Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Inför silly season-säsongen för långloppsteamen


Willie

Recommended Posts

Man kan ju hoppas att detta blir det som lyfter Ahrlin det sista snäppet, jag har följt honom genom åren, då jag åkte samma tävlingar som honom på ungdomstiden (han är några år äldre så aldrig kört mot honom), och alltid hållit en extra tumme. Men det verkar lite som han saknar det där sista för att hålla 9 mil, så man kan bara hoppas att Tynell har lite magi att dela med sig av!
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 3 years later...

Lyfter gammal tråd...

Vad hände Markus Ottosson i Lager157?

Lagt av? Sjuk? Har inte hört något i podden.

Texten nedan är tagen från hans instagram den 30 januari 2019.

 

"Ibland blir det inte som man tänkt! 

Tanken var ju att utvecklas & vässa mig ytterligare och inte avsluta på detta sättet.. Men beslutet känns rätt även om jag gärna hade givit ffa Vasaloppet ett par försök till. Men kropp & huvud säger ifrån och det är hög tid att lyssna. 

Vissa dagar som idrottare kommer jag sent att glömma. Vasaloppet 2017 var en sådan dag. Och även om det inte blev någon seger så var känslan i kroppen något alldeles extra som kommer vara svår att återskapa.

 

Stort tack för alla hälsningar! Och tack till alla er som stöttat mig genom åren, ni vet vilka ni är."

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ebba med lillebror byter till Piteå Elit. Undrar om Frida stannar i Sollefteå nu?

Frida stannar nog eftersom hennes morsa är både ordf och tränare i skidklubben och en stöttepelare med egen erfarenhet att dela med sig av då hon själv var mycket framgångsrik som aktiv. 

Link to comment
Share on other sites

Frida stannar nog eftersom hennes morsa är både ordf och tränare i skidklubben och en stöttepelare med egen erfarenhet att dela med sig av då hon själv var mycket framgångsrik som aktiv. 

Men det gäller ju i högsta grad Ebbas föräldrar också (ffa pappa som väl är skidgymnasietränare). Så det behöver inte vara en garant för att stanna kvar.

Link to comment
Share on other sites

Han studerar till läkare, är väl inte helt lätt att kombinera med ett liv som kringflackande underbetald skidåkare ;) Synd att han inte fick den där segern 2017 sympatisk och ödmjuk kille för övrigt.

Det beror vilken inställning man har till idrotten, om det bara är toppen som gäller är det svårt att fortsätta. Min son spelade bandy visserligen inte på så hög nivå, men när klubben gick upp i en annan och det skulle bli en mer seriös satsning lade han av. Det sammanföll med att han började studera till läkare, studierna gör det svårt att kombinera med idrottssatsning, i hans fall de långa och tidskrävande resorna.

Fast efter avslutade läkarstudier går det bra att ta upp sitt idrottande och få utbyte av det även om det inte gäller elitsatsning, sonen började med cykel och han tycker det fungerar bra tack vare att han själv kan styra träning och tävling.

Link to comment
Share on other sites

Det beror vilken inställning man har till idrotten, om det bara är toppen som gäller är det svårt att fortsätta. Min son spelade bandy visserligen inte på så hög nivå, men när klubben gick upp i en annan och det skulle bli en mer seriös satsning lade han av. Det sammanföll med att han började studera till läkare, studierna gör det svårt att kombinera med idrottssatsning, i hans fall de långa och tidskrävande resorna.

Fast efter avslutade läkarstudier går det bra att ta upp sitt idrottande och få utbyte av det även om det inte gäller elitsatsning, sonen började med cykel och han tycker det fungerar bra tack vare att han själv kan styra träning och tävling.

Å andra sidan finns ju flera som lyckats läsa till läkare under karriären. Astrid Uhrenholdt Jacobsen, Tord Asle Gjerdalen, orienteraren Helena Jansson mfl. Så nog går det om man klarar av att prioritera.

Link to comment
Share on other sites

Perry kommer hem till Svedala. Mycket rutin som kan komma till pass i Oberstdorf.

Det enda vettiga skidförbundet har gjort senaste åren. Får väl hoppas Perry tar med sig några hemligheter hit. En förutsättning för att svenska damerna ska kunna knäppa Dopinghag är att vi ibland har bättre skidor. Det funkar inte alltid ha sämre eller lika bra

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noll reaktion på Björgens comeback? Kowalczyk och Johaug har ju tidigare visat hur starka de är i långlopp så frågan är om utvecklingen för Britta & co har gått om trad-åkarna? Björgen lär väl staka, inte minst Vasaloppet. 2021 är de sju år sen det var en norska som vann Vasaloppet, Kveli 2014.

 

(Känns som sportnyheterna i Corona-tider mest handlar om fotbollens sprattlande försök att komma igång och tjäna lite stålar samt hur det står till för diverse längdåkare och skidskyttar.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...