Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur Lång Tid Innan Vasaloppet 2014 Är Fulltecknat????


MataHari

Recommended Posts

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply

Vasaloppet borde nu införa en regel som säger att man endast kan lämna tillbaka sin startplats dvs inte byta bort/sälja den till någon annan. Då får den förste personen i kön möjlighet att köpa den platsen.

 

På så sätt skulle vi slippa en massa platser på blocket av folk som egentligen bara vill tjäna pengar på sin anmälan.

Link to comment
Share on other sites

Hur många platser har dom igentligen släppt idag? Inte är väl alla 15800 slut. Vist måste ett antal vara undanhållna till utländska åkare. Så hur många platser är bokade?

Ett alternativ är väl att höja statusen och kräva att man måste kvalificera sig via andra godkända lopp. Så har väl Boston marahton gjort?

Link to comment
Share on other sites

Som säljare och köpare av biljetter till olika arrengemang, något som ni brukar kalla svartabörshaj, så måste jag säga att jag fullkomligt älskar VL upplägg.

Vad vi alltid måste fundera på är: Hur populärt kommer detta event att bli. Hur mycket vågar vi köpa? Vad kan vi få ut?

 

Nu kommer vi få svar på alla dessa frågor utan att riskera en endaste krona. Vi hade 10 gubbar som hade 10 reggade emailadresser som skötte detta snyggt o smidigt på 10 minuter. Vi kommer i dagarna att lägga ut en på ebay och en på Blocket och kommer få startplatsens värde INNAN vi ens har betalat. Helt perfekt!

 

Vår gissning är att vi nu i början kan få ut runt 3000kr per stycket.

 

100x1600= 160 000kr

 

Rätt sköna skattefria kulor på 10 minuter!

Skulle inte priset bli vad vi vill ha så hoppar vi helt enkelt över att betala.

 

 

Nu är detta ovan inte JAG. Men tro mig, så fort ngn nämner ordet slutsålt så kommer dessa människor att lockas hit.

 

Till VL marknadsavdelning: Det är väl FF sunt förnuft att vi som deltog och tog oss i mål förra året skall få en initial fråga om vi vill vara med FÖRST AV ALLA!!!

I vilken förbannad kommunal simskola som helst gäller dessa regler.

Och nej, detta innebär inte ett stängt VL. Årets 6000 debutanter fick knappast plats pga lika många från förra året missade anmälan.

 

Där fick man för att man berättar vitt o brett hur kul det är. Skulle uppenbarligen hållt min mun alternatuvt pratat skit om eventet.

 

Gör om rätt!!

 

Hur många "trogna" VL löpare tror ni att ni har retat upp denna söndagen??

Link to comment
Share on other sites

Undrar om detta innebär att det kommer bli färre utländska åkare? Min tanke är att det knappast undått någon intresserad här i Sverige att det råder en enorm hype och att till och med Vasaloppet varnat att detkan gå fort. Har samma info nått de utländska åkarna?

Nån egentlig kvot för utländska åkare tror jag inte finns om man vill resa i egen regi ?

 

Vet dock att researrangörer i Finland och säkert också i andra länder har all inclusive-paket med startplats, boende mm. för hugade vasaloppsåkare även om du vill boka resa ex. i Augusti.

 

Researrangörerna sitter ju knappast och bokar ex. 50 startplatser en söndagsmorgon, utan får tillgång till dessa på annan väg ?...

Link to comment
Share on other sites

Ja det är ju verkligen antingen eller?

 

Ge alla som åkte året innan första chansen några dagar innan anmälan öppnas för alla, Premiera trogna kunder.

Det där skulle väl mest göra att stressen för de som inte åkt året innan blir ännu större. Det blir ju också ännu svårare får nya åkare att vara med.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är ju verkligen antingen eller?

 

Ge alla som åkte året innan första chansen några dagar innan anmälan öppnas för alla' date=' Premiera trogna kunder.[/quote']

Det där skulle väl mest göra att stressen för de som inte åkt året innan blir ännu större. Det blir ju också ännu svårare får nya åkare att vara med.

och?

 

det är ju vasaloppets problem så länge man envisas med gemensam start. inför vågstart så kan de plocka in några tusen åkare till.

Link to comment
Share on other sites

Anmäld!

 

Nummerlappsbyte endast genom att VL "köper" tillbaka biljetten och sedan säljer till nästa i turordning? Då skulle det iaf inte bli några annonser på blocket för 4k (såvida man inte vill åka i någon annans namn).

Link to comment
Share on other sites

Som säljare och köpare av biljetter till olika arrengemang, något som ni brukar kalla svartabörshaj, så måste jag säga att jag fullkomligt älskar VL upplägg.

