Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin föreläser+debatt


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply
Vet någon om någon vallarepresentant ställde upp i Stockholm på lördagen?

Debatten i Stockholm ställdes in helt och hållet då deltagarantalet inte var försvarbart i förhållande till insatsen.

 

Ser också fram emot Stevens presentation på sin hemsida och hoppas självfallet att även Kuzmin.se lägger ut sin!

Link to comment
Share on other sites

Detta väcker tanken att jag kanske skulle ringa till Kuzmin och fråga om han kunde göra något likartat. I så fall kan ju även ni som inte var med få ta del av i varje fall det han hade på sina overheads.

Vad tycker ni ?

Hemskt gärna' date=' det vore intressant![/quote']

Jag har ringt till Kuzmin och han lovade att lägga ut föreläsningen (möjligen lite kompletterad) på sin hemsida.

Det tar några dar innan han kan göra det eftersom han just nu var bortrest.

Vi får helt enkelt bevaka detta.

 

Boljohan, var du på föreläsningen i Uppsala ?

Jag har ju nu kommit i positiv direkkontakt med Stevens, men det vore roligt om även du kontaktade oss.

Link to comment
Share on other sites

Boljohan, var du på föreläsningen i Uppsala ?

Jag har ju nu kommit i positiv direkkontakt med Stevens, men det vore roligt om även du kontaktade oss.

Nej, tyvärr hade jag inte möjlighet. Hade varit skoj - men under skidsäsongen har jag inte tid till mycket annat än jobb och skidåkning....

Link to comment
Share on other sites

Vill även passa på att påpeka att de stålsicklade skidorna även de kan få bättre kontaktytor. Alltså samma som för maskinslipat. Kvaliteten på verktygen samt hur arbetet utföres spelar mycket stor roll. Sedan kan dessa skidor efterbehandlas på samma sätt som maskinslipade, inklusive vallas.

Väldigt intressant detta kapitel tycker jag! Jag undrde detta i en tråd för ett tag sen.

Det var väl ingen som kunde svara på det men det kanske det finns nu. Om man stålsicklar ett par skidor och man sen lägger på ett pulver utanpå kan man då utnyttja båda metodernas goda egenskaper dvs vallans bättre glid i början och ovallats egenskaper i slutet? Jag inser att man inte kanske ska värma in pulvret utan torrgnugga in det?! (Som ett slitlager som man kör bort för att sedan få fram det rena belaget under)

En fundering till: om man inte sliter bort detta lager helt hur får man bort det från skidan utan att behöva stålsickla på nytt? Dessutom måste det ju fastna skit även på ett stålsicklat belag till slut hur får man bort det? Med valaväck?(Är i startgroparna till att prova på stålsickling)

Link to comment
Share on other sites

Vi, eller snarare Joel Fries, skall faktiskt prova det då det teoretiskt sätt borda funka iom att pulvret då inte sitter lika hårt. Man kan givetvis även värma in det försiktigt men då kanske det fastnar för bra. Nu vet jag inte om Joel har hunnit med några tester men vi får väl se då han kommer tillbaka från Falun. Som jag ser det så är det lite överkurs men fr riktigt duktiga åkare som inte vill riskera att tappa i starten så är det förstås ett alternativ.

 

Det är bara att köra på vallaväck och torka av.

Link to comment
Share on other sites

Vill även passa på att påpeka att de stålsicklade skidorna även de kan få bättre kontaktytor. Alltså samma som för maskinslipat. Kvaliteten på verktygen samt hur arbetet utföres spelar mycket stor roll. Sedan kan dessa skidor efterbehandlas på samma sätt som maskinslipade' date=' inklusive vallas.[/quote']

Väldigt intressant detta kapitel tycker jag! Jag undrde detta i en tråd för ett tag sen.

Det var väl ingen som kunde svara på det men det kanske det finns nu. Om man stålsicklar ett par skidor och man sen lägger på ett pulver utanpå kan man då utnyttja båda metodernas goda egenskaper dvs vallans bättre glid i början och ovallats egenskaper i slutet? Jag inser att man inte kanske ska värma in pulvret utan torrgnugga in det?! (Som ett slitlager som man kör bort för att sedan få fram det rena belaget under)

En fundering till: om man inte sliter bort detta lager helt hur får man bort det från skidan utan att behöva stålsickla på nytt? Dessutom måste det ju fastna skit även på ett stålsicklat belag till slut hur får man bort det? Med valaväck?(Är i startgroparna till att prova på stålsickling)

Ja precis, fast kanske enklare och billigare med flour-fluider vilket jag hoppas kunna testa pa nagot satt i helgen. Nagon som har ett forslag pa upplagg? Tankte aven testa mot mina stenslipade tavlingslagg som pulvervallats.

