Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Kondition eller muskelmassa som saknas?

• Vänligen logga in för att kunna svara
130 svar till detta ämne

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Men varken med eller utan dryck börjar man ju fundera om det är kondition eller muskel massa som saknas eftersom problemet kommer på samma ställe?

Vad som gäller för dig har jag ingen anning om eftersom jag inte kan få din tid på vasan när det var bra före och 3.30 tempo i 3 mil utan att köra fort att gå ihop.

Men generellt så tror jag inte att det är styrketräning som är lösningen när man inte orkar mer efter kanske 6000 repetitioner.

Åkte inte i det tempot på ÖSM återigen!
3:30 är mitt snitt på träning. Tog det betydligt lugnare på ös pga längden på loppet, tog även en sträcka som återhämtnings sträcka.

Omformulera frågan lite: bibehålla fart och ork i kropp?

Höger intensitet, mer överkropps styrka, mer konditions träning?

Antar jag?
<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Stakade hela ÖSS 2012 på bara 17 skidmil. Borde väl ha varit omöjligt kan tyckas. Dippen kom efter 5 mil, hade runt 6 timmars tempo dit.
Fick aldrig ont och det beror nog på alla timmar på gymmet, har ett jävla skjut i stakningen om jag får säga det själv.
Ska man staka så måste man nog offra många timmar på gymmet. Iaf om man som jag väger 85kg på 176cm.

Jag är osäker på du vill få fram med den anekdoten. Du måste ha vägat totalt om du hade 6 timmars tempo i 5 mil och gick imål på 7.50.

Varför ska det vara musklerna som var det viktiga? Själv har jag inte mycket muskler men tycker inte det var så väldigt svårt att staka mycket i vasan med väldigt lite träning utan att gå in i väggen.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Det har jag förstått.

3:30 är mitt snitt på träning.

Och det viktiga är hur mycket snabbare än detta du kan köra på kortare sträckor. Frågan var väl att när du kör 3:30 tempo på träning så orkar du inte hålla det tempoet efter 3 mil?

Och detta beror väldigt mycket på hur fort du åker jämfört med din kapacitet.

Det jag faktikt inte får ihop är att från den här tråden verkar det som att du kan hålla 3:30 tempo i 3 mil utan att ens ha spesiellt mycket flås och sen bara klarar att köra vasan just under 7 timmar när det är bra före.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Stakade hela ÖSS 2012 på bara 17 skidmil. Borde väl ha varit omöjligt kan tyckas. Dippen kom efter 5 mil, hade runt 6 timmars tempo dit.
Fick aldrig ont och det beror nog på alla timmar på gymmet, har ett jävla skjut i stakningen om jag får säga det själv.
Ska man staka så måste man nog offra många timmar på gymmet. Iaf om man som jag väger 85kg på 176cm.

Jag är osäker på du vill få fram med den anekdoten. Du måste ha vägat totalt om du hade 6 timmars tempo i 5 mil och gick imål på 7.50.

Varför ska det vara musklerna som var det viktiga? Själv har jag inte mycket muskler men tycker inte det var så väldigt svårt att staka mycket i vasan med väldigt lite träning utan att gå in i väggen.

Du tycks veta mycket om träning som är riktigt bra. Kan du inte dela med dig om hur du tränar Fredrik_S?
<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

madbear

madbear

Medlem

• Members
  • Pip
  • 340 inlägg

Visst väggade jag totalt, det berodde på dålig skidträning tror jag.

Jag menar att jag förbättrade mig från 10:15 ( usla skidor som körts över grus mm) till 07:50 ( enklaresport preppade) genom att nästan enbart gå på gym.

Jag tror fortfarande att gym är underskattat, speciellt för att kroppen ska hålla för den vanliga träningen.
Ös 2011: 10:16 #### Ös 2012: 07:50 #### 2013 : blentnå

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Det har jag förstått.

3:30 är mitt snitt på träning.

Och det viktiga är hur mycket snabbare än detta du kan köra på kortare sträckor. Frågan var väl att när du kör 3:30 tempo på träning så orkar du inte hålla det tempoet efter 3 mil?

Och detta beror väldigt mycket på hur fort du åker jämfört med din kapacitet.

Det jag faktikt inte får ihop är att från den här tråden verkar det som att du kan hålla 3:30 tempo i 3 mil utan att ens ha spesiellt mycket flås och sen bara klarar att köra vasan just under 7 timmar när det är bra före.

Kan hålla detta tempot utan att flåset blir drabbat speciellt hårt, det är musklerna som inte svarar på samma sätt när jag börjar närma mig det km talet.
Föret var kanon men längden är varför jag inte kan hålla mitt tempo som på träning.
Skulle jag gå in med inställningen att köra 3:30 på Vasan så skulle jag få ett helvete när det återstår 5 mil!
Jag körde full fart första gången jag åkte ös och upplevelsen vart inte så rolig. Var sugen på att kliva av efter 45km för jag var helt slut.

Planen gick hyfsat i år.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Du tycks veta mycket om träning som är riktigt bra. Kan du inte dela med dig om hur du tränar Fredrik_S?

Vanlig konditions träning. Intervaller eller tex en mil i max fart 2-3 gånger i veckan och någon längre tur som oftast går i lugn fart och resten i lugn fart, dvs variera intensiteten och kör en del hårt. Jag har inte gjort det själv men korta maxinsatser/impulser tror jag också kan vara bra.

