Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ni som åker under 5 timmar, hur mycket tränar ni?


Mariani

Recommended Posts

Det är väl inget att hänga läpp för. Många tränar bra mycket mer och når långt ifrån några fem timmar, fast det är kanske inte lika kul att skriva om i en sån här tråd. Har man en riktigt bra grundfysik, bra skidteknik, rutin och bra skidor räcker det tydligen långt med ett par hundra timmars träning. Många tränar ju inte enbart för att prestera på VL och kanske t.ex. cyklar och paddlar massor av timmar vår och sommar. Knappast tidseffektiv träning för VL.

Sedan måste man ju träna mer om man är i fasen då man vill förbättra sig än om man kanske börjat trappa ned eller är nöjd med att stå stilla i utvecklingen.

 

Tycker också att ett vanligt fenomen är att folk gärna säger att de tränat så lite. Ändå ser man dem i spåret varenda gång man är vid klubben och åker.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply
Tack' date=' borde va spöstraff på sub 5 om man inte tränar minst 500h[/quote']

+1

Jag tillhör nog skaran som borde få spö i så fall. Jag tränar förhållandevis sällan men när jag gör det tar jag alltid i ordentligt och har alltid en plan med träningspasset. Så kallad A1 kör jag aldrig någonsin, A2+ och uppåt är nog vanligast. En chinsstång i dörrposten som jag använt någon gång/v i 10 års tid gör nog sitt till också :)

Link to comment
Share on other sites

Kan man spetsa till frågan. Hur tränar ni som kör sub 5 och som har gjort avsevärda förbättringar. Det finns ju ett par här som har gått från pensionärsfart till sub 5. Nån som vill dela med sig? Hur gammal är du, träningsbakgrund och hur mycket tränar du nu?
Link to comment
Share on other sites

Ja, många svar från folk som åker bra med minimal träning. Tänk om ni fick tid att träna lite mer... Är det ingen på forumet som verkligen tränar ordentligt och vågar skriva det? Borde ju finnas många här med imponerande träningsvolym fast ni är väl ute och tränar istället för att skriva om det. :)

Jodå, jag tränar många timmar och har aldrig (tidigare) upplevt mig som någon talangfull idrottare. Har inte summerat året än men utan vardagscykling är jag nog ändå nära 500 timmar. För lite hårda pass dock. Blev precis topp 350 i år.

Link to comment
Share on other sites

Några min över 5 tim ' date=' träningstid 150-180 timmar/år (hoppas på +200h någon gång).[/quote']

Du borde inte få svara:).......3-4 h i veckan är ju ett hån mot oss som sliter det dubbla och har långt kvar till 5 h. Nåt ska man väl sota för att inte börja röra på sig innan 35

Tack, tror jag ... ;)

Jag började åka skidor vid 40, det är över 10 år sen, så visst går det.

Det är väl iofs olika HUR man redovisar sin tid;

vissa skriver bara ner aktiv tid på intervallpassen,

andra skriver upp total tid på gymmet.

Själv gymmar jag inget, kör mkt sällan A1-pass, slår igång klockan när jag stakar iväg,

slår av den under drickapaus/snackpaus samt vid passets slut.

Link to comment
Share on other sites

Några min över 5 tim ' date=' träningstid 150-180 timmar/år (hoppas på +200h någon gång).[/quote']

Du borde inte få svara:).......3-4 h i veckan är ju ett hån mot oss som sliter det dubbla och har långt kvar till 5 h. Nåt ska man väl sota för att inte börja röra på sig innan 35

Tack, tror jag ... ;)

Jag började åka skidor vid 40, det är över 10 år sen, så visst går det.

Det är väl iofs olika HUR man redovisar sin tid;

vissa skriver bara ner aktiv tid på intervallpassen,

andra skriver upp total tid på gymmet.

Själv gymmar jag inget, kör mkt sällan A1-pass, slår igång klockan när jag stakar iväg,

slår av den under drickapaus/snackpaus samt vid passets slut.