Link to comment
Share on other sites

Vill även passa på att påpeka att de stålsicklade skidorna även de kan få bättre kontaktytor. Alltså samma som för maskinslipat. Kvaliteten på verktygen samt hur arbetet utföres spelar mycket stor roll. Sedan kan dessa skidor efterbehandlas på samma sätt som maskinslipade' date=' inklusive vallas.[/quote']

Väldigt intressant detta kapitel tycker jag! Jag undrde detta i en tråd för ett tag sen.

Det var väl ingen som kunde svara på det men det kanske det finns nu. Om man stålsicklar ett par skidor och man sen lägger på ett pulver utanpå kan man då utnyttja båda metodernas goda egenskaper dvs vallans bättre glid i början och ovallats egenskaper i slutet? Jag inser att man inte kanske ska värma in pulvret utan torrgnugga in det?! (Som ett slitlager som man kör bort för att sedan få fram det rena belaget under)

En fundering till: om man inte sliter bort detta lager helt hur får man bort det från skidan utan att behöva stålsickla på nytt? Dessutom måste det ju fastna skit även på ett stålsicklat belag till slut hur får man bort det? Med valaväck?(Är i startgroparna till att prova på stålsickling)

Ja precis, fast kanske enklare och billigare med flour-fluider vilket jag hoppas kunna testa pa nagot satt i helgen. Nagon som har ett forslag pa upplagg? Tankte aven testa mot mina stenslipade tavlingslagg som pulvervallats.

ja men tänk på detta nu är det fel pulver så går skidorna inte alls måste ju vara rätt före också det är ingen universiallösning att lägga pulver på skidorna. iof ska det vara varmt till helgen blir intressant med ditt resultat.

Link to comment
Share on other sites

ja men tänk på detta nu är det fel pulver så går skidorna inte alls måste ju vara rätt före också det är ingen universiallösning att lägga pulver på skidorna. iof ska det vara varmt till helgen blir intressant med ditt resultat.

Sjalvklart skall det vara "pulverfore". finn2, vad har du for erfarenhet av Toko Helx (fluid), hur lange haller den?

Link to comment
Share on other sites

ja men tänk på detta nu är det fel pulver så går skidorna inte alls måste ju vara rätt före också det är ingen universiallösning att lägga pulver på skidorna. iof ska det vara varmt till helgen blir intressant med ditt resultat.

Sjalvklart skall det vara "pulverfore". finn2' date=' vad har du for erfarenhet av Toko Helx (fluid), hur lange haller den?[/quote']

den kalla har ja haft bra skidor på men åkte bara 10km då.. har inte åkt något längre på den. inte för att ja inte tror på dess slitstyrka utan bara att de inte blivit så bara.

Link to comment
Share on other sites

Vill även passa på att påpeka att de stålsicklade skidorna även de kan få bättre kontaktytor. Alltså samma som för maskinslipat. Kvaliteten på verktygen samt hur arbetet utföres spelar mycket stor roll. Sedan kan dessa skidor efterbehandlas på samma sätt som maskinslipade' date=' inklusive vallas.[/quote']

Väldigt intressant detta kapitel tycker jag! Jag undrde detta i en tråd för ett tag sen.

Det var väl ingen som kunde svara på det men det kanske det finns nu. Om man stålsicklar ett par skidor och man sen lägger på ett pulver utanpå kan man då utnyttja båda metodernas goda egenskaper dvs vallans bättre glid i början och ovallats egenskaper i slutet? Jag inser att man inte kanske ska värma in pulvret utan torrgnugga in det?! (Som ett slitlager som man kör bort för att sedan få fram det rena belaget under)

En fundering till: om man inte sliter bort detta lager helt hur får man bort det från skidan utan att behöva stålsickla på nytt? Dessutom måste det ju fastna skit även på ett stålsicklat belag till slut hur får man bort det? Med valaväck?(Är i startgroparna till att prova på stålsickling)

Ja precis, fast kanske enklare och billigare med flour-fluider vilket jag hoppas kunna testa pa nagot satt i helgen. Nagon som har ett forslag pa upplagg? Tankte aven testa mot mina stenslipade tavlingslagg som pulvervallats.

Om ni tänker lite logiskt.

Stålsicklade skidor går att efterbehandla precis som maskinslipade. Den stora fördelen (om rätt utfört) är att ni på detta belag har mindre flimmerhår.

 

Ni vallar om, ni vill precis som vanligt. Det fanns en finsk vallare (Finn el Finn2 vet säkert vem) på mycket hög nivå som tidigare använde stålsicklade skidor som utgångspunkt för sina skidprepareringar. Magnar Dalen tror jag också för kallare fören rekommenderar stålsicklat som en möjlig utgångspunkt.

 

För att ta bort vallan fr skidan - så kan ni mycket väl använda vallaväck - så mycket som möjligt (hehehe - detta hade varit en otänkbar tanke för mig för 2 år sedan)

 

När ni vallar tänk även på stålsicklade skidor att ni med valla - direkt får en risk att "mjuka upp" belaget. Belaget (ovallat) i sig är ett hårdare mtrl än ett vallat belag.

 

Med detta sagt att ni gärna för alla fören tillför en hård valla som första lager.

(T ex SWIX LF4 - är det riktigt kallaföre SWIX CH4 - jag använder SWIX-vallorna som ex eftersom de är mest kända - men det går bra med vilket vallamärke som helst - det är mer hårdheten som styr vilket underlag ni väljer.)

 

Sedan efter detta gäller Flourcarbonpreparat. Skall ni ha bättre än ovallat - så in med mycket fluor.

 

Märk dock - att Högfluorvallor ger inte mer hydrofob effekt än ovallat belag. Så utav vallatillverkarnas produkter så är det:

Fluorcarbonpulver - Fluorklossar - Fluorfluider som gäller.

 

Sedan måste lämpliga mängder av kontaktytor tryckas/valsas bort med en RS RILLER.

Link to comment
Share on other sites

Har nu lagt ut mitt föredrag på RS RILLER (www.rs-riller.com)

Kommer att förhoppningsvis under helgen hinna komplettera med lite illustrationer och förhoppningvis lite bilder. Återkommer med en blänkare när jag lagt ut dessa kompletteringar.

 

Har ni frågor på föredraget - kan vara lite ofullständigt - eftersom det gjordes i punktform - för en muntlig presentation

Link to comment
Share on other sites

Har nu lagt ut mitt föredrag på RS RILLER (www.rs-riller.com)

Kommer att förhoppningsvis under helgen hinna komplettera med lite illustrationer och förhoppningvis lite bilder. Återkommer med en blänkare när jag lagt ut dessa kompletteringar.

 

Har ni frågor på föredraget - kan vara lite ofullständigt - eftersom det gjordes i punktform - för en muntlig presentation

Lägg ut det direkt här istället för att göra reklam för din sida.

Link to comment
Share on other sites

Har nu lagt ut mitt föredrag på RS RILLER (www.rs-riller.com)

Kommer att förhoppningsvis under helgen hinna komplettera med lite illustrationer och förhoppningvis lite bilder. Återkommer med en blänkare när jag lagt ut dessa kompletteringar.

 

Har ni frågor på föredraget - kan vara lite ofullständigt - eftersom det gjordes i punktform - för en muntlig presentation

Kanonbra!

Tack för det!

Link to comment
Share on other sites

Har nu lagt ut mitt föredrag på RS RILLER (www.rs-riller.com)

 

Kommer att förhoppningsvis under helgen hinna komplettera med lite illustrationer och förhoppningvis lite bilder. Återkommer med en blänkare när jag lagt ut dessa kompletteringar.

 

Har ni frågor på föredraget - kan vara lite ofullständigt - eftersom det gjordes i punktform - för en muntlig presentation

Jag besökte http://www.rs-riller.com/ för att se föredraget.

Som sagt, det är bara i punktform.

Men det är är bra punkter! och interessant.

Tänk att så många saker kan påverka det slutliga glidet.

• Annat t ex kemiskt nedfall från regn, snö

Det är många saker på ett järnspett.

 

För att ladda hem PDF filen,

ska du klicka på DOWNLOADS i menyn hos RS-Riller.

SKIDFART - FÖREDRAG UPPSALA 26 JAN 2007 PDF 841 KB

 

 

Hälsning från ett vintrigt Lycksele.

S.

Link to comment
Share on other sites

Även overheadsen från Kuzmins föredrag finns nu tillgängligt för er på adressen:

http://www.kuzmin.nu/?sida=visa_nyhet&nav=&NyhetsID=26

 

Jag vill härmed tacka både Kuzmin och Stevens för att ni generöst ställt detta intressanta material till förfogande och allmänt beskådande. Det är mycket värdefullt för de fortsatta diskussionerna på vårt forum. Genom att göra på detta vis går det ju faktiskt att ha synpunkter och diskutera era argument och metoder på ett sakligt sätt.

 

Dessutom verkar det ju vara så att några av er som just tävlat med desa alternativa glidprepareringstekniker med gott resultat (jo, Niklas, GundeG,..) faktiskt kombinerat dessa tekniker i viss mån och kanske vårt forum tom. bidragit till denna utveckling

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...