Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kontrollremmar


henwale

Recommended Posts

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply
  • 4 weeks later...
Köpte mig ett par Madshus-remmar idag. Fick karva lite i mina Exel Evo handtag men nu känns det som dom sitter som ett smäck. Utan att ha testat remmarna så ser dom mycker mer gedigna ut än mina gamla Exel. Billiga jämfört med andra märken också!
Link to comment
Share on other sites

Fick hem mina Madshus-remmar igår och det var bara att trycka igenom Exels Evo-handtag med en skruvmejsel. Tom lite lättare än med Swix-remmarna. Kändes väldigt lovande i garaget. Längtar redan till nästa snökontakt.

Tänkte prova nåt annat än Swix-remmar eftersom jag får blåsor som det är nu.

 

Hur är det med storlekar för Madshus-remmar? Såg att de fanns i S, M och L. Motsvarar Madshus L Swix L, eller hur är de?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte prova nåt annat än Swix-remmar eftersom jag får blåsor som det är nu.

 

Hur är det med storlekar för Madshus-remmar? Såg att de fanns i S, M och L. Motsvarar Madshus L Swix L, eller hur är de?

Mina (gamla) Profit-remmar är large och känns lite stora speciellt med rullskidhandskarna på. Jag beställde Madshus small och skulle tippa att de ligger i jämförelse med Profit medium, dvs. ett hack större.

Mina frökenhänder passar i Lill-Sport stl 8 eller andra handskar stl S.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med storlekar för Madshus-remmar? Såg att de fanns i S, M och L. Motsvarar Madshus L Swix L, eller hur är de?

Snarare så att Madshus är en storlek större. Jag köpte ett par Madshus stl M förra hösten, och de visade sig vara för stora. Ungefär samma storlek som Swix L, som är i största laget för mig om jag har tunna handskar.

 

Jag skall nog testa Madshus S nästa gång. Jag har storlek 9 i handskar och ganska smala handleder.

 

Edit: Kom just på att Swix gjorde om sitt storlekssystem härom året. Stl L har blivit lite mindre då det nu även finns XL. Jag vet faktiskt inte vilken som är mest jämförbar med Madshus M, Swix gamla eller nya L.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med storlekar för Madshus-remmar? Såg att de fanns i S' date=' M och L. Motsvarar Madshus L Swix L, eller hur är de?[/quote']

Snarare så att Madshus är en storlek större. Jag köpte ett par Madshus stl M förra hösten, och de visade sig vara för stora. Ungefär samma storlek som Swix L, som är i största laget för mig om jag har tunna handskar.

 

Jag skall nog testa Madshus S nästa gång. Jag har storlek 9 i handskar och ganska smala handleder.

 

Edit: Kom just på att Swix gjorde om sitt storlekssystem härom året. Stl L har blivit lite mindre då det nu även finns XL. Jag vet faktiskt inte vilken som är mest jämförbar med Madshus M, Swix gamla eller nya L.

Bara för att krångla till det så finns det väl olika generationer Madshus-remmar också ;)

Tumregeln dock är väl att Madshus är nåt nummer större än angiven storlek. Jag passade på att testa small och medium i butik (som inte hade lösa att sälja) innan jag beställde de mindre.

Link to comment
Share on other sites

Exakt lika som dig där, 9or och sjukt smala handleder. Madshus nya rem i M är för stor om man jämför med M i Swix. Jag funderar på att byta till ett par Madshus i S nu. Jag har den Swixremmen som kom för 3-4 år sedan, svart, grå och lite röd.

Hur är det med storlekar för Madshus-remmar? Såg att de fanns i S' date=' M och L. Motsvarar Madshus L Swix L, eller hur är de?[/quote']

Snarare så att Madshus är en storlek större. Jag köpte ett par Madshus stl M förra hösten, och de visade sig vara för stora. Ungefär samma storlek som Swix L, som är i största laget för mig om jag har tunna handskar.

 

Jag skall nog testa Madshus S nästa gång. Jag har storlek 9 i handskar och ganska smala handleder.