Bra gjort, det skulle vara kul att veta lite mer: Hur var din träningsstatus när du började med skidor? Idrottat något tidigare och i vilken ålder? Kontorsjobb eller i farten? Tränar du lika mycket året runt eller ligger större delen av träningstiden månaderna innan VL?

Link to comment
Share on other sites

Intressant med tanke på viktigheten av långa turer. Den här tråden visar exempel på folk som inte tränar spesiellt mycket men när de tränar så tränar de rätt hårt. Trots det så får de bra resultat på långa tävlingar. Jag har sett samma sak på andra forum och tror jag är sådan själv också. Trots få långa turer så har jag inte haft några större problem att klara långa distanser.
Link to comment
Share on other sites

Bra gjort, det skulle vara kul att veta lite mer: Hur var din träningsstatus när du började med skidor? Idrottat något tidigare och i vilken ålder? Kontorsjobb eller i farten? Tränar du lika mycket året runt eller ligger större delen av träningstiden månaderna innan VL?

Tackar!

Jag var en lat j*vel förr, ville alltid stå i mål när vi lirade fotboll etc i plugget, för att slippa springa så mkt.

Inga meriter alls från några idrotter öht.

Kontorsråtta.

Fick astma som liten och det tog ju såklart bort orken, men med mediciner så funkar det väldigt bra numer.

Träningen gör att jag inte alls har samma astmatiska besvär längre, men jag skulle inte fixa det utan medicinerna.

Det blir mer tid/vecka på vintern när det går att åka på snö, snitt runt 5-6h/vecka och som mest kanske 8h.

Som sagt så blir det inga A1-pass, förutom nu när säsongen är över (för mej iallafall),

nu blir det finåkning (fast det är kanske inga A1-pass ändå ... ;) )

Jag försöker trycka på så mycket som möjligt.

En hel del rullskidor blir det under barmarkssäsongen, både skejt o klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har noll talang, kombinerat med total avsaknad av vad som brukar kallas "vinnarskalle".

 

När jag läser den här tråden skäms jag för hur mycket jag tränar i förhållande till prestation. 300+ timmar mellan VL 2012 och 2013 och lyckades med nöd och näppe ta mig under sex timmar. Så jävla dåligt! Men jag bryr mig inte, det viktiga är att jag tycker det är så kul att åka. Och jag är ändå bättre än de allra, allra flesta brukar jag trösta mig med.

Link to comment
Share on other sites

Jag har noll talang, kombinerat med total avsaknad av vad som brukar kallas "vinnarskalle".

 

När jag läser den här tråden skäms jag för hur mycket jag tränar i förhållande till prestation. 300+ timmar mellan VL 2012 och 2013 och lyckades med nöd och näppe ta mig under sex timmar. Så jävla dåligt! Men jag bryr mig inte, det viktiga är att jag tycker det är så kul att åka. Och jag är ändå bättre än de allra, allra flesta brukar jag trösta mig med.

För mig är resan oftast viktigare än målet. Alltså att planera och genomföra träning under en längre period. Alla är vi inte supertalanger och lättränade. Jag lägger ned 300+ timmar och trivs med det. Jag har en, för mig, positiv utveckling och nöjer mig med det.

Link to comment
Share on other sites

Kondition är färskvara, så kontinuitet och skadefriaperioder är A/O för att det ska fungera.

+ att träningsbackgrund också har en mycket stor betydelse, har man tränat sig genom puberteten har man betydligt större möjligheter senare i livet än en som börjar sent.

 

Det är därför Johan Olsson och Jörgen brink mf kan gå ner i träningstid och ändå bli bättre.

 

Så man ska både fråga sig vad man gör på träningstimmarna och vilka förutsättningar man kommer med från början.

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

Håller på med träningsplaneringen för kommande säsong.

Med ca 200-220h i årsplanen är ju frågan hur dessa ska användas? Från svaren i denna tråd att dömma, så verkar det som att man ska skippa A1 helt och hållet och köra hårt.

 

Jag kan tyvärr inte svara på trådskaparens fråga, förhoppningsvis nästa år, om jag hittar rätt träningsuppläg....

Link to comment
Share on other sites

Håller på med träningsplaneringen för kommande säsong.

Med ca 200-220h i årsplanen är ju frågan hur dessa ska användas? Från svaren i denna tråd att dömma, så verkar det som att man ska skippa A1 helt och hållet och köra hårt.

 

Jag kan tyvärr inte svara på trådskaparens fråga, förhoppningsvis nästa år, om jag hittar rätt träningsuppläg....

Kör du hårt utan att kroppen tål det så kommer du gå sönder, Långpass behövs blandanant för att bygga tålighet i kroppen. (och mycket annat). bättre är att de pass du kör är riktigt hårdaa när det ska vara hårt och riktigt lugna när det ska vara lugnt.

 

intervaller och långpass tror jag du kommer långt på.

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

Räknar ni samtliga effektiv träningstid, eller låter ni "klockan gå" vid tex vätskepaus?

På min Garmin så kan man ställa start/stopp av tiden knutet till GPS. Kör det på långpass ibland om det är fikastopp etc. Intervaller så räknar jag hela passet....

Link to comment
Share on other sites

Det är lite kul att elitskidåkare tydligen ofta bara räknar tiden i arbete när de är på gymet. Blir inte många minuter per pass då...

Beror ju lite på vad de e för typ av pass... Maxstyrkepass brukar jag kanske skriva halva tiden. men då försöker man vara effektiv.

 

Uthållighetspass typ 30 min nästan utan vila då skriver man ju hela tiden..

Link to comment
Share on other sites

När jag läser den här tråden skäms jag för hur mycket jag tränar i förhållande till prestation. 300+ timmar mellan VL 2012 och 2013 och lyckades med nöd och näppe ta mig under sex timmar. Så jävla dåligt! Men jag bryr mig inte, det viktiga är att jag tycker det är så kul att åka. Och jag är ändå bättre än de allra, allra flesta brukar jag trösta mig med.

Näe, det är inte alls dåligt !

Träna på bara, det kommer bara gå bättre och bättre.

Och som du säger, "det viktiga är att det är kul !"

Link to comment
Share on other sites

Jag har noll talang, kombinerat med total avsaknad av vad som brukar kallas "vinnarskalle".

 

När jag läser den här tråden skäms jag för hur mycket jag tränar i förhållande till prestation. 300+ timmar mellan VL 2012 och 2013 och lyckades med nöd och näppe ta mig under sex timmar. Så jävla dåligt! Men jag bryr mig inte, det viktiga är att jag tycker det är så kul att åka. Och jag är ändå bättre än de allra, allra flesta brukar jag trösta mig med.

Rätt!! + att du gillar Pavement. Det är inte alla skidåkare som gör det!

Link to comment
Share on other sites

Bakgrund: Dragkamp på landslagsnivå under 4 år. Tävlat framgångsrikt i bodybuilding 02-08. Tävlar för tillfället i vattenskoter Offshore på sm-nivå sedan 2010. Åkte 30 mil skidor förra vintern och innan dess inte åkt skidor eller sprungit på 10 år. Inför Vasaloppet vart det 40 mil rullskidor på våren, 10 mil löpning och en luftrörskatarr. Vart 40 mil rullskidor, 10 mil löpning på hösten och en till luftrörskatarr samt en bruten fot från en vattenskoterolycka under tävling. Under vintern 90 skidmil före Vasaloppet samt luftrörskatarr en 3:e gång som varade sista 6 veckorna före Vasaloppsstarten, vart knappt någon träning då men körde ändå 4st seedningslopp. (Utöver detta så kör jag en del gym men blir mest magövningar med egen kroppsvikt, plankan, lite triceps, korsrygg och underarmar. Grenspecifikt)
Link to comment
Share on other sites

Körde knappa 40 timmar i månaden maj-okt med störst del rullskidor pga dåliga hälsenor samt att jag kunde åka rullskidor till jobbet. Ett distanspass i veckan på dryga 2 timmar och sedan varierat fartlek, backe, intervall och tempo pass. Gick bra på rullskidtävlingar. Fick sedan den brillianta iden att köra massa mängd i nov-dec (dryga 45tim/mån) med resultat att kroppen blev extremt seg och att jag åkte på förkylningar som kom och gick hela vintern (blev ingen VL start). Så min erfarenhet är som andra här på forumet att det är hårda pass snarare än mängd som ger resultat. Bli inte slav under GPS klockan!
Link to comment
Share on other sites

Körde knappa 40 timmar i månaden maj-okt med störst del rullskidor pga dåliga hälsenor samt att jag kunde åka rullskidor till jobbet. Ett distanspass i veckan på dryga 2 timmar och sedan varierat fartlek, backe, intervall och tempo pass. Gick bra på rullskidtävlingar. Fick sedan den brillianta iden att köra massa mängd i nov-dec (dryga 45tim/mån) med resultat att kroppen blev extremt seg och att jag åkte på förkylningar som kom och gick hela vintern (blev ingen VL start). Så min erfarenhet är som andra här på forumet att det är hårda pass snarare än mängd som ger resultat. Bli inte slav under GPS klockan!

Tror ju knappast att du blev sjuk av att köra lugnt snarare pga att du inte orkade med den ökade mängden träningstid i så fall. Störst risk att bli sjuk har man ju när man tagit ut sig ordentligt, typ tävlingar eller långa hårda pass

Link to comment
Share on other sites

Körde knappa 40 timmar i månaden maj-okt med störst del rullskidor pga dåliga hälsenor samt att jag kunde åka rullskidor till jobbet. Ett distanspass i veckan på dryga 2 timmar och sedan varierat fartlek' date=' backe, intervall och tempo pass. Gick bra på rullskidtävlingar. Fick sedan den brillianta iden att köra massa mängd i nov-dec (dryga 45tim/mån) med resultat att kroppen blev extremt seg och att jag åkte på förkylningar som kom och gick hela vintern (blev ingen VL start). Så min erfarenhet är som andra här på forumet att det är hårda pass snarare än mängd som ger resultat. Bli inte slav under GPS klockan![/quote']

Tror ju knappast att du blev sjuk av att köra lugnt snarare pga att du inte orkade med den ökade mängden träningstid i så fall. Störst risk att bli sjuk har man ju när man tagit ut sig ordentligt, typ tävlingar eller långa hårda pass

Till saken hör, rullskidformen i oktober var inte grym, den var supergrym, överlägset SM-guld i H40 och typ 8:a sammanlagt. Jag hade grym rullskidform, men hade inte en chans. Sedan är V-Peter inte stor, sub 70kg? att vara stor är en fördel på rullisar men inte bra på snö.

Var övertygad efter rullskidsSM att V-Peter skulle vara med och tampas i Stockholmstoppen i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Som rubriken lyder så är jag intresserad av hur mycket träning jag behöver lägga för att nå under 5 timmar, eller mindre än 1 timme efter segraren.

Slutade tävla för 12 år sedan och åkte öppet spår (sön) på 6.01 med 8 mil i ryggen.

Har inte åkt skidor på 6 år innan iår och levt det goda livet med mer alkohol och ingen träning förrän iår då jag spelade lite hockey.

Tekniken sitter fint samt jag kommer ha riktigt grymma skidor då jag brukar valla åt en stor vallaleverantör under vasaloppet.

Så berättta och dela med er!

Ska du klara det till nästa år? Om vi nu ändrade ditt mål till sub500 så krävs det nog rätt mycket träning, men på 2 år kanske det räcker med 2x300h.

 

Jag tog mig från över 7h 2008 till sub400 2011, träningsmängd rampades upp från typ 100h till 300h under tiden, blev en bit över 30 på köpet. Att träna mer än 300h och jobba 100% ger inte så mycket enligt min (begränsade) erfarenhet då jag inte kommit så mycket längre sen dess.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...