Vad vi alltid måste fundera på är: Hur populärt kommer detta event att bli. Hur mycket vågar vi köpa? Vad kan vi få ut?

 

Nu kommer vi få svar på alla dessa frågor utan att riskera en endaste krona. Vi hade 10 gubbar som hade 10 reggade emailadresser som skötte detta snyggt o smidigt på 10 minuter. Vi kommer i dagarna att lägga ut en på ebay och en på Blocket och kommer få startplatsens värde INNAN vi ens har betalat. Helt perfekt!

 

Vår gissning är att vi nu i början kan få ut runt 3000kr per stycket.

 

100x1600= 160 000kr

 

Rätt sköna skattefria kulor på 10 minuter!

Skulle inte priset bli vad vi vill ha så hoppar vi helt enkelt över att betala.

 

 

Nu är detta ovan inte JAG. Men tro mig, så fort ngn nämner ordet slutsålt så kommer dessa människor att lockas hit.

 

Till VL marknadsavdelning: Det är väl FF sunt förnuft att vi som deltog och tog oss i mål förra året skall få en initial fråga om vi vill vara med FÖRST AV ALLA!!!

I vilken förbannad kommunal simskola som helst gäller dessa regler.

Och nej, detta innebär inte ett stängt VL. Årets 6000 debutanter fick knappast plats pga lika många från förra året missade anmälan.

 

Där fick man för att man berättar vitt o brett hur kul det är. Skulle uppenbarligen hållt min mun alternatuvt pratat skit om eventet.

 

Gör om rätt!!

 

Hur många "trogna" VL löpare tror ni att ni har retat upp denna söndagen??

Ni har alltså bara figurerat 10 st födelsedagar för att tjäna lite pengar. Ser inte varför man skulle betala 3000kr då man i februari kan köpa dem för 1000kr, med tyvärr så kommer ni ju att lyckas.

Lika bra att VL tarbort möjligheten till namnbyte, så är det ju på Sthlm marahton nu mera. Kan man inte springa pga sjukdom så har man möjligheten att tänka försäkring för det.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet borde nu införa en regel som säger att man endast kan lämna tillbaka sin startplats dvs inte byta bort/sälja den till någon annan. Då får den förste personen i kön möjlighet att köpa den platsen.

 

På så sätt skulle vi slippa en massa platser på blocket av folk som egentligen bara vill tjäna pengar på sin anmälan.

+1

Link to comment
Share on other sites

Lika bra att VL tarbort möjligheten till namnbyte, så är det ju på Sthlm marahton nu mera. Kan man inte springa pga sjukdom så har man möjligheten att tänka försäkring för det.

Men är det någon som har en fördel av en sådan regel? Som det är nu i vasan så kan alla som får för sig att åka vasan i praktiken göra det eftersom de kan köpa en plats. De som av någon anledning inte vill åka har möjligheten att sälga sin plats.

Link to comment
Share on other sites

Lika bra att VL tarbort möjligheten till namnbyte' date=' så är det ju på Sthlm marahton nu mera. Kan man inte springa pga sjukdom så har man möjligheten att tänka försäkring för det.[/quote']

Men är det någon som har en fördel av en sådan regel? Som det är nu i vasan så kan alla som får för sig att åka vasan i praktiken göra det eftersom de kan köpa en plats. De som av någon anledning inte vill åka har möjligheten att sälga sin plats.

Mitt mål sen vintern 2010/2011 har varit Vasaloppet 2014 men nu har jag inte möjlighet att åka. Detta pga att biljetterna tog slut på 6-10 min. Visst kanske jag kan hitta en biljett på blocket eller så men jag tror dom är för dyra för mig där (två småbarn och bara en av mig och frugan som jobbat dom sista 3 åren pga det)... Dessutom vill jag inte stödja svin som köper upp biljetter för att göra sig en hacka... :(

 

Fyfan, så jävla fel som det är nu. Man borde i alla fall ha förtur om man seedat sig... Kul för någon som seedat sig till led 1 och Olga 67 tar hans biljett i led 10 och åker till Smågan för att bryta.... KUL!

 

 

/Förbannad och ledsen

Link to comment
Share on other sites

Historien visar att man alltid kan köpa biljetter för inköpspris eller billigare veckorna före arrangemang som vasan.

 

Jag har ingen detaljerad koll på hur det är just på vasan men vet att det finns en massa biljetter till cykel birken klart billigare än ordinarie pris just innan birken trots att de såldes ut på sekunder.

 

Att köpa billjetter på blocket nu är det sämsta man kan göra.

Link to comment
Share on other sites

Det funkade ju utmärkt, var man bara vaken vid 8 och internet var igång så gick det finfint att anmäla sig. Hur svårt kan det va?!? Tror inte svartabörshajar så lätt kan tjäna på detta, man angav ju namn och födelsedatum vid anmälan, så för att verkligen få en biljett så antar jag att någon med samma namn och födelsedatum måste göra betalningen och ange hela personnumret, det blir den personens startplats. Så det sättet man kan tjäna pengar på är väll att få pappa som inte ska åka att anmäla sig och sälja hans plats..., eller anmäla sig själv fast man inte tänkt åka. Svårt att göra sig ekonomiskt oberoende i alla fall.

Tycker Vasaloppet skötte detta snyggt, ser ingen anledning till att dom som åkt förut ska få förtur, vi som åkt förut visste ju att det skulle ta slut snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Lika bra att VL tarbort möjligheten till namnbyte' date=' så är det ju på Sthlm marahton nu mera. Kan man inte springa pga sjukdom så har man möjligheten att tänka försäkring för det.[/quote']

Men är det någon som har en fördel av en sådan regel? Som det är nu i vasan så kan alla som får för sig att åka vasan i praktiken göra det eftersom de kan köpa en plats. De som av någon anledning inte vill åka har möjligheten att sälga sin plats.

Mitt mål sen vintern 2010/2011 har varit Vasaloppet 2014 men nu har jag inte möjlighet att åka. Detta pga att biljetterna tog slut på 6-10 min. Visst kanske jag kan hitta en biljett på blocket eller så men jag tror dom är för dyra för mig där (två småbarn och bara en av mig och frugan som jobbat dom sista 3 åren pga det)... Dessutom vill jag inte stödja svin som köper upp biljetter för att göra sig en hacka... :(

 

Fyfan, så jävla fel som det är nu. Man borde i alla fall ha förtur om man seedat sig... Kul för någon som seedat sig till led 1 och Olga 67 tar hans biljett i led 10 och åker till Smågan för att bryta.... KUL!

 

 

/Förbannad och ledsen

Kan man inte komma upp och sätta på datorn den 3:e söndagen i mars klockan 8, kanske man inte heller lyckas ta sig till starten i Berga by till den första söndagen i mars.

Link to comment
Share on other sites

Gammal och senil som man är glömde man ju bort detta och blev påmind när jag såg tråden, missar 5:e raka. Lite skönt faktiskt :)

 

Tror inte på teorin om ngn omfattande vidareförsäljning, det är nog snarare sjukt sugna skidlöpare som ligger bakom, fyfan för såna ;) Hoppas dock på att det inte gått någon större kvot till researrangörer.

 

Nån som har en startplats att sälja förresten...?

Link to comment
Share on other sites

Men är det någon som har en fördel av en sådan regel? Som det är nu i vasan så kan alla som får för sig att åka vasan i praktiken göra det eftersom de kan köpa en plats. De som av någon anledning inte vill åka har möjligheten att sälga sin plats.

Mitt mål sen vintern 2010/2011 har varit Vasaloppet 2014 men nu har jag inte möjlighet att åka. Detta pga att biljetterna tog slut på 6-10 min. Visst kanske jag kan hitta en biljett på blocket eller så men jag tror dom är för dyra för mig där (två småbarn och bara en av mig och frugan som jobbat dom sista 3 åren pga det)... Dessutom vill jag inte stödja svin som köper upp biljetter för att göra sig en hacka... :(

 

Fyfan' date=' så jävla fel som det är nu. Man borde i alla fall ha förtur om man seedat sig... Kul för någon som seedat sig till led 1 och Olga 67 tar hans biljett i led 10 och åker till Smågan för att bryta.... KUL!

 

 

/Förbannad och ledsen[/quote']

Kan man inte komma upp och sätta på datorn den 3:e söndagen i mars klockan 8, kanske man inte heller lyckas ta sig till starten i Berga by till den första söndagen i mars.

Jo, det var därför jag var först på plats för ÖSM kl 04.05 i år.... Satt vid datorn 08.10 imorse och trodde det var lugnt... Tog ju hela 11 dagar förra året...

Link to comment
Share on other sites

Rackarns vad snabbt det gick. Borde ha anmält mig vid 8, men trodde naivt nog det skulle finnas platser kvar strax efter 9.00 då jag gick in på hemsidan. Känns tråkigt :( då jag var inställd på att åka nästa år. Men jag står på reservlistan så vem vet. Men det kanske får bli något av de andra loppen istället, öppet spår el halvvasan. Fast jag har ju hört talas om de som köper plats bara någon månad innan start också.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...