Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ni som åker under 5 timmar, hur mycket tränar ni?


Mariani

Recommended Posts

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply
Hur starka är ni som åker så snabbt?

 

Vad tar ni i de stora basövningarna?

 

Knäböj: (c:a 100)

Marklyft: (c:a 130)

Bänkpress: (82,5)

Militärpress: (c:a 60)

Chins: (5-7 st.)

 

 

Mina stats inom parantes.

 

Längd/vikt: 180/83

Jag klarar minst 25 chins (inga fusk som de gör inom cross-fit). De andra har jag ingen direkt koll på men de är nog ungefär som dina. Men det viktiga inom skidåkning är bålen om du vill få fart på stakningen. Dips är nog en bra värdemätare också (tror jag ligger runt 50-60) 176cm/73kg

Link to comment
Share on other sites

Jag klarar minst 25 chins (inga fusk som de gör inom cross-fit). De andra har jag ingen direkt koll på men de är nog ungefär som dina. Men det viktiga inom skidåkning är bålen om du vill få fart på stakningen. Dips är nog en bra värdemätare också (tror jag ligger runt 50-60) 176cm/73kg

Chins är min svagaste gren. Brukar inte göra dom utan kör stångrodd alternativt latsdrag istället. Har haft problem med en axel när jag gör chins. Oerhört många dips måste jag säga.

 

Bålen tränar jag med knäböj och marklyft.

Link to comment
Share on other sites

Under min krafts dagar si så där 1980-86 åkte jag flera gånger nära 5 timmar och som bäst 4.56.22 från 1983. Jag har hela min Vasaloppskarriär åkt c:a 100 mil före Vasaloppet numera de sista 10 åren kombinerat med c:a 60 mil på rullskidor. Men före detta var det löpning och orientering som gällde. Under tiden jag gjorde mina bästa tider kunde nog denna del tom varit något större. Jag har således under mycket lång tid, minst 30 år, legat på mycket konstant träningsmängd men som synes har jag numera inte en chans att med samma träningsmängd nå samma resultat. Det betyder att om du kan nå sub 5 timmar beror givetvis inte bara på träningsmängd utan även t.ex. ålder, och dessutom på talang, skidor och dess preparering, var du startar, tävlingsinstinkt, etc. Men ett är säkert: rent matematiskt kan världens befolkning delas upp i två delgrupper, de som klarat av att åka Vasaloppet under 5 timmar och de som inte har det.....Jag är stolt att tillhöra den första delgruppen....
Link to comment
Share on other sites

Jag klarar minst 25 chins (inga fusk som de gör inom cross-fit). De andra har jag ingen direkt koll på men de är nog ungefär som dina. Men det viktiga inom skidåkning är bålen om du vill få fart på stakningen. Dips är nog en bra värdemätare också (tror jag ligger runt 50-60) 176cm/73kg

Chins är min svagaste gren. Brukar inte göra dom utan kör stångrodd alternativt latsdrag istället. Har haft problem med en axel när jag gör chins. Oerhört många dips måste jag säga.

 

Bålen tränar jag med knäböj och marklyft.

Börja med olika typer av magövningar (finns tonvis att välja mellan) så kommer du garanterat att bli bättre på att staka! Marklyft och knäböj tycker inte jag tar speciellt mycket på magen. Började med styrketräning för styvt ett år sedan och trodde att rullskidor gjorde att man var stark i magen, men jäklar vad många fler situps man klarade redan efter någon månad.

Link to comment
Share on other sites

Börja med olika typer av magövningar (finns tonvis att välja mellan) så kommer du garanterat att bli bättre på att staka! Marklyft och knäböj tycker inte jag tar speciellt mycket på magen. Började med styrketräning för styvt ett år sedan och trodde att rullskidor gjorde att man var stark i magen, men jäklar vad många fler situps man klarade redan efter någon månad.

Det är omöjligt att göra knäböj med 100+ på stången utan att vara stark i magen iofs. :)

 

Min svaghet i skidåkningen är inte styrkan utan uthållighet/kondition/VO2max etc.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jag borde väl inte svara då jag aldrig har kommit under 5 timmar (5:20 som bäst), men jag blev lite inspirerad att kolla hur många träningstimmar jag har. Denna säsong tränade jag mer än vanlig; Sammanlagd konditionsträning under 6 mån (sept t o m feb) blev enligt pulsklockan 145 timmar, vilket ger ett snitt på 24 timmar i månaden eller 5:30 per vecka. Då är det all tid som pulsklockan är igång, inklusive vila mellan intervallerna etc.

 

Till detta kommer lite styrekträning som inte loggas av pulsmätaren, 15-20 pass om ca 1 timme (inkl vila mellan seten). Säg 165 timmar under 6 månader. Resten av året tränar jag mindre, kanske 4 timmar i veckan inkl styrketräning. Det skulle bli 265 timmar per år.

 

Det är väl bara att erkänna att man är helt utan talang för skidåkning. Vissa verkar kunna bli topp 500 med den träningsdosen, själv kommer man i bästa fall topp 2000...

Link to comment
Share on other sites

Åter igen, 5 timmar 1998 är inte 5 timmar 2008, varför envisas med att mäta i tid? och jaja, jag är bitter för jag inte klarade det!

Visst, men sub 5 är f-n i mig respekt oavsett år. Återigen en poäng åt L-E! Tyvärr kommer jag sannolikt inte någonsinn tillhöra den gruppen. Stolt att vara sub 6, å lite bitter:)

Link to comment
Share on other sites

Marklyft 290 kg när jag gymmar.

200 kg nu när jag inte hade provat på ett par år. Chins 22-25 st strikta på 92 kg. Längd 187.

Bänkpress tränar jag inte heller har tagit 150 så är väl 100-120 nu. Dips 6 set 8 repetitioner med 35 kg hantel. Kör aldrig knäböj men har gjort 6ggr 180 kg med stången frampå bröstbenet vid halsgropen. Går då ända ner så djupt som går. Idag ligger jag på 100-120 kg om jag vill prova efter några års uppehåll. Underarmar med skivstång mot bänk 6-8 reps på 100 kg och plankan i 7 minuter.

Link to comment
Share on other sites

Marklyft 290 kg när jag gymmar.

200 kg nu när jag inte hade provat på ett par år. Chins 22-25 st strikta på 92 kg. Längd 187.

Bänkpress tränar jag inte heller har tagit 150 så är väl 100-120 nu. Dips 6 set 8 repetitioner med 35 kg hantel. Kör aldrig knäböj men har gjort 6ggr 180 kg med stången frampå bröstbenet vid halsgropen. Går då ända ner så djupt som går. Idag ligger jag på 100-120 kg om jag vill prova efter några års uppehåll. Underarmar med skivstång mot bänk 6-8 reps på 100 kg och plankan i 7 minuter.

I think we have a winner... :)

 

 

Överlägset starkast på forumet känns ganska givet.

Link to comment
Share on other sites

Marklyft 290 kg när jag gymmar.

200 kg nu när jag inte hade provat på ett par år. Chins 22-25 st strikta på 92 kg. Längd 187.

Bänkpress tränar jag inte heller har tagit 150 så är väl 100-120 nu. Dips 6 set 8 repetitioner med 35 kg hantel. Kör aldrig knäböj men har gjort 6ggr 180 kg med stången frampå bröstbenet vid halsgropen. Går då ända ner så djupt som går. Idag ligger jag på 100-120 kg om jag vill prova efter några års uppehåll. Underarmar med skivstång mot bänk 6-8 reps på 100 kg och plankan i 7 minuter.

Grymma resultat!

Själv klarar jag 100kg i marklyft, chins 12-13 st strikta, dips 20 st kanske, plankan 2min., bänkpress kör jag aldrig, får alltid ont i en axel. Längd 177cm, vikt 70kg.

Kom också i mål på 5.16 i år, några sekunder för dig dock. :)

 

Har varit under 5 timmar några gånger, men det var några år sen sist. Missade fjolårets snabba lopp.

Link to comment
Share on other sites

Marklyft 290 kg när jag gymmar.

200 kg nu när jag inte hade provat på ett par år. Chins 22-25 st strikta på 92 kg. Längd 187.

Bänkpress tränar jag inte heller har tagit 150 så är väl 100-120 nu. Dips 6 set 8 repetitioner med 35 kg hantel. Kör aldrig knäböj men har gjort 6ggr 180 kg med stången frampå bröstbenet vid halsgropen. Går då ända ner så djupt som går. Idag ligger jag på 100-120 kg om jag vill prova efter några års uppehåll. Underarmar med skivstång mot bänk 6-8 reps på 100 kg och plankan i 7 minuter.

