Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kondition eller muskelmassa som saknas?


Davidssoneddie

Recommended Posts

Tror apelsin är inne på rätt spår. Träna långa' date=' långsamma pass utan för mycket kolhydrattillförsel. Idén är att vänja kropp och skalle vid fettförbränning. Ju tidigare man förbränner fett desto längre räcker glykogenet. Trail low, compete high. Tänk på att tiden är viktigare än farten.[/quote']

Det vore intressant att veta om långloppeliten tränar på det här viset, dvs kör sig tomma på långpassen. Är det verkligen nyttigt? Eller är det här mer inriktat mot ultradistanser där tempot även på tävling är lågt?

Också något jag undrat över. Men med träning 12 pass i veckan kommer ju glykogenet ofta sina ändå. Med träning förbättras ju fettförbränning oavsett, ju mer desto bättre? Ibland kanske de kör tunga, "tömmande"pass, men för att hålla uppe volymen skulle jag tro att det inte blir alltför ofta. Vad vet jag! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply
Tror apelsin är inne på rätt spår. Träna långa, långsamma pass utan för mycket kolhydrattillförsel. Idén är att vänja kropp och skalle vid fettförbränning. Ju tidigare man förbränner fett desto längre räcker glykogenet. Trail low, compete high. Tänk på att tiden är viktigare än farten.

Min erfarenhet sedan jag tränade mycket multisport för många år sedan va att träna med tjejer på långpassen va bra. Tempot blev inte lika snabbt som när man bara tränade med lik värdiga killar. Träna med en kompis tjej eller kille som är lite sämre än dig och låt denne bestämma farten på långpassen.

Se till att tillföra dricka direkt på passen. Redan efter 20 min har din prestation minskat pga vätskeförlust. Kör med sportdryck det är bättre kör med Maxim, den är grym.

 

Kondition för mig är enbart förknippat med ork i luftintag. När man springer långt och lungorna tar slut så är konditionen bränd. Jag har alltid tänkt i dessa banor fram tills igår.

Tanken slog mig att när armar eller ben inte orkar mer så måste syrebristen i muskeln vara delaktig och därigenom kunna tränas upp genom konditionsträning. Har man mycket muskler så bör man fokusera på konditionsträning för att kunna syre sätta dessa muskler antar jag.

 

Energi behovet är helt klart en sak som påverkar prestation men snabb energi under träning är jag skeptisk till. Är upp växt med att när det börjar gå tungt så är det så träningen ger effekt.

Men kanske får se mellan fingrarna Och testa detta!

Det är väl inte konditionen som tar slut, musklerna måste ju vänjas till ett vist arbete. Energi depåerna i kroppen räcker 70-90min sedan börjar kroppen ta av det som finns. Varför lära kroppen att ta det som är sämre, tillför bra energi annars kommer du inte lyckas i Vasaloppet, eliten dricker redan i första backen och det är sportdryck. Varför?

Inte skulle en F1 förare tanka bilen med vanlig bensin.

Kroppen går bäst på kolhydrater se till att träna så.

Sen måste man också ha styrka, triceps drag med repslinga, lägg på 15kg kör sedan 3x120 crunch magen också. Gör det som en stakrörelse. Så den övningen tar 20 min ger mycket mer än att att tok staka.

Link to comment
Share on other sites

För mig som använder runt sju timmar till Mora är det få platser där pulsen går upp ordentligt. När den gör det håller jag igen för att spara musklerna till senare. Är ju ändå rätt sliten vid målgången, men slipper vägga på grund av brist på glykogen. Min slutsats är att syreupptagningen räcker väl men att ökad styrka skulle förbättra tiden. Normal träning för VL bedömer jag ger tillräcklig effekt på syreupptagningen.
Link to comment
Share on other sites

Min slutsats är att syreupptagningen räcker väl men att ökad styrka skulle förbättra tiden.

Varför skulle styrka vara en fördel för att musklerna blir trötta efter många timmars arbete?

 

Jag tror att det är möjligt att starkare muskler kan vara en fördel men att det viktigaste för ett långt lopp är uthålighet som tränas med normal konditions träning och att det mesta hänger samman på något sätt, VO2max, tröskel, tid man kan hålla på på en intensitet under tröskeln.

