Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kondition eller muskelmassa som saknas?


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply
Va tvungen att kolla upp i min träningsdagbok vad jag brukar hålla för tempo...och jag ligger mellan 3:45-4,45 min/km

Men föret och banan spelar ju roll oxå...

Nu fick du mig nyfiken så jag drog det ett steg längre :)

 

Jag har i vinter följande siffror på snö:

Träning: 80h 29min 43sek i snittfart 4,44min/km

Tävling: 18h 21min 43sek i snittfart 3,19min/km

 

Nu vet inte jag hur det är egentligen... men jag har lite svårt att hänga med i början av loppen, men kör snabbare än de flesta på slutet av loppen. Så jag antar att mina långa lugna pass har gett mig uthålligheten för att orka distanserna ut. Sen kanske jag kör lite väl lugnt på träning ibland.... men man måste ju få njuta också :)

Link to comment
Share on other sites

Va tvungen att kolla upp i min träningsdagbok vad jag brukar hålla för tempo...och jag ligger mellan 3:45-4' date='45 min/km

Men föret och banan spelar ju roll oxå...[/quote']

Nu fick du mig nyfiken så jag drog det ett steg längre :)

 

Jag har i vinter följande siffror på snö:

Träning: 80h 29min 43sek i snittfart 4,44min/km

Tävling: 18h 21min 43sek i snittfart 3,19min/km

 

Nu vet inte jag hur det är egentligen... men jag har lite svårt att hänga med i början av loppen, men kör snabbare än de flesta på slutet av loppen. Så jag antar att mina långa lugna pass har gett mig uthålligheten för att orka distanserna ut. Sen kanske jag kör lite väl lugnt på träning ibland.... men man måste ju få njuta också :)

Då va jag oxå tvungen att kolla tävling...men tiderna är ju gamla då jag inte tävlat något i vinter...

Tävling har jag legat mellan 2,56 - 3,30 min/km...

Link to comment
Share on other sites

Va tvungen att kolla upp i min träningsdagbok vad jag brukar hålla för tempo...och jag ligger mellan 3:45-4' date='45 min/km

Men föret och banan spelar ju roll oxå...[/quote']

Nu fick du mig nyfiken så jag drog det ett steg längre :)

 

Jag har i vinter följande siffror på snö:

Träning: 80h 29min 43sek i snittfart 4,44min/km

Tävling: 18h 21min 43sek i snittfart 3,19min/km

 

Nu vet inte jag hur det är egentligen... men jag har lite svårt att hänga med i början av loppen, men kör snabbare än de flesta på slutet av loppen. Så jag antar att mina långa lugna pass har gett mig uthålligheten för att orka distanserna ut. Sen kanske jag kör lite väl lugnt på träning ibland.... men man måste ju få njuta också :)

Det var själva fan vilken skillnad i fart! :)

 

Det är ungefär min snittfart på träning när jag åkte ÖSM häromåret. Gick i mål på 8,03... :(

 

Blev ordentligt trött redan efter Mångsbodarna.

 

Jag har ju lite samma problem som "eddie" dvs kan köra på ganska bra kortare sträckor. Inte lika fort som "eddie" men 38-39/mil i ett par mil klarar jag. Har grunnat lite på detta och tror att en temposänkning på de långa passen nog är rätt väg.

 

Jag tror helt klart ni är på rätt spår här att man definivt kan åka lugnare. Lite beror det ju på hur mkt man tränar gissar jag men generellt är det nog så. Har väldigt svårt att köra lugnare än 80 % av maxpuls på skidor dock.

Link to comment
Share on other sites

Läser man Sverker Sörlins bok där han berättar om hur han som 55-åring hänger med på norska landslagets långpass, kan man kanske dra slutsatsen att de allra bästa kör rejält lunga långpass (dvs lugna för dem, Sverker var nog lite svettig)
Link to comment
Share on other sites

Läser man Sverker Sörlins bok där han berättar om hur han som 55-åring hänger med på norska landslagets långpass, kan man kanske dra slutsatsen att de allra bästa kör rejält lunga långpass (dvs lugna för dem, Sverker var nog lite svettig)

När jag har mött åkare på vad jag tror är långtur som ligger steget under det norska landslaget (möjligt att det också har hänt att någon av dem är med) så verkar de ligga runt 40 minuter milen (kanske 35 min-45 min beroende på före) men då är det i kuperade spår.

Link to comment
Share on other sites

Läser man Sverker Sörlins bok där han berättar om hur han som 55-åring hänger med på norska landslagets långpass, kan man kanske dra slutsatsen att de allra bästa kör rejält lunga långpass (dvs lugna för dem, Sverker var nog lite svettig)

Ja, tränaren tvingade Northug att gå i en del uppförsbackar mins jag från boken.

Link to comment
Share on other sites

Va tvungen att kolla upp i min träningsdagbok vad jag brukar hålla för tempo...och jag ligger mellan 3:45-4' date='45 min/km

Men föret och banan spelar ju roll oxå...[/quote']

Nu fick du mig nyfiken så jag drog det ett steg längre :)

 

Jag har i vinter följande siffror på snö:

Träning: 80h 29min 43sek i snittfart 4,44min/km

Tävling: 18h 21min 43sek i snittfart 3,19min/km

 

Nu vet inte jag hur det är egentligen... men jag har lite svårt att hänga med i början av loppen, men kör snabbare än de flesta på slutet av loppen. Så jag antar att mina långa lugna pass har gett mig uthålligheten för att orka distanserna ut. Sen kanske jag kör lite väl lugnt på träning ibland.... men man måste ju få njuta också :)

Det var själva fan vilken skillnad i fart! :)

 

Det är ungefär min snittfart på träning när jag åkte ÖSM häromåret. Gick i mål på 8,03... :(

 

Blev ordentligt trött redan efter Mångsbodarna.

 

Jag har ju lite samma problem som "eddie" dvs kan köra på ganska bra kortare sträckor. Inte lika fort som "eddie" men 38-39/mil i ett par mil klarar jag. Har grunnat lite på detta och tror att en temposänkning på de långa passen nog är rätt väg.

 

Jag tror helt klart ni är på rätt spår här att man definivt kan åka lugnare. Lite beror det ju på hur mkt man tränar gissar jag men generellt är det nog så. Har väldigt svårt att köra lugnare än 80 % av maxpuls på skidor dock.

80% är ju ganska snabbt... jag försökaer ligga runt 70%.

 

Sen vet jag inte om de va så stor skillnad i fart?

 

Jag skulle tippa träning 4,00-5,00 och tävling 2,8-2,9...

 

Nu snackar jag Distansträning... Intervaller går oftast fortare än tävlingsfart..

Link to comment
Share on other sites

Där jag tränar (540meter slinga) är det ganska mycket motlut och lite nerför. Skulle jag köra i ett lägre tempo så påfrestar jag ju armar och överkropp mer eftersom det blir tyngre åkning vilket leder till mer slitage. Jag började året med att snitta på 2 mil 3:58 men har hela tiden ökat detta snitt. Jag sliter mindre och mindre känns det som när jag åker 2 mil men när jag kliver upp på längre sträckor så blir arm musklerna helt döda och orken tar snabbt slut. Flåset är aldrig i farozonen och efter 5 min vila är jag redo för en sväng till. Funderar liksom om det kan bättras på med konditionsträning. Har blivigt betydligt starkare och större sen innan vintern.

Gjorde chins test innan vinter och klarade 3 då. Nu kör jag 9 st och har enbart gått upp 0.5 kg så vikten är nu 66' date='6kg istället för 66,1[/quote']

Låter som om du tränar för hårt, för kort och för ensidigt. Två mil är för mig ett kort pass som antigen körs i intervallform eller snabbdistans. Du behöver variera med längre pass på minst två timmar, helst mer. Du ska klara att träna 3-4 timmar utan att bli helt slut. Då börjar du bli uthållig. Och variera även terräng, inte åker du runt en hel vinter på en 540m slinga?

85% av all träning hamnar tyvärr där. Ingen konstsnö och dåliga spår på elljus spåren här i stan.

Har du lust att lägga fram ett bra tränings program till mig TT?

Pannlampa?

Link to comment
Share on other sites

Max styrka och syreupptagning är inte "the main isssue" på vasa´n. Det finns ingen som orkar köra 9 mil utan att fylla på energi och maxa hela vägen. Det snabbaste bränslet är "socker", vill man prestera max så är det ju ologiskt att använda sig av fettförbränning/citronsyracykeln. Fokus bör ligga på snabbt bränsle och välplanerade "depå" stopp, innan man dippar!

 

Fettförbränningen är igång iaf, så beachformen kommer hålla sig ändå ;)

 

detta är bara mina trankar: lycka till!