Grymma resultat!

Själv klarar jag 100kg i marklyft' date=' chins 12-13 st strikta, dips 20 st kanske, plankan 2min., bänkpress kör jag aldrig, får alltid ont i en axel. Längd 177cm, vikt 70kg.

Kom också i mål på 5.16 i år, några sekunder för dig dock. :)

 

Har varit under 5 timmar några gånger, men det var några år sen sist. Missade fjolårets snabba lopp.[/quote']

Då har jag några sekunder att jobba på! :D Gymmar mindre och mindre och blir mer och mer skidor, rullskidor och löpning. Det är konditionen och rätt skidmuskler som måste stärkas. Kanske borde börja sträcka triceps också för de va inte ens trötta efter Vasaloppet. (Va rädd att de skulle gå slut och sträckte därför inte) Blir till att ta hjälp av någon under nästa vinter för råd. Kanske Staffan Larsson som träningskompisen sa va givande.

Link to comment
Share on other sites

haha...Mycket intressant tråd!..Jag tränar mycket, men inte bara för att bara åka bra på VL, utan för att jag gillar att träna och har mycket tid över just nu..jämfört med många jämnåriga i min ålder. Men jag lägger inte så himla mycket tid på styrketräning..som på konditionsträning..

Men jag vågar ändå säga att jag inte tränar mest av de elitmotionärer som tränar nu (speciellt inte om jag jämförs med jämnåriga män), inte på långa vägar..Titta bara på elittjejerna och killarna (en del av dem är t o m ihop)..=) multisportare, triathleter e t c och sen finns det en hel hög som gärna betalar andra "elitidrottare"(eller PT) för att få tips på bli så bra som möjligt, eller har en egen "blogg" om sitt tränings-liv till den ev "topp-prestationen" i just VL eller någon annan tävling..Många verkar träna mycket och väldigt diciplinerat...Jag vet att jag inte är ensam..eller konstig på något sätt..

Själv är jag rätt spontan i min träning..Tränar när jag vill/oftast vad jag vill, det jag orkar och känner för just den dagen..Just nu är det rätt mycket, men inte speciellt disciplinerat kan jag säga..Tränar fortfarande mest för att det är skönt att träna och att det sen går bra på VL är nog mest ett plus..och rätt mycket beroende på min goda teknik och rutin.

 

Man får ihop många timmar när man cyklar/el tränar inför marathon och multisportar ska ni veta..Så det är bara att börja med det i s f, så ser det bra/mycket ut på papparet när ni ska börja räkna träningstimmar..om det nu är timmarna man ska stirra sig blind på när man passerat +40

=)

Link to comment
Share on other sites

haha...Mycket intressant tråd!..Jag tränar mycket, men inte bara för att bara åka bra på VL, utan för att jag gillar att träna och har mycket tid över just nu..jämfört med många jämnåriga i min ålder. Men jag lägger inte så himla mycket tid på styrketräning..som på konditionsträning..

Men jag vågar ändå säga att jag inte tränar mest av de elitmotionärer som tränar nu (speciellt inte om jag jämförs med jämnåriga män), inte på långa vägar..Titta bara på elittjejerna och killarna (en del av dem är t o m ihop)..=) multisportare, triathleter e t c och sen finns det en hel hög som gärna betalar andra "elitidrottare"(eller PT) för att få tips på bli så bra som möjligt, eller har en egen "blogg" om sitt tränings-liv till den ev "topp-prestationen" i just VL eller någon annan tävling..Många verkar träna mycket och väldigt diciplinerat...Jag vet att jag inte är ensam..eller konstig på något sätt..

Själv är jag rätt spontan i min träning..Tränar när jag vill/oftast vad jag vill, det jag orkar och känner för just den dagen..Just nu är det rätt mycket, men inte speciellt disciplinerat kan jag säga..Tränar fortfarande mest för att det är skönt att träna och att det sen går bra på VL är nog mest ett plus..och rätt mycket beroende på min goda teknik och rutin.

