Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Teknikträning


erka

Recommended Posts

Hej jag tänkte åka VL för första gången den här eller nästa vinter. Jag har inte stått på ett par skidor på väldigt länge. Åkte och tävlade lite när jag var i 12års åldern men jag inte åkt något sen dess (22 nu). Har inhandlat "värsting-utrustning" så det skulle vara bra om jag klarade av att stå på dom också. =) Något speciellt jag bör tänka på för att träna upp balansen och tekniken fortare?
Link to comment
Share on other sites

Har du råd med värsting utrustning så borde du ha råd att köpa SISU's teknik video.
Jag har den hemma och jag tittar på den, är ute och åker och försöker träna teknik, sedan tittar jag igen. Du kan även be en kompis spela in dig på video när du åker så kan du själv se skillnaden mot teknikvideon.
Sen jag började träna in tekniken med denna metoden har jag ökat snitthastigheten på mina rullskidpass med cirka 8%. Och jag åkte vasan på 4:49 innan jag började med teknikträninng så visst hjälper det till.
Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

Jag vill rekommendera Skidförbundets nyaste material en CD och ett antal häften. Detta material är mycket up to date; kanske det bästa som går att få f.n.

[url]http://www.skidor.com/langdakning/t2.asp?p=33030[/url]

För övrigt är träning av balans och koordination viktigt inledningsvis, träning utan stavar, tempoväxlingar övergångar mellan de olika växlarna. T.ex. åk lite vid sidan av spåret ibland för att vänja kroppen att vara noga, då går det som på räls när du kommer ner i spåret.
Men börja med att ringa och beställ det nya materialet, det gör många minuter på nio mil.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...