 

Edit: Kom just på att Swix gjorde om sitt storlekssystem härom året. Stl L har blivit lite mindre då det nu även finns XL. Jag vet faktiskt inte vilken som är mest jämförbar med Madshus M, Swix gamla eller nya L.

Link to comment
Share on other sites

Frökenhänder? Jag har storlek 7 på Lillsport. Vad ska vi kalla mina händer då ;)

Den gamla Madshusremmen i storlek M var/ är perfekt för mig, medans den nya i samma storlek känns lite stor. Har inte provat S, men kanske får göra det nästa gång jag är i Tunneln.

Link to comment
Share on other sites

Får mina Madshus S på måndag, återkommer med info.
Kör Swix profit strl L och tycker den är rätt i strl. Efter jämförelse i tråden har jag nu beställt Madshus strl S och har Lillsport strl 8 i handskar (frökenvarning här också alltså ;))Hoppas att det blir rätt...
Link to comment
Share on other sites

Frökenhänder? Jag har storlek 7 på Lillsport. Vad ska vi kalla mina händer då ;)

Den gamla Madshusremmen i storlek M var/ är perfekt för mig, medans den nya i samma storlek känns lite stor. Har inte provat S, men kanske får göra det nästa gång jag är i Tunneln.

Kontorsnävar då?

Link to comment
Share on other sites

Är det förresten någon som har fått Swix ProFit 2 att passa bra? Jag tycker att den lilla resårstroppen i tumvecket sitter för nära handen, jag får inte in min hand i remmen så långt som jag vill.

Vad fyller den för syfte? Har det på mina skigoremmar från ifjol, men jag vet inte om det är något bra direkt.

Link to comment
Share on other sites

Är det förresten någon som har fått Swix ProFit 2 att passa bra? Jag tycker att den lilla resårstroppen i tumvecket sitter för nära handen, jag får inte in min hand i remmen så långt som jag vill.

Håller med, handen passar inte riktigt. Jag har samma storlek i den röda profiten (som ej har denna rem) och den sitter bra på handen.

Tanken med den lilla remmen är väl att handen ska sitta lika oavsett hur kontrollremmen är fäst i handtaget. I de fall kontrollremmen glider så skulle man då slippa (delvis) glappet mellan handen och kontrollremmen.

Jag gillar nog den röda bättre hittills, fast klipper man den lilla remmen så kanske ...

Link to comment
Share on other sites

Är det förresten någon som har fått Swix ProFit 2 att passa bra? Jag tycker att den lilla resårstroppen i tumvecket sitter för nära handen' date=' jag får inte in min hand i remmen så långt som jag vill.[/quote']

Vad fyller den för syfte? Har det på mina skigoremmar från ifjol, men jag vet inte om det är något bra direkt.

Är väl för att inte klämma simhuden? Finns på Madshus remmar också.

Link to comment
Share on other sites

Är det förresten någon som har fått Swix ProFit 2 att passa bra? Jag tycker att den lilla resårstroppen i tumvecket sitter för nära handen' date=' jag får inte in min hand i remmen så långt som jag vill.[/quote']

Vad fyller den för syfte? Har det på mina skigoremmar från ifjol, men jag vet inte om det är något bra direkt.

Är väl för att inte klämma simhuden? Finns på Madshus remmar också.

Såg det, fick hem mina Madshus i small idag. De sitter perfekt! Är det någon som värmt dom för bättre passform någon gång?

Link to comment
Share on other sites

Då är de provade, Madshus strl S ihop med Lillsport strl 8, på distanspass 2:18.

Mycket skön rem. Helt rätt storlek. Andra tryckpunkter jmf med Swix profit, och inga blåsor nu.

Tack för tipset. Vad skulle man göra utan Skidforum ;)

Har du behållit resårstroppen i tumvecket? Jag var tvungen att klippa bort min för att få i handen tillräckligt långt. Samma sak på Swix. För övrigt tycker jag att årets modeller av Swix och Madshus är väldigt lika, både i konstruktion och känsla.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...