Link to comment
Share on other sites

80% är ju ganska snabbt... jag försökaer ligga runt 70%.

 

Sen vet jag inte om de va så stor skillnad i fart?

 

Jag skulle tippa träning 4,00-5,00 och tävling 2,8-2,9...

 

Nu snackar jag Distansträning... Intervaller går oftast fortare än tävlingsfart..

Jag menade att det var stor skillnad jämfört med mig. :)

 

Ju sämre teknik man har desto svårare är det att åka långsamt antar jag. Det är ju inte särskilt svårt att variera tempot i löpning. I skidor är det nästan så att jag bara har två växlar. Åka skidor eller gå på skidor... :)

Link to comment
Share on other sites

Va tvungen att kolla upp i min träningsdagbok vad jag brukar hålla för tempo...och jag ligger mellan 3:45-4' date='45 min/km

Men föret och banan spelar ju roll oxå...[/quote']

Nu fick du mig nyfiken så jag drog det ett steg längre :)

 

Jag har i vinter följande siffror på snö:

Träning: 80h 29min 43sek i snittfart 4,44min/km

Tävling: 18h 21min 43sek i snittfart 3,19min/km

 

Nu vet inte jag hur det är egentligen... men jag har lite svårt att hänga med i början av loppen, men kör snabbare än de flesta på slutet av loppen. Så jag antar att mina långa lugna pass har gett mig uthålligheten för att orka distanserna ut. Sen kanske jag kör lite väl lugnt på träning ibland.... men man måste ju få njuta också :)

Det var själva fan vilken skillnad i fart! :)

 

Det är ungefär min snittfart på träning när jag åkte ÖSM häromåret. Gick i mål på 8,03... :(

 

Blev ordentligt trött redan efter Mångsbodarna.

 

Jag har ju lite samma problem som "eddie" dvs kan köra på ganska bra kortare sträckor. Inte lika fort som "eddie" men 38-39/mil i ett par mil klarar jag. Har grunnat lite på detta och tror att en temposänkning på de långa passen nog är rätt väg.

 

Jag tror helt klart ni är på rätt spår här att man definivt kan åka lugnare. Lite beror det ju på hur mkt man tränar gissar jag men generellt är det nog så. Har väldigt svårt att köra lugnare än 80 % av maxpuls på skidor dock.

Jag har aldrig gjort maxpuls test men körde 2 pass med pulsklocka i början på året och låg på 170 ungefär. Ska tydligen legat på 85%+ men så kändes det ej som. Har sprungit några gånger i mitt liv tills jag spytt och tagit ut mig fullständigt och när jag åker skidor är jag inte i närheten av detta! Skippade pulsklockan och kör enbart med runkeeper som redskap för att ha kolla på längden av passen.

 

Är det armar och muskler som tar slut på dig eller är det flåset?

Jag har bestämt mig för att köra muskel träning 4 dagar i veckan här hemma med 5kg hantel. Många rep för att bli seg och chins som indikator på att träningen ger effekt. När snön försvinner så blir det rullskidor till och från jobbet varannan vecka och cykel varannan.

Går jag även med i den lokala skidklubben får jag tillgång till ett gym för enbart 200:-/år. Detta tänkte jag springa till och från 1 gång i veckan.

Ger detta mig det jag hoppas på så kan min målsättning för 2014 bli verklighet. 06.30 på ÖSM 2014.

Link to comment
Share on other sites

Om du ska bygga styrka så är det nog högre vikter än 5 kg som gäller.

 

Få repetitioner och högt motstånd ger mer styrka och lägre volymtillväxt.

Maxstyrkan ger dig en fördel vid uthållighetsidrott då du behöver mindre andel av din maxstyrka för t ex ett staktag.

 

Om du ska bli "seg" så planera med ca 3-4000 drag... vilket liknar uthållighetsträning...

Tror inte att det funkar dock :)

 

Styrkan har hjälpt mig att få upp pulsen på mina skidpass men ger inte mer nytta än så (inte märkbart).

Så jag rekommenderar styrketräning men glöm inte de långa och lugna passen.

 

Långa och lugna pass har hjälpt mig extremt på löpningen men på skidåkningen har jag inte klarat att få till de långa passen (kräver mycket familjeplanering att vara borta 3-4 timmar).

Mitt nästa mål med skidåkningen är att få ihop 3-4 timmar 1-2 gånger per månad, resten får bli snabbdistans eller intervaller (mycket enklare att genomföra).

