Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kontrollremmar


henwale

Recommended Posts

Jag har ett par gamla orange World cup med Evolution handtag. Visst får man dit remmarna med det är lite meck för att få det bra. Det är med dessa stavar som det har hänt en gång att remmen har gått av. Kanske är det som larsbern säger här ovan.

Bara för att vara tydlig' date=' är det World Cup-handtag, med extra remingång på sidan (verkar vara bredare remmar på World Cup)

http://www.nordicskater.com/exel/WorldCupGrip.jpg

eller är det X-Force/Evo/Evolution-varianten?

https://www.lindellssport.se/pub_images/medium/Exel_X-Force_handtag2_1627.jpg

 

De gula tänderna är som sagt lite aggresiva mot lite mindre tåliga Exel-remmar om än sköna.[/quote']

Hur f..n lyckas du med bilder i inlägget? Den funktion har jag försökt mig på själv utan framgång. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply
Madshus nya UHM-rem är super... älskar den.

Håller med om att den är kanonskön (iaf för mina händer). Den verkar dessutom slitstark. Det blev bra många mil rullskidor och en hel del i vinter med dessa remmar utan att de ser det minsta slitna ut. Skillnad mot swix där jag slet sönder 3 st på ett år. De är dessutom billigare.

 

Storleken upplever jag dock som lite annorlunda mot tex. swix. Skulle säga att madshus medium är typ som swix large.

 

PS. Jag tror jag råkade skriva i någon tidigare tråd att de ej passar i OW-handtag. Det är fel. De passar utmärkt bara man tar någonting och trycker in de i handtagen med (typ en skruvmejsel).

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par gamla orange World cup med Evolution handtag. Visst får man dit remmarna med det är lite meck för att få det bra. Det är med dessa stavar som det har hänt en gång att remmen har gått av. Kanske är det som larsbern säger här ovan.

Bara för att vara tydlig' date=' är det World Cup-handtag, med extra remingång på sidan (verkar vara bredare remmar på World Cup)

http://www.nordicskater.com/exel/WorldCupGrip.jpg

eller är det X-Force/Evo/Evolution-varianten?

https://www.lindellssport.se/pub_images/medium/Exel_X-Force_handtag2_1627.jpg

 

De gula tänderna är som sagt lite aggresiva mot lite mindre tåliga Exel-remmar om än sköna.[/quote']

Det handtaget på den nedre bilden som jag pressat in Madshusremmarna i.

Då ska jag testa det. Var är Madshus-remmar billigast?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par gamla orange World cup med Evolution handtag. Visst får man dit remmarna med det är lite meck för att få det bra. Det är med dessa stavar som det har hänt en gång att remmen har gått av. Kanske är det som larsbern säger här ovan.

Bara för att vara tydlig' date=' är det World Cup-handtag, med extra remingång på sidan (verkar vara bredare remmar på World Cup)

http://www.nordicskater.com/exel/WorldCupGrip.jpg

eller är det X-Force/Evo/Evolution-varianten?

https://www.lindellssport.se/pub_images/medium/Exel_X-Force_handtag2_1627.jpg

 

De gula tänderna är som sagt lite aggresiva mot lite mindre tåliga Exel-remmar om än sköna.[/quote']

Hur f..n lyckas du med bilder i inlägget? Den funktion har jag försökt mig på själv utan framgång. :)

Skriv "" utan fnuttar före och efter den webbadress som bilden ligger på.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att vara tydlig' date=' är det World Cup-handtag, med extra remingång på sidan (verkar vara bredare remmar på World Cup)

http://www.nordicskater.com/exel/WorldCupGrip.jpg

eller är det X-Force/Evo/Evolution-varianten?

https://www.lindellssport.se/pub_images/medium/Exel_X-Force_handtag2_1627.jpg

 

De gula tänderna är som sagt lite aggresiva mot lite mindre tåliga Exel-remmar om än sköna.[/quote']

Det handtaget på den nedre bilden som jag pressat in Madshusremmarna i.

Då ska jag testa det. Var är Madshus-remmar billigast?

Tycker dom är billiga lite överallt. Har köpt på Pölder, Skistart, i tunneln och på i vasaloppstältet

Link to comment
Share on other sites

Madshus nya UHM-rem är super... älskar den.

Håller med om att den är kanonskön (iaf för mina händer). Den verkar dessutom slitstark. Det blev bra många mil rullskidor och en hel del i vinter med dessa remmar utan att de ser det minsta slitna ut. Skillnad mot swix där jag slet sönder 3 st på ett år. De är dessutom billigare.

 

Storleken upplever jag dock som lite annorlunda mot tex. swix. Skulle säga att madshus medium är typ som swix large.

 

PS. Jag tror jag råkade skriva i någon tidigare tråd att de ej passar i OW-handtag. Det är fel. De passar utmärkt bara man tar någonting och trycker in de i handtagen med (typ en skruvmejsel).

Intressant! Ska testa denna.

Link to comment
Share on other sites

Skulle säga att den riktigt gamla swix-remmen med "lås" fortfarande är överlägset bäst, men den är ju rätt svår att få tag på eftersom den ersattes för ett 10tal år sedan.

Här finns två par inklusive handtag för nostalgikern ;)

http://www.ebay.com/itm/Swix-SR-94-XC-Ski-Pole-Grips-Extra-Straps-sz-Large-Skate-Classic-16mm-/130868501805?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e785edd2d&ssPageName=RSS:B:SHOP:US:101

Link to comment
Share on other sites

Jag har också dragit sönder tre par World cup remmar och bytte till Evo handtag och Madshusremmar. Jag har även provat att värma dem men märkte ingen större skillnad. Som Hoai_nam skrev, de är stora i storlekarna. Jag har 11-12 på handskar men har medium på remmarna.
Link to comment
Share on other sites

Jag har också dragit sönder tre par World cup remmar och bytte till Evo handtag och Madshusremmar. Jag har även provat att värma dem men märkte ingen större skillnad. Som Hoai_nam skrev, de är stora i storlekarna. Jag har 11-12 på handskar men har medium på remmarna.

Jag har 8 på mina handskar så det får bli till att testa Madshus small.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också dragit sönder tre par World cup remmar och bytte till Evo handtag och Madshusremmar. Jag har även provat att värma dem men märkte ingen större skillnad. Som Hoai_nam skrev' date=' de är stora i storlekarna. Jag har 11-12 på handskar men har medium på remmarna.[/quote']

Jag har 8 på mina handskar så det får bli till att testa Madshus small.

Jag har också dragit sönder tre par World cup remmar och bytte till Evo handtag och Madshusremmar. Jag har även provat att värma dem men märkte ingen större skillnad. Som Hoai_nam skrev' date=' de är stora i storlekarna. Jag har 11-12 på handskar men har medium på remmarna.[/quote']

Jag har 8 på mina handskar så det får bli till att testa Madshus small.

Jag tycker också de verkar kanon. Men det verkar i tråden som om det råder delade meningar om de är stora eller små i storlekarna. Har stl 9 i handskar, är det small då?

Link to comment
Share on other sites

Jag har också dragit sönder tre par World cup remmar och bytte till Evo handtag och Madshusremmar. Jag har även provat att värma dem men märkte ingen större skillnad. Som Hoai_nam skrev' date=' de är stora i storlekarna. Jag har 11-12 på handskar men har medium på remmarna.[/quote']

Jag har 8 på mina handskar så det får bli till att testa Madshus small.

Jag har 7 på handskar, undrar om small blir för stora??

larsbern, skriv gärna hur small passade dig som har ett nr större i handskar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också dragit sönder tre par World cup remmar och bytte till Evo handtag och Madshusremmar. Jag har även provat att värma dem men märkte ingen större skillnad. Som Hoai_nam skrev' date=' de är stora i storlekarna. Jag har 11-12 på handskar men har medium på remmarna.[/quote']

Jag har 8 på mina handskar så det får bli till att testa Madshus small.

Jag har 7 på handskar, undrar om small blir för stora??

larsbern, skriv gärna hur small passade dig som har ett nr större i handskar.

Det blir nog inte i brådrasket. Fick en laddning Exel-remmar (försent) dan efter Vasaloppet från USA, men snart har jag väl nött ut nåt par och det vore ju bra att testa under rullskidsäsongen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har storlek 10 på handskar och kör med medium på Madshus remmar. När jag har lite tjockare handskar funkar det perfekt, men med riktigt tunna handskar skulle nog small vara bäst.

Typ samma här. Har 9-10 i storlek och medium på remmarna. Funkar bra med tjocka/halvtjocka handskar men skulle nog få lov att gå på small med tunna/inga handskar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har storlek 10 på handskar och kör med medium på Madshus remmar. När jag har lite tjockare handskar funkar det perfekt' date=' men med riktigt tunna handskar skulle nog small vara bäst.[/quote']

Typ samma här. Har 9-10 i storlek och medium på remmarna. Funkar bra med tjocka/halvtjocka handskar men skulle nog få lov att gå på small med tunna/inga handskar.

Tack! Då får det troligen bli ett par medium ändå...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Då borde du få i en Swix om du vill? Madshusremmarna är något tjockare i bandet som går i handtaget än vad Skigo och Swix är.
Sliter ut mina Exel Evo lite för fort och för ofta nu så det blir till att testa Madshus. Ska gå att forcera igenom med en skruvmejsel sägs det. Skigo passar men de gamla (grå/svarta) som jag har haft har var sämre än Exel.
Link to comment
Share on other sites

Då borde du få i en Swix om du vill? Madshusremmarna är något tjockare i bandet som går i handtaget än vad Skigo och Swix är.
Sliter ut mina Exel Evo lite för fort och för ofta nu så det blir till att testa Madshus. Ska gå att forcera igenom med en skruvmejsel sägs det. Skigo passar men de gamla (grå/svarta) som jag har haft har var sämre än Exel.

Testade att trycka igenom ett par gamla profit-remmar idag och det funkade. Lite tajt men de lär hålla mycket längre än Exels silkesremmar. Om man har nåt krokigt och mindre vasst än en skruvmejsel, typ sked så är det bättre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...