 

Man får ihop många timmar när man cyklar/el tränar inför marathon och multisportar ska ni veta..Så det är bara att börja med det i s f, så ser det bra/mycket ut på papparet när ni ska börja räkna träningstimmar..om det nu är timmarna man ska stirra sig blind på när man passerat +40

=)

Så bra prestation som möjligt, med så lite insats som möjligt är väl vad de flesta eftersträvar. Tiden är ju ofta begränsad pga jobb, familj etc.

 

Många har ju dock olika mål, men om man har Vasaloppet (långlopp på skidor) som sitt enda mål, så bör ju träningen anpassas utifrån det målet.

Har man andra huvudmål, i andra sporter under året, så blir ju jämförelsen av träningsmängder i denna tråden inte så relevant.

Mina 145h på årsbasis var tex inte fullt anpassade för målet Vasaloppet, eftersom jag nästan enbart cyklade racer under sommaren förra året.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas man får svara på denna tråd, även om man skriver att man tränar annat också. Svarade mest på de som i denna tråd säger att en del(jag) tränar mycket.. Visst är även mitt mål VL. Det är den enda skidtävling jag vill prestera på, om jag ska åka en tävling över huvud taget, varje vinter..Så, allt jag tränar under sommaren är relevant som träning inför VL, i alla fall för mig.. Presterar bättre nu när jag tränar "allsidigt" än då jag "bara" tränade för att bli bra på skidor, d v s elitsatsade. Men visst, det är skönt att ha ett progam att följa, det medger jag..speciellt om man har mycket att göra i övriga livet och svårt att få till träningstid.

Jag har tjatat mig less på att få många runtomkring mig att lugna ned sig på de långa passen..(A1-passen)..De flesta har som oftast stort behov av att testa varandra, även på pass som är längre än 2-3 t (dvs tävla litet), medan jag själv tjurigt legat kvar på min A1-puls.=)...

Link to comment
Share on other sites

Så bra prestation som möjligt, med så lite insats som möjligt är väl vad de flesta eftersträvar. Tiden är ju ofta begränsad pga jobb, familj etc.

Är det? Låter ju nästan tragiskt i så fall om de flesta vill träna så lite som möjligt. Du menar alltså att om du kom på en supereffektiv träningsmetod där du bara behövde träna säg 10 timmar för att nå ditt mål på VL så skulle du inte träna mer än så?

Link to comment
Share on other sites

Så bra prestation som möjligt' date=' med så lite insats som möjligt är väl vad de flesta eftersträvar. Tiden är ju ofta begränsad pga jobb, familj etc.[/quote']

Är det? Låter ju nästan tragiskt i så fall om de flesta vill träna så lite som möjligt. Du menar alltså att om du kom på en supereffektiv träningsmetod där du bara behövde träna säg 10 timmar för att nå ditt mål på VL så skulle du inte träna mer än så?

Jag menar inte att folk vill träna så lite som möjligt, klumpig formulering av mig. Jag menar att många vill få så bra resultat som möjligt av sin träning, och inget annat.

I ditt exempel med supereffektiv träningsmetod så skulle i alla fall jag träna lika mycket som tidigare, och då överträffa mitt mål. Träna är ju kul! Det är resan till målet som är roligast när det gäller träning! För mig är det viktigast att ha kul hela året, om det sen funkar bra på Vasan så är det ett plus.

Link to comment
Share on other sites

Så bra prestation som möjligt' date=' med så lite insats som möjligt är väl vad de flesta eftersträvar. Tiden är ju ofta begränsad pga jobb, familj etc.[/quote']

Är det? Låter ju nästan tragiskt i så fall om de flesta vill träna så lite som möjligt. Du menar alltså att om du kom på en supereffektiv träningsmetod där du bara behövde träna säg 10 timmar för att nå ditt mål på VL så skulle du inte träna mer än så?

Jag menar inte att folk vill träna så lite som möjligt, klumpig formulering av mig. Jag menar att många vill få så bra resultat som möjligt av sin träning, och inget annat.

I ditt exempel med supereffektiv träningsmetod så skulle i alla fall jag träna lika mycket som tidigare, och då överträffa mitt mål. Träna är ju kul! Det är resan till målet som är roligast när det gäller träning! För mig är det viktigast att ha kul hela året, om det sen funkar bra på Vasan så är det ett plus.

Ok, då är jag med! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...