Link to comment
Share on other sites

Max styrka och syreupptagning är inte "the main isssue" på vasa´n. Det finns ingen som orkar köra 9 mil utan att fylla på energi och maxa hela vägen. Det snabbaste bränslet är "socker", vill man prestera max så är det ju ologiskt att använda sig av fettförbränning/citronsyracykeln. Fokus bör ligga på snabbt bränsle och välplanerade "depå" stopp, innan man dippar!

 

Fettförbränningen är igång iaf, så beachformen kommer hålla sig ändå ;)

 

detta är bara mina trankar: lycka till!

Logiken med diskussionen om fettförbränning är väl att det inte är fysiskt möjligt för kroppen att ta upp kolhydraterna man häller i sig i samma takt som de förbrukas på vasaloppet. Därför kommer mängden tillgänglig energi under loppet (Och därmed åkhastigheten) att påverkas mycket av hur effektivt kroppen kan mobilisera energin från fett. Det gäller till och med för elitåkarna om jag har förstått det rätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig gjort maxpuls test men körde 2 pass med pulsklocka i början på året och låg på 170 ungefär. Ska tydligen legat på 85%+ men så kändes det ej som. Har sprungit några gånger i mitt liv tills jag spytt och tagit ut mig fullständigt och när jag åker skidor är jag inte i närheten av detta! Skippade pulsklockan och kör enbart med runkeeper som redskap för att ha kolla på längden av passen.

 

Är det armar och muskler som tar slut på dig eller är det flåset?

Jag har bestämt mig för att köra muskel träning 4 dagar i veckan här hemma med 5kg hantel. Många rep för att bli seg och chins som indikator på att träningen ger effekt. När snön försvinner så blir det rullskidor till och från jobbet varannan vecka och cykel varannan.

Går jag även med i den lokala skidklubben får jag tillgång till ett gym för enbart 200:-/år. Detta tänkte jag springa till och från 1 gång i veckan.

Ger detta mig det jag hoppas på så kan min målsättning för 2014 bli verklighet. 06.30 på ÖSM 2014.

Det var väl mer en allmän trötthetskänsla som blev mer och mer påtaglig efter Mångsbodarna har jag för mig. :) Ju längre loppet led desto mer ont fick jag i armar, axlar och rygg men det kom först senare under loppet. Flåset var inte jätteansträngt men jag gick upp för alla backar efter Mångsbodarna för att inte vägga totalt iaf.

Link to comment
Share on other sites

Max styrka och syreupptagning är inte "the main isssue" på vasa´n. Det finns ingen som orkar köra 9 mil utan att fylla på energi och maxa hela vägen. Det snabbaste bränslet är "socker"' date=' vill man prestera max så är det ju ologiskt att använda sig av fettförbränning/citronsyracykeln. Fokus bör ligga på snabbt bränsle och välplanerade "depå" stopp, innan man dippar!

 

Fettförbränningen är igång iaf, så beachformen kommer hålla sig ändå ;)

 

detta är bara mina trankar: lycka till![/quote']

Logiken med diskussionen om fettförbränning är väl att det inte är fysiskt möjligt för kroppen att ta upp kolhydraterna man häller i sig i samma takt som de förbrukas på vasaloppet. Därför kommer mängden tillgänglig energi under loppet (Och därmed åkhastigheten) att påverkas mycket av hur effektivt kroppen kan mobilisera energin från fett. Det gäller till och med för elitåkarna om jag har förstått det rätt.

jag kanske har fel men, är det inte så att fettförbränningen påverkas enbart av tidigare prestationer och pågående svält(nedsatt sockernivå i blodet). Det är mer plågsamt att köra på fettförbränning och går segare/långsammare. en liknelse som jag har tänkt mig är att en bil med turbo kör på "fettförbränning" vid normal lansvägskörning. när man gasar till så behöver man "glucos" turbon för att köra snabbt!

 

Att man inte kan tillgodogöra sig sockret beror kanske på att man har laddat med diverse hokuspokus+frosseri av pasta m.m. Den energin har du ingen nytta av under loppet iaf, för den finns inte kvar i kroppen som socker.

 

Det enda man kan påverka under loppet är sockernivån. inte fettförbränning. Eller?

 

men ingen kan väl säga att en sockerdos när man är helt slut INTE ger en nytändning! eller?

 

planerat intag av snabba kolhydrater UNDER loppet tror jag ger mest energi. (inte frosseri av kolhydrater för det mesta kan man iaf inte ta upp)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört så är en teori att man genom träning kan lära kroppen att använda en större andel fett som bränsle vid fysisk aktivitet, dvs vid samma tempo skulle du då kunna använda t.ex. 50/50 fett/kolhydrater mot annars kanske 30/70. Kolhydratdepåerna skulle då räcka mycket längre. Vet inte om det är sant eller inte men många tror på det i alla fall.
Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört så är en teori att man genom träning kan lära kroppen att använda en större andel fett som bränsle vid fysisk aktivitet, dvs vid samma tempo skulle du då kunna använda t.ex. 50/50 fett/kolhydrater mot annars kanske 30/70. Kolhydratdepåerna skulle då räcka mycket längre. Vet inte om det är sant eller inte men många tror på det i alla fall.

Det är sant ja, i varje fall i det uppenbara fallet, att ju bättre syreupptagningsförmåga man har desto snabbare kan man åka med bättre mix av fett/kolhydratsförbränning.

Link to comment
Share on other sites

Hög fettförbränning = hög ämnesomsättning

 

Detta görs väl genom högintensiv/regelbunen träning och långdistansträning.

 

Att "lära" kroppen som det heter, att förbränna mer fett under just träning vill jag gärna förstå men gör det ännu inte! trots fysiologi studier på universitet.

 

Att träna utan intag av energi gör att kroppen går in i en kraftig katabol fas, detta rimmar illa med utväckling för mig! men det kanske är det som ger en kraftigare anabol effekt efteråt?

 

 

Vad har syreupptagning med metabolism att göra??

Link to comment
Share on other sites

Att träna utan intag av energi gör att kroppen går in i en kraftig katabol fas, detta rimmar illa med utväckling för mig! men det kanske är det som ger en kraftigare anabol effekt efteråt?

Hur länge/hårt måste man hålla på för att komma in i denna kratig katabola fas?

 

Min erfaring är iallafall att det fungerar väldigt bra att träna normalt utan att intag av energi men det kan självklart bli problem om man kör långt och hårt.

Link to comment
Share on other sites

jag tror att vi kör efter samma metod dom flesta av oss. dvs ingen extra energi under normala träningspass. men under ett distanspass märker iaf jag av att jag får ny energi av tex sportdryck m.m.

 

att träna katabolt kan du testa om du efter en natts sömn går upp utan frukost och kör ett intervallpass.

Link to comment
Share on other sites

jag tror att vi kör efter samma metod dom flesta av oss. dvs ingen extra energi under normala träningspass. men under ett distanspass märker iaf jag av att jag får ny energi av tex sportdryck m.m.

Det handlar ju om längd och fart på passen. Vad du menar i dina senaste inlägg förstår jag inte eftersom du inte presiserar vilken typ pass du pratar om.

 

På lugna distans pass på 2-3 timmar tror jag inte man behöver inta någon extra energi och med en del träning behöver det inte vara nödvändigt även på lite längre pass.

Link to comment
Share on other sites

Den katabola fasen ni pratar om är det samma fenomen som att gå tom eller? När jag var ute och körde i helgen så kände jag efter 23-24 km någonting och ungefär 80 minuter som om någon slog mig med en klubba. Jag har väldigt svårt att hålla igen och körde inte lugnt som jag hade tänkt innan passet. De sista 6-7 km var mer eller mindre bara överleva för att ta mig tillbaka till bilen där jag som tur var hade en banan för jag var helt färdig.

 

Var nästan orolig för att köra hem innan kroppen hade slutat skaka och tagit upp lite näring. Det kändes definitivt som att det var katabol förbränning i kroppen sista kilometrarna...

Link to comment
Share on other sites

nej precis! det är inte nödvändigt att inta extra energi. men syftet är väl att prestera så bra som möjligt!?

fel av mig att inte precisera vilken typ av träningspass jag menar!

 

lugna distanspass behöver inte jag heller nån extra energi, men vem kör lugna distanspass :) vem har tid med lugna pass överhuvudtaget! hehe! inte jag iaf!

Link to comment
Share on other sites

lugna distanspass behöver inte jag heller nån extra energi, men vem kör lugna distanspass :) vem har tid med lugna pass överhuvudtaget! hehe! inte jag iaf!

Jag! :) Lugna distanspass är livskvalitet. Alla har vi 24t/dygn så det handlar om hur man prioriterar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...