 

Det verkar också vara rätt stora variationer på hur man åker ett vasalopp eller andra längre lopp. Själv har jag varit rätt trött redan i risberg och jag kunde nog inte åka spesiellt mycket snabbare ditt och då är det uppenbart att min kapacitet på kortare sträckor (syreopptag, tröskel etc) är viktigt eftersom jag ligger på en hög intensitet också i ett vasalopp. Sen på slutet är det bara att försöka hålla ihop allt men det har endå gått rätt bra.

 

Andra verkar åka väldigt försiktigt.

Link to comment
Share on other sites

Om två åkare, en svag och en stark med samma syreupptagning, åker lika fort borde väl den starke orka längre.

Varför det? Jag tror det har mer med snabba och långsamma muskelfibrer, mitokondrier och liknande egenskaper som är medfödda eller tränas opp vid långa turer.

 

Jag får dessutom ont i triceps infästning vid armbågen. Antar att bygga upp styrka i armarna och bålen kommer göra att problemen minskar, liknande löpskolning vid löpning.

En del muskler, starka muskelfästen och bra stabilitet så man man utföra korrekt teknik är säkert viktigt men det är väl inte nödvändigtsvis någon man måste träna på gym för att få.

Link to comment
Share on other sites

Se till att tillföra dricka direkt på passen. Redan efter 20 min har din prestation minskat pga vätskeförlust. Kör med sportdryck det är bättre kör med Maxim, den är grym.

Att dricka är viktigt men att man dricker en massa sportdryck på träning tror jag inte är så vanligt. Om man kör lugnt och långt kan det vara bra att få i sig lite energi men om man inte kör så länge ska det inte behövas.

 

Sportsdryck och liknande bör drickas under långa tävlingar eller under långa och hårda träningspass men om man klarar sig utan på vanlig träning så tror jag att det är en fördel rent träningsmässigt.

Link to comment
Share on other sites

En god vän och arbetskollega till mig håller på med boxning som träningsform och enligt tränaren där( han har världs rekord i en hel hög med boxningsrelaterade uthållighets grejer) så säger han att vätska och framförallt sportdryck inte skall behövas på pass som är under 2 timmar långa. Enligt honom ska energi upptaget vara för långsamt för att det skall ge någon effekt på träningspasset. Sträcker sig dock ett pass upp mot 3 timmar eller mer så ger sportdryck en bra återhämtning. Vet ej om det stämmer men kille har ju satt rekord i att slå på en sand säck i 24 timmar bland annat så det låter ju trovärdigt.
Link to comment
Share on other sites

En god vän och arbetskollega till mig håller på med boxning som träningsform och enligt tränaren där( han har världs rekord i en hel hög med boxningsrelaterade uthållighets grejer) så säger han att vätska och framförallt sportdryck inte skall behövas på pass som är under 2 timmar långa. Enligt honom ska energi upptaget vara för långsamt för att det skall ge någon effekt på träningspasset. Sträcker sig dock ett pass upp mot 3 timmar eller mer så ger sportdryck en bra återhämtning. Vet ej om det stämmer men kille har ju satt rekord i att slå på en sand säck i 24 timmar bland annat så det låter ju trovärdigt.

Jo men inte väntade killen i 2h innan han påbörjade energi intaget då han skulle slå på säcken i 24h.

Normalt sett har ma ju energi för 70-90 min så tränar du 120min kanske ma inte behöver dricka dyr sportdryck. Men man kan göra eget. Du kan också isotropt bara tillföra kroppen 2dl per 20 min. Om du tränar 90 min lär du ju kunna dricka lite.

Prova att köra ett löppass på 90 min utan att dricka, och ett med att dricka. Vilket mår du bäst av dagen efter? Jag tror att det passet där du isf driver kommer att ge mer.

Link to comment
Share on other sites

Prova att köra ett löppass på 90 min utan att dricka, och ett med att dricka. Vilket mår du bäst av dagen efter? Jag tror att det passet där du isf driver kommer att ge mer.

(av samanhanget antar jag att du med att dricka menar att få i dig både vätska och karbohydroter)

 

Det lär ju helt bero på hur fort man springer. Om man känner en skillnad efter ett pass på 1.5 timmar lugn löpning så tror jag att man har alltför dårlig fettförbränning och att man bör träna på att träna några pass utan att inta carbohydrater.

 

Om man däremot springer ett halv maraton så fort man kan så är det klar fördel att få i sig carbo.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid som standard att dricka varje mil men enbart kört med vatten, förutom när jag var i Orsa. Tycker mig faktiskt inte märka någon skillnad i på mina åktider då jag använt mig av sport dryck. Kroppen känns lika sliten vid dessa sträckor även med eller utan sport dryck. Den ända fördelen med sportdrycken som jag upplevde det var väl smaken och tron om att det faktiskt var bättre än vatten.

Pissade väldigt gult under resan till Orsa då jag använde sport dryck, medans när jag kör med vatten så är urinet inte alls lika gult.

 

Men varken med eller utan dryck börjar man ju fundera om det är kondition eller muskel massa som saknas eftersom problemet kommer på samma ställe?

Link to comment
Share on other sites

Nu vill jag inte direkt jämföra mig med eliten, men de dricker väl i alla fall när de kör en 3 mil och då rätt ofta. Kortare distanser brukar väl inte drickalangare sunas i skidåkning. I mtb däremot langas det dricka på alla distanser, korta som långa. Tror i of det är mycket psykologi där:)
Link to comment
Share on other sites

Men varken med eller utan dryck börjar man ju fundera om det är kondition eller muskel massa som saknas eftersom problemet kommer på samma ställe?

Vad som gäller för dig har jag ingen anning om eftersom jag inte kan få din tid på vasan när det var bra före och 3.30 tempo i 3 mil utan att köra fort att gå ihop.

 

Men generellt så tror jag inte att det är styrketräning som är lösningen när man inte orkar mer efter kanske 6000 repetitioner.

Link to comment
Share on other sites

Men varken med eller utan dryck börjar man ju fundera om det är kondition eller muskel massa som saknas eftersom problemet kommer på samma ställe?

Vad som gäller för dig har jag ingen anning om eftersom jag inte kan få din tid på vasan när det var bra före och 3.30 tempo i 3 mil utan att köra fort att gå ihop.

 

Men generellt så tror jag inte att det är styrketräning som är lösningen när man inte orkar mer efter kanske 6000 repetitioner.

Stakade hela ÖSS 2012 på bara 17 skidmil. Borde väl ha varit omöjligt kan tyckas. Dippen kom efter 5 mil, hade runt 6 timmars tempo dit.

Fick aldrig ont och det beror nog på alla timmar på gymmet, har ett jävla skjut i stakningen om jag får säga det själv.

Ska man staka så måste man nog offra många timmar på gymmet. Iaf om man som jag väger 85kg på 176cm.

Link to comment
Share on other sites

Men varken med eller utan dryck börjar man ju fundera om det är kondition eller muskel massa som saknas eftersom problemet kommer på samma ställe?

Vad som gäller för dig har jag ingen anning om eftersom jag inte kan få din tid på vasan när det var bra före och 3.30 tempo i 3 mil utan att köra fort att gå ihop.

 

Men generellt så tror jag inte att det är styrketräning som är lösningen när man inte orkar mer efter kanske 6000 repetitioner.

Åkte inte i det tempot på ÖSM återigen!

3:30 är mitt snitt på träning. Tog det betydligt lugnare på ös pga längden på loppet, tog även en sträcka som återhämtnings sträcka.

 

Omformulera frågan lite: bibehålla fart och ork i kropp?

 

Höger intensitet, mer överkropps styrka, mer konditions träning?

 

Antar jag?

Link to comment
Share on other sites

Stakade hela ÖSS 2012 på bara 17 skidmil. Borde väl ha varit omöjligt kan tyckas. Dippen kom efter 5 mil, hade runt 6 timmars tempo dit.

Fick aldrig ont och det beror nog på alla timmar på gymmet, har ett jävla skjut i stakningen om jag får säga det själv.

Ska man staka så måste man nog offra många timmar på gymmet. Iaf om man som jag väger 85kg på 176cm.

Jag är osäker på du vill få fram med den anekdoten. Du måste ha vägat totalt om du hade 6 timmars tempo i 5 mil och gick imål på 7.50.

 

Varför ska det vara musklerna som var det viktiga? Själv har jag inte mycket muskler men tycker inte det var så väldigt svårt att staka mycket i vasan med väldigt lite träning utan att gå in i väggen.

Link to comment
Share on other sites

Åkte inte i det tempot på ÖSM återigen!

Det har jag förstått.

 

3:30 är mitt snitt på träning.

Och det viktiga är hur mycket snabbare än detta du kan köra på kortare sträckor. Frågan var väl att när du kör 3:30 tempo på träning så orkar du inte hålla det tempoet efter 3 mil?

 

Omformulera frågan lite: bibehålla fart och ork i kropp?

Och detta beror väldigt mycket på hur fort du åker jämfört med din kapacitet.

 

Det jag faktikt inte får ihop är att från den här tråden verkar det som att du kan hålla 3:30 tempo i 3 mil utan att ens ha spesiellt mycket flås och sen bara klarar att köra vasan just under 7 timmar när det är bra före.

Link to comment
Share on other sites

Stakade hela ÖSS 2012 på bara 17 skidmil. Borde väl ha varit omöjligt kan tyckas. Dippen kom efter 5 mil' date=' hade runt 6 timmars tempo dit.

Fick aldrig ont och det beror nog på alla timmar på gymmet, har ett jävla skjut i stakningen om jag får säga det själv.

Ska man staka så måste man nog offra många timmar på gymmet. Iaf om man som jag väger 85kg på 176cm.[/quote']

Jag är osäker på du vill få fram med den anekdoten. Du måste ha vägat totalt om du hade 6 timmars tempo i 5 mil och gick imål på 7.50.

 

Varför ska det vara musklerna som var det viktiga? Själv har jag inte mycket muskler men tycker inte det var så väldigt svårt att staka mycket i vasan med väldigt lite träning utan att gå in i väggen.

Du tycks veta mycket om träning som är riktigt bra. Kan du inte dela med dig om hur du tränar Fredrik_S?

Link to comment
Share on other sites

Stakade hela ÖSS 2012 på bara 17 skidmil. Borde väl ha varit omöjligt kan tyckas. Dippen kom efter 5 mil' date=' hade runt 6 timmars tempo dit.

Fick aldrig ont och det beror nog på alla timmar på gymmet, har ett jävla skjut i stakningen om jag får säga det själv.

Ska man staka så måste man nog offra många timmar på gymmet. Iaf om man som jag väger 85kg på 176cm.[/quote']

Jag är osäker på du vill få fram med den anekdoten. Du måste ha vägat totalt om du hade 6 timmars tempo i 5 mil och gick imål på 7.50.

 

Varför ska det vara musklerna som var det viktiga? Själv har jag inte mycket muskler men tycker inte det var så väldigt svårt att staka mycket i vasan med väldigt lite träning utan att gå in i väggen.

Visst väggade jag totalt, det berodde på dålig skidträning tror jag.

 

Jag menar att jag förbättrade mig från 10:15 ( usla skidor som körts över grus mm) till 07:50 ( enklaresport preppade) genom att nästan enbart gå på gym.

 

Jag tror fortfarande att gym är underskattat, speciellt för att kroppen ska hålla för den vanliga träningen.

Link to comment
Share on other sites

Åkte inte i det tempot på ÖSM återigen!

Det har jag förstått.

 

3:30 är mitt snitt på träning.

Och det viktiga är hur mycket snabbare än detta du kan köra på kortare sträckor. Frågan var väl att när du kör 3:30 tempo på träning så orkar du inte hålla det tempoet efter 3 mil?

 

Omformulera frågan lite: bibehålla fart och ork i kropp?

Och detta beror väldigt mycket på hur fort du åker jämfört med din kapacitet.

 

Det jag faktikt inte får ihop är att från den här tråden verkar det som att du kan hålla 3:30 tempo i 3 mil utan att ens ha spesiellt mycket flås och sen bara klarar att köra vasan just under 7 timmar när det är bra före.

Kan hålla detta tempot utan att flåset blir drabbat speciellt hårt, det är musklerna som inte svarar på samma sätt när jag börjar närma mig det km talet.

Föret var kanon men längden är varför jag inte kan hålla mitt tempo som på träning.

Skulle jag gå in med inställningen att köra 3:30 på Vasan så skulle jag få ett helvete när det återstår 5 mil!

Jag körde full fart första gången jag åkte ös och upplevelsen vart inte så rolig. Var sugen på att kliva av efter 45km för jag var helt slut.

 

Planen gick hyfsat i år.

Link to comment
Share on other sites

Stakade hela ÖSS 2012 på bara 17 skidmil. Borde väl ha varit omöjligt kan tyckas. Dippen kom efter 5 mil' date=' hade runt 6 timmars tempo dit.

Fick aldrig ont och det beror nog på alla timmar på gymmet, har ett jävla skjut i stakningen om jag får säga det själv.

Ska man staka så måste man nog offra många timmar på gymmet. Iaf om man som jag väger 85kg på 176cm.[/quote']

Jag är osäker på du vill få fram med den anekdoten. Du måste ha vägat totalt om du hade 6 timmars tempo i 5 mil och gick imål på 7.50.

 

Varför ska det vara musklerna som var det viktiga? Själv har jag inte mycket muskler men tycker inte det var så väldigt svårt att staka mycket i vasan med väldigt lite träning utan att gå in i väggen.

Du tycks veta mycket om träning som är riktigt bra. Kan du inte dela med dig om hur du tränar Fredrik_S?

Vanlig konditions träning. Intervaller eller tex en mil i max fart 2-3 gånger i veckan och någon längre tur som oftast går i lugn fart och resten i lugn fart, dvs variera intensiteten och kör en del hårt. Jag har inte gjort det själv men korta maxinsatser/impulser tror jag också kan vara bra.

 

Sen får man väl se på vad man har för egenskaper. Om man tex inte klarar att åka i 3 timmar spesiellt bra trots att farten är låg så borde man nog träna många långa turer. Om man tycker att man klarar att hålla en hög fart längre så borde man nog träna mer korta turer för att få opp kapasiteten.

Link to comment
Share on other sites

Jag är av den inställningen att man ska vägga lite då och då.. Både på träning och tävling. För utan att "gå tom" vet man ju inte heller var gränsen går.. Lite som om en backhoppare, alpinist och skateboard-åkare aldrig fått blåmärken...

 

Nu uppmanar jag inte till att braka in i väggen på dem viktigare loppen. Men visst tusan inträffar det...Med det sagt undviker jag bars, energidricka o dyl vid långpass. Då får man ju tillbaka kolhydraterna :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag är osäker på du vill få fram med den anekdoten. Du måste ha vägat totalt om du hade 6 timmars tempo i 5 mil och gick imål på 7.50.

 

Varför ska det vara musklerna som var det viktiga? Själv har jag inte mycket muskler men tycker inte det var så väldigt svårt att staka mycket i vasan med väldigt lite träning utan att gå in i väggen.

Du tycks veta mycket om träning som är riktigt bra. Kan du inte dela med dig om hur du tränar Fredrik_S?

Vanlig konditions träning. Intervaller eller tex en mil i max fart 2-3 gånger i veckan och någon längre tur som oftast går i lugn fart och resten i lugn fart' date=' dvs variera intensiteten och kör en del hårt. Jag har inte gjort det själv men korta maxinsatser/impulser tror jag också kan vara bra.

 

Sen får man väl se på vad man har för egenskaper. Om man tex inte klarar att åka i 3 timmar spesiellt bra trots att farten är låg så borde man nog träna många långa turer. Om man tycker att man klarar att hålla en hög fart längre så borde man nog träna mer korta turer för att få opp kapasiteten.[/quote']

Vad åker du VL på?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...