Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

passnings guide stavar och tillbehör


Buster14

Recommended Posts

Tråden kommer till efter att ha läst tråden kontrollremmar.

Jag labborerar med olika stavar och remmar för att hitta skönaste remmen som gör mig fri från blåsor bla. tänkte att vi som har ändrat skulle dela med sig ang. vad som passar med vad.

dv. vilken stav passar med/kontrollrem/handtag m.m.

 

Själv har jag bara testat ow´s rabbit och den andra remmen, samt swix profit L ch M.

L är för stor för handskar i storlek 9

OW korken är tåligare än swix kork.

 

 

passar tex.

 

swix ct1/2/3 med swixkork till madshus rem?

Swix CT1/2/3 med madshus kork och swix pro fit rem?

Swix CT 1,2,2 med OW kork och eller OW rem?

Swix CT 1,2,3 med skigo kork och eller skigo rem?

 

bara fyll på r ni snälla.

 

Jag vill ha en slitstark kork med skööön rem.

passar swix Ct1 stav med madshuskork och rem

 

tackarrrrr!

 

edit: hmm det enklaste kanske skulle va om man angav diametern på stav och kork. fast rem passning måste nog nån ha provat ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag slänger in vad jag vet, det är inte mycket, men kanske någon har nytta av det.

 

KV+ rem passar inte i handtagen på Swix CT1. Remmen är tunnare och glider därför ner när man trycker ner den.

 

Bytte då helt enkelt handtag och satte dit KV+ handtag på Swix CT1, passar kanon men tror min stav blev cirka 1 cm kortare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nästan alla stavar är 16 mm i rördiameter. Swix grå korkhandtag med naturkork är lite speciellt då de har en inbyggd hylsa som ska in i stavröret. Det krävs då att röret är väldigt tunt annars kommer inte hylsan på rätt ställe. Byter man till ett annat handtag på Swixstavar som haft detta handtag gör man förmodligen staven någon försvagad i handtaget (min gissning men varför skulle Swix ha gjort speciella handtag med en hylsa i annars). Nu verkar det inte vara något stort problem och jag har själv bytt till ett Swixhandtag med synetkork på mina CT1 utan problem. Men man bör vara medveten om det.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Sunlake, Madshus remmar och handtag är de skönaste jag prövat. De jag provat är Oneway, Swix och Madshus. Av de är Madshus klart bäst för mina händer. Men de är stora i storlekarna, jag kör med S och har ändå "normalstora händer" i storlek 9 (Lillsport Legend Gold).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...
  • 3 weeks later...

Mina korkhandtag till swix CT1 är utslitna. Funderar på att skaffa madshus istället. Borde följande fungera till mina swix CT1?
http://www.polder.se/sv/langdskidor-vinter/stavar-tillbehor/madshus/madshus-korkhandtag/
http://www.polder.se/sv/langdskidor-vinter/stavar-tillbehor/madshus/madshus-controlrem/

Är det dessutom någon som vet om remmen kommer på samma höjd som på swixhandtagen så att stavlängden blir densamma trots att jag byter från swixhandtag till madshus?

 

Hur ser storlekarna ut? Ska jag ta samma storlek på madshusremmarna som jag har på swixremmarna?
 

Link to comment
Share on other sites

Mina korkhandtag till swix CT1 är utslitna. Funderar på att skaffa madshus istället. Borde följande fungera till mina swix CT1?

http://www.polder.se/sv/langdskidor-vinter/stavar-tillbehor/madshus/madshus-korkhandtag/

http://www.polder.se/sv/langdskidor-vinter/stavar-tillbehor/madshus/madshus-controlrem/

Är det dessutom någon som vet om remmen kommer på samma höjd som på swixhandtagen så att stavlängden blir densamma trots att jag byter från swixhandtag till madshus?

 

Hur ser storlekarna ut? Ska jag ta samma storlek på madshusremmarna som jag har på swixremmarna?

Har Madshus-handtag på mina CT1 och de bygger 1-2 cm i jämförelse med Swix. Jag kör stl S på remmarna då jag har stl 8 på Lillsport-handskar och S/XS på andra märken. Om du kan få tag på Madshus nya helröda remmar så är de ännu lite mer slitstarka än de svarta.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

29804457584_f5ea863acf_z.jpg16758147275_439493be1c_c%5B1%5D by Ventura2009, on Flickr

 

Jag är inte riktigt nöjd med korken på CT-1:orna. Jag har bara "finåkt" med dessa. Ett eller två vasalopp. Träningen har gjorts med andra stavar. Då verkar blandkorken på CT-3:orna hålla betydligt bättre. Plastgreppen på CT-5 har lite för hög friktion. Håller annars hur länge som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte riktigt nöjd med korken på CT-1:orna. Jag har bara "finåkt" med dessa. Ett eller två vasalopp. Träningen har gjorts med andra stavar. Då verkar blandkorken på CT-3:orna hålla betydligt bättre. Plastgreppen på CT-5 har lite för hög friktion. Håller annars hur länge som helst.

One word; hockeytejp!

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte riktigt nöjd med korken på CT-1:orna. Jag har bara "finåkt" med dessa. Ett eller två vasalopp. Träningen har gjorts med andra stavar. Då verkar blandkorken på CT-3:orna hålla betydligt bättre. Plastgreppen på CT-5 har lite för hög friktion. Håller annars hur länge som helst.

post-135-0-04284900-1477032741_thumb.jpg

Jag brukar lägga på lite Liquisole när jag ser att korken börjar bli sliten baktill. Då håller handtagen mycket längre.

post-135-0-04284900-1477032741_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar lägga på lite Liquisole när jag ser att korken börjar bli sliten baktill. Då håller handtagen mycket längre.

Tack för tipset. Jag köpte på mig ett par par reservhandtag billigt när xxl tömde lagret i våras som jag får prova att rädda innan förfallet går för långt.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...