Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Femteplatser fr Linn Svahn och Oskar Svensson

Ny dubbel fr Team Koteng - Korsgren trea och Holmberg sexa

Lager 157 tillbaka med fullt lag p Marcialonga

Moa Olsson och Viktor Thorn distansvinnare i Falun

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ni som åker under 5 timmar, hur mycket tränar ni?

• Vänligen logga in för att kunna svara
97 svar till detta ämne

Stjarnan

Stjarnan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg
Ca 500h topp 150, men säger samma som många andra, jaga inte tid utan placering!

Corduroy

Corduroy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 194 inlägg
4:45, plac strax under 400 på Vasan 2013 med 199h träning 2012 (Sjuk 2 mån). Brukar träna runt 300h och hamnar då runt plac 250 på vasan.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 inlägg
Känner mig riktigt talanglös när man läser dessa siffror trots att man vunnit SM på ungdomsnivå två gånger..

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 273 inlägg
Tack, borde va spöstraff på sub 5 om man inte tränar minst 500h

Mankke

Mankke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg

+1

VL10: 9h 34min (10776) | VL12: 6h 53min (6243) | VL13: 7h 3min (5131) | VL14: 6h 34min (3349) | VL15: 6h 50min (3057) | VL16: 5h 49min (2526)

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg
Det är väl inget att hänga läpp för. Många tränar bra mycket mer och når långt ifrån några fem timmar, fast det är kanske inte lika kul att skriva om i en sån här tråd. Har man en riktigt bra grundfysik, bra skidteknik, rutin och bra skidor räcker det tydligen långt med ett par hundra timmars träning. Många tränar ju inte enbart för att prestera på VL och kanske t.ex. cyklar och paddlar massor av timmar vår och sommar. Knappast tidseffektiv träning för VL.
Sedan måste man ju träna mer om man är i fasen då man vill förbättra sig än om man kanske börjat trappa ned eller är nöjd med att stå stilla i utvecklingen.

Tycker också att ett vanligt fenomen är att folk gärna säger att de tränat så lite. Ändå ser man dem i spåret varenda gång man är vid klubben och åker.

Corduroy

Corduroy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 194 inlägg

+1

Jag tillhör nog skaran som borde få spö i så fall. Jag tränar förhållandevis sällan men när jag gör det tar jag alltid i ordentligt och har alltid en plan med träningspasset. Så kallad A1 kör jag aldrig någonsin, A2+ och uppåt är nog vanligast. En chinsstång i dörrposten som jag använt någon gång/v i 10 års tid gör nog sitt till också :)

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 273 inlägg
Kan man spetsa till frågan. Hur tränar ni som kör sub 5 och som har gjort avsevärda förbättringar. Det finns ju ett par här som har gått från pensionärsfart till sub 5. Nån som vill dela med sig? Hur gammal är du, träningsbakgrund och hur mycket tränar du nu?

löbon

löbon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg

Ja, många svar från folk som åker bra med minimal träning. Tänk om ni fick tid att träna lite mer... Är det ingen på forumet som verkligen tränar ordentligt och vågar skriva det? Borde ju finnas många här med imponerande träningsvolym fast ni är väl ute och tränar istället för att skriva om det. :)

Jodå, jag tränar många timmar och har aldrig (tidigare) upplevt mig som någon talangfull idrottare. Har inte summerat året än men utan vardagscykling är jag nog ändå nära 500 timmar. För lite hårda pass dock. Blev precis topp 350 i år.

myrstakaren

myrstakaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg

Några min över 5 tim , träningstid 150-180 timmar/år (hoppas på +200h någon gång).

Du borde inte få svara:).......3-4 h i veckan är ju ett hån mot oss som sliter det dubbla och har långt kvar till 5 h. Nåt ska man väl sota för att inte börja röra på sig innan 35

Tack, tror jag ... ;)
Jag började åka skidor vid 40, det är över 10 år sen, så visst går det.
Det är väl iofs olika HUR man redovisar sin tid;
vissa skriver bara ner aktiv tid på intervallpassen,
andra skriver upp total tid på gymmet.
Själv gymmar jag inget, kör mkt sällan A1-pass, slår igång klockan när jag stakar iväg,
slår av den under drickapaus/snackpaus samt vid passets slut.

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg

Några min över 5 tim , träningstid 150-180 timmar/år (hoppas på +200h någon gång).

Du borde inte få svara:).......3-4 h i veckan är ju ett hån mot oss som sliter det dubbla och har långt kvar till 5 h. Nåt ska man väl sota för att inte börja röra på sig innan 35

Tack, tror jag ... ;)
Jag började åka skidor vid 40, det är över 10 år sen, så visst går det.
Det är väl iofs olika HUR man redovisar sin tid;
vissa skriver bara ner aktiv tid på intervallpassen,
andra skriver upp total tid på gymmet.
Själv gymmar jag inget, kör mkt sällan A1-pass, slår igång klockan när jag stakar iväg,
slår av den under drickapaus/snackpaus samt vid passets slut.

Bra gjort, det skulle vara kul att veta lite mer: Hur var din träningsstatus när du började med skidor? Idrottat något tidigare och i vilken ålder? Kontorsjobb eller i farten? Tränar du lika mycket året runt eller ligger större delen av träningstiden månaderna innan VL?

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Intressant med tanke på viktigheten av långa turer. Den här tråden visar exempel på folk som inte tränar spesiellt mycket men när de tränar så tränar de rätt hårt. Trots det så får de bra resultat på långa tävlingar. Jag har sett samma sak på andra forum och tror jag är sådan själv också. Trots få långa turer så har jag inte haft några större problem att klara långa distanser.

myrstakaren

myrstakaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg

Bra gjort, det skulle vara kul att veta lite mer: Hur var din träningsstatus när du började med skidor? Idrottat något tidigare och i vilken ålder? Kontorsjobb eller i farten? Tränar du lika mycket året runt eller ligger större delen av träningstiden månaderna innan VL?

Tackar!
Jag var en lat j*vel förr, ville alltid stå i mål när vi lirade fotboll etc i plugget, för att slippa springa så mkt.
Inga meriter alls från några idrotter öht.
Kontorsråtta.
Fick astma som liten och det tog ju såklart bort orken, men med mediciner så funkar det väldigt bra numer.
Träningen gör att jag inte alls har samma astmatiska besvär längre, men jag skulle inte fixa det utan medicinerna.
Det blir mer tid/vecka på vintern när det går att åka på snö, snitt runt 5-6h/vecka och som mest kanske 8h.
Som sagt så blir det inga A1-pass, förutom nu när säsongen är över (för mej iallafall),
nu blir det finåkning (fast det är kanske inga A1-pass ändå ... ;) )
Jag försöker trycka på så mycket som möjligt.
En hel del rullskidor blir det under barmarkssäsongen, både skejt o klassiskt.

ablearcher

ablearcher

Medlem

• Members
  • Pip
  • 435 inlägg
Jag har noll talang, kombinerat med total avsaknad av vad som brukar kallas "vinnarskalle".

När jag läser den här tråden skäms jag för hur mycket jag tränar i förhållande till prestation. 300+ timmar mellan VL 2012 och 2013 och lyckades med nöd och näppe ta mig under sex timmar. Så jävla dåligt! Men jag bryr mig inte, det viktiga är att jag tycker det är så kul att åka. Och jag är ändå bättre än de allra, allra flesta brukar jag trösta mig med.

VL12 - pl. 4395 (6:07) | VL13 - pl. 2804 (5:57) | VL14 - pl. 1093 (5:20) | VL15 - pl. 770 (5:34)

Murcas

Murcas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 253 inlägg

Jag har noll talang, kombinerat med total avsaknad av vad som brukar kallas "vinnarskalle".

När jag läser den här tråden skäms jag för hur mycket jag tränar i förhållande till prestation. 300+ timmar mellan VL 2012 och 2013 och lyckades med nöd och näppe ta mig under sex timmar. Så jävla dåligt! Men jag bryr mig inte, det viktiga är att jag tycker det är så kul att åka. Och jag är ändå bättre än de allra, allra flesta brukar jag trösta mig med.

För mig är resan oftast viktigare än målet. Alltså att planera och genomföra träning under en längre period. Alla är vi inte supertalanger och lättränade. Jag lägger ned 300+ timmar och trivs med det. Jag har en, för mig, positiv utveckling och nöjer mig med det.

hubes

hubes

Medlem

• Members
  • Pip
  • 109 inlägg
Kondition är färskvara, så kontinuitet och skadefriaperioder är A/O för att det ska fungera.
+ att träningsbackgrund också har en mycket stor betydelse, har man tränat sig genom puberteten har man betydligt större möjligheter senare i livet än en som börjar sent.

Det är därför Johan Olsson och Jörgen brink mf kan gå ner i träningstid och ändå bli bättre.

Så man ska både fråga sig vad man gör på träningstimmarna och vilka förutsättningar man kommer med från början.

/hubes

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg
Håller på med träningsplaneringen för kommande säsong.
Med ca 200-220h i årsplanen är ju frågan hur dessa ska användas? Från svaren i denna tråd att dömma, så verkar det som att man ska skippa A1 helt och hållet och köra hårt.

Jag kan tyvärr inte svara på trådskaparens fråga, förhoppningsvis nästa år, om jag hittar rätt träningsuppläg....

hubes

hubes

Medlem

• Members
  • Pip
  • 109 inlägg

Håller på med träningsplaneringen för kommande säsong.
Med ca 200-220h i årsplanen är ju frågan hur dessa ska användas? Från svaren i denna tråd att dömma, så verkar det som att man ska skippa A1 helt och hållet och köra hårt.

Jag kan tyvärr inte svara på trådskaparens fråga, förhoppningsvis nästa år, om jag hittar rätt träningsuppläg....

Kör du hårt utan att kroppen tål det så kommer du gå sönder, Långpass behövs blandanant för att bygga tålighet i kroppen. (och mycket annat). bättre är att de pass du kör är riktigt hårdaa när det ska vara hårt och riktigt lugna när det ska vara lugnt.

intervaller och långpass tror jag du kommer långt på.

/hubes

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 467 inlägg
Räknar ni samtliga effektiv träningstid, eller låter ni "klockan gå" vid tex vätskepaus?

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg
Det är lite kul att elitskidåkare tydligen ofta bara räknar tiden i arbete när de är på gymet. Blir inte många minuter per pass då...

Redigerat av Son Of Wassberg, 18 mars 2013 - 15:04 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar