Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

Fina frhllanden i skidtunneln i Torsby

Podcast med Jenny Grip

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ni som åker under 5 timmar, hur mycket tränar ni?

• Vänligen logga in för att kunna svara
97 svar till detta ämne

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 358 inlägg

Räknar ni samtliga effektiv träningstid, eller låter ni "klockan gå" vid tex vätskepaus?

På min Garmin så kan man ställa start/stopp av tiden knutet till GPS. Kör det på långpass ibland om det är fikastopp etc. Intervaller så räknar jag hela passet....

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Det är lite kul att elitskidåkare tydligen ofta bara räknar tiden i arbete när de är på gymet. Blir inte många minuter per pass då...

Beror ju lite på vad de e för typ av pass... Maxstyrkepass brukar jag kanske skriva halva tiden. men då försöker man vara effektiv.

Uthållighetspass typ 30 min nästan utan vila då skriver man ju hela tiden..
Train hard win easy!

myrstakaren

myrstakaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg

När jag läser den här tråden skäms jag för hur mycket jag tränar i förhållande till prestation. 300+ timmar mellan VL 2012 och 2013 och lyckades med nöd och näppe ta mig under sex timmar. Så jävla dåligt! Men jag bryr mig inte, det viktiga är att jag tycker det är så kul att åka. Och jag är ändå bättre än de allra, allra flesta brukar jag trösta mig med.

Näe, det är inte alls dåligt !
Träna på bara, det kommer bara gå bättre och bättre.
Och som du säger, "det viktiga är att det är kul !"

Slaughter

Slaughter

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Jag har noll talang, kombinerat med total avsaknad av vad som brukar kallas "vinnarskalle".

När jag läser den här tråden skäms jag för hur mycket jag tränar i förhållande till prestation. 300+ timmar mellan VL 2012 och 2013 och lyckades med nöd och näppe ta mig under sex timmar. Så jävla dåligt! Men jag bryr mig inte, det viktiga är att jag tycker det är så kul att åka. Och jag är ändå bättre än de allra, allra flesta brukar jag trösta mig med.

Rätt!! + att du gillar Pavement. Det är inte alla skidåkare som gör det!

Vasastakaren

Vasastakaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg
Bakgrund: Dragkamp på landslagsnivå under 4 år. Tävlat framgångsrikt i bodybuilding 02-08. Tävlar för tillfället i vattenskoter Offshore på sm-nivå sedan 2010. Åkte 30 mil skidor förra vintern och innan dess inte åkt skidor eller sprungit på 10 år. Inför Vasaloppet vart det 40 mil rullskidor på våren, 10 mil löpning och en luftrörskatarr. Vart 40 mil rullskidor, 10 mil löpning på hösten och en till luftrörskatarr samt en bruten fot från en vattenskoterolycka under tävling. Under vintern 90 skidmil före Vasaloppet samt luftrörskatarr en 3:e gång som varade sista 6 veckorna före Vasaloppsstarten, vart knappt någon träning då men körde ändå 4st seedningslopp. (Utöver detta så kör jag en del gym men blir mest magövningar med egen kroppsvikt, plankan, lite triceps, korsrygg och underarmar. Grenspecifikt)

Redigerat av Vasastakaren, 18 mars 2013 - 18:40 .

VL 2015 1085:a

v-peter

v-peter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 173 inlägg
Körde knappa 40 timmar i månaden maj-okt med störst del rullskidor pga dåliga hälsenor samt att jag kunde åka rullskidor till jobbet. Ett distanspass i veckan på dryga 2 timmar och sedan varierat fartlek, backe, intervall och tempo pass. Gick bra på rullskidtävlingar. Fick sedan den brillianta iden att köra massa mängd i nov-dec (dryga 45tim/mån) med resultat att kroppen blev extremt seg och att jag åkte på förkylningar som kom och gick hela vintern (blev ingen VL start). Så min erfarenhet är som andra här på forumet att det är hårda pass snarare än mängd som ger resultat. Bli inte slav under GPS klockan!

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg

Körde knappa 40 timmar i månaden maj-okt med störst del rullskidor pga dåliga hälsenor samt att jag kunde åka rullskidor till jobbet. Ett distanspass i veckan på dryga 2 timmar och sedan varierat fartlek, backe, intervall och tempo pass. Gick bra på rullskidtävlingar. Fick sedan den brillianta iden att köra massa mängd i nov-dec (dryga 45tim/mån) med resultat att kroppen blev extremt seg och att jag åkte på förkylningar som kom och gick hela vintern (blev ingen VL start). Så min erfarenhet är som andra här på forumet att det är hårda pass snarare än mängd som ger resultat. Bli inte slav under GPS klockan!

Tror ju knappast att du blev sjuk av att köra lugnt snarare pga att du inte orkade med den ökade mängden träningstid i så fall. Störst risk att bli sjuk har man ju när man tagit ut sig ordentligt, typ tävlingar eller långa hårda pass

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 015 inlägg

Tror ju knappast att du blev sjuk av att köra lugnt snarare pga att du inte orkade med den ökade mängden träningstid i så fall. Störst risk att bli sjuk har man ju när man tagit ut sig ordentligt, typ tävlingar eller långa hårda pass

Till saken hör, rullskidformen i oktober var inte grym, den var supergrym, överlägset SM-guld i H40 och typ 8:a sammanlagt. Jag hade grym rullskidform, men hade inte en chans. Sedan är V-Peter inte stor, sub 70kg? att vara stor är en fördel på rullisar men inte bra på snö.
Var övertygad efter rullskidsSM att V-Peter skulle vara med och tampas i Stockholmstoppen i vinter.

löbon

löbon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg

Var övertygad efter rullskidsSM att V-Peter skulle vara med och tampas i Stockholmstoppen i vinter.

Vi får hoppas att det kommer nästa år, blir tufft motstånd för mig som går upp i H40 då.

Laplace

Laplace

Medlem

• Members
  • Pip
  • 106 inlägg

Som rubriken lyder så är jag intresserad av hur mycket träning jag behöver lägga för att nå under 5 timmar, eller mindre än 1 timme efter segraren.
Slutade tävla för 12 år sedan och åkte öppet spår (sön) på 6.01 med 8 mil i ryggen.
Har inte åkt skidor på 6 år innan iår och levt det goda livet med mer alkohol och ingen träning förrän iår då jag spelade lite hockey.
Tekniken sitter fint samt jag kommer ha riktigt grymma skidor då jag brukar valla åt en stor vallaleverantör under vasaloppet.
Så berättta och dela med er!

Ska du klara det till nästa år? Om vi nu ändrade ditt mål till sub500 så krävs det nog rätt mycket träning, men på 2 år kanske det räcker med 2x300h.

Jag tog mig från över 7h 2008 till sub400 2011, träningsmängd rampades upp från typ 100h till 300h under tiden, blev en bit över 30 på köpet. Att träna mer än 300h och jobba 100% ger inte så mycket enligt min (begränsade) erfarenhet då jag inte kommit så mycket längre sen dess.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 015 inlägg

Vi får hoppas att det kommer nästa år, blir tufft motstånd för mig som går upp i H40 då.

Du kan vara lugn, V-Peter går upp till H45 nu, det känns bra inför rullskidtävlingarna :), men å andra sidan går rullskidmannen upp till H40, fast jag hoppas att det är under hans värdighet att köra något annat än H21 och vinna lätt där, varje gång...

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg
Om man nu kör ett långpass, stannar man och tar en fika paus ger inte det passet lite sämre träning än om man tagit pausen efter samma tid.
Ex1 kör jag 4h ingen paus = trött.
Ex2 kör 2h paus kaffe vilar lite blir pigg kör 2h igen, ger ett sånt pass samma träning som ex1.
Då jag kör stänger jag aldrig av klockan. På ett långpass stannar dricker 3ggr/h tar 15sekunder påverkar knappast träningseffekten.

Många är lite för "klena" i kroppen. Tittar man när man är ute i spåret så ser man ofta skidåkare med extremt dålig kroppshållning. Vist man kan vara stark i skidmusklerna men då man kommer till vasaloppet krävs det att man är genomtränad i hela kroppen både styrka/seghet och flås. Och då krävs en grundstyrka. Helt klart är att om man har tränat konditions sporter genom ungdomsåren så har man som sagt lättare att komma till en vis nivå som vuxen, än om man börjar träna som vuxen då tar det längre tid.
När man läser på forumet så räknar alla mil i skidor det är x0 mil rullskidor och xxmil skidor. Det ger kvantitet inte kvalitet att räknat träningen i sträcka. Man måste ha en balans i träningen mellan styrka, lågintensitet och intervaller. Funderar ni på hur passet ska vara eller sticker ni bara ut också kör?
Åker alla bara skidor som träning?
I vinter hann jag från mitten av dec-vasan köra 3-4mil/v skidor men då tränar jag annat också.

Redigerat av mibo, 18 mars 2013 - 22:37 .

eukanuba

eukanuba

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

Tränade under sommar och höst 7h i veckan, sen när snön kom blev det mellan 5-7 timmar kanske. Tar lite mer tid från familjen när man åker skidor med tanke på transport till och från skidspår därför blev det svårare att få ihop timmar när snön kom. Fick totalt ihop 80 mil på rullskidor mellan aug-nov och efter det fram till VL 110 mil på skidor. Åkte sen VL på 4:48h.

Jag bor precis vid ett skid spår men skulle aldrig hinna åka 110mil innan vasan. Den tiden finns inte om frugan och jag ska hinna träna båda två, och även se till att barnen har ett trivsamt liv med utmaningar.

Du åker väl för långsamt då helt enkelt!

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg

Till saken , sub 70kg? att vara stor är en fördel på rullisar men inte bra på snö.

Hur definiera man gränsen för "stor"? Är det längd+vikt lr bara vikt?

Redigerat av mibo, 18 mars 2013 - 22:50 .

Linkan

Linkan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg

Tränade under sommar och höst 7h i veckan, sen när snön kom blev det mellan 5-7 timmar kanske. Tar lite mer tid från familjen när man åker skidor med tanke på transport till och från skidspår därför blev det svårare att få ihop timmar när snön kom. Fick totalt ihop 80 mil på rullskidor mellan aug-nov och efter det fram till VL 110 mil på skidor. Åkte sen VL på 4:48h.

Jag bor precis vid ett skid spår men skulle aldrig hinna åka 110mil innan vasan. Den tiden finns inte om frugan och jag ska hinna träna båda två, och även se till att barnen har ett trivsamt liv med utmaningar.

110mil kräver väl 80h skidor på 2,5månad.
Det är rätt tufft schema eller?

v-peter

v-peter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 173 inlägg

Var lite otydlig där, det var halvhårda pass nästan hela tiden och det var riktigt illa för formen. I december snöade det nästan varje dag i stockholm och för att få ihop tiden med familjen blev det morgonpass då man var själv och fick spåra, dvs riktigt trögt före :(. Efter det blir man skapligt imponerad av Sixten o grabbarna som troligtvis alltid åkte i de förhållandena. Men är man en vek kontorsråtta kan man bevisligen inte träna som de stora skogshuggarna :).

Mitt misstag var att jag blev slav under GPSen då det var viktigare att få timmar och km än bra träning och jag är övertygad om att det är många som drabbas av det misstaget.

v-peter

v-peter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 173 inlägg

Inte speciellt troligt då jag lovat familjen att lugna ned mig med träningen. Men tror Myhren kliver upp i H40 :)...

Halvar

Halvar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg
Känner igen mig. För mig är det dock lite mer så att jag vill komma så långt som möjligt på så kort tid som möjligt, ska nog skippa gps:n och bara sikta på tiden ist.
Känner en topp 50 åkare på VL och han skriver aldrig upp distansen på sina pass, bara tiden. Kanske beror på samma sak, ska fråga :)
ÖS -11 tid 5:52:07, VL -12 plac. 690 tid 4:38:31, VL -13 plac. 441 tid 4:48:24

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg

110mil kräver väl 80h skidor på 2,5månad.
Det är rätt tufft schema eller?

Tycker ju inte att det låter så tufft. Jag hade närmare 150 mil innan VL i år med ett snitt på 10 mil i veckan fördelat på 4 pass. Fyra träningsdagar i veckan är inte mycket tycker jag.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Tycker ju inte att det låter så tufft. Jag hade närmare 150 mil innan VL i år med ett snitt på 10 mil i veckan fördelat på 4 pass. Fyra träningsdagar i veckan är inte mycket tycker jag.

Det beror nog på om man har barn och tränande/förstående sambo ;)

Med små barn är det inte helt lätt att få in 4 pass i veckan som med förberedelser etc tar över 2 timmar var.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar