de bästa idrottsmännen. Och inte på att de använder otillåtna preparat eller av att de har stora fördelar på materialsidan.

Jag vill också hälsa dig välkommen tillbaka! Du gör det hör forumet extra intressant. Att jag "avslöjade" dig var bara för att alla skulle vara medvetna om att du faktiskt har kommersiella intressen. Alla som följt forumet ett tag förstod ändå att du var RS-riller, speciellt som du av misstag underteckande ett inlägg med ditt riktiga namn.

Låt oss hoppas på snö och fler tester, inte bara teorier!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått svar på vilka som är inbjudna och det skulle visst även nu stå på hemsidan. Det är iaf följande:

 

>> 1.) SWIX Sport AS

>> 2.) Tazzari, Albatross s.r.l.

>> 3.) Toko, Mammut Sports Group AG

>> 4.) Ski-Go, Christer Majbäck AB.

>> 5.) VAUHTI SPEED OY. Tel

>> 6.) STAR SKI WAX ASIAGO ITALY.

>> 7.) Holmenkol

>> 8.) Start Ski Wax, Startex Oy.

>> 9.) Solda Ski Waxing Technology, SPORT PERF. S.r.l.

>> 10.) Svenska Skidförbundet

Lite ensidigt urval i princip bara vallafolk, skulle vilja sett även representanter ifrån skid/belagstillverkarna eftersom de borde kunna tillföra en del från ett annat håll än vallatillverkarna.

Link to comment
Share on other sites

* Vad tycker ni jag skall fråga om ?

Sickling är en skärande bearbetningsprocess. Detta innebär bl.a. att ytskiktet deformeras plastiskt, vilket ger upphov till s.k. deformationshårdnande. Kan man tänka sig att denna ökade hårdhet hos belaget påverkar friktionen? Är det därför ett sicklat belag är mindre benäget att ta upp smuts (hård yta = mindre risk att smutspartiklar trycks in)?

 

Kuzmin har en presentation på hemsidan där han beskriver ett experiment där man, om jag förstått det hela rätt, lät belag ligga i smält paraffin under 22 timmar. Resultatet blev helt förstört material, antagligen genom kristallisation och oxidation. Av detta drar han slutsatsen att paraffinering, i synnerhet med värmebox, förstör belaget. Jag tycker detta är en märklig konklusion eftersom exempelvis Toko rekommenderar 6-8h vid 60°C, vilket är en enorm skillnad mot 22h/106°C. (Man kan mha s.k. Arrheniussamband göra en uppskattning som visar att 22h/106°C motsvarar 800h vid 60°C, eller att 8h/60°C motsvarar 15 minuter vid 106°C).

 

I samma presentation beskrivs en mekanism där valla "svettas" ut ur belaget under åkning. Är detta verkligen rimligt? Diffusionshastigheten måste ju vara väldigt låg vid så låga temperaturer!

 

Anledningen till att man använder olika hårda paraffiner beroende på temperatur sägs vara att man vill påverka hårdheten på belaget. Finns det hårdhetsvärden som visar detta?

 

Vilken är anledningen att man ska lägga på paraffin i flera omgångar och sickla av mellan?

 

Hur fungerar grafitparaffin? Sot/grafitpartiklarna som ingår tas ju inte upp av belaget, som paraffinet, utan blir kvar på belagsytan. Hur bidrar detta till lägre friktion?

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade även efter anmälningsläget till Kuzminföreläsningen (anmälningstiden går väl ut idag eller imorgon) och han säger att det fortfarande finns platser kvar både i Uppsala och Stockholm så du har fortfarande chansen så länge det finns platser kvar om du skriver till

kundtjanst@kuzmin.se

och anmäler dig. Se till att sprida detta också till andra som kan vara intresserade.

 

PS Här i Uppsala finns det inte en chans att åka skidor idag, bara ett jättetunt täcke som dessutom håller på att smälta bort. Tur att jag haft så hyggliga förhållanden hela julen i Luleå DS

Link to comment
Share on other sites

* Vad tycker ni jag skall fråga om ?

Sickling är en skärande bearbetningsprocess. Detta innebär bl.a. att ytskiktet deformeras plastiskt' date=' vilket ger upphov till s.k. deformationshårdnande. Kan man tänka sig att denna ökade hårdhet hos belaget påverkar friktionen? Är det därför ett sicklat belag är mindre benäget att ta upp smuts (hård yta = mindre risk att smutspartiklar trycks in)?

 

Kuzmin har en presentation på hemsidan där han beskriver ett experiment där man, om jag förstått det hela rätt, lät belag ligga i smält paraffin under 22 timmar. Resultatet blev helt förstört material, antagligen genom kristallisation och oxidation. Av detta drar han slutsatsen att paraffinering, i synnerhet med värmebox, förstör belaget. Jag tycker detta är en märklig konklusion eftersom exempelvis Toko rekommenderar 6-8h vid 60°C, vilket är en enorm skillnad mot 22h/106°C. (Man kan mha s.k. Arrheniussamband göra en uppskattning som visar att 22h/106°C motsvarar 800h vid 60°C, eller att 8h/60°C motsvarar 15 minuter vid 106°C).

 

I samma presentation beskrivs en mekanism där valla "svettas" ut ur belaget under åkning. Är detta verkligen rimligt? Diffusionshastigheten måste ju vara väldigt låg vid så låga temperaturer!

 

Anledningen till att man använder olika hårda paraffiner beroende på temperatur sägs vara att man vill påverka hårdheten på belaget. Finns det hårdhetsvärden som visar detta?

 

Vilken är anledningen att man ska lägga på paraffin i flera omgångar och sickla av mellan?

 

Hur fungerar grafitparaffin? Sot/grafitpartiklarna som ingår tas ju inte upp av belaget, som paraffinet, utan blir kvar på belagsytan. Hur bidrar detta till lägre friktion?[/quote']

Mycket välformulerade och intressanta frågor som jag hoppas debattdeltagarna kan leverera svar på :)

Link to comment
Share on other sites

Hej moderatorn,

Om du/kuzmin får kris på antalet paneldeltagare i debattforumet så skulle jag ev. kunna delta i panelen. (Alltså som repr. för RS RILLER)

 

Misstänker att det inte kommer så många fr de inbjudna (hoppas jag har fel).....

 

Det som hänt den sista tiden denna säsong har varit mycket intressant o jag tror att vi - tack vare detta kan tillföra mycket till en debatt om just "snabba skidor"

 

Behöver dock lite tid för förberedelse . speciellt den 26e jan - skall tyvärr den dagen på begravning av en arbets- o cykelkompis

Link to comment
Share on other sites

Hej moderatorn,

Om du/kuzmin får kris på antalet paneldeltagare i debattforumet så skulle jag ev. kunna delta i panelen. (Alltså som repr. för RS RILLER)

 

Misstänker att det inte kommer så många fr de inbjudna (hoppas jag har fel).....

 

Det som hänt den sista tiden denna säsong har varit mycket intressant o jag tror att vi - tack vare detta kan tillföra mycket till en debatt om just "snabba skidor"

 

Behöver dock lite tid för förberedelse . speciellt den 26e jan - skall tyvärr den dagen på begravning av en arbets- o cykelkompis

Tack för förslag. Jag skall framföra det till arrangörerna. Jag måste ändå ringa dem någon gång i helgen och höra hur läget är.

 

Jag beklagar sorgen. Ibland lever och planerar vi som vi skall leva i evighet och plötsligt händer något sådant. Om man ser det från den positiva sidan så visar ju detta hur glada

och tacksamma vi borde vara varje dag det är bra med oss och våra nära och kära (även om snöläget är förfärligt här i söder)

Link to comment
Share on other sites

* Vad tycker ni jag skall fråga om ?

Sickling är en skärande bearbetningsprocess. Detta innebär bl.a. att ytskiktet deformeras plastiskt' date=' vilket ger upphov till s.k. deformationshårdnande. Kan man tänka sig att denna ökade hårdhet hos belaget påverkar friktionen? Är det därför ett sicklat belag är mindre benäget att ta upp smuts (hård yta = mindre risk att smutspartiklar trycks in)?

 

Kuzmin har en presentation på hemsidan där han beskriver ett experiment där man, om jag förstått det hela rätt, lät belag ligga i smält paraffin under 22 timmar. Resultatet blev helt förstört material, antagligen genom kristallisation och oxidation. Av detta drar han slutsatsen att paraffinering, i synnerhet med värmebox, förstör belaget. Jag tycker detta är en märklig konklusion eftersom exempelvis Toko rekommenderar 6-8h vid 60°C, vilket är en enorm skillnad mot 22h/106°C. (Man kan mha s.k. Arrheniussamband göra en uppskattning som visar att 22h/106°C motsvarar 800h vid 60°C, eller att 8h/60°C motsvarar 15 minuter vid 106°C).

 

I samma presentation beskrivs en mekanism där valla "svettas" ut ur belaget under åkning. Är detta verkligen rimligt? Diffusionshastigheten måste ju vara väldigt låg vid så låga temperaturer!

 

Anledningen till att man använder olika hårda paraffiner beroende på temperatur sägs vara att man vill påverka hårdheten på belaget. Finns det hårdhetsvärden som visar detta?

 

Vilken är anledningen att man ska lägga på paraffin i flera omgångar och sickla av mellan?

 

Hur fungerar grafitparaffin? Sot/grafitpartiklarna som ingår tas ju inte upp av belaget, som paraffinet, utan blir kvar på belagsytan. Hur bidrar detta till lägre friktion?[/quote']

Tack för intressant analys och förslag på frågor. Jag tar detta med mig och hoppas att jag får med något av detta beroende på hur det hela utvecklar sig och vad förutsättningarna blir.

Jag har ju redan sagt det, men gör det igen: Nästa gång du kommer till Ångströmslaboratoriet så föreslår jag att du besöker mig och vi kan tala lite mer om detta, kanske även med Sture Hogmark inblandad.

Link to comment
Share on other sites

Vore ju kanonbra om Stevens fick möjlighet att delta i debatten och ännu bättre om Boljohan också kunnat vara med. Både besitter kunskaper långt över mitt förstånd men det är en fröjd att läsa inläggen.

 

Av Boljohans resonmang kring Kuzmins test med belag i smält parrafin kan man ju på sätt och vis förstå många reaktioner kring Kuzmins tester. Det han försöker visa har ju ingenting med saken att göra, utföranden skiljer sig så mycket så det blir löjligt!

 

Vinterläget är ju onekligen absurt men som Lars-Erik säger, man får vara glad för det man har. Har precis kommit in efter en löprunda och onekligen är det bra att man kan springa i januari utan att halka om kring på isfläckar........

Link to comment
Share on other sites

Kanske har den här sidan varit på tapeten förut ... men för den som inte hängt med i debatten så finns det lite intressant läsning att fundera kring.

http://www.krc.su.se/web/kemiklipp/valla.asp#topp

Tack för denna intressanta address där det definitivt står en hel del tänkvärt från "Black-magic"-filosofi till rena fakta. Dessutom finns det ju flera länkar som kan vara användbara. Jag skall studera detta mer noga senare.

 

Här i Uppsala är det omöjligt att åka skidor men det gav mig igår anledning att använda jo:s recept 30X70/20 och det skulle jag inte ha gjort om det varit snö. Det var riktigt tufft för mig så jag kanske fick BÄTTRE träning än med snö. Jag tror det i detta "gilla läget tider" (som Stefan Sand skriver).

Link to comment
Share on other sites

Vore ju kanonbra om Stevens fick möjlighet att delta i debatten och ännu bättre om Boljohan också kunnat vara med. Både besitter kunskaper långt över mitt förstånd men det är en fröjd att läsa inläggen.

Tack, Stefan! Hade onekligen varit intressant att vara med men all min lediga tid går åt till en desperat jakt på snö just nu... ;)

Däremot ser jag verkligen fram emot att läsa era recensioner av debatten!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...