Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ni som åker under 5 timmar, hur mycket tränar ni?


Mariani

Recommended Posts

Var övertygad efter rullskidsSM att V-Peter skulle vara med och tampas i Stockholmstoppen i vinter.

Vi får hoppas att det kommer nästa år' date=' blir tufft motstånd för mig som går upp i H40 då.[/quote']

Du kan vara lugn, V-Peter går upp till H45 nu, det känns bra inför rullskidtävlingarna :), men å andra sidan går rullskidmannen upp till H40, fast jag hoppas att det är under hans värdighet att köra något annat än H21 och vinna lätt där, varje gång...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Om man nu kör ett långpass, stannar man och tar en fika paus ger inte det passet lite sämre träning än om man tagit pausen efter samma tid.

Ex1 kör jag 4h ingen paus = trött.

Ex2 kör 2h paus kaffe vilar lite blir pigg kör 2h igen, ger ett sånt pass samma träning som ex1.

Då jag kör stänger jag aldrig av klockan. På ett långpass stannar dricker 3ggr/h tar 15sekunder påverkar knappast träningseffekten.

 

Många är lite för "klena" i kroppen. Tittar man när man är ute i spåret så ser man ofta skidåkare med extremt dålig kroppshållning. Vist man kan vara stark i skidmusklerna men då man kommer till vasaloppet krävs det att man är genomtränad i hela kroppen både styrka/seghet och flås. Och då krävs en grundstyrka. Helt klart är att om man har tränat konditions sporter genom ungdomsåren så har man som sagt lättare att komma till en vis nivå som vuxen, än om man börjar träna som vuxen då tar det längre tid.

När man läser på forumet så räknar alla mil i skidor det är x0 mil rullskidor och xxmil skidor. Det ger kvantitet inte kvalitet att räknat träningen i sträcka. Man måste ha en balans i träningen mellan styrka, lågintensitet och intervaller. Funderar ni på hur passet ska vara eller sticker ni bara ut också kör?

Åker alla bara skidor som träning?

I vinter hann jag från mitten av dec-vasan köra 3-4mil/v skidor men då tränar jag annat också.

Link to comment
Share on other sites

Tränade under sommar och höst 7h i veckan' date=' sen när snön kom blev det mellan 5-7 timmar kanske. Tar lite mer tid från familjen när man åker skidor med tanke på transport till och från skidspår därför blev det svårare att få ihop timmar när snön kom. Fick totalt ihop 80 mil på rullskidor mellan aug-nov och efter det fram till VL 110 mil på skidor. Åkte sen VL på 4:48h.[/quote']

Jag bor precis vid ett skid spår men skulle aldrig hinna åka 110mil innan vasan. Den tiden finns inte om frugan och jag ska hinna träna båda två, och även se till att barnen har ett trivsamt liv med utmaningar.

Du åker väl för långsamt då helt enkelt!

Link to comment
Share on other sites

Tränade under sommar och höst 7h i veckan' date=' sen när snön kom blev det mellan 5-7 timmar kanske. Tar lite mer tid från familjen när man åker skidor med tanke på transport till och från skidspår därför blev det svårare att få ihop timmar när snön kom. Fick totalt ihop 80 mil på rullskidor mellan aug-nov och efter det fram till VL 110 mil på skidor. Åkte sen VL på 4:48h.[/quote']

Jag bor precis vid ett skid spår men skulle aldrig hinna åka 110mil innan vasan. Den tiden finns inte om frugan och jag ska hinna träna båda två, och även se till att barnen har ett trivsamt liv med utmaningar.

Du åker väl för långsamt då helt enkelt!

110mil kräver väl 80h skidor på 2,5månad.

Det är rätt tufft schema eller?

Link to comment
Share on other sites

Körde knappa 40 timmar i månaden maj-okt med störst del rullskidor pga dåliga hälsenor samt att jag kunde åka rullskidor till jobbet. Ett distanspass i veckan på dryga 2 timmar och sedan varierat fartlek' date=' backe, intervall och tempo pass. Gick bra på rullskidtävlingar. Fick sedan den brillianta iden att köra massa mängd i nov-dec (dryga 45tim/mån) med resultat att kroppen blev extremt seg och att jag åkte på förkylningar som kom och gick hela vintern (blev ingen VL start). Så min erfarenhet är som andra här på forumet att det är hårda pass snarare än mängd som ger resultat. Bli inte slav under GPS klockan![/quote']

Tror ju knappast att du blev sjuk av att köra lugnt snarare pga att du inte orkade med den ökade mängden träningstid i så fall. Störst risk att bli sjuk har man ju när man tagit ut sig ordentligt, typ tävlingar eller långa hårda pass

Var lite otydlig där, det var halvhårda pass nästan hela tiden och det var riktigt illa för formen. I december snöade det nästan varje dag i stockholm och för att få ihop tiden med familjen blev det morgonpass då man var själv och fick spåra, dvs riktigt trögt före :(. Efter det blir man skapligt imponerad av Sixten o grabbarna som troligtvis alltid åkte i de förhållandena. Men är man en vek kontorsråtta kan man bevisligen inte träna som de stora skogshuggarna :).

 

Mitt misstag var att jag blev slav under GPSen då det var viktigare att få timmar och km än bra träning och jag är övertygad om att det är många som drabbas av det misstaget.

Link to comment
Share on other sites

Var övertygad efter rullskidsSM att V-Peter skulle vara med och tampas i Stockholmstoppen i vinter.

Vi får hoppas att det kommer nästa år' date=' blir tufft motstånd för mig som går upp i H40 då.[/quote']

Inte speciellt troligt då jag lovat familjen att lugna ned mig med träningen. Men tror Myhren kliver upp i H40 :)...

Link to comment
Share on other sites

Känner igen mig. För mig är det dock lite mer så att jag vill komma så långt som möjligt på så kort tid som möjligt, ska nog skippa gps:n och bara sikta på tiden ist.

Känner en topp 50 åkare på VL och han skriver aldrig upp distansen på sina pass, bara tiden. Kanske beror på samma sak, ska fråga :)

Link to comment
Share on other sites

Jag bor precis vid ett skid spår men skulle aldrig hinna åka 110mil innan vasan. Den tiden finns inte om frugan och jag ska hinna träna båda två' date=' och även se till att barnen har ett trivsamt liv med utmaningar.[/quote']

Du åker väl för långsamt då helt enkelt!

110mil kräver väl 80h skidor på 2,5månad.

Det är rätt tufft schema eller?

Tycker ju inte att det låter så tufft. Jag hade närmare 150 mil innan VL i år med ett snitt på 10 mil i veckan fördelat på 4 pass. Fyra träningsdagar i veckan är inte mycket tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Tycker ju inte att det låter så tufft. Jag hade närmare 150 mil innan VL i år med ett snitt på 10 mil i veckan fördelat på 4 pass. Fyra träningsdagar i veckan är inte mycket tycker jag.

Det beror nog på om man har barn och tränande/förstående sambo ;)

 

Med små barn är det inte helt lätt att få in 4 pass i veckan som med förberedelser etc tar över 2 timmar var.

Link to comment
Share on other sites

Du åker väl för långsamt då helt enkelt!

110mil kräver väl 80h skidor på 2' date='5månad.

Det är rätt tufft schema eller?[/quote']

Tycker ju inte att det låter så tufft. Jag hade närmare 150 mil innan VL i år med ett snitt på 10 mil i veckan fördelat på 4 pass. Fyra träningsdagar i veckan är inte mycket tycker jag.

mitten av dec-vasan 48mil skidor fördelat på 2-3pass och 3st seedningslopp, ett styrkepass, och 1-2 innebandypass = 3-6h/v resten av året blir det 1-3h/v.

Men sen klarar jag inte att ligga under 5h.

Skulle man få 4-5h/v under hela året med blandad träning skulle topp1000 vara helt rimligt.

Link to comment
Share on other sites

Var övertygad efter rullskidsSM att V-Peter skulle vara med och tampas i Stockholmstoppen i vinter.

Vi får hoppas att det kommer nästa år' date=' blir tufft motstånd för mig som går upp i H40 då.[/quote']

Inte speciellt troligt då jag lovat familjen att lugna ned mig med träningen. Men tror Myhren kliver upp i H40 :)...

Men Myhren tränar aldrig, så det blir nog bra Peter! Två rullskidpass innan Getaloppet 2011, jag och Mario hade tränat bra, direkt från start drog Myhren iväg i ett vansinnigt tempo och vi släppte direkt för att se honom först i mål:). Myhren är en sådan som antagligen behöver väldigt få timmar för att komma under 5 timmar, han kommer väll alltid typ topp 300 "utan" träning. Jag kan antagligen inte komma topp 300, oavsett hur mycket jag tränar. Skulle nog behöva lägga om hela mitt liv för att ha MINSTA chans på topp 300. Tyvärr är det lite för lite prispengar där för att det ska vara intressant. Kollade upp min träning, snittade 26 timmar per månad.

Link to comment
Share on other sites

Åkte på 5.14 från allra sist i led 3. Orkade inte gå upp och köa vilket kanske var dumt med facit i hand. Med en bättre start hade jag varit topp 1000 som jag inte ens vågat drömma om. Men kanonnöjd ändå för jag har alltid trott mig vara bland de sämre i led 3. Åker inte skidor för att maxa på VL utan för att det är så kul.
Link to comment
Share on other sites

Till saken ' date=' sub 70kg? att vara stor är en fördel på rullisar men inte bra på snö.[/quote']

Hur definiera man gränsen för "stor"? Är det längd+vikt lr bara vikt?

Vet inte hur man definierar stor, men det är vikten som är intressant. Löpning syreupptag/kg intressantast. WC-banor mest per kg. Vasaloppet, både per kg och absolut, rullisartävlingar mest absolut syreupptag. SkiErg och Rodd, bara absolut syreupptag som är intressant för prestation. Thynell är ett bra exempel på skidåkare med lite lägre syreupptag per kg, en kvart efter på en kuperad SM-femmil. Men hyfsad på Vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Åkte på 5.14 från allra sist i led 3. Orkade inte gå upp och köa vilket kanske var dumt med facit i hand. Med en bättre start hade jag varit topp 1000 som jag inte ens vågat drömma om. Men kanonnöjd ändå för jag har alltid trott mig vara bland de sämre i led 3. Åker inte skidor för att maxa på VL utan för att det är så kul.

Ja det är inte många minuter kvar till gränsen. Och man kan ju undra om man stått två rader fram i fållan hur många minuter det hade gett i backen. På nåt sätt kan jag tycka att Vasaloppet kanske skulle göra om leden 2 o 3 o 4 gör 6st led att fördela åkarna i för att få backen att flyta ännu bättre. Så att dom som kör snabbt kommer rätt redan från början och inte ska behöva gå upp och köa kl 4.

Link to comment
Share on other sites

Till saken ' date=' sub 70kg? att vara stor är en fördel på rullisar men inte bra på snö.[/quote']

Hur definiera man gränsen för "stor"? Är det längd+vikt lr bara vikt?

Vet inte hur man definierar stor, men det är vikten som är intressant. Löpning syreupptag/kg intressantast. WC-banor mest per kg. Vasaloppet, både per kg och absolut, rullisartävlingar mest absolut syreupptag. SkiErg och Rodd, bara absolut syreupptag som är intressant för prestation. Thynell är ett bra exempel på skidåkare med lite lägre syreupptag per kg, en kvart efter på en kuperad SM-femmil. Men hyfsad på Vasalopp.

Även vasaloppet gynnas man mer av högt absolut tal än hög ml/kg känns det som, jämför Tynell och espen harald bjerke... tynell ca 70ml/kg, espen harald 90+ml/kg.

Inga småkillar som vinner vasan direkt.

Link to comment
Share on other sites

110mil kräver väl 80h skidor på 2' date='5månad.

Det är rätt tufft schema eller?[/quote']

Tycker ju inte att det låter så tufft. Jag hade närmare 150 mil innan VL i år med ett snitt på 10 mil i veckan fördelat på 4 pass. Fyra träningsdagar i veckan är inte mycket tycker jag.

mitten av dec-vasan 48mil skidor fördelat på 2-3pass och 3st seedningslopp, ett styrkepass, och 1-2 innebandypass = 3-6h/v resten av året blir det 1-3h/v.

Men sen klarar jag inte att ligga under 5h.

Skulle man få 4-5h/v under hela året med blandad träning skulle topp1000 vara helt rimligt.

Åk skidor istället för innebandy och gym så klarar du det kanske med nuvarande timmar per vecka. Styrkan kan du träna upp under sommarhalvåret och sedan bara underhålla med minimal tidsinsats. 15 min två ggr/v hemma med egenvikt.

Link to comment
Share on other sites

Om man nu kör ett långpass, stannar man och tar en fika paus ger inte det passet lite sämre träning än om man tagit pausen efter samma tid.

Ex1 kör jag 4h ingen paus = trött.

Ex2 kör 2h paus kaffe vilar lite blir pigg kör 2h igen, ger ett sånt pass samma träning som ex1.

Om detta är en fråga så svarar jag hur JAG skulle ha gjort:

Jag tar en längre paus om jag blir sliten, för att få tillbaka kropp och huvud

så att fortsättningen känns bra och blir kul.

Jag ser ingen anledning att köra 4h utan paus "bara för att det står så i träningsprogrammet",

jag tror att man tränar mer effektivt om kropp & skalle är pigg.

Jag tränar iofs aldrig 4h på ett sammanhängande pass, det blir alltför enformigt...

Och inte kör jag efter nåt program heller, jag är alldeles för ostrukturerad för att följa ett :)

 

Åker alla bara skidor som träning?

Mestadels skidor för min del, för att jag tycker det är kul.

En del löpning kan det bli, men just inget annat.

Link to comment
Share on other sites

Hur definiera man gränsen för "stor"? Är det längd+vikt lr bara vikt?

Vet inte hur man definierar stor' date=' men det är vikten som är intressant. Löpning syreupptag/kg intressantast. WC-banor mest per kg. Vasaloppet, både per kg och absolut, rullisartävlingar mest absolut syreupptag. SkiErg och Rodd, bara absolut syreupptag som är intressant för prestation. Thynell är ett bra exempel på skidåkare med lite lägre syreupptag per kg, en kvart efter på en kuperad SM-femmil. Men hyfsad på Vasalopp.[/quote']

Även vasaloppet gynnas man mer av högt absolut tal än hög ml/kg känns det som, jämför Tynell och espen harald bjerke... tynell ca 70ml/kg, espen harald 90+ml/kg.

Inga småkillar som vinner vasan direkt.

Thynell är ett undantag, väger väll 93kg, resten i Vasaloppstoppen är alla under 80kg, tror jag, ska tilläggas. Som hockeyspelare är vall alla riktiga småkillar i Vasaloppstoppen, Thynell undantagaen. Fast visst, jämfört med Marathonlöpare är det jättar, man måste ha lite kraft och därmed volym i överkroppen...

Link to comment
Share on other sites

Nu åkte jag inte under 5 timmar även om jag hemsk gärna hade velat. Men svarar ändå, då jag precis räknade ihop min träning inför årets (mitt första) Vasalopp.

Jag började i januari och hann få ihop 37 timmars effektiv träning. Uteslutande kvalité i form av mycket stakintervaller, stakmaskin och kortare pass med hög fart. Mycket pga av att jag är för rastlös för långpass och helt enkelt inte hinner med det. Totalt runt 30 mil på snö. Inkluderat tre seedningslopp. Tävlade på skidor fram till jag var 17 år så tekniken finns där. 5:24 räckte det till från allra längst bak i led 3.

 

Jag tror på korta hårda pass, men det är ju minst sagt delade meningar om, samma som att mäta sitt Vasalopp tid.

 

Ett exempel med min tid:

 

5:24 år 2013 = plats 1356

------------------------------

5:24 år 2012 = plats 2400

plats 1356 år 2012 = 4:59

------------------------------

Eller 1998 som var ett annat rekordår:

plats 1356 = 05:01

5:24 = plats 2250

Link to comment
Share on other sites

Mitt misstag var att jag blev slav under GPSen då det var viktigare att få timmar och km än bra träning och jag är övertygad om att det är många som drabbas av det misstaget.

Det ligger nog en hel del i det du säger, timmar och mil är lätt att samla ihop,

men hur effektiva blir dessa timmar och mil egentligen ??

Link to comment
Share on other sites

Om man nu kör ett långpass, stannar man och tar en fika paus ger inte det passet lite sämre träning än om man tagit pausen efter samma tid.

Ex1 kör jag 4h ingen paus = trött.

Ex2 kör 2h paus kaffe vilar lite blir pigg kör 2h igen, ger ett sånt pass samma träning som ex1.

Är inte helt omöjligt att ex 2 tom är bättre träningsmässigt än ex 1.

 

Om man ser till det fysiska finns två viktiga variabler att ta hänsyn till (fitness och fatigue),

förenklat kan man översätta det med förbättring och trötthet, dessa två variabler ihop utgör resultatet för träningspasset, hur mkt återhämtning man behöver etc, iaf i teorin.

 

I början av passet har man god effekt på fitnesskurvan men efterhand tar fatiguekurvan över. Om man kör hårt och länge kan det tom vara så att återhämtningsbehovet för kroppen blir större än ökningen i fitness. Kör man många sådana pass på raken kan det leda till en försämring eller överträning.

 

Alltså hårda pass korta och intensiva, lugna pass ska vara just lugna och inte slita för mkt att ta en paus i ett långpass borde rent teoretiskt göra att passet iaf sliter mindre.. Men det är just i teorin och ingen exakt vetenskap, troligen gör vi ofta fel när vi kör extra hårt det där lilla sista eller lägger på en extra intervall för att verkligen känna att passet tagit, förmodligen sliter det mer än det ger...fast det är ju ibland svårt att låta bli.

 

http://traningslara.se/wp-content/uploads/2010/02/F-Fmodellen.png?b9a3a0

 

http://traningslara.se/tva-olika-modeller-till-anpassning-vid-traning/

 

Sedan finns massor av andra teorier och variabler att ta hänsyn till!

Link to comment
Share on other sites

Nu åkte jag inte under 5 timmar även om jag hemsk gärna hade velat. Men svarar ändå, då jag precis räknade ihop min träning inför årets (mitt första) Vasalopp.

Jag började i januari och hann få ihop 37 timmars effektiv träning. Uteslutande kvalité i form av mycket stakintervaller, stakmaskin och kortare pass med hög fart. Mycket pga av att jag är för rastlös för långpass och helt enkelt inte hinner med det. Totalt runt 30 mil på snö. Inkluderat tre seedningslopp. Tävlade på skidor fram till jag var 17 år så tekniken finns där. 5:24 räckte det till från allra längst bak i led 3.

 

Jag tror på korta hårda pass, men det är ju minst sagt delade meningar om, samma som att mäta sitt Vasalopp tid.

 

Ett exempel med min tid:

 

5:24 år 2013 = plats 1356

------------------------------

5:24 år 2012 = plats 2400

plats 1356 år 2012 = 4:59

------------------------------

Eller 1998 som var ett annat rekordår:

plats 1356 = 05:01

5:24 = plats 2250

Menar du att du låg på sofflocket från mars till januari, sedan tränade 37 timmar och åkte på 5.24? I så fall tycker jag att du ska satsa på skidåkning. Om ett par år vinner du nog Vasan. För övrigt bestod ju 40% av dina skidpass av tävlingar över 40km, dvs långpass.

Link to comment
Share on other sites

Nu åkte jag inte under 5 timmar även om jag hemsk gärna hade velat. Men svarar ändå' date=' då jag precis räknade ihop min träning inför årets (mitt första) Vasalopp.

Jag började i januari och hann få ihop 37 timmars effektiv träning. Uteslutande kvalité i form av mycket stakintervaller, stakmaskin och kortare pass med hög fart. Mycket pga av att jag är för rastlös för långpass och helt enkelt inte hinner med det. Totalt runt 30 mil på snö. Inkluderat tre seedningslopp. Tävlade på skidor fram till jag var 17 år så tekniken finns där. 5:24 räckte det till från allra längst bak i led 3.

 

Jag tror på korta hårda pass, men det är ju minst sagt delade meningar om, samma som att mäta sitt Vasalopp tid.

 

Ett exempel med min tid:

 

5:24 år 2013 = plats 1356

------------------------------

5:24 år 2012 = plats 2400

plats 1356 år 2012 = 4:59

------------------------------

Eller 1998 som var ett annat rekordår:

plats 1356 = 05:01

5:24 = plats 2250[/quote']

Menar du att du låg på sofflocket från mars till januari, sedan tränade 37 timmar och åkte på 5.24? I så fall tycker jag att du ska satsa på skidåkning. Om ett par år vinner du nog Vasan. För övrigt bestod ju 40% av dina skidpass av tävlingar över 40km, dvs långpass.

Haha vinna vasan :) men led1 är ett mål absolut! Och det stämmer, tävling på över 40km är givetvis ett långpass och jag tror det gjorde väldigt bra att känna på hur det är att pressa kroppen så länge. Och nej, sofflocket är väl inget jag brukar ligga på, men förutom lite intensivare löpträning inför ett millopp i november så var det mest vardagsmotion, cykla till jobbet 8km och någon löprunda då och då. Dock har jag alltid varit lätt-tränad och haft en hög lägstanivå när det kommer till kondition, vilket på många sätt gör det svårt att motivera sig eftersom utvecklingen går mycket långsammare när man väl sätter igång.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...