Sen får man väl se på vad man har för egenskaper. Om man tex inte klarar att åka i 3 timmar spesiellt bra trots att farten är låg så borde man nog träna många långa turer. Om man tycker att man klarar att hålla en hög fart längre så borde man nog träna mer korta turer för att få opp kapasiteten.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg
Jag är av den inställningen att man ska vägga lite då och då.. Både på träning och tävling. För utan att "gå tom" vet man ju inte heller var gränsen går.. Lite som om en backhoppare, alpinist och skateboard-åkare aldrig fått blåmärken...

Nu uppmanar jag inte till att braka in i väggen på dem viktigare loppen. Men visst tusan inträffar det...Med det sagt undviker jag bars, energidricka o dyl vid långpass. Då får man ju tillbaka kolhydraterna :-)

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Vanlig konditions träning. Intervaller eller tex en mil i max fart 2-3 gånger i veckan och någon längre tur som oftast går i lugn fart och resten i lugn fart, dvs variera intensiteten och kör en del hårt. Jag har inte gjort det själv men korta maxinsatser/impulser tror jag också kan vara bra.

Sen får man väl se på vad man har för egenskaper. Om man tex inte klarar att åka i 3 timmar spesiellt bra trots att farten är låg så borde man nog träna många långa turer. Om man tycker att man klarar att hålla en hög fart längre så borde man nog träna mer korta turer för att få opp kapasiteten.

Vad åker du VL på?

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
En fundering...om man lägger på sig mer muskler så får man ju mer att syresätta eller hur...
Jag skulle nog satsa på att träna upp konditionen/syreupptagningen innan jag börjar lägga på mig muskler...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg
Om musklerna är funktionellt anpassade till din gren du utövar minskar du ner på syretillförseln. Det är alltid en balansgång vad man ska prioritera. För min egna del kommer jag att lägga mycket fokus på Vo2-max och Fett-max!

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg
3.30 i snitt på träning är fort det. För mig låter det som om du fattat lite fel för det är på tävling det ska gå fort. Jag har klart lägre snittfart på träning än dig men åkte VL på 5.14. Många mil i lugnt tempo och en del i hårdare det tror jag på.

hoai_nam

hoai_nam

Medlem

• Members
  • Pip
  • 101 inlägg
En annan viktig sak som inte nämns är ju skidtekniken. Hur mycket muskler och hur mycket syreupptag du än har så kan du tjäna betydligt mycket mer på att utveckla din skidteknik. På 9 mil kan en liten teknisk förbättring ge stor resultatförbättring.

Linkan

Linkan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg
Mer styrka behöver väl inte alltid betyda att de är mer att syresätta.
Man behöver väl inte dra på sig mycket muskelmassa för det?
Jag kommer iaf satsa mer på styrka i år, känner att det är där jag ligger efter.
Flåset blir ju klart drabbat när man får ta i mer per ansträngning.
Ligger på 95kg fördelat på 192cm nu. Satsar på 85kg till denna säsong, utan att tappa så mkt muskler

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

3.30 i snitt på träning är fort det. För mig låter det som om du fattat lite fel för det är på tävling det ska gå fort. Jag har klart lägre snittfart på träning än dig men åkte VL på 5.14. Många mil i lugnt tempo och en del i hårdare det tror jag på.

Jag håller med...

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Mer styrka behöver väl inte alltid betyda att de är mer att syresätta.
Man behöver väl inte dra på sig mycket muskelmassa för det?
Jag kommer iaf satsa mer på styrka i år, känner att det är där jag ligger efter.
Flåset blir ju klart drabbat när man får ta i mer per ansträngning.
Ligger på 95kg fördelat på 192cm nu. Satsar på 85kg till denna säsong, utan att tappa så mkt muskler

Nä, det behöver det inte innebära...men jag tror man ska sikta in sig på kondition och få till tekniken till att börja med...

apelsin

apelsin

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 819 inlägg

+1

Linkan

Linkan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg

Hur snabbt åker du på ett 120-150min pass ungefär?
Beror självklart på före, kupering osv.

Redigerat av Linkan, 17 mars 2013 - 15:48 .

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Skulle jag gå in med inställningen att köra 3:30 på Vasan så skulle jag få ett helvete när det återstår 5 mil!

Det jag menade var att det är väldigt stor skillnad mellan 3:30 tempo i 3 mil och lite över 4:30 tempo i 9 mil.

När jag åkte vasan så stod jag i led 3 och tog medalj både gångerna.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Där jag tränar (540meter slinga) är det ganska mycket motlut och lite nerför. Skulle jag köra i ett lägre tempo så påfrestar jag ju armar och överkropp mer eftersom det blir tyngre åkning vilket leder till mer slitage. Jag började året med att snitta på 2 mil 3:58 men har hela tiden ökat detta snitt. Jag sliter mindre och mindre känns det som när jag åker 2 mil men när jag kliver upp på längre sträckor så blir arm musklerna helt döda och orken tar snabbt slut. Flåset är aldrig i farozonen och efter 5 min vila är jag redo för en sväng till. Funderar liksom om det kan bättras på med konditionsträning. Har blivigt betydligt starkare och större sen innan vintern.
Gjorde chins test innan vinter och klarade 3 då. Nu kör jag 9 st och har enbart gått upp 0.5 kg så vikten är nu 66,6kg istället för